Hoofdsponsor

1/87 scheepsbouw werf 17 eeuw [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
voor het derde dio heb ik kettingen nodig.
ik kan niets vinden wat op schaal is daarom heb ik zelv maar een poging gedaan.
als ik dit zwart maak lijkt het me wel goed

001%7E54.jpg

003%7E40.jpg
 
Zeer knap Dirk. Zoies kom je nooit tegen op een beurs maar het zou er niet misstaan ;)
 
Amai Dirk. Knap gedaan die kettingen.
Ik neem aan dat het gevlochten draad is ?

Mark
 
yep het is gewoon met 3 draden gevlochten 0.6 mm .

ik kon een ketting van 10 euro kopen 1 m of zelf één maken die me zo goed als niets kost buiten een half uurtje vlechten.
en als je erg klein en strak vlecht kan het mooi dienen voor 1/78 of 1/72 schaal voor een gewone ketting.

op de macro foto zie je wel dat het gevlochten is maar met het blote oog zie je daar niets van
 
Mijn God ik dacht eerst dat dit een polskettingetje was of zoiets, knap gedaan hoor.
Ik sta steeds verbijsterd wat ik zie, en dat op zo'n kleine schaal. Geweldig!

Grtz bart
 
Ja ik vermoede al zoiets Dirk. Macro-stand geeft echt alles weer.
Je moet er maar opkomen en het durven doen natuurlijk...

Mark
 
dirk,
maatje,ik ben er in het verleden al over bezig geweest,
ge zijd een bouwer naar mijn hart,
zoveel als mogelijk zelf bouwen,ge kunt ook alles kopen niet waar,
maar waar zit dan de geest van het bouwen,
heb ge dat ook,dat ge soms een idee hebt, en als ge dat dan probeert
het wel eens tegen slaat,
dan roep ik alle heiligen bij elkaar,en niet direct de mooiste naam hoor,
bouw ze ,
groetjes,ronny
 
ja ken dat gevoel en soms steek je meer tijt in iets uitvinden dan de tijt dat je het kunt maken.

ik heb denk een 5 tal dingen geprobeert voor de ketting te maken die me niet aanstonden maar dan komt er tog een goed geweven ketting uit na een dagje proberen en vloeken maar dat vind ik dan weer het mooi van zoveel mogelijk zelf te maken.

als het natuurlijk echt niet gaat of op niets trekt dan moet je het wel gaan kopen maar dat stel ik tog altijt zolang mogelijk uit tot ik zeker ben dat ik het niet klaar krijg.

en natuurlijk zie je op het forum enkel het goede eind rezultaat er zitten een hoop uren in stukken die daarvoor niet lukten en gewoon in de kiko verdwijnen ;)
 
Ben even weg geweest Dirk, maar kom weer vooraan zitten :).
Wat een mooi werk lever je weer af, alle respect voor.
 
Dit is een lust om opnieuw te lezen en aan te schuiven....
Zinnige commentaar ontbreekt me hier.
 
thx

het 2 de dio.
ik heb er nog een klein beetje biij gezet voor het volgende stadium en dat zijn de ronde paaltjes in de bouwput om onder het vlak te kunnen zetten.

003%7E41.jpg

004%7E30.jpg

013%7E2.jpg

005%7E28.jpg

006%7E17.jpg

007%7E11.jpg

008%7E7.jpg

009%7E6.jpg

010%7E5.jpg

011%7E3.jpg

012%7E4.jpg

015%7E1.jpg

016%7E0.jpg

017%7E0.jpg
 
Dat ziet er weer heel mooi uit Dirk....maar is het zand niet wat grof voor de schaal?
Het lijkt wel of je werklui op stenen lopen:D

Fred
 
Ja halloo kroket. Amai Dirk dat wordt een echt kunstwerk. Knap, geen woorden voor.

Mark
 
thx

het meeste is uit zoon zakje voor dia s te maken fred dus dat is zeker niet te grof .
maar ik heb er ook wel wat zagemeel van bij mij bij gedaan dan krijg je wat meer kleur . maar ik vind het zeker niet te grof hoor.
en het licht er ook niet dik op verdunde houtlijm uitgestreken wat overstrooien en de rest er direkt afblazen.
 
De foto's vertekenen ook hé, ga ze vast nog eens in real life zien en dan pas zien hoe klein en mooi dit werkelijk is!

Fred
 
tja je ziet nooit echt op de foto wat je in het echt ziet bevoorbeeld de derde foto is presies of het achtersteven heel plat ligt . wat helemaal een vertekent beeld is .

het derde dio gaat maar 1 ding bevatten dit omdat het spesifiek over een vlakbouw gaat,
mischien gaan er nog dio s gemaakt worden waar maar 1 puntje op gedaan word maar dat zal ik later nog wel zien.

18. Maakt het Vlak, en zet het water-pas.
 
de lengte van de boeitang ben ik nog altijt niet zeker van heb ook een e mails naar het maritiemmuzeum gestuurt maar daar hebben ze geen info en geen boeitang in de colectie , zeggen ze

als ik op de tekening van keting en witsen meet gaat de tang over +/- 6 huidgangen dit is ook te brete van het vlak dus in teorie zou dit wel kunnen. maar als ik naar schildereién en etsen kijk is deze tog een stukje kleiner.
of er nu meerdere lengtes bestaan ... ? weet ik ook niet

001%7E55.jpg

tog een test boeitang gemaakt . de plank die er tussen zit is 1,5 mm dik dat is de dikte van de huidgangen

001%7E56.jpg

002%7E41.jpg
 
Ik heb wel een tekening gevonden van de Boeitang:;)
495klaasjacobseb-tang.jpg


En de beschrijving van dit werktuig:
~boeitang, klaas jacobsen, dwingijzer, (houten) klaas:
stuk gereedschap waarmee tijdens de bouw van het schip de gangen in de juiste bocht dwingt of op zijn plaats houdt. De boeitang bestaat uit twee lange houten balken, die nabij het uiteinde met elkaar verbonden zijn. Wanneer tussen de uiteinden een wig gedreven wordt, bewegen de uiteinden van de benen naar elkaar toe en klemmen de daartussen gelegen planken vast. Vervolgens kan met een takeltje op het uiteinde, de tang in de gewenste positie getrokken worden, waardoor de planken in de juist bocht gedwongen worden. Het dwingijzer is waarschijnlijk de metalen uitvoering van de boeitang.

Bron: http://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/woord.php?woord=blo#boeitang

Fred
 
thx fred

weer mooie info 8) waar ik iets mee kan
 
gewoon subliem , alvast succes met je 3de dio

vgr
Marc
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan