Hoofdsponsor

1/100 Neuschwabenland [DONE]

Dank jullie jongens. De beplanking schiet inmiddels wel al op. De echt lastige hoeken en rondingen komen er nu aan. maar het is leuk werk en dat scheelt.

Met grote overlappingen is er altijd genoeg materiaal om het goed bij te schuren. Net alsof je er een lappendoek op legt. Alhoewel het makkelijker lijkt als dat het is.

attachment.jpg

Vooral in het midden zoals in dit plaatje is het belangrijk om ook daar te klemmen. Door de schuine vorm erin gaat dit anders bollen en trekt kapot tijdens het drogen door de spanningen anders erin. Dus lekker nat maken met KOUD water ( zie uitleg in mijn site ) zijn de houtlappen uitstekend strak te trekken en te lijmen.

leidraad balsahout deel 1 homeghost

leidraad balsahout deel 2 homeghost

attachment.jpg

Let op de houtnerf. Zo is goed te zien hoe de plaatjes schuin ertegen liggen door de vorm. Erg belangrijk dus nat maken met KOUD water en geen warm of heet water ( uitsluitend bij balsa ).

attachment.jpg

De boeg wordt lekker interessant...

attachment.jpg

Close up..

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Prachtig, je begint goed op dreef te komen. De techniek van het bekleden heb je zeker in de vingers.
 
Dank je Marc. Nu komt de boeg aan de beurt en dat is wel een leuke uitdaging.

Plaatjes zeggen in dit geval voldoende. Het balsahout in de boegspits is bedoeld om er goed te kunnen schuren zonder door de rompwand heen te schuren. Uiteraard versterkt met duveltjes.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
mischien had je hem iets hoger kunnen maken ron zodat je later je beplanking tegen de boeg had kunnen laten lopen bij de kiel.

nu ga je waarschijnlijk veel moeten passen om het goed te krijgen.

allee zo zou ik het presies gedaan hebben om wat makkelijker te werken. maar het ziet er goed uit hoor
 
Klopt helemaal. Tja ik heb daarna erbovenop een extra blok balsa gelijmd. Was te voorkomen geweest...:wub: nu is het toch nog wel goed gekomen.
 
maakt niet uit ron ik weet zeker dat het goed gaat komen.

ik doe soms ook nog van die dingen waarvan ik later denk warom had ik dat toen niet gezien, zo blijft onze hobby ook leuk en leren we bij elk project weer wat bij voor de volgende keer :)
 
Enkele plaatjes van de vorderingen allemaal nog erg ruw maar komt allemaal goed.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
:) Ben ik even blij dat een ervaren bouwer als jij toch ook af en toe nog even kan missen, Maakt het voor ons knutselaars een beetje dragelijker. :)
Komt helemaal goed Ron, vgr Marc
 
:) Ben ik even blij dat een ervaren bouwer als jij toch ook af en toe nog even kan missen, Maakt het voor ons knutselaars een beetje dragelijker. :)
Komt helemaal goed Ron, vgr Marc

Ha het gaat ook bij mij geregeld wel eens mis :)....De kracht erin is om je dan samen te pakken. Meestal althans bij full scratch heb je iets eraan gebouwd blijkt het niet uit te komen of goed samen te gaan met de rest. Dan afbreken en opnieuw!...Dus ja ook bij mij gaat het wel eens fout hoor
 
De romp is nu geheel bekleed met 1,5 mm balsahout. De volgende klus zal bestaan uit het glad en egaal gaan schuren van de romp.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Pracht resultaat Ron (maar dat zijn we al van je gewend).
Ik kijk al uit naar de verdere romp afwerking...

Mark
 
in tegenstelling tot mijn eerder schrijven ga ik eerst de versterkingen van de verschansing/reling aanbrengen. ik ben bang dat ik anders tijdens het schuren deze per ongeluk kan afbreken. Dank jullie voor de reacties.
 
prachtige romp geworden ron, mooie boeg 8) en tot mijn verbazing tog een lang uitstekend gat.

ga het stofmasker al maar zoeken ;)
 
Prachtig zeg. Wat ik me afvraag bij het in verschillende richtingen aanbrengen van het balsahout. Heeft dat nog nooit barsten opgeleverd in de laklagen door het "werken" van de stukken bekleding ? (pff wat een zin zeg)
 
prachtige romp geworden ron, mooie boeg 8) en tot mijn verbazing tog een lang uitstekend gat.

ga het stofmasker al maar zoeken ;)

Ik ga voor de zekerheid eerst de versterkingen aanbrengen voor de verschansing/reling. Anders is de kans aanwezig dat er tijdens het schuren de nog niet versterkte verschansing kan breken. De boeg vind ik zelf ook spannend en spits. Doet toch wel sinister aan vind ik ..
 
Prachtig zeg. Wat ik me afvraag bij het in verschillende richtingen aanbrengen van het balsahout. Heeft dat nog nooit barsten opgeleverd in de laklagen door het "werken" van de stukken bekleding ? (pff wat een zin zeg)

In het eerste project ( de U82) welke ik op deze manier heb gedaan zijn er op het bovendek toen wel kleine barstjes verschenen. Deze zaten tussen de de bovenste plankjes in. Waarschijnlijk door het krimpen van de balsa planken. Later heb ik de plankjes natter gemaakt en ze niet te strak tegen elkaar op gelijmd. Hout krimpt ja tijdens het drogen enorm in. Doordat ik montagekit gebruik is dit voor zover ik kan weten/beoordelen niet meer voorgekomen. Montagekit krimpt ook een beetje in tijdens het drogen. Dat zal wel de oplossing zijn denk ik. Het bindmiddel ( montagekit) krimpt mee.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan