Hoofdsponsor

1/87 scheepsbouw werf 17 eeuw [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
ik heb ook zo een ding jan en het is een mooi dingetje maar kan het niet gebruiken.

je kan dat als er een spant is er wel tegen zetten en zien wat de ronding is .

maar ik heb nog geen spant dus hoe zou ik dit daarvoor dus kunnen gebruiken.
als ik het rechtse spant heb kan ik er wel het linkse er mee afschrijven maar ik kan ook gewoon de mal op het hout leggen en het andere spant omdraaien dan heb ik ook 2 de zelvde.

maar het word nog een stuk ingewikelder straks komen de foto s hoe ik het aan het aanpakken ben. mischien niet zoals jullie het zouden doen maar voor mij de enige logise oplossing.

ik kan de spant nu eenmaal niet op het plan leggen om te zien of het juist is want er is geen plan ;)
 
het zetten van de oplangen op de vaste plaatsen.


het schip ligt nu op een bouwplank mooi horizontaal omdat dit het makelijkste werkt.

003%7E43.jpg

waar een oplang moet komen heb ik een paal gezet op de juiste afstand van het booiesel

001%7E60.jpg

nu kan ik de oplangen gewoon tegen de paal laten hangen terwijl ik ze gelijmt heb omdat deze op de juiste afstand zit

aan het booiesel staat een streepje en op de hoogte waar de scheergang moet komen volgens witsen ook
nu moet ik voorlopig enkel het streepje van het boeisel in doog houden en dat de oplangen tegen de palen rusten

002%7E45.jpg
 
Knap uitgedacht Dirk.
Ga je die bouwplank ook kunnen gebruiken voor de volgende dio's?

Fred
 
thx fred.

normaal gezien wel maar dat kan ik niet met 100% zeker zeggen maar inprinsiepe moet deze mal voor ale schepen kunnen dienen als ik alles juist maak ;)
 
Ik heb het nog eens nagelezen, Dirk. Ik geloof dat ik het een klein beetje ga snappen. Een beetje kip-ei probleem ..... het karton was er eerder dan de romp geloof ik.
Dan slaat mijn opmerking inderdaad nergens op :worried: .... gebeurt wel vaker :D
 
np jan . je moet eerst iets hebben voor je kunt meten hoe de ronding is en dat ging hier in dit geval niet .

het is ook allemaal niet zo simpel ook niet ik weet wat ik aan het doen ben maar als buitenstaander is het soms redelijk mooilijk te vatten wat er juist alemaal gedaan word. wat ik best kan begrijpen. ik probeer het zo goed mogelijk met behulp van een foto uit te leggen en dan hoop ik dat het een beetje verstaanbaar is.
 
014%7E1.jpg

de scheerstrook heeft wel wat mooite gekost om deze goed te krijgen maar nu ziet het er best goed uit.

morgen ga ik ze dan ook lijmen en dan kan het schip uit de stelling

de maten die er bij staan zijn gemeten van de kiel tot bovenkant scheergang.

deze scheergang geeft later de zeeg aan van het schip
 
hier staat ze dan uit de mal genomen met de scheerstrook er aan.
heb maar van een paar kanten een foto genomen dat je alles een beetje ziet.

001%7E61.jpg

003%7E44.jpg

006%7E19.jpg

007%7E13.jpg

009%7E7.jpg
 
Ik sta steeds verbaasd al ik hier kom kijkensdfkkjskng. Dit is toch niet zo simpel meer Amazone, ik bedoel daar zitten toch enkele uurtjes werk in hé? Respect hoor.

Grtz Bart.
 
als ik dit moest bouwen aan de uren die ik kan besteden ben ik vermoedelijk enkele jaartjes bezig.
en jij tovert dit in enkele dagen te voorschijn.

gewoon prachtig.
blijf vooral bezig want ik wil de volgende stadia niet missen.

vgr
Marc
 
Blijft fantastisch om te volgen !!
 
thx mannen.

ja er zitten best wel wat uurtjes in hoor . voor een gemidelde bouwer die 2 uurtjes op een avond bouwt heeft hier wel enkele weekjes werk aan.

als ik eenmaal goed aan het bouwen ben spendeer ik een 8 a 10 uurtjes per dag aan de bouw . maar ik heb dan ook niets anders te doen ;)
 
Als je dit ziet als plastiekvreter voel je jezelf toch klein hoor, onvoorstelbaar wat jullie met dat hout allemaal kunnen !
 
thx G

heb een mailtje naar mijn figuren maker gestuurt en hij gaat ze morgen opsturen :)

dan kan ik eerst weer eens figuurtjes schilderen en eerst alles afmaken van het derde dio 8)
dan gaat er de eerste weken niet meer aan het schip gewerkt worden want deze voor het vierde dio is ook klaar.

dit ga ik eerst alemaal afmaken voor ik verder ga met schepen bouwen
 
ik heb een mooie howto gevonden voor 1:72 figuren en dan tog nog eens een poging gedaan

001%7E62.jpg

003%7E45.jpg

004%7E34.jpg

006%7E20.jpg

hier zie je van links naar rechts een plastic 1:72 mijn figuur en de gene die ik gebruik op het dio de metalen 20 mm figuuren

007%7E14.jpg

009%7E8.jpg

ik vind hem dus nog niet zo slecht
 
Moooooi, ge zit gewoon op de zon te wachten bij het bekijken van deze foto's, net echt!
 
WOW, knap Dirk. Dit zijn meesterwerkjes...
Breng je ze mee op de ledendag ?

Mark
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan