Hoofdsponsor

1/8 Replica van de laatste Pocher: Itala 1907 Peking-Paris [wip]

Sorry ben het niet echt met je eens Ton een forum is om te laten zien wat je aan het doen ben zoals jij doe bijvoorbeeld dus niet enkele foto`s neer kwakken zonder enig uitleg of weinig.
Moet je wel gelijk geven dat kwaliteit geen uitleg nodig heeft LOL (grapje)
015.1%20itala%20kopie.jpg

Uiteraard is dit een kleinigheid wat iedereen kan overkomen, maar dit soort modelbouw vraagt gewoon om een uitgebreid bouwverslag om het boeiend te maken om te volgen.
Afijn dat is mijn mening over het betreffende model (wat best wel geslaagd is) en ik blijf jou verslag rustig volgen omdat het stukken interessanter is om te volgen.
 
Je hebt daarmee een punt: het is natuurlijk leuker om te zien te kunnen lezen wat er allemaal gebeurd. Maar mensen kunnen redenen hebben om het zo te doen zoals ze het doen. Maar om iemand dan te "straffen" door collectief (muv Nismo) het eindresultaat te negeren :zx11pissed:.....dat deed mij zelfs uit mijn "zelfgekozen voortzetting van de verbanning van dit forum" terugkomen om hem de pluim te geven die hij verdiende.
 
Dat ziet er al goed uit Peperbus.

En ieder maakt nu eenmaal zijn verslag op zijn eigen manier.
Dus laten we nu terug on-topic gaan en verder genieten van deze bouw.;)
 
Heel goed idee! We gaan weer over tot de orde van de dag!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mij laatste update beschreef het solderen van de rechter chassisbalk. Het solderen van de linker gaf niet al te veel problemen totdat we aan het uitlijnen van links en rechts kwamen - nog even voor het idee....het ging om 4 chassis stukken die 2 moesten worden- De twee achterste stukken sloten naadloos op elkaar aan maar bij de twee voorste zat er een verschil van 2 mm tussen de gaten. Foutje dus.....
De brander op links gezet en van één weer twee gemaakt...gelukkig lieten alleen de verbindingen los die ook los moesten :) Na wat puzzelen...van hoe nu verder...heb ik de twee balken ( de complete en twee delen) met elkaar uitgelijnd en toen met een voorlopige soldeerlas tegen elkaar aangezet. Daarna heb ik de twee delen gesoldeerd en de voorlopige lassen weer weggehaald en hij was voor 100% uitgelijnd.:)

Toen begon het uitlijnen weer opnieuw maar nu met de dwarsverbindingen en de versnellingsbak DSC_0882.jpg

Bij de versnellingsbak heb ik alle gegoten bouten en moeren weggeslepen want daar komen allemaal gewone bouten voor terug

DSC_0881.jpg

Op de versnellingsbak moet ook dit "oplage" bordje komen, maar ik vraag mij af of het niet leuker staat op de display...meningen?

DSC_0880.jpg

Dit is de laatste stand van zaken

DSC_0879.jpg

het chassis is in elkaar geschroefd en de motor is er ook ingehangen. het vliegwiel op de achterkant fungeert als contragewicht :)
De volgende stap is het monteren van assen en wielen en dan is de dry fit compleet en dan kunnen we gaan ......SCRATCHEN!

De eerste worden de verwijderbare spatborden

2007-1.jpg

De spatborden werden ook gebruikt om over kuilen of slechte overgangen te leggen ....hoewel dat wel eens fout is gegaan

itala_frana2.jpg


De tweede scratchklus wordt wat moeilijker

itala1907001.jpg

Het maken van de beschermkappen onder de motor en de versnellingsbak. Mij ontbreekt op dit moment de nodige informatie over de bevestiging van deze bescherming. Ik heb het museum in Turijn waar hij staat aangeschreven en die hebben deze foto gestuurd ....nuttig maar onvoldoende ....en op een vervolg vraag reageren ze niet meer.....je zult toch moe worden om even de trap af te lopen en een fotootje te nemen :)
Ik heb de maker van de kit benaderd of hij nog bekenden in Turijn heeft die een paar fotootjes willen nemen. Wordt vervolgd
 
Dag Ton, wat mooi en interessant om te zien.

Handig die spatborden annex rijplaten, ik kan mij herinneren dat de "Spijker crew" losse rijplaten aan de auto hadden hangen.

Groet, Ronald
 
Zijn mooie soldeerwerken.
Mooie details.
 
Dit is wel effe wat anders dan een Revell-kitje in elkaar flansen, Ton.
Bij deze moet je zelf een halve kit produceren, geloof ik, maar dat is aan jou wel toevertrouwd.

Het "oplage"-bordje zou ik persoonlijk op het display monteren.
Even zwart spuiten en de toplaag opschuren, niet polijsten.
 
Hier ben ik het eens met John, Ton. Plaatje op de display monteren.
Succes met de scratch-werken, maar ook dat gaat zeker loslopen.

Mark
 
Schitterend om te volgen Ton.
En ook ik zou het plaatje op de display zetten:)

Fred
 
Bedankt mannen! Het plaatje komt op de display, flansen er een mooi lijst omheen ....gaat goed komen. De maker van de kit heeft inmiddels mijn hulpvraag naar iemand doorgestuurd die in Turijn? woont. Hou jullie op de hoogte
 
mooie vorderingen Ton ,, hoeveel was de oplage van deze kit ?
 
Bedankt Pascal! De oplage is 10. Er zijn er nu 3 verkocht, waarvan 1 aan een Italiaan die er mee gestopt is en aan degene waar we het hierboven over hadden ...en dit persoon. Ik zie hem nu ook bij Autograph in de shop staan.
 
Mooie werken aan deze. Eventueel kan je een afdruk van het plaatje in het voertuig monteren en het origineel op de plaat of omgekeerd... Hopelijk krijg je snel een deftig antwoord op je vragen...
 
Onze sponsor Stijn (http://www.modelbouwen.be/forumdisplay.php?f=336) kan plaatjes met de laser graveren, dat is misschien een mogelijkheid. (kan je ook meteen vragen of het lukt om het carbon-vezel te snijden)

Ga je de spatborden in messing maken ? Messing stripje in de juiste breedte, buisjes erop solderen voor de scharnieren, plasticard stripjes voor de opliggende randjes.
 
Pascal bedankt voor de tip! Ik ga eens contact leggen. De spatborden ga ik in hout uitvoeren :-) en de randjes in messing of plastic.
 
Ze hebben hele mooie dingen! Ik heb vandaag van hout een bekisting voor de motor gelijmd ....en dat houtwerk ( dun balsa) is toch wel leuk :)
 
We zijn weer een stukje verder: de auto zit op een voorlopige manier in elkaar geschroefd en gezien de "beperkte" pasvorm was er erg veel te vijlen, te schaven en te boren etc.
Het begon met het assembleren van de vooras

DSC_0883.jpg

Bij het in elkaar zetten kwam ook een nieuwe "vaardigheid" om de hoek kijken.....het tappen van een schroefdraad

DSC_0884.jpg

Ook ben ik gaan houtbewerken :D ik heb een bekisting om de motor heen gemaakt die ervoor zorgt dat de motor tijdens de andere activiteiten niet beschadigd wordt

DSC_0885.jpg

DSC_0886.jpg

van puntjes van cocktailprikkers maken we duvels :D

DSC_0887.jpg

DSC_0888.jpg

Bescherming was het doel maar een tweede -zeer nuttige- functie werd ook duidelijk

DSC_0889.jpg

het is ook een steun geworden om dadelijk de onderkant mooi te kunnen bewerken !

DSC_0890.jpg

Hier is de vooras gemonteerd en is ook zichtbaar waar de motorbescherming en de aparte versnellingsbakbescherming moeten komen.

DSC_0891.jpg

De achteras klaar

DSC_0893.jpg

Deze bevestigingspunten hebben aardig wat problemen gegeven, moeilijk te lijmen ....maar wel blijkt dit materiaal te solderen. Ik heb een paar kilo gewicht erop gezet....breekt-ie, dan breekt-ie, maar liever nu dan dadelijk :@

DSC_0894.jpg

DSC_0895.jpg

en hier staat hij op zijn (wankele) pootjes. De volgende stap is het maken van de spatborden/rijplanken
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan