Hoofdsponsor

1/35 RC boot PT 117 ful scratch bouw 1/35

Vergroten van de roer-arm lijkt me in dit geval het meest simpele. Die op de servo staat al zo klein.
 
Als je dat kleine schuifje verschuift ga je de uitslag naar 1 zijde vergroten, de andere verkleinen.
Er bestaan zenders en servo's waar je da allemaal kunt regelen maar die vallen gewoonlijk in een hogere prijsklasse :unsure:
 
Het heeft nog wel even geduurd maar alle draadjes zijn aangesloten.
dus maar meteen even wat gaan testen. na het instellen van de regelaars een eerste motor test en stroom meting. Het verbruik valt me reuze mee nog geen 1A bij max toeren. Valt me wel op dat de motoren niet meteen starten en soms zelfs staan te wiegelen voor ze starten.iemand een idee of dit een verkeerde instelling is wat anders ?
de filmpjes zullen het wel duidelijk maken.

stroommeting_zps1434dadd.mp4 Video by mysteryman_album | Photobucket

vaartest_zpsd266f625.mp4 Video by mysteryman_album | Photobucket



En nu hopelijk dit weekend nog even naar de grote plas om het echte vaarbeeld te kunnen vast stellen.
vgr
Marc
 
Laatst bewerkt:
Marc, dat is de vrijloopstroom onder belasting gaat die nog flink omhoog.
 
het weekend is voorbij maar helaas geen echte test vaart kunnen maken.
ondertussen wel het vrouwtje zover gekregen om even te helpen zodat we toch nog een echte stroom meting hebben kunnen uitvoeren in het water.
eveneens de roeren een beetje bij geregeld zodat we een vrij rondje konden varen in het zwembad.




vgr
Marc
 
Dit is vakwerk he !

ik ken hier niks van laat dat al duidelijk zijn, maar ligt die niet wat diep in het water ?
en er komt nog gewicht bij of niet (bovenkant enz) ?

wat ik eigenlijk wil vragen gaat die geen water maken of hoe zeg je dat vooraan ?
of staan daar trimmers op ?

Knap werk met die mal en alles wat erbij hoort, das het echte werk he.
 
thx Guy,
Door het rondjes varen krijg je wel een vertekend beeld daar ze dan schuin gaat hangen zoals een motor rijder.
Eigenlijk moet ze nog 0.5cm dieper dat komt dus wel in orde, de bovenbouw behelst enkel een stuurhutje.
wat de waterdichtheid betreft, moet er nog een dichtings rubber tussen, Deze was momenteel niet gemonteerd en er was gelukkig geen water gemaakt.
Vooraan staan 2 schakelaars zodat niet telkens het dek open moet om aan en uit te schakelen. Later worden deze weggewerkt in aan amo kist. Het zwart rechthoekige ding is de onderkant van een servo die er later voor gaat zorgen dat het geschut kan draaien. Deze valt later in de stuurhut zodat deze niet meer zichtbaar zal zijn.
 
knap werk mark en mooi vaartbeeld
 
Was dat het stroomverbruik met de schroeven in het water en de regelaar in hoogste stand Marc ? dat is echt zuinig :-)

Mooi vaarbeeld zal zeker nog verbeteren als je rechtuit op snelheid komt.
 
@ René , is inderdaad op volle snelheid met schroeven in het water 0.8A onbelast en 1,05A belast.
Vond het zelf ook weinig, heb daarom de test in vooruit en achteruit uitgevoerd met het zelfde resultaat.
Ik merk wel dat er pieken van om en bij 2A vloeien bij het opstarten , maar ook dat vind ik vrij laag.

Het gekke is wel dat vanuit stilstand het soms lijkt of ze niet weten welke kant ze uit moeten, dan staan ze even links / rechts te wiegen voor ze vertrekken.
Ik heb totaal geen ervaring met dit soort motoren dus weet ook niet of dat normaal is of niet.

vgr
Marc
 
Marc heb je juist achter de accu gemeten ? Daar heb je zeker gelijkstroom , want ik weet ook niet juist hoe de stroom achter de regelaar er uit ziet, dat is een soort blokgolf . Weet niet hoe zo een stroomtang dat verwerkt?
 
gemeten tussen accu en accu stekker, korter bij kan dus niet
 
Hey Marc,

Het is een tijd geleden dat ik op 't forum ben geweest en het ziet er allemaal goed uit! Enkel vind ik dat het gewicht precies iets te veel naar de boeg zit. Als je vaart moet volgens mij de boeg wat meer uit het water komen...
En ik heb net op de avondschool geleerd dat je met een ampere-tang niet zo dicht bij een accu mag meten wegens storing, zou een 30 cm er vanaf moeten zijn. Alée, dat kan puur theoretisch zijn hoor. Ik zeg maar wat er in m'n cursus staat :)
 
Mag over meerdere draden hoor. Je telt dan gewoon alle stromen van die draden op, hier is het gelijkstroom hé.
Als je dus het stroomverbruik van het geheel wil weten mag je alle draden van de '+' er tesamen mee meten. Dit natuurlijk ook omdat het gelijkstroom is.

Wisselstroom zal wel anders zijn maar daar ken ik niet veel van :)

Het is zelfs zo dat een amperetang gestoord wordt door een gsm die in de buurt komt. Een GSM vlakbij een ampere tang geeft al een amperage aan als er niets van draden doorheen lopen.
 
Alle draden van de + wel, maar Marc neemt de + en - samen?
 
Ampere tang moet op 1 draad gebeuren. Best ook niet te dicht bij andere draden.
 
Ach zo, dan zal ik dat eens tegen de leraar zeggen. Het stroomverlies van de auto wordt namelijk gemeten over de gezamelijke kabel die van de '+' accu komt en die is een samenstelling van enkele draden bij elkaar...
 
Al de + draden samen kan wel, dan krijg je de totale stroom, dat is logisch :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan