Hoofdsponsor

1/35 RC boot PT 117 ful scratch bouw 1/35

:DJe kan de snelheid ook meten met een filmtje.
Je kiest in een prog. waar je de film beeld per beeld kan bekijken.
Kies een duidelijk punt achter de boot op een beeld dat gelijk valt met de boeg, tel nu het aantal beelden tot je achtersteven gelijk valt met dit punt .
Delen door 24 beelden/sec en je hebt de tijd dat je schip juist 1 lengte aflegt.
VB : schip 1 m, 12 beelden , dan legt je schip 24/12 = 2 m/sec = 2 X 3600 = 7.2 km/u.

Met een kleine GPS is het eenvoudiger:8
 
Laatst bewerkt:
Je kan er ook naast fietsen met een snelheidsmetertje op de fiets, al wordt het moeilijk als het 40km/u haalt :D
 
ga dit alles houden voor als ze af is en opnieuw het ruime sop kiest.
schroeven vervangen kan ik later nog zo dikwijls als ik wil, ga er dus wel eens met experimenteren in de loop van de zomer.
voor de snelheid ga ik het bij het filmpje houden , daar heb ik genoeg ervaring mee.
alvast bedankt voor het even mee denken heren.
vgr
Marc
 
En dan denk je " alles in een badje en daarna alles in de grondverf"
Het badje was geen probleem
De volgende dag was alles netjes droog en de spuitbus witte grondverf stond al klaar.
De eerste stukjes ( figuren en geschut ) gingen allemaal nog zoals gepland, maar dan bij de tweede laag zetten op de torpedo buizen , stuurhut ,enz. was de bus leeg en kwam er plots nog net een laagje sneeuw uit geprutteld.
Toen ontvielen mij een aantal woorden die ik hier niet wens te herhalen en was de goesting meteen over om nog verder te doen.

Ik was al aan een volgend scheepje begonnen en donderdag toch de besneeuwde onderdelen terug op de werktafel uitgestald.
met een nieuw mesje om te schrapen en fijn schuurpapier zijn we dan maar aan de slag gegaan, alles opnieuw in bad en zaterdag een nieuwe bus grijze grondverf gaan halen. Ik ben opnieuw een gelukkig en tevreden modelbouwer......


PT117154_zps6a4b7a9d.jpg

PT117156_zps698bdbdd.jpg

PT117157_zps3117bc1e.jpg

En nu moet het echte schilderwerk volgen.
Mag ik even een beroep doen op de meer ervaren bouwers/schilders onder ons.
Ik zou dit scheepje graag een wat verweerde indruk willen geven.
Misschien wel meegeven dat het oorspronkelijk een geverfd houten schip is, roest gaat er dus niet al teveel opzitten vermoed ik.
maar ik liep met het idee van schaduw , aanslag ,algen ..... zoiets in de aard.
wie kan er me wat tips geven en me in de goede richting sturen.
vgr
Marc
 
is zo direkt weer een heel ander zicht marc.
 
Ziet er prachtig uit Marc, recht van de werf. Als je er mee gaat varen krijg je vanzelf een verweerd uiterlijk ;)
 
we zijn al een tijdje aan het schilderen , maar we zijn met het moeilijkste en meest tijdrovende begonnen.
de bemanning ziet er momenteel netjes gewassen en gestreken uit zeg maar. er is nog wel wat werk aan voor ze volledig naar mijn zin zijn maar het grootste werk is achter de rug.
De Waterlijn hebben we tussendoor ook bepaald , afgetekend , afgeplakt met plakband en alles er onder ondertussen mooi rood gespoten.
Dit alles enkele dagen laten uitharden en dan boven de waterlijn spuiten.
werk genoeg voor de komende weken.



PT117158_zpsa524f239.jpg

PT1171701_zps3f1d66f1.jpg

PT117171_zps35915717.jpg
tot later
vgr
Marc
 
afgelopen dagen getracht om het draai systeem in orde te krijgen voor het geschut.
grootste probleem blijft het slippen op de servo, ik vermoed dat de dia meter te klein is.

DSCN1261_zpsc22b427b.jpg

hier onder nog een film fragmentje

http://youtu.be/eh_rPUjJwUM

Nu benedendeks alles loopt kan ik nu beginnen aan het definitief plaatsen van de opbouw.

vgr
Marc
 
Vermits al het verf werk van de dek opbouw dient overgedaan te worden door een foutje van me zelf tijdens het verweren konden we vandaag op de vaardag van onze club een laatste vaartest maken met enkel de romp.
Helaas kost het op een steen varen net onder het wateroppervlak me 1 schroef + borgmoer en enkel krassen op de nog maagdelijke verf. Gelukkig heb ik de roeren stevig genoeg vast gegoten en is daar enkel wat verf af. Alles is dus nog te herstellen zonder al te veel ellende.
Het lijkt wel of er een vloek zit op de afwerking van dit schip want niets wil lopen zoals ik zou willen.
Er is ook nog goed nieuws , amazone heeft een filmpje geschoten in volle actie.


vgr
Marc
 
Mooi vaarbeeld, ondiep water de schrik van ieder schip :(.
Verweren is echt een kunst op zichzelf, ben er nog nooit aan begonnen :unsure:
 
ziet er al veel belovend uit zal je nog lang plezier aan beleven .
gr dirk d
 
ze ligt erg mooi in het water marc wel spijtig van de schroef natuurlijk.

maar nu kan je ze eerst helemaal afwerken want er stond geen druppel water in de romp :)
 
merci,allen.
Vermits ik na mijn vorige project me had voorgenomen om voortaan watergedragen verven te gebruiken voor het schilderwerk om van de onaangename geur in huis vanaf te zijn de daad maar bij het woord gevoegd. nadat schilderen met het borsteltje niet zo een leuke opdracht is voor de grotere vlakken toch maar een airbrush aangeschaft.
Het idee was dat het wel zou loslopen daar spuiten met de spuitbus me best goed verging......... goed mis dus :(
na menig x opnieuw begonnen te zijn op een proefstukje werd het eerste aanneembaar spuitwerk zichtbaar.
Daarna op zijn we wat donkere lijnen gaan aanbrengen op de schaduw plekken met de bedoeling wat kleurschakering te bekomen ipv eentonig grijs.
Maar jullie kunnen het al raden weer dik mis .... :(
Gelukkig waren we met enkel simpele stukken begonnen zodat me nog enkel malen opnieuw konden oefenen.
Uiteindelijk komt ook op alle onderdelen iets of wat aanneembaar schilderwerk naar boven al is mijn bedoelde schaduwspel op de meeste plaatsen wel niet meer zichtbaar.
We zijn ondertussen al weer wat wijzer geworden en hebben besloten om toch maar met de verdere afwerking te starten en van de winter nog maar wat gaan oefenen met spuitwerk zodat voor een volgend project dit wat beter kunnen.

PT1171737_zpsa86874b3.jpg

PT1171744_zps6fbc8964.jpg

PT1171759_zps4988de3a.jpg

PT1171754_zps858fc78f.jpg

PT1171751_zpsa85dbe82.jpg

PT1171757_zps5f1b046e.jpg

PT11717510_zpsb8a98820.jpg

tot volgende up-date
vgr
Marc







 
Oefening baart kunst Marc, al die kleine spullen spuiten met een AB heb ik ook geen held in .
 
na een flinke rust op vakantie in het zuiden waar we ons volgende project helemaal hebben kunnen voorbereiden, handen jeuken al om er aan te beginnen.
Maar eerst deze afwerken anders is mijn werkplaatske te klein.
alles wat gemaakt was voor de vakantie heeft ondertussen zijn vaste plaats gekregen op het dek. wat nog rest zijn enkel bolders en nog wat haakjes en oogjes + hier en daar nog wat bijwerken.
De aandachtige zal merken dat PT117 is gewijzigd in PT142 , dit om toch een historisch juist model te behouden.
De nieuwe schroeven waren ook geleverd en zijn eveneens gemonteerd. we hebben wel, om eens wat te testen, een ander type en 5mm groter besteld. Ben benieuwd in welke mate dit het vaargedrag gaat beïnvloeden.

PT11717619_zps46c869d7.png

PT1171766_zps58e534fb.png

PT1171767_zpsee0c4e42.png

PT11717616_zps8ddf74d9.png

PT11717615_zpsdbaa5f6a.png

PT11717610_zpsb21018e4.png

PT11717612_zps7ef8c939.png

PT1171765_zps01a1e343.jpg

nog 1 week om haar volledig af te krijgen tegen modelbouwland te Boom. Laat het ons hopen, maar ik wil nu zeker niet overhaast gaan werken
vgr
Marc
 
Laatst bewerkt:
Ziet er prachtig uit Marc, doe rustig verder en stel geen deadlines ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan