Hoofdsponsor

1/87 scheepsbouw werf 17 eeuw [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
thx bart ik volg jou dio projectjes ook vind het ook tof om te volgen ook al ben ik niet zo voor het ww2 stuf ;)
 
een schip bouwen is 1 ding maar een stelling bouwen is dan weer iets anders.

ff de sloophamer er in gezet wegens niet goed . dit ga ik terug opnieuw moeten doen

001%7E66.jpg
 
Jammer Dirk. Heeft Witsen toch de hele dag op het gemeentehuis gezeten? :)
Het zag er zo logisch uit, kun je ons vertellen wat er niet goed was?
Veel succes met de wederopbouw.
 
het licht niet aan witsen hoor maar aan mij :)

ook dat ik niet goed snapte hoe het in zijn werk ging maar heb vannacht eens lekker veel wakker gelegen en het beetje brein dat ik heb nog eens in werking gezet.

en zoals altijd ga ik het veel te ver zoeken maar dat zal met de evolutie van de mens te maken hebben zeker.

de stelling is geen echte stelling de palen worden gebruikt om de spanten recht te zetten en uit te lijnen. maar omdat het er toch staat word het ook als stelling gebruikt om later de huid dicht te timmeren. dus was ik een beetje te voorbarig om er al stelling planken op te leggen. al hoewel ik denk dat er voor de scheerstrook wel een plank op gelegd werd om er beter aan te kunnen , voor ze vast te zetten. daarna mocht de plank er weer af voorlopig.

ik ben nu volop bezig met veranderen
 
006~21.jpg

Midden op deze foto vond ik het al vreemd dat de ondersteuning van de "loopplanken" aan een spant vastzit. Klopt dat?
Of begrijp ik er weer eens geen barst van? :wub:
 
ja dat is zo jan

heb ff een foto reeks gemaakt van hoe de spanten gezet werden op de juiste maat.
dit is dus de tekening die witsen tekent en beschrijft

je hebt 3 stukken nodig om het spant recht te zetten
1: de klos die tegen het spant genageld is
2: de schuine balk boven op deze klos
3: de schuine balk er onder

heb ff met pijlen er op gezet hoe de krachts verhoudingen liggen
1.jpg

002%7E48.jpg

003%7E48.jpg

ik heb ff een model schaal gepakt die ik hier nog had staan waar al een spant opstaat.
daar achter heb ik nu een losse spant gezet zodat je ziet wat er gebeurt
bij de eerste foto zie je dat het spant te veel naar buiten hangt.
door de onderste paal naar buiten te trekken onderaan word door de klos en de bovenste schuine balk de spant naar binnen geduwt.
de bovenst schuine balk zorgt er voor dat de klos niet loslaat van het spant want daar komen nu alle krachten op.
moest de schuine balk er niet zijn zou de klos te veel kracht moeten opvangen . en is de kans dat ze afbreekt of doorknapt

als het spant te veel naar binnen staat werkt dit juist tegenover gestelde natuurlijk

om later de huidplanken tegen de spanten te maken word op deze klos de stellings planken gelegd om op te staan. hier was ik dus iets te vroeg mee en daarom was het sloopwerk nodig.

hier heb ik dus niet van geslapen :)
 
nee dat was het zeker niet bart maar het is weeral verholpen
er staat al een hoop klaar maar heb nog een 2 dagen nodig om het klaar te krijgen .

hier sta ik dus

008%7E8.jpg

007%7E15.jpg

004%7E37.jpg

002%7E50.jpg

001%7E68.jpg

als het klaar is zal ik wel uitleggen wat er allemaal gebeurt op het dio
 
die liggen op de dwarsliggers die op het boeisel liggen.

de hoogste stelling heb ik nog geen planken op liggen. die komen er op het volgende dio op liggen .

er werd wel een plank opgelegd voor de scheerstrook te nagelen omdat men er anders niet aan kan maar of deze planken dan weer verwijderd werden weet ik niet. omdat ze misschien in de pad kunnen liggen voor het leggen van de buikstukken .
hier ben ik dus niet zeker van of ze er nu wel of niet op moeten daar om heb ik ze er afgelaten. hier vind je nergens goede info over .

ik hoop er een beetje op dat ward naar de forum dag komt want hij weet daar zeker zo veel over dan ik en dan wil ik met ward eens wat van gedachten wisselen
 
mijn geheugenkaartje van mn camera is al leeggemaakt voor zaterdag.
ik kan niet wachten om dit moois in het echt te kunnen zien.
 
de zon scheen door de raam en ik kon het niet laten want zo is het wel op zijn mooist als je er naar kijkt

002%7E51.jpg
 
wauw Dirk, dit lijkt net echt zo met het zonlicht erop...mooie foto...
 
Deze foto zou zo in het boek van Witsen passen :), echt een heel mooie foto Dirk.
 
dit hoort in een museum te staan, zo knap werk !!! en zelf leerzaam ook nog.
 
thx ja zo zie je maar ik zit soms een half uur rond mijn dio te lopen om een goede foto te hebben uit de juiste hoek en dat trekt dan op niets.

en soms word je door het toeval geholpen en heb je dit op 5 sec getrokken.
 
buiten het water is deze ook klaar dus hier zijn de fotos

013%7E4.jpg

011%7E4.jpg

010%7E6.jpg

008%7E9.jpg

006%7E22.jpg

005%7E31.jpg

004%7E38.jpg

003%7E50.jpg
 
nog ff zeggen wat ik uitbeeld op het dio maar het zal voor de meeste wel duidelijk zijn denk ik.
aan elke kant van het schip komen een 4 tal geinen ( kranen) te staan nu zijn ze bezig om er één recht te zetten.
 
Knap werk man !! ,, heb geen bal verstand van boten maar je maakt hel wel duidelijk voor de leek .
 
thx bubble.

moet wel zien dat jullie nu niet allemaal witsen kenners gaan worden :laugh:
anders kan ik niet meer discuseren als het over scheepsbouw gaat :)

maar ik ben blij dat de niet boten bouwer het ook snapt 8)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan