Hoofdsponsor

1/87 scheepsbouw werf 17 eeuw [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
thx . ben nu ijgelijk weer op de figuren aan het wachten.
in afwachting ben ik vandaag aan het volgende schip begonnen dus dat is weer 14 dagen voor het vlak te leggen en het boiselder klimmen ( dat zijn de 3 volgende planken die er boven komen ) deze planken dienen om de ronding van het vlak naar de vertikale romp te maken.

dus daar heb ik voorlopig mijn handen nog mee vol .

het zal dus wachten zijn op de volgende update ;)
 
ik ben nog hard bezig aan de volgende maar heb nog een foto waar je de boeitangen ziet en hoe ze gebruikt werden

booietang.jpg
 
Het blijft machtig mooi om te zien, Dirk :wow:
Maar op mijn schaal en in deze tijd geef ik toch de voorkeur aan plastic lijmklemmetjes :D
 
ja ik ook hoor jan ik gebruik deze dingen echt niet om mijn schip te bouwen.

daar gebruik ik ook de enige echte plastic klemmen voor maar voor op het dio kan ik dat niet maken dus daar gaan we voor orginalitijd en zet ik er boeitangen op
 
ben klaar met het volgende vlak te maken + het boeisel der klimmen ( dat zijn de 3 volgende planken die de ronding naar boven maken )
nu alles nog op keusen en dan kunnen de buikstukken en de knieén er in +het eerste deel van de spanten waar de scheerstrook aan komt.
dus nog werk genoeg maar nu kan ik weer lekker voort doen

001%7E58.jpg
 
nu komt natuurlijk een van de mooilijkste dingen van de bouw.

te beginnen met het boeisel juist te zetten.
witsen geeft een lijst met opmetingen hoever het boeisel uit de middenkrap moet staan

Van de wydte op het boeisel in by zondere plaatzen, uit de middel-lyn
te meeten.
Op de hals is 't wydt 13 voet 6 duim.
12 Voet na vooren is 't wydt 13 voet. 5 duim.
11 Voet en 4 duim na vooren is 't wydt 12 voet 7 duim.
12 Voet en 5 duim na achteren, achter 1 het spant-hout, is 't wydt 13 voet 6
duim.
11 Voet en 8 duim na achteren, 13 voet 5½ duim.
11 Voet 10 duim na achteren, 13 voer 5½ duim.
18 Voet en 5 duim na achteren, 13 voet 1½ duim.
14 Voet 6½ duim na achteren, 11 voet 6½ duim.

op elk van deze maten ligt er nu een buikstuk en heb dan met een plankje de juiste brete op elk stuk gezet : de brete die witse aangeeft in zijn lijst.

tog zijn er 2 die niet kloppen en dat is namelijk het voorste omdat het daar op een punt begint uit telopen vermoed ik dat dit op het buikstuk is gemeten want dat steekt een stuk over het vlak.

het achterste is bij mij 3 voet smaller op het boeisel gemeten dat is 1.5 voet langs elke kant.
mischien dat ik dit nog uitelkander kan trekken maar dat ga ik dan proberen als ik de knieén er in heb gezet bij de buikstukken.

de rest klopt nu wel met zijn maten en kan ik hier de knieén in gaan maken.

002%7E43.jpg

het zijn een hoop mooilijke namen ik weet het maar hopelijk word het alemaal wel duidelijk als ik vorder
 
ben ook aan de knieén begonnen

met een stukje karton knip ik de juiste ronding uit en teken het dan over op het hout en kan het uitzagen en lijmen.

de knieén mogen niet hoger komen dan het boeiésel hier later wat meer over warom ze niet hoger kunnen

004%7E31.jpg
 
Mooie uitleg Dirk.
Als jij de maten en dergelijke begrijpt is het goed. ( Mij zegt het niets....:ph34r: maar je uitleg is super!)

Fred
 
ja van de tabelletjes zullen er nog veel komen vol cijfertjes . als je het voor de eerste keer ziet snap je er de ballen van dat was ook bij mij zo ;)

ik zet ze er maar bij omdat ik uit al deze tabellen een schip moet maken want een plan was er in die tijt nog niet . tog niet voor vlakbouw

vlakbouw is bouwen op het oog en op de ervaring en veel op het gevoel + de cijfertjes die je overal in het boek terug vind ;)

trek je dus van de cijfres niets aan want dat is voor mij een plan
 
Het is in ieder geval mooi om te volgen Dirk :).
Ik volg je wel, maar begrijp het niet altijd (dat ligt aan mij).
Heb wel enorm respect voor je bouwkunsten, niet iedereen bouwt zomaar even volgens het 'boek'.
 
thx wim ;)

somige werkjes is echt heel de dag prutsen tot het overal pijn doed en je nek stijf is.

dus de andere kant zal voor morgen zijn. de klampjes moesten er ook nog op want die zitten er in deéze stage nog altijt op behalve waar de buikstukken liggen zijn ze er afgehaald

001%7E59.jpg

002%7E44.jpg
 
Hoi Dirk,

knap werk dirk, succes verder met de klampjes.
 
Van het overhangen der Oplangen over het boeisel, op de voorige
hoogte, en boven-kant van de Scheer-gang.
Het spant-stut op de hals hangt over het boeisel 1 voet.

12 Voet na vooren, 1 voet 1 duim.
11 Voet en 4 duim na vooren, 1 voet 8 duim.
12 Voet 5 duim na achteren, achter het hals spant-hout te meeten, hangt het
over het boeisel 1 voet en ½ duim.
11 Voet en 8 duim, 1 voet en ½ duim.
11 Voet 10 duim na achteren hangt het over 1 voet en ½ duim.
18 Voet 5½ duim, 1 voet 1¼ duim.
14 Voet en 6½ duim na achteren, 1 voet 9 duim.
Men maakt altydt dat voor en achter tegen steven, zoo wel als daar bezyden,
oplangen komen te staan; 't geen dient om de steven vast en in zyn plaats te houden.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Wydte der Oplangen, van de scheer-gang te meeten.
Het is wydt, uit de middel-lyn te meeten, aan de buiten-kant van 't spant-hout
als volght:
Het eerste hals spant-hout, 14 voet en 7 duim.
Het tweede na vooren, 14 voet 6 duim.
Het derde na vooren is wydt op de middel-lyn 14 voet 4 duim.
Het vierde, doch na achteren, 14 voet 6½ duim.
Het vyfde na achteren, 14 voet 6½ duim.
Het zevende na achteren, 14 voet en 6½ duim.
Het achtste na achteren, op de middellyn, 13 voet 4¼ duim.
--------------------------------------------------------------------------------------------
spant wyt 29 voet
------------------------------
:D jaja het is niet altijt makelijk

004%7E32.jpg

Hoe men de Scheer-gang zet, en hoe hoog die uit het boeisel te meeten
is.
De scheer-gang staat op de hals, boven het boeisel te meeten, 8 voet 3½ duim.
12 Voet na vooren staat de boven-kant hoog, van 't boeisel af, 8 voet.
11 Voet en 4 duim na vooren, 7 voet 8 duim.
12 Voet en 5 duim achter 't hals-spant, 9 voet 6 duim.
11 Voet en 8 duim na achteren staat de scheer-gang 9 voet boven 't boeisel.
11 Voet 10 duim na achteren, 9 voet 4 duim.
18 Voet 5½ duim, 9 voet 5½ duim.
14 Voet 6½ duim, 8 voet 9 duim.

je meet eerst boven het boeisel 8v 3.5d recht omhoog en daar ga je 1 voet naat buiten zoals de eerste tabel aangeeft

003%7E42.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoe je het allemaal doet, respect hier voor. ik blijf zeker volgen.

Grtz Bart.
 
WOW Dirk, das weer eens iets helemaal anders.
Doe je deze berekeningen dan nog eens door te delen (72 of 76) voor de schaal ?
Echt wel boeiend


Mark
 
ja dit zijn wel de echte maten van het schip deze moeten dan in schaal zijn

1 voet = 3.6 mm
1 duim = 0.33 mm

dus ik heb altijt een reken mashiene naast me liggen om het te kunnen uit rekenen.

in deze tabels staan dus al de maten van de 7 spanten die ik moet maken tot aan de overloop.
dan komt er nog eens een tabel voor de afstand tussen de overloop en het verdek dit is dus het dek waar de kanonnen op staan en daarna nog een tabel om het schip helemaal op te timmeren.

voor elk stuk hout is er een soort tabel gemaakt die je kan gebruiken voor elk schip tussen 60 en 180 voet je moet wel elke keer een berekening maken naar de lengte van het schip.

het komt er op neer dat alle schepen op de zelvde manier gebouwt werden naar hun even maat ;)

als je deze maten dus alemaal van buiten kent kun je enig welk hollands spiegel retour schip bouwen van de 17 eeuw
 
Laatst bewerkt:
Tjee, wat een hoop klampjes zeg. Wat werd er met die klampjes gedaan Dirk?

Fred
 
np mark .

de klampjes / waar de buikstukken kwamen en je zult later zien dat heel het schip vol komt te liggen werden deze er af gehaalt zodat de huidlatten mooi tegen de buikstukken moesten aansluiten. er zit nog een tussen spatie tussen de buikstukken van ongeveer 20 a 30 cm en bij opgravingen ziet men dat ze daar nog opzitten .
er werd dus geen onnodig werk vericht om deze er terug af te halen want het moest vooruit gaan. de overige klampjes die er af gingen zullen als ze nog goed waren terug herbruikt worden voor een volgend schip en de kapotten gewoon mee op het vuur gesmeten om het hout te plooien vermoed ik. want ze kunnen nergens anders gebruikt worden op het schip bij mijn weten .
 
met een stukje karton knip ik de juiste ronding uit en teken het dan over op het hout en kan het uitzagen en lijmen.

Is dat niet erg omslachtig Dirk?
Ik heb dit apparaatje, heet profielmal of contourmal.

attachment.jpg

Daar kun je iedere ronding mee opmeten en aftekenen. De rondingen die je hier ziet zijn van de bovenbouw van mijn Victory, duidelijk een bewijs dat schepen vrouwelijk zijn :wow: . Het sprongetje links geeft aan tot waar de beplanking zit en ik verder de kale spant gemeten heb.
Je kunt er bijv. ook gemakkelijk mee controleren of je romp symmetrisch is.

En als je weer eens gaat klussen ;) het is bedoeld om kozijnen, verwarmingsbuizen e.d. op te meten en af te tekenen bij het leggen van parket / laminaat.

Verder vind ik het geweldig wat je doet :wow: :wow: :wow:. Ik snap er alleen de b*llen van, niets dus :nowink:.
Dat nodigt uit om op de komende ledendag alles mee te nemen en rondleidingen te geven ......
Zou ik heel erg :3some: vinden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan