Hoofdsponsor

1/35 RC boot PT 117 ful scratch bouw 1/35

Hey Marc,

RC boten zijn helemaal niet mijn ding maaaaaaaaaaaaar het afgeleverde werk hier ... is gewoon prachtig! Wat een project zeg!

WOW!

Thierry
 
Bedankt alvast voor jullie reactie,
na een avondje googelen heb ik de opstelling gevonden die me wel aanspreekt. torpedo buis in het midden van de romp en de diepte bommen er achter.
achteraf lijkt het ook logisch om het gewicht van de 40mm te compenseren die er origineel niet opstond vanaf het begin.
we hebben dus geen excuses meer om morgen niet verder te bouwen. :)
vgr
Marc
 
1509015_10152329489853996_2674451327103069064_n.jpg

10007499_10152329490293996_5936730975031598371_n.jpg

10170944_10152329490213996_687162532063620504_n.jpg

1517707_10152329490283996_2786018441493168088_n.jpg


op ledendag bewonderd. Prachtig resultaat al
 
:O dit laat mij als jong gastje nogmaals beseffen dat ik nog enorm veel te leren heb.
dit is gewoonweg prachtig en dan nog rc, ik volg je, zeker weten.
heb je een foto van welke opstelling het geworden is?
mvg Bruno
 
Als je zegt de PT117 te bouwen dan moet je je volgens mij ook aan de PT117 houden, zij het in de ene of de andere vorm maar zeker de PT117 en niet een " what if" PT117 met een geïmproviseerde wapenopstelling.
Is mijn idee hé, het blijft natuurlijk jouw model wat niet uitsluit dat ik deze bouw steeds met volle bewondering gevolgd heb.
 
Erwin ik moet je volledig gelijk geven,
en dat was merendeel ook de reden van mijn vraag. Ik worstelde een beetje met het gevoel dat ik aan het afwijken was en niet meer correct aan het bouwen was. waarom brengt Italeri ook eensklaps een doos uit met daarin een 40 mm en nog wat ander dek vulling .
Dit was indertijd de reden waarom ik voor de PT117 gegaan ben daar ik het niet zag zitten dat 40mm geschut zelf te maken in scratch maar het koop spook heeft daar plots anders over beslist. ik vermoed dat meerderen onder ons dit al wel eens meegemaakt heeft. Nu hoef ik aan alles wat tot nu toe gebouwd is niets te wijzigen buiten mijn titel om dan terug volledig juist aan het bouwen te zijn.
Voor mij is het nu aan het worden wat ik eigenlijk wel wou maar wat ik een jaar geleden nog niet kon bouwen. Dus ik hoop dat je het me vergeeft als ik de titel verander naar PT 142 en dan historisch toch correct verder bouw.

vgr
Marc
 
Laatst bewerkt:
hoi allemaal, geen update vandaag maar wel wat foto's.
De bouw lag even stil daar ik eerst nog eens proef wou varen voor het schilder en definitief montage werk van start ging.
afgelopen paasmaandag was het dan zover op het vaarwater van vaargroep de kempen te Eersel konden we de laatste vaartesten positief afleggen.
We gaan dus dit weekend de afwas :) ik bedoel ontvetten en kijken of we alles in een grondlaagje kunnen gezet krijgen.

en dan enkel fotokes van het varen.

PT117146_zpsc41742af.jpg

PT117147_zpsf834a246.jpg

PT117149_zpsb34b0c69.jpg

indien je wil reageren op het vaargedrag hou je zeker niet in.

vgr
Marc
 
Je lokt reactie uit.

Wel Marc bootje doet het perfect op de vier foto’s die je gepost hebt.

Krullende boeggolf prima

Geen spreiding patroon van luchtbellen in je schroefwater en een mooie V kuil achter de kont.

Nu nog met bovenbouw er op en daarna een testje in iets ruwer water.

Mvg,
Swake
 
Dat is een ferm moteurke dat daar inzit Marc.
Die trekt een flink kielzog... Hoe snel gaat dat beest op topsnelheid ?
Voor wat ik er van ken (en dat is niets...) ligt hij wel mooi stabiel in het water.

Mark
 
Wat de snelheid betreft , daar durf ik niets opplakken Marc. maar het was behoorlijk ,wel geen speedboot maar dat was ook niet nodig.
Swake, zou ik er nog een maatje groter durven ondersteken ( zie pag 3 en 4 ) , het mag nog een beetje sneller voor mij of gaat het vaarbeeld dan om zeep?
vgr
Marc
 
ziet er idrukwekkend goed uit marc, klieft mooi door het water
 
volgens ik zie gaat hij snel genoeg het is tenslotte een schaalmodel die op schaal moet varen en geen speed.?????????????????,
gr dirk d
 
ik weet het wel dirk, het is volgens mij net op de schaalsnelheid dat hij nu vaart en dat zoemen van de out runners , net echt. maaaaar.... een klein beetje sneller , is toch altijd leuk :) :)
vgr
Marc
 
Swake, zou ik er nog een maatje groter durven ondersteken ( zie pag 3 en 4 ) , het mag nog een beetje sneller voor mij of gaat het vaarbeeld dan om zeep?
vgr
Marc

Wel Marc, een maatje meer heeft niet altijd een voordeel, soms ook nadelen.

Alles hangt af van diameter, spoed en aantal bladen van de schroef, motor vermogen en draaisnelheid en niet te vergeten daar waar de schroef geplaatst is.

Hoe dichter de buitendiameter van de schroef tegen het onder vlak van je romp staat, hoe meer kans je maakt om lucht aanzuiging te veroorzaken.

In dit geval heb je daar geen probleem mee er kan gerust een halve centimeter aan diameter bij, maar heb je nergens speedschroeven van de zelfde diameter, want als ik kijk naar de motoren van je schip, zijn dat snel draaiers.
De schroef welke je benut is een drieblad werkschroef die eens voorbij de 2800 toeren de neiging gaat hebben om dol te draaien.

Snelheid’s winst boeken, kan volgens wat ik zie enkel door er speedschroeven onder te steken.
Maar hoe de romp zich dan gaat houden tijdens het varen, geen idee van Marc.

Mvg,
Swake
 
Ziet er goed uit Marc, hoe snel gingen deze boten in het echt? Als je deze snelheid deelt door de vierkantwortel uit je schaal krijg je de juiste schaalsnelheid, golfbeeld.
 
Swake,
dat zal dan testen worden als ze terug in elkaar staat.

René,
snelheid is 41 kts en de schaal is 1/35
als ik het goed begrijp zou het 41 / 6 = 6.8kts
maar hoe meet ik dan nu de vaarsnelheid van mijn model?
ik vermoed bepaalde afstand varen , de tijd opnemen en dan even aan het rekenen ????
vgr
Marc
 
ondertussen bootje gedemonteerd en in het afwasbadje gedompeld .
afgespoeld onder lauw water en nu alles lekker late drogen en morgen kan dan het schilderen van start gaan

PT117151_zps0bde4f92.jpg

PT117152_zps45158631.jpg

PT117153_zps98b1bd5b.jpg

vgr
Marc
 
Mooie vorderingen Marc!

Ik zou ook eens terug m'n dingen van onder het stof moeten halen ...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan