Hoofdsponsor

1/35 RC boot PT 117 ful scratch bouw 1/35

op een ander forum werd ik erop gewezen dat de lijn aan de zijkant niet volledig klopte, en na alles goed nagemeten te hebben hadden ze nog gelijk ook.
Nu was er om het euvel te verhelpen geen onoverkomelijk werk nodig.
hierbij het verslagje van de aanpassing aan de romp.

Eergisteren 's morgen, aan de binnenzijde de kiel opgevuld met restjes doek gedrenkt in epoxy en de langs ribben een extra laagje gegeven.
Daarna een 4 tal laagjes op de bodem waar ik moest gaan weg schuren en dan nog een laagje uit 1 stuk de volledige binnenkant om alles er opnieuw netjes te laten uitzien

deze namidddag was alles voldoende uitgehard. De buitenzijde ontvet en een dun laagke primer er overheen. Kwestie van zien waar je schuurt.
En dan kon het zwoegen zweten en schuren beginnen.
Ben er net mee klaar en trots wil ik jullie het resultaat tonen.
op de laatste foto zie je duidelijk hoeveel laagjes er weg geschuurd zij en op welke plaats.

alles in de primer

PT117039_zps86946d1c.jpg

het onderte boeghout er tegenaan om te zien of ik al ver genoeg was.

PT117040_zps521ded12.jpg

duidelijk te zien waar en hoeveel er weggeschuurd is

PT117041_zps84c88f69.jpg

Voorziene werken de komende dagen: enkele ribben terug plaatsen voor bijkomende stevigheid.
Er komt ook een vast dek van ongeveer 1.5 cm rondom waaraan ik later het originele dek aanvast kan maken ( wordt wel duidelijk als de foto's komen) Daarna word het dan plamuren en opnieuw schuren.

vgr
Marc
 
Is wel wat werk maar het resultaat mag er zijn ;)
 
na een week zwoegen ( tussendoor en 's avonds ) zijn de berghouten geplaatst, het onderdek vastgezet , en enkele spanten ter versteviging ingelijmd.
Ook hebben we al heel wat geschuurd en kan alles straks in de grondverf.
En daarna de kleine foutjes nog wegwerken.

weinig woorden maar laat ik het maar met beeldmateriaal staven wat we hebben uitgevreten.

PT117042_zps315bbed0.jpg

PT117043_zps7efe904f.jpg

PT117044_zpsaf5f755c.jpg

PT117045_zps02d1524c.jpg

PT117048_zps3e3d78cd.jpg

vgr
Marc
 
Dat komt goed Marc, hoe plak je de spanten in je romp? zelf doe ik dat met tech7, blijft soepel en zo vermijd je dat bij een dunschalige romp de spanten een afdruk op de buitenzijde achterlaten.
 
net als het randje van het onderdek : aan 1 zijde afgeplakt met blauwe pvc plakband de andere zijde is een beetje schuin aangevijld zodat er een V ontstaat ( zie eerste foto) dan het geheel zo draaien dat plakband langs onder zit en daarna gewoon opgieten met epoxy. De plakband haal ik er na een groot uur af als de epoxy nog kleverig aanvoeld. ( durf niet langer wachten , weet niet of ik hem er later nog af krijg.
vgr
Marc
 
oeps , alsnog bedankt voor jullie positieve steun.

Door het warme weer stond de bouw goesting op een laag pitje en een verslagje maken nog verder af.

Het is dus een hele boterham deze keer. Waarschijnlijk zijn jullie er al wel achter dat ik niet een schrijver van de bovenste plank ben dus plaats ik liever wat fotokes met enkele woordjes uitleg.

Eerst hebben we het dek netjes uitgezaagd ( lijkt me nogal logisch , maar ja )

PT117049_zps9101f09a.jpg

Vervolgens hebben we de vergrendelinghaakjes gemonteerd die er later voor zorgen dat het dek er uit 1 stuk af kan. Het geheel word vergrendelt doormiddel van een boutje verwerkt in de voorste bolder. Tussen het dek en de romp komt een afdichtingstrip die er hopelijk voor gaat zorgen dat het geheel waterdicht is.

PT117050_zps1268db26.jpg

Daarna hebben we de locaties van de dek luiken in kaart gebracht en de dek beplanking uitgetekend.

PT117051_zps895352fb.jpg

Natuurlijk daarna een stapel dekplanken vervaardigen en deze met epoxy verlijmd.

PT117053_zpsa1f32861.jpg

PT117054_zps1d1891a7.jpg

De volgende dag zwart gekleurde epoxy eroverheen gekliederd zodat alle voegen netjes konden vollopen. Uiteindelijk ook het afboordhout aangebracht.

PT117059_zpsbc7f7a67.jpg

Het geheel enkele dagen laten rusten en ikzelf wat genieten van het zonnetje
Deze morgen zijn we er dan tegenaan gevlogen met schuurpapier. Eerst elektrisch en daarna netjes afwerken met een schuurblokje.

PT117063_zpsff8449af.jpg

Uiteindelijk deze avond alles nog even overspoten met vernis en dry-fit op de romp

PT117070_zps58cfc28d.jpg

Voila, we kunnen weer enkele dagen op onze lauweren rusten maar daarna beginnen we aan de opbouw.

vgr
Marc
 
Amai, dat zier er goed uit Marc! Direct een heel ander zicht zo met het dek erop.
 
Mooi Marc, is werk aan ,maar het loont de moeite :8
 
mooi strak dekje hoor ziet er erg goed uit
 
mooi dek dat is de eerste keer dat ik dat zo zei doen en nu maar wachten voor de rest van de bouw .
gr soetkin
 
merci jongens, af en toe hou ik van experimenteren.
soms valt het ook dik tegen hoor, maar in dit geval was ik weer een tevreden bouwer.

vgr
Marc
 
hoi,
na een lange zomer bouwstop, het afwerken van een ander modelbouw project( diorama) waaraan ik een jaar geleden begonnen was, het herstellen van de opgelopen schade van het vaarseisoen aan de Mesquite ( we hadden opduwertje gespeeld om een ander schip te helpen met de nodige schade tot gevolg , en op de koop toe nog een aanvaring met een stoomsleper, die zijn messing anker in mijn flank pootte ( hier was ik zelf ook wel een beetje in de fout gegaan) maar alles is terug als nieuw dus hoogtijd om dit bouwproject opnieuw leven in te blazen.

we hebben natuurlijk niet helemaal stilgezeten want afgelopen maand ben ik al eens flink gaan schoppen. Alles gevonden wat ik denk nodig te hebben, dus we gaan er terug tegen aan.

eerste werk : de gekochte spullen in de romp monteren en daarna proefvaren.

ach je voor de kerjeuze neuzen de gekochte spullen:

PT117071_zps6371c74c-1.jpg

PT117074_zpsf20867aa.jpg

PT117075_zpsbeaaf2b3.jpg
 
jawade kostelijke aankoop gedaan ik zit al op het puntje van mijn stoel voor de proefvaart .
gr dirk d
 
ik weet het Dirk , laat ons maar hopen dat al die spullen bijdragen tot wat ik in gedachten heb.
 
wat denk je marc hoe lang zal hij kunnen varen met 2 motoren op een batterij 3cel 5000 map ???.
gr dirk d
 
ik wou in de winkel 2 batt meenemen maar daar verklaarden ze me een beetje..... , zou dus wel een tijdje moeten zijn ( enkele uren ) ben benieuwd want ik heb totaal geen ervaring met deze spullen. Ik heb me laten omklappen daar ik zoveel problemen heb met mijn lood acu in de Mesquite. niet laden de dag voor je gaat varen is stil vallen op de vijver. En natuurlijk speeld gewicht ook een belangrijke rol in dit project.
 
Dat zijn mooie spulletjes Marc. Wordt wel een snelle boot!

Fred
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan