Hoofdsponsor

1/20 Onze nieuwe vloot de SC-20 en de SC-35 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kijk dat maakt dit soort topic´s zo interesant. Zo leren we allemaal weer iets bij.

Geweldige uitleg zo. En fijn dat dit ook gewoon in Jip en Janneke taal is geschreven. Zo begrijpen wij het allemaal. En zo heb ik ook weer wat opgestoken. Nooit geweten hoe dit allemaal in elkaar steekt. En net is niet zo maar een net. ;)
 
Bedankt voor de uitleg, ook ik begrijp ik :O
Zal het zo veel als mogelijk blijven volgen.
 
Mooie tekening en uitleg. De tekening heb ik netjes opgeslagen :)
 
Nog eens een vraagje, dat scheerbord. Waar dient dat nu zo voor, dat komt niet in de tekening van het net voor. Dat hangt er toch achter? Of anders??:wacko:
 
dag rik
scheerborden behoren tot een totaal andere manier van vissen.
het zogenaamde trawlnet waar bij het net word open ge trokken door twee scheerborden
in tegen stelling tot een boomkor waar deze word op en open gehouwden door de korre stok.
de scheerborden komen uiteraard voor de net opening
zal proberen een tekening te plaatsen maar in stilte hoop ik op onze ron om dit te doen
want tekenen is nu ook niet mijn sterkste vak
groetjes,ronny
 
dag rik
scheerborden behoren tot een totaal andere manier van vissen.
het zogenaamde trawlnet waar bij het net word open ge trokken door twee scheerborden
in tegen stelling tot een boomkor waar deze word op en open gehouwden door de korre stok.
de scheerborden komen uiteraard voor de net opening
zal proberen een tekening te plaatsen maar in stilte hoop ik op onze ron om dit te doen
want tekenen is nu ook niet mijn sterkste vak
groetjes,ronny

Hallo

Ik moet eerst mijn vismaten even op tv bekijken daarna zal ik wel even een tekening maken.
vrouw lief zal nu eerst even de verlichting plaatsen en even wat over het begin van mijn netten.

gr ron

Dus de tekening komt straks
 
Hallo


Zoals ron nog beloofd had eerst even een totaal overzicht van de verlichting.
En ook is ie vandaag begonnen met het maken van zijn netten voor de sc-20 waar ook scheerborden aan zitten.alleen dan de moderne versie.

IMG_0251.jpg

Achter verlichting dekstraalers

IMG_0279.jpg

IMG_0261.jpg


IMG_0262.jpg





Dan is dit het allereerste begin van het maken van onze netten.
Als begin foto de netten van de SC-20 op de kade in lauwersoog.
En daarna een overzicht van wat wij gebruiken om onze netten te boeten of te breien is maar hoe je het wil noemen.
Dus de naalden en hoe we een naald vullen en het garen.
En het andere is geen vis net maar een visteken en die hangt reeds in de mast.

IMG_8838.jpg


IMG_0283.jpg


IMG_0284.jpg

IMG_0285.jpg

IMG_0286.jpg


Visteken

IMG_0287.jpg

en dit is nog een tekening van hoe ik deze netten ga maken

sleepnet.jpg

Groet ron en antje
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo allemaal


Ben even weer in de pen geklommen en heb even een tekening gemaakt van de scheerborden en wat ze in de praktijk doen.
Scheerborden dienen om het net open te houden


netje.jpg


op de tekening hier boven zie de scheerborden met 1 net hier zie je beter wat de bedoeling is van de borden.
Wij gaan twinrig systeem makendat zijn 2 netten die aan elkaar verbonden zijn met aan de buitenkant een scheerbord en in het midden een centerblok.

Hoe dat er uit ziet zullen we jullie in de loop van de tijd laten zien want we beginnen nu met het bouwen van de netten

gr ron en antje
 
:ohmy: word dit helemaal met het handje gemaakt ? laat de foto s maar komen ron/antje want nu maak je me wel heel cerjeus :D


en de verlichting ziet er stralend mooi uit hoor laat daar genn twijfel over bestaan.
 
Mooi gedaan ,ook de uitleg over de netten volg julie al een tijd in stilte ( stille genieter :) )
 
hallo allemaal

Deze week met de netten bezig geweest de onderpees gemaakt en één net is zo goed als klaar er moet nog wel een stuk aan gemaakt worden voor dat ie op lengte is dat zal komende week gaan gebeuren.


IMG_0344.jpg


Dit is één van de twee scheerborden

IMG_0316.jpg

centerblok

IMG_0314.jpg

één van de 4 haken die op de netrol zitten om het net aan vast te haken.

IMG_0313.jpg

Dit zijn de schuimringen die ik gebruik om de onderpees van te maken.

IMG_0288.jpg

IMG_0289.jpg

IMG_0290.jpg


Op deze foto is te zien dat tussen de schuim ringen ,ringen van staal zitten om er gewicht aan te krijgen zodat het net straks zal zinken als het in het water komt

IMG_0291.jpg


Dit is het eind stuk van de onderpees waar ie straks mee aan de borden komt .

IMG_0292.jpg

Dit is een bakje verf met terpentine erin om de gekleurde schuimringen straks op één kleur te krijgen zwart dus.

IMG_0293.jpg


Hier hangt de onderpees te drogen nadat ie door het verf bad is geweest .

IMG_0294.jpg


Dit is het eind resultaat van het wasbad

IMG_0295.jpg


Vriendelijke groet ron
 
Mooi uitgelegd allemaal, ik had nooit het vermoeden dat er zo veel achter netten zou zitten, heel interessant.

Trouwens, kijk maar uit, die onderpees lijkt wel een snoepketting :dry:.
 
Hoi Ron,

hier moet ik even goed bij gaan zitten.-fck-
Ik heb het nu twee keer gelezen "Ron" je laat hier een mooi staaltje van modelbouw zien!ApplausApplausApplaus
Ik kan alleen maar zeggen hier sta ik helemaal paf van hoor.wackowacko
Ga maar lekker door met posten zal zeker van op de zijlijn toe kijken en genieten van je werk!!!!
 
dag vrienden
dat het vervaardigen van netten,niet in een wip gedaan is
word door de foto,s van ron overduidelijk getoont.
voor er een kompleed vistuig is met alles er op en er aan
ben je wel even bezig.
maar voorwaar ik zeg u,is verdomme een knap stukje VAKMANSCHAP
wat ron en antje hier tentoon stellen.
ron je weet waar je mee bezig bent en om uw model
op deze manier te zien groeien doet my veel plezier.
groetjes,ronny
 
wauw wat een knap staaltje werk dat je hier laat zien inderdaad hier heb je dag en nacht aan gebreid om dat net af te krijgen. en de onderpees ziet er ook geweldig goed uit 8)
 
Hallo Allemaal

Het is inderdaad heel erg veel werk, je krijgt er zoveel moois voor terug dat ik dit met heel veel plezier maak.
En inderdaad met dat net ben je een week zoet voor zover ie nu is.
Mijn vrouwtje gaat momenteel s'morgens om 7 uur weg en is sávonds om 7 uur weer thuis en dan ben ik huisvader en let op de kleine en brei dan en maak de rest van de boot klaar,mijn gezondheid is op dit moment redelijk zodat ik nu pak wat ik kan en probeer de boot zover mogelijk klaar te krijgen.
Antje is momenteel nog met een grote botter bezig en een skutsje alleen om daar een bouwverslag van te maken is iets teveel van het goeie al zullen we straks wel weer even wat foto's laten zien en ook de mossel kotter vorderd langzaam en begin tussen door strak met de oude bouw doos Margaretha.

mensen bedankt voor de complimenten en ik hoop dat jullie er iets van op stekken .

groet ron
 
Hallo Allemaal

Het is inderdaad heel erg veel werk, je krijgt er zoveel moois voor terug dat ik dit met heel veel plezier maak.
En inderdaad met dat net ben je een week zoet voor zover ie nu is.
Mijn vrouwtje gaat momenteel s'morgens om 7 uur weg en is sávonds om 7 uur weer thuis en dan ben ik huisvader en let op de kleine en brei dan en maak de rest van de boot klaar,mijn gezondheid is op dit moment redelijk zodat ik nu pak wat ik kan en probeer de boot zover mogelijk klaar te krijgen.
Antje is momenteel nog met een grote botter bezig en een skutsje alleen om daar een bouwverslag van te maken is iets teveel van het goeie al zullen we straks wel weer even wat foto's laten zien en ook de mossel kotter vorderd langzaam en begin tussen door strak met de oude bouw doos Margaretha.

mensen bedankt voor de complimenten en ik hoop dat jullie er iets van op stekken .

groet ron

Hoi Ron,

reken maar van YES ik leer er zeker hier iets van dit prachtige werkstuk!!
 
Ik ken dat, een druk leven met het gezin, dan nog tijd krijgen voor de hobby, dat is toch vaak wel moeilijk. :O een hele uitdaging dus.

Verder wel weer mooi werk hoor. Schitterend.

Kun je eens vertellen hoe je de netten boet?
 
hallo rik

ja dat wil ik best wel maar is best intensief maar als je eenmaal weet hoe het moet is het best makkelijk je kunt het voor meer dingen gebruiken het word voor meerdere doeleinden gebruikt vooral vroeger, nu zie je het nog wel opjachten op de relling maar ook bij leguaanen of een net voor op een oud zeil schip maar ook de klimrek om in de mast te komen kun je zo maken en nog veel meer;)

IMG_0322a.jpg

maar eerst dit, wat is boeten en breien als je een net maakt dan noem je dat breien en als je een net repareerd dan noem je dat boeten de knopen bij het boeten zijn het zelfde als bij breien

maar nu het knopen uitllegen vind ik best moeilijk:wacko: je zou het eigenlijk moeten zien en proberen :(het zij twee op elkaar liggende knopen die op een bepaalde wijze in elkaar geknoopt worden over de lussen heen zo dat ze niet meer kunnen verschuiven dat komt best precies ik moet even nadenken hoe ik dit uit moet legen maar ik kom hier op terug.

gr ron
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan