Hoofdsponsor

1/72 Sd.Kfz.9 Famo "Sneeuwruimer" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tja heb gisteren uw famo in het echt gezien :wacko: :O
Ewel ik moe zeggen het ziet er schitterend uit en op zo
een klein schaal. Jawadde -fck- Applaus

Ge gaat hier toch eens de truk van de timmerman uitleggen
hoe dat ge die tracks er oplegt ;)
 
Ge gaat hier toch eens de truk van de timmerman uitleggen
hoe dat ge die tracks er oplegt ;)

Die vraag heb ik hem gisteren ook al gesteld, maar door de vele PR die ik moest verzorgen is hij mij ook het antwoord schuldig gebleven.


Komaan Peter, hoe zit dat nu?
 
Een momentje gasten ben ermee bezig (met die tracks) zal er een fotootje van trekken. Van als het kan zal ik ze plaatsen . tis weer werkweek é. maar morgen of dinsdag ist van da.
Tis nie moeilijk hoor.

@ Beyond : NO WAY !!!!!
@ swaken : graatmager is relatief é ;)

Vlug voort gaan doen........ enne ja ,tis waar ook, bedankt voor de complimentjes op het forum en gisteren op de beurs
 
Yooooo, ben hier terug , maar wel een beetje later dan gezegd ,maar wilde eerst een "proame" doen aan mijn Famo zodanig dat ie zo goed als af is.
Maar belofte maakt schuld é, and here they are....

Bon, de truc van de timmerman.
Eerst een woordje uitleg voor de mensen die niet weten waarover het gaat.
Op de beurs in Gent (Deinze) werd mij de vraag gesteld hoe ik mijn tracks (die nog op de sprue zaten) op het bijna afgewerkte model ging krijgen,waarop ik antwoorde : met de truc van de timmerman.
Enfin, ik denk wel dat er nog zijn die het doen zoals ik.

Ge legt uwen Famo op zijnen zijkant, e, zorgt voor een rond voorwerp met bijna dezelfde afmeting als het trekwiel en het achterste wiel,in mijn geval een "koptje" van een stylo.

9_1.jpg

Daarna kleef je de nodige schakels aan elkaar , en laat je ze een 5-tal minuten drogen om ze vervolgens te plooien rond het rond voorwerp.

11_3.jpg

En weer een beetje laten verder drogen, om ze daarna op het trekwiel te plaatsen en ze te fixeren. In dit geval gebruik ik tandenstokers.

11_4.jpg

En zo doe je verder met de rest van de schakels..
9_5.jpg

7_6.jpg

7_7.jpg

Ik zorg er wel voor dat de track in 2 delen blijft om ze er weer te kunnen afnemen om verder af te werken en ze er dan weer op te leggen en aan elkaar te lijmen

7_8.jpg

6_9.jpg

Ja man , kunt ge ze niet van den eerste keer opleggen voordat je model geschilderd is ? Dat kan, maar..... indien ik die tracks op ongeschilderde en onbestofte wielen zou leggen is de kans groot dat eventuele lijm die vantussen de schakels komt aan het wiel gaat kleven en ik de track er niet meer afkrijg, wat op beschilderde en bestofte wielen wel gaat.
Een andere reden dat ik dat zo doe is ,als het model in opbouw is zitten de wielen niet vast en kan je de tracks niet juist in hun plooi leggen. Ik zet nooit de wielen erop om ze zo te schilderen maar werk ze altijd afzonderlijk af omdat ik dan de wielen één voor één kan afwerken wat ik voor mijn modellen beter vind. Als je de wielen van de famo hebt die bij wijze van spreken in elkaar geschoven zijn ,kan je de dieper gelegen wielen niet helemaal volledig afwerken daar er de meer naar buiten gelegen wielen ervoor zitten.
Maar allez Famo, ge kunt dat toch niet zien ! ....A neen !! meestal zijn de dingen waar je met de borstel niet bijkan wel nog zichtbaar !! Ik had daar eens een discussie over met een collega bouwer die de wielen er voordien opgezet had en bij hoog en bij laag beweerde dat ik niet juist was . En inderdaad , hij had gelijk...... omdat het ganse onderstel volgeklodderd was met slijk ! nu ja , dan moet je ook niet eerst de moeite doen om ze te schilderen é
Nu, het is ieder zijn manier van van werken é ,moesten we allen hetzelfde doen , t'zou ook rap tegen steken !
Enne ,t'word tijd dat Friul ,tracks op 1/72 uitbrengt !!!!

Zoals in het begin gezegd is hij zo goed als af.
Een spatje roest, een beetje slijk en enkele detailafwerkingetjes en voila : een walkaround.

7_12.jpg

4_13.jpg

4_14.jpg

2_20.jpg

2_21.jpg

2_16.jpg

2_15.jpg

2_17.jpg

1_18.jpg

1_19.jpg

1_25.jpg

2_24.jpg

1_23.jpg

Detail : lichten zijn van Resicast die ik een beetje bestoft heb.
Er moetn nog kisten gemaakt worden om in de laadbak te zetten.
Er hangt slijk aan het model maar dat heb ik zo beperkt mogelijk gehouden om zo de details en de vorm van vanalles te behouden en geen klomp slijk tentoon te stellen 8)

Een ongeluk is rap gebeurd zeggen ze, awel twas van dadde !
toen ik de famo naar buiten reed viel er stuk uit het stapelrek (hier in mijn atelier) op de vooruit met als gevolg : de vooruit naar de kl...... :@

1_26.jpg

1_27.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kom dat tegen ! Er worden fotoos gevraagd, plaats die en krijg dan bericht dat ik teveel fotoos plaats :O......:laugh:
Dus hier het vervolg.

Ondertussen heeft den Freddy mijn sokkeltje gekleurd en vernist en ook gezorgd voor het naamplaatje.
Deze laatste staat er voorlopig op ,want dat is altijd het laatste dat ik monteer.

7_10.jpg 5_11.jpg

Ja, ik weet ,het sandspreader moest aan elkaar geschreven zijn :$ (mijn schuld)

Er moet wel nog een ondergrondje opkomen met een beetje sneeuw erop, maar niet teveel ook, anders gaan er teveel details verloren.

Voila, tot den volgenden
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heel erg bruikbaar is de uitleg van de vervaardiging van de tracks Famo ! In de boekjes windt men daar niet zoveel doekjes om.
Zeer bedankt daarvoor dus.

Over het model zelf : ik ben daar dus helemaal smoor op he, de kleuren bijvoorbeeld, ik zit gewoon te kijken naar een Rubens !

Over de sokkel : heel verzorgd.
Een vraag : sand spreader, is dat Duits ?
Een zekerheid : eigennamen beginnen in het Duits steevast met een hoofdletter, bijvoorbeeld : Brot, Soldat, Fahrrad, Bratwurst, zo ook Schneeräumer. Verdomde Duitsers met hun moeilijke taaltje !!!
 
je heb een famo van topklasse hier neergezet, gewoonweg prachtig en dat op deze schaalApplausApplausApplaus
 
Ja man Famo, wat een verschil met hem te zien op de beurs in Brugge, is een beauty hoor amai
 
Een vraag : sand spreader, is dat Duits ?

Guy jongen !!!!!! best dat we jou nog hebben !!!!!!
Heb dat nog eens gecheckt en wat blijkt het is............ "Sandstreuer".
Ja man het heeft hier luid gegaan,direct een nieuwe besteld en een mail verstuurd naar Mario Eens om te zeggen dat er een fout op de voorinschrijving staat en als hij dat wil veranderen.
Tja, dat heb je é als je met 10 dingen tegelijk bezig bent !!!!
Juist is juist !! je kan het zowel goed doen als verkeerd!! t'is tzelfde werk.
Bedankt Guy, Ik heb hierjuist een kaarsje doen branden voor je en ook voor mijn nieuw naamplaatje dat hij op tijd zou arriveren :laugh::laugh::laugh:
 
Hey, :)

Prachtig model, en zeker een prijswinnaar. :8;)
 
Gasten allemaal bedankt voor jullie lovende commentaren, het geeft courage om weer een nieuw model aan te pakken en misschien weer eens een nieuwe techniek uit te proberen.
De lat hoger leggen is een uitdaging waarvoor we niet terugdeinzen, é mannen (en vrouwen) ?
Met andere woorden "the sky is the limit" :huh: of nie ?
 
Echt een topmodel!! En een duidelijke uitleg over het aanbrengen van de tracks.
Bij het volgende model gaat de lat nog hoger:ohmy::ohmy: ik ben benieuwd of dat nog kan..
 
Bij het volgende model gaat de lat nog hoger:ohmy::ohmy: ik ben benieuwd of dat nog kan..

Wim, beroepshalve sta ik soms op hoge stellingen (dakwerken) en daar leg ik dus de latten hoog;), dus kan ik niet anders dan dat ook te doen met mijn modellen:P:laugh:
 
Heel erg graag gedaan Famo. En ik zal het nog es herhalen want het is dan ook de moeite ! Een topmodel in modellenland !
 
Ik sluit me volkomen aan bij de collega's, echt een toppertje en dat op deze schaal. Super.

Grtz,

Swa
 
Gasten met een bibberende kin en een traantje wegpinkend zeg ik:" het pakt me" ........:laugh::laugh:
Toffe gasten ier ip t'forum ;)
 
Als het goed is mag het gezegd worden, he. Vandaar bij deze ook van mij: het is een geweldig model.
 
Hey Famo het is echt een pracht stukje geworden.

En wat de uitleg over de tracks betreft ge bent nen echte timmerman é :D:D:D
 
Ja alles is al gezegde hé.
Ziet er gewoon schitterend uit.

Erik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan