Hoofdsponsor

1/100 Neuschwabenland [DONE]

Ah, ok, bedankt voor de info, ik ben namelijk ook eens van plan om ooit eens zoiets aan te vangen :)
 
Ah, ok, bedankt voor de info, ik ben namelijk ook eens van plan om ooit eens zoiets aan te vangen :)

Ik kan de sandwich bouwwijze alleen maar aanraden. Eenmaal onder de knie kun je er ( bijna ) de mooiste vormen mee maken. Ik heb er duikboten,een jacht en verschillende vracht en werkschepen mee kunnen maken.
 
Inmiddels zijn de eerste verschansingen aangebracht. Dit heb ik gedaan om de romp te beschermen tegen het gladschuren later van de buitenhuid. Doordat er nu dus de verschansingen als versteviging tegenaan liggen is het per ongeluk afbreken of indeuken een stuk minder geworden.Later moeten er natuurlijk nog details bijkomen maar voor nu is dit ruim voldoende als bescherming.


Ik heb de ondergrond eerder behandeld met porienvuller om te voorkomen dat er geen lijm teveel in het hout intrekt. Enige lijm moet er intrekken maar niet de gehele aangebrachte lijm. En balsa is nu eenmaal erg poreus..

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Knappe vorderingen weer Ron. Hopelijk kan je echtgenote de was nog wel ophangen... ;)
Je had me daar wel een paar wasknijpers tussen... :D

Mark
 
Ja hoor wasknijpers genoeg. Ik heb natuurlijk legio lijmklemmen in alle formaten en smaken. Maar de druk van de wasknijper vond ik in deze situatie veiliger. Ze drukken niet zo in op de oppervlakte.
 
De schroef is gearriveerd. Deze is van Raboesch. In al mijn vorige projecten heb ik altijd de schroeven gebruikt van deze firma. Ze zijn erg stevig en goed afgewerkt. De schroef is rechtsdraaiend en heeft een diameter van 40 mm. Binnen zit M4 schroefdraad waar later de aandrijfas aan wordt gekoppeld.

attachment.jpg

Waarschijnlijk ga ik deze schroef later weatheren.



Ook zijn de diepgang markeringen geleverd. Deze zijn net als decals aan te brengen op de romp later. Alleen vind ik dat de fabrikant hiervan beter als ondergrond een zwart of in ieder geval een donkere kartonnen achterzijde had kunnen gebruiken. De markeringen zijn wit van kleur en dus erg moeilijk te zien.

attachment.jpg

Niet onmogelijk maar gewoon slecht te zien....



Met de camera in macrostand zijn ze prima te zien en zien ze er ook uitstekend uit. Natuurlijk zijn niet alle decals bruikbaar want dit schip was er in de jaren 40 van de vorige eeuw..toen was alles anders......

attachment.jpg

Maar mooi zijn ze wel weer..

attachment.jpg
 
He Ron, waar heb je de decals besteld, zoek er ook nog wat in schaal 1:100 :)

mooie vorderingen en prachtig verhaal erbij, hoop dat je snel verder bouwt en schrijft......

grtz Ed
 
mooie vordering in je project, zal er aardig uitzien met die decals
 
Inmiddels is de start gemaakt om de romp te gaan plamuren en primeren. Ik vind dit persoonlijk altijd wel een leuke klus. Duurt wel lang maar hoe meer aandacht en tijd je eraan spendeert des te mooier en vooral strakker wordt de romp later.


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg



En we weten allemaal dat als de romp wordt gespoten met airbrush je gewoon alle onvolkomenheden(krassen deuken naden e.d.)erg goed terug gaat zien. En de romp is nu eenmaal een van de grote eyecatchers. De romp plamuren en schuren is een van de grotere klussen in mijn projecten. Ik besteed er daarom veel tijd aan. De eerste stap is bij mij altijd om de balsaplaten gelijk te schuren zodat er geen opstaande randen inzitten. Daarna de eventuele naden en kieren opvullen met plamuur. En deze stap staat nu onder bewerking.



Na het drogen wordt dit gelijk geschuurd met het nog onbehandelde hout zodat er zich een gelijke oppervlakte gaat vormen.
Maar we zijn er nog lang niet....
 
Weer een flinke stap in de vooruitgang van je schip Ron.
Zoals bij alles, betaald de extra aandacht, zichzelf terug bij het eind resultaat.

Mark
 
Ron, waarom geen spuitplamuur? Daar krijg je dit super strak mee ;)
 
Ron, waarom geen spuitplamuur? Daar krijg je dit super strak mee ;)

Ja en nee. Ik heb al mijn balsa projecten tot nu toe op deze manier gedaan. Eerst alles egaal vlak schuren en dan de naden vullen. Dan porienvuller en lichtjes schuren ( een keer slechts). Dan primer en plamuren. Spuitplamuur zuigt ook gedeeltelijk in in balsahout. Het laat zich prima schuren zeker waar. Maar ja ik ben misschien een beetje eigenwijs maar vind deze huidige wijze van werken voor mij het meest bevredigend. Wil niet zeggen dat spuitplamuur niet juist is hoor :)
 
En meteen maar de romp behandelen met porienvuller. De geschuurde romp.

attachment.jpg

attachment.jpg

Porienvuller eroverheen. Strikt genomen niet het gezondste spul om mee te werken. Ruikt erg sterk naar thinner en is uiterst brandbaar. Dus goed luchten tijdens het werken ermee.

attachment.jpg

Nu laten drogen en dan een keer lichtjes schuren met korrel 800 of hoger.

En dan ziet het er zo uit. Glad en klaar voor verdere bewerking.

attachment.jpg

Nu de romp verder opvullen en lichtjes bijschuren voor het primerwerk.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Je schiet al flink op en met bevredigend resultaat.
Nog wel wat werk maar dat hoort er nu eenmaal bij zoals je zelf al aanhaalde.
vgr Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan