Hoofdsponsor

1/35 Panzerwerfer 42 auf Maultier [WIP]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ok Erwin, laat maar komen .
Ik zal mijn mailadres doorsturen met een PB
 
Enfin, we zijn hier terug. Na een beetje geen tijd en vooral ook geen goesting om te bouwen geraken we weer in gang.

De nebelwerfer staat al in grote stukken in één. Daarvoor moest ik de buizen die uit 2 stukken bestonden aan elkaar kleven , en de PE platen erover schuiven wat een serieus zenuwslopend werkje was en daarna alles met secondelijm aan elkaar gezet.
Die middelste 2 platen zijn aan elkaar gesoldeerd zodanig dat ze een rekje vormen als het ware. Ook onderaan 2 stukjes op dezelfde manier erop gezet alsook de vierkante boutjes op de achterste plaat.
Het U-vormig stukje dient om het geheel aan een wormwiel te bevestigen en zo de werfer op en neer te laten. Het zweetje is gewoon een steuntje die dient om het geheel te laten rusten (in neergezakte stand) op de draai-inrichting.

1_65.jpg

1_68.jpg

1_66.jpg

De buizen zijn vooraan vertikaal en horizontaal verbonden met elkaar maar aangezien dat niet in de set inbegrepen zat heb ik ze zelf gemaakt door enkele P&D's te slaan en ertussen te steken.

1_67.jpg

Achteraan de buizen staan er hendeltjes op om de raketten tegen te houden na plaatsing. Bestaat uit 3 stukjes waar ik een gaatje ingeboord heb om een koperdraadje door te steken. Dat toont een beetje mooier é.

1_69.jpg

1_70.jpg

Er moeten 10 zulke hendeltjes gemaakt worden en om eerlijk te zijn, ze zijn toch een beetje aan de zeer kleine kant hoor.......
 
veel prutsgenot hiermee, maar is wel imponerend. is een prachtig stukje geworden en zijn geld meer dan waard...
 
Blij dat je weer op dreef bent, dit is weer een sterk stukje modelbouw.
 
je batterijen zijn allezinds weer goed op geladen , fijn en net werk dat hier weer laat zien

zeer knap bezig

tom
 
Goed om zien dat ge terug wat op gang bent gekomen.
Je nebelwerfer ziet er goed uit en met die kleine hendeltjes komt het zeker goed jou kennende.;)
 
Knap werk Famo! Alles staat zeer symetrisch t.o.v. elkaar, wat ni simpel was denk ik.
Grtz, Erwin.
 
@ Silenoz : das waar

@ GUNit , DJs & Tom : we zijn weer in gang geschoten want ik zou hem graag klaar hebben als naked kit tegen de ledendag. (hoop ik..... )

@ Erwindejongh : Inderdaad het was niet simpel, ik heb eerst het middenrek de onderste buizen erin gestoken en ervoor gezorgd dat die allemaal even ver zaten. Dat deed ik door de achterkant tegen een rechthoekig gewicht te plaatsen en dan een druppeltje secondelijm die rij buizen vast te zetten met het rek. Ik had er wel opgelet dat de buizen evenwijdig lagen met mijn werktafel daar het rek in de hoogte uitspringt. Deed ik dat niet dan was de kans groot dat de buizen scheef in het rek gingen zitten. Dat evenwijdig leggen is door gewoon iets tussen de werktafel en uiteinde van de buizen steken. Dan de bovenste rij geplaatst op de zelfde manier maar nu met iets tussen de onderste en bovenste rij te plaatsen.
Dan pas werden de achterste en voorste plaat geplaatst en vastgelijmt.

Een korte uitleg voor 3 uur werk
 
Er moeten 10 zulke hendeltjes gemaakt worden en om eerlijk te zijn, ze zijn toch een beetje aan de zeer kleine kant hoor.......
Ja amaai frikandel. Kan het nog kleiner? :wacko:

Prachtig gedaan Peter. Chapeau! :35:


Droop
 
Mooi werk en veel plezier om die kleine zaken op hun plaats te krijgen.

Mark
 
@ Ron en Markske : bedankt voor de complimentjes
 
Ik had geen reactie geplaatst hoor :O :) maar ik volg je wel in stilte want ik heb niets zinnigs toe te voegen dan wat er al vermeld is.
 
Ik heb mij niet vergist hoor -nono- het was maar om te zien of Ron soms niet stiekem aan het meekijken was ! :8 ;) :laugh:
 
Een klein update-tje tussen de koersklassiekers en de drukke werkdagen door.

Ik ben begonnen met het ontstekingsmechanisme van de nebelwerfer. De klemmen uit de vorige update zijn verplaatst naar een latere datum.
Eigenlijk is het nog maar een gedeelte van het mechanisme ,de koppelingen en de geplooide ontstekers (of hoe noem je dat). Ik ben vergeten te vertellen dat die raketten elektronisch ontstoken werden. Men laadde de raketten in de werfer sloot een elektrische kabel aan en dan ontstak de schutter vanop afstand de raketten.

De geplooide ijzerdraadjes waren oorspronkelijk een messingdraadje die bij de set zaten maar die was veel te taai om mooi te kunnen plooien, vandaar...

1_71.jpg

1_72.jpg

1_74.jpg

1_73.jpg

Voila gastjes, normaal gezien is het nu verder leggen van de bekabeling op de buizen.
 
één woord: prachtig!!! zeer mooi gedetailleerd deze aftermarket-set!
 
Weer een zeer knappe update, erg gedetailleerd ! Gisteren weer bijna twee uur bezig geweest met het oplijmen van add on armor tracks en ik moet zeggen : top !
 
Dat word al een mooi setje kachelpijpen Famo.

Ron
 
ziet er indrukwekkend uit. Vraagje, zijn de resinpijpjes volledig hol, of enkel op de uiteinden.
 
@ Famo : prachtig wat je hier aflevert !

Wat je messingdraad betreft : door het bewerken van de draad wordt deze hard. Dit is een eigenschap die typisch is voor non-ferro metalen. In tegenstelling tot ferro metalen die pas hard worden na het warmen en plots afkoelen worden non-ferro metalen hard door ze te bewerken.
Evenwel kun je ze terug zacht maken door ze met een gasbrander op te warmen tot ze rood worden. Na afkoelen, plots of langzaam, dat maakt geen verschil worden ze terug zacht.

Op deze manier kun je draad dus ook dunner maken. Bvb : je hebt draad liggen van 0.8 mm en je wilt er van 0.5 mm, dan kun je de draad van 0.8 gloeien, wel goed opletten dat hij overal gelijkmatig rood wordt ! Langere einden moet je dat oprollen tot een compacte rol om te warmen. Wanneer de draad terug zacht is kun je hem rekken door een eind in de bankschroef te steken en aan het andere eind met een platte tang de draad goed te rekken. Dit doe je, ofwel tot hij breekt, ofwel tot hij mooi recht blijft hangen in de bankschroef.

Succes met je Maultier.

Groeten Rik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan