Hoofdsponsor

1/87 scheepsbouw werf 17 eeuw [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
nog een kleine update

007%7E19.jpg

008%7E12.jpg

aan de boeg zit ik nu vast omdat ik eerst de scheerstrook moet hebben staan . dus ga ik nu verder naar achter . aan de linkerkant heb ik al een beetje de knieén geschuurt zodat ze even hoog als de buikstukken zitten dit is nodig om later de vloerplanken en de balkwagers mooi vast te kunnen maken zodat ze overal dragen
 
Ja Dirk, dit is echt wel een monnikenwerkje. Maar echt wel knap.
Ben benieuwd naar de volgende stap.

Mark
 
En elke keer dat je dit ziet groeit het een beetje verder......mooi bezig hoor Dirk.

Fred
 
thx mannen
weer wat verder en tot hier was het redelijk makelijk en gewoon vol leggen achteraan gaan de buikstukken over in een zogstuk . waarom ze een andere naam hebben weet ik niet maar waarschijnlijk omdat ze er helemaal anders uitzien dan gewone buikstukken. ze gaan eerst in de vorm van een V en daarna in een Y vorm over. nu zit ik zover als de knie die tegen het achtersteven staat en daar word het weer ff anders. spijtig genoeg staat het nergens beschreven hoe het daar dan wel juist moet maar hier zullen ze zoals bij de engelse schepen op de knie gaan staan . de knie zit daar ook maar heeft een andere vorm en noemt dacht ik deadwood. dit moet ik nog juist uitzoeken hoe dit moet gedaan worden

aan de boeg zie je de buikstukken oversteken ik heb er ongeveer een lijntje bij getrokken waar de knieén moeten zitten maar daar moet ik dus eerst de scheerstrook voor hebben staan om dit juist uit te meten.

IMG_0002%7E0.jpg

wat ik nu heb staan ga ik eerst opkuisen en dan doe ik nog het achterste deel en daarna moet de scheerstrook er weer op
 
ff achteraan bij de knie

dit is één van de mogelijkheden denk ik hoe dit gedaan werd . men zal de ( buikstukken ) boven op de knie bouten en waarschijnlijk een bout door de 2 knieén doorheen juist boven de knie.
de reden waarom ze niet aan de zijkant van de knie gebout worden is omdat de huidlatten daar al zitten en men daar niet meer aankan. men moet dan wel eerst passen of het goed is de bouten er door doen en dan alles op zijn plaats zetten dan kunnen de 2 bouten naar onder in de knie geslagen worden en alles zit muur vast

het rode lijntje zijn de huidgangen die er al tegen zitten
het blauwe de bouten in de knie en door de buikstukken

003%7E57.jpg

002%7E60.jpg

001%7E74.jpg

de tweede manier is om een V zogstuk op de knie te zetten en deze langs boven bouten maar hoe het juist is kan ik dus niet vinden
 
Mooi werk weer en knap om te zien hoe je de teksten van Witsen uitvoert naar de praktijk :).
 
thx wim maar dit is een stukje onbeschreven tekst dus hier moet ik wat uit mijn duim zuigen :)

hier is de foto van hoe ik het nu gemaakt heb een combinatie van de twee dit leek me tog iets beter
het zog stuk op de knie
006%7E27.jpg

als ik het zo maak kunnen later de huidplanken er ook tegen genageld worden anders zit je daar met een hol gat waar geen spanten staan wat de construktie niet ten goede komt . aan de uitstekende beentjes kan nu de rest aan genageld worden waarschijnlijk recht ingewerkt in de knie

007%7E20.jpg

dit lijkt mij een redelijk goede construktie maar of dat het zo gedaan weed weet ik dus niet maar zo zou ik het wel maken als het mijn schip moest zijn :wink:
 
het enige wat je er bij witsen over kan vinden is inzijn doorsnede tekening. maar hoe het juist moet beschrijft hij niet echt

knie%7E0.jpg
 
de boeg
DSC01223.jpg

DSC01218.jpg

DSC01217.jpg

DSC01214.jpg

waarom het voor steven zo dit staat er bij witsen
ssf%7E0.jpg

tog heeft hij daar een schrijf fout gemaakt want voor het steven komt zeker geen oplang te staan daarom heb ik het ff herschreven naar wat ik denk dat het moest zijn

men maakt altijt dat voor tegen de steven,achter als zoo wel bezyden oplangen komen te staan, t geen dient om de steven vast en in zijn plaats te houden

dit heb ik dus nog nergens gezien bij geen enkele schrijver die naar witsen verwijst.
als daar de oplangen staan is het ook veel makelijker om de buikstukken haaks op het steven te zetten .
ik heb hem ze langs twee kanten ingekeept en ook langs boven en hier kan dan het buikstuk op liggen. of dit nu de juiste verbinding is weet ik niet .
je ziet ook dat de oplangen die naast het steven zitten iets lager zitten dan het geen er op ligt dit komt omdat ze dan juist effen komen met de sponning voor de huidlatten en kan men deze daar ook aan vast nagelen .
 
moest ff kijken wat mijn laatste fotos waren die ik gepost heb.
na een week zonder internet te zitten kon ik ook geen update doen.
maar had ik natuurlijk veel tijt om te bouwen.
aan het achtersteven zit er alles in ook staat het schip al vol oplangen en ben ik nu aan de boeg bezig.
ook heb ik iets gemaakt dat ik nog nergens ben tegen gekomen dus verwacht ik daar wel reactie op.
maar eerst een hoop fotos van wat ik deze week geprutst heb

DSC01233.jpg

DSC01232.jpg

DSC01231.jpg

DSC01230.jpg

DSC01229.jpg

DSC01228.jpg

DSC01227.jpg

DSC01226.jpg

DSC01225.jpg

DSC01224.jpg
 
Terug mooi om te zien, ik heb toch een vraagje: Hoe plooi je dat hout eigenlijk?

Grtz Bart.
 
de knieén en oplangen worden alemaal uitgezaagt

de buikstukken plooi ik in de stoom koker +/- 15 min en ze zijn zo zacht als een zacht gekookt eitje ;)
dit zal later met de beplanking en de berg houten ook gebeuren
 
ik ben nu wel wat van de hak op de tak aan het springen maar het komt wel goed
wager de klimmen zijn de planken in de kimmen of wel in de bocht hiermee zet met alle spanten vast waar ze hiervoor nog alemaal los van elkaar stonden.
het kolsem of zaadhout is de binnen kiel deze licht op de buikstukken boven de kiel. normaal komt deze er pas in als de balken van de overloop er in liggen maar dan kan ik er niet meer aan.

dan ben ik nu begonnen met de balken te leggen. op de balkwagers die zitten aan de zijkant en daar worden de balken dan op gelegt of ingewerkt .
aan de balken ga ik wel wat werk hebben dus laat ik het begin al zien

DSC01245.jpg

DSC01244.jpg
 
Hey,

Antieke scheepsbouw in model, ongeloofelijk. Hoort thuis in een museum waar ge uren kunt naar kijken.
Prachtig gedaan tot nu toe ;)
 
thx swa maar je moet nog wel 50 jaar wachten tot het antiek is hoor ;)
 
Maakt niet uit of het wel of geen antiek is Dirk, het is nu al schitterend om naar te kijken :)
 
ja seg, dees is ook een paterswerk precies... :D hoewel ik niet echt thuis ben in boten en scheepvaart dit is echt wel knap om te volgen !!
 
thx mannen

voorlopig de laatste fotos van dit schip want het is afgebouwt tot waar ik het wou hebben.
die planken onder in het ruim is een stelling waar men op gaat staan om de balken te leggen

spant_kappen.jpg

DSC01249.jpg

DSC01248.jpg

DSC01247.jpg

DSC01246.jpg

nu ga ik eerst de ondergrond maken en het bijhorende huisje dus tot dan geen update meer
 
Ja dat is het, met die zwart/wit fotos, terug heel mooi. Hoeveel keer moet je dit nog maken?

Grtz Bart.
 
tot het helemaal af is bart ;) weet niet juist denk nog een 6 keer ongeveer
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan