Hoofdsponsor

1/87 scheepsbouw werf 17 eeuw [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey,

Indd, zeer mooi, weer ;)
Ivm de antieke bouw, ik had het over de bouwtechnische aspecten, ik vermoed dat men heden ten dage zo geen schepen meer bouwt... maar ben blij zoiets te mogen zien via uw hand, is zeer leerrijk hoe men vroeger bouwde.
Ik zie dat je de handleiding volgt van Witse (niet de onderzoeker uit de gelijkaardige reeks) maar vermoedelijk een persoon die vroeger de scheepsbouw beschreef, heb je daarvan een boek of zo met die beschrijvingen of haal je dit van internet??
 
@Swaken: Ik zag gisteren op de Canvas een programma met Michael Palin, "Reis rond de wereld in..." die op bezoek ging bi) een vriend van hem (ik denk ergens in Afrika), en die was zeekapitein, en ze waren daar een schip aan het bouwen volledig in hout afkomstig uit Maleisië. Het leek bi)na hetzelfde als wat Dirk hier maakt. Dus ik denk dat ze nog wel schepen maken op deze manier.
 
hoi swa het is een oude bouwtechniek die je niet meer ziet en in een deel van NL werd toe gepast. maar ik heb de aflevering ook op tv gezien en daar bouwen ze nog wel op deze manier ook al zijn het wel andere soorten schepen .

er is een boek van nicolas witsen waarin hij beschrijft hoe een schip werd gebouwd . het is nog in het oud nederlands geschreven .

uit dit boek komt ook alle info . witsen was in zijn tijt burgemeester van amsterdam en beschrijft in zijn boek alle acspekten van de scheepsbouw van vroeger tot de tijt waar hij in leefde. ben blij dat het niet scheepsbouwers kan bekoren en dat ze het ook een beetje volgen . thx
 
Als niet scheepsbouwer vind ik dit echt fasinerend. Ook leer ik dingen bij, die ik misschien wel eens kan gebruiken.

Ik blijf dit volgen tot het bittere einde.

Grtz Bart.
 
ben weer een beetje verder gekomen
de ondergrond is gemaakt het schip staat op de stapelblokken het vlak is ondersteund en ben nu bezig met de palen te zetten die ik nodig had voor de spanten waar later de scheerstrook aan kwam.

DSC01253.jpg

DSC01252.jpg
 
Ziet er weer super uit hoor Dirk, echt museum kwaliteit zeg!

Fred
 
thx heren ;)

nog wat prullen .
de ondergrond geverft de geinen gezet ( 8 stuks )
aan bakboord worden de planken omhoog gehaalt om op de balken van de overloop stelling te maken.
aan stuurboord word vooraan een mal gepast voor de verdere opbouw van het schip.

DSC01256.jpg

DSC01255.jpg

DSC01254.jpg
 
Prachtig met de touwen, ik zou naar schepen uren kunnen kijken voor de touwen alleen al. Die katrollen maak je die ook zelf?

Grtz Bart.
 
thx bart :) de katrollen zijn ijgen maak het kost wel wat tijt om ze te maken maar dan heb je ook het geen wat je zelf wild als ook de grote kan je dan zelf kiezen.
 
om de huidplanken en berghouten krom te branden ga ik op dit dio al riet laten aanvoeren zodat ze op het volgende dio lekker vuurke stook kunnen doen.

003%7E58.jpg

002%7E61.jpg

het is van een oude schilderborstel gemaakt . ook ga ik nog een bergje houtspaanders bij het riet leggen dit is de overschot van al het hout dat gekapt word met het bijl en dessel en dit werd alemaal opgeraapt en ook bij op het vuur gedaan.
 
dit wekend nog wat door gedaan en denk nog 2 dagen nodig te hebben voor het af te werken

maar hier zie je al goed hoe het er uit gaat zien

DSC01261.jpg

DSC01260.jpg

DSC01259.jpg

DSC01258.jpg

DSC01257.jpg
 
Ja Dirk, wat kunnen we daar nu nog van zeggen. Ik zit hier met mijn mond vol tanden en mijn kinnebakkes op mijnen buro...
Knap werk man. Dit hoort inderdaad thuis in een scheepvaart museum "'t Steen" of zo.

Mark
 
thx mark maar het zou kunnen dat er nog iets veranderd word.
ben het nog aan het uitzoeken dus dat moet eerst gebeuren voor ik verder ga.
het zou kunnen dat er wat veel geinen ( kranen ) op het dio staan bij de meeste oude prenten zien we maar 1 of 2 geinen staan bij een schip dat gebouwt word dus 8 zou wel eens te veel kunnen zijn.
 
Dit wordt weer een schitterend dio Dirk.
Het was me nog niet eerder opgevallen, maar zaten de touwen boven in de palen zo geknoopt?
 
thx wim : als je naar de foto van witsen kijkt van de gein zie je ongeveer het zelvde het zal wel iets schillen natuurlijk
gein.jpg

heb ondertussen een hoop afgebroken en terug opnieuw gemaakt.
de 8 geinen naast het schip zijn verdwenen en er zijn er twee anderen in de plaats gekomen.
nergens hebben we kunnen vinden op plaatjes uit die tijt dat er zoveel geinen gebruikt werden en het leek dan ook niet echt juist te zijn.
daarom is er langs elke kant 1 gein gezet

er moeten volgens mij nu nog 3 dingen gebeuren
de windveren achter op de spiegel
het stormhuisje
het water nog afwerken

DSC01274.jpg

nog 2 banden die in de boeg gewerkt moeten worden worden nu in de goede vorm gehakt
DSC01273.jpg

het aan brengen van de bovenste spantdelen de 4 man die daar in het midden staan
DSC01272.jpg

de 2 geinen langs elke kant 1
DSC01271.jpg

op zetten van het eerste stuk spant
DSC01270.jpg

op kuisen van de werf hout schilfers
DSC01269.jpg

het riet dat aangebracht word om het hout te branden ( die stokjes moeten er nog uit zie ik nu )
DSC01268.jpg

de stapel hout die naast het schip ligt is om de binnenkant van het ruim dicht te timmeren dit word eerst gedaan bij het volgende dio
 
Hey Dirk,

Heel goede aanpassing van je dio. Het wordt veel overzichtelijker nu, met twee geinen.
Het overzicht wordt ook meer open. Ben benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
thx mark ja het was een beetje teveel van het goe
heb gisteren nog eens met ward gebeld en er een goede babbel over gehad want wist ijgelijk niet goed wat ik er mee moest doen , daarna nog eens rustig over na gedacht tijdens de nacht en dan tog de knoop doorgehakt en veranderd.
ik ben soms mooilijk over te halen als ik denk dat het goed is maar als ze langs alle kanten beginnen roepen dan moet je al eens een stapje terug kunnen doen en eens luisteren wat anderen er over denken. ;)
 
hier zijn ze dan de laatste fotos van dit dio

DSC01280.jpg

DSC01279.jpg

DSC01278.jpg

DSC01277.jpg

DSC01276.jpg

DSC01275.jpg

de volgende update zal zijn als ik met het volgende schip ben zover als ik hier ge eindigd ben dus kan het wel ff duren ;)
 
hallo Dirk,
het was weer eventjes geleden dat ik nog eens ben komen kijken,tja wat moet ik daar op zeggen,het is weer prachtig zoals gewoonlijk hé.
grtz
Lus
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan