Hoofdsponsor

1/50 Nave Egizia (1:50) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
er naast wim ? je kan hem er beter opleggen dan denkt iedereen dat het een bijboot is :D
 
Dirk, ook goed :).

Nog even een puntje waar ik onvoldoende uitleg heb gegeven.
Ik heb de vraag van een mede-bouwer gekregen waar het touw in de laatste update voor diende. Hier dan even meer uitleg daarover:

Het schip heeft geen echte kiel, het is meer een veredelde badkuip, waardoor bij golfslag de kans bestaat dat het schip zou torderen.
Om dit tegen te gaan wordt er tussen de voor- en achterzijde een stevig touw gespannen. Heb maar even een bestaande foto aangepast om het toe te lichten.

Blauw: achter: rondhout vast in schip; voor: met het touw vast om schip.
Paars: het betreffende touw.
Geel: het te spannen touw over de lengte van het schip.
Groen: staander om het touw te geleiden.

Dit is een vereenvoudigde weergave, ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

1_Nave_Egizia_043.jpg
 
Laatst bewerkt:
prachtig gewoon, ik vraag me af waarom die jongens eigenlijk hout nodig hadden...
 
Als ik het goed begrijp is het gespannen touwwerk dan de stabilisator ivp een kiel?.

Begrijp me niet verkeerd maar...ik snap `m niet:unsure:

Ron.
 
@Silenoz, om het touw bij elkaar te houden :)

Als ik het goed begrijp is het gespannen touwwerk dan de stabilisator ivp een kiel?. Begrijp me niet verkeerd maar...ik snap `m niet
Ron, vragen staat vrij.
Het touw was inderdaad bedoeld als stabilisator, zodat het kielloze schip niet over de lengte ging torderen.

Twee sites waar ik een deel van de info vandaan heb gehaald. Ik heb ergens meer gelezen, maar kan dei site niet meer bij mijn favo's vinden.

http://www.reshafim.org.il/ad/egypt/timelines/topics/seagoingvessels.htm
http://www.artsales.com/ARTistory/Ancient_Ships/06_egyptian_galleons.html

Hoe de precieze werking was durf ik ook niet te zeggen, daar ben ik te weinig technisch voor.
 
Beide dekken zitten nu vast. Alle gaatjes gemaakt en touwtjes bevestigd.

1_Nave_Egizia_044.jpg


Aan de achterzijde wordt het 'stabilisatietouw' in het schip vastgezet.
Voorbereidingen...

1_Nave_Egizia_045.jpg


En een dryfit. In het midden van het rondhout wordt het stabilisatietouw vastgezet.
Uit het dek steken nog twee stukjes touw; die heb ik tijdelijk aan elkaar geknoopt omdat ze los zitten (doe ik dit niet komt Mr M direct op bezoek).

1_Nave_Egizia_046.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi Wim,

Veel werk met het touw, wel prachtig hoe je het maakt.
 
Wim jongen ge doet me echt watertanden zenne,ik krijg steeds meer zin in de bouw van dit schip echt waar.wat een intresante opbouw steeds..Patje.
 
weer heel strak wim een lust voor het oog :)
 
Bedankt voor de reacties mannen.

Patje, de tekening en een BB zijn eigenlijk voldoende om dit schip te scratchen. De kit geeft zeer weinig kant en klare onderdelen; het enige is de onderdelenlijst af te gaan.
En dan beginnen te bouwen natuurlijk :).
 
Met een heel dun watervast stiftje de versieringen aangebracht; deze komen op de uiterste punten van het schip.
Volgens de BB had ik die al veel eerder moeten plaatsen, maar ik wacht er mee tot op het laatste moment.

1_Nave_Egizia_047.jpg


Er wordt ook nog een achterdek geplaatst. Ter voorbereiding een aantal rondhoutjes van 2mm.
En die mogen ook weer worden geknoopt. Nog niet alle rondhoutjes zijn geplaatst, er komen er nog een paar bij.

1_Nave_Egizia_048.jpg


1_Nave_Egizia_049.jpg
 
Laatst bewerkt:
wim je zou je vloertje moeten krijgen als op de eerste foto .

ik weet niet dat hij er nu zo uit ziet maar op je tweede foto ziet het er tog anders uit.

de eerste foto geeft een mooie oude lock weer van je dekplanken die ik zelf heel mooi vind.
 
Dank u heren :)

Dirk, het hout van het vloertje is exact hetzelfde als van het dek. Op het dek zitten alleen wat verhoogde planken.
Het dek heeft wel een aparte look, maar ik weet niet of ze dat ook zo deden voor een verhoogd vloertje.
Het zou het verhoogde vloertje zwaarder maken en gezien de diepgang weet ik niet of dat wenselijk was.
Ik zal er in ieder geval nog eens over nadenken.
 
Weer verder gegaan met het achterdek.
Het dek(je) is geplaatst en nu is het tijd om wat railingen te maken.
Eerst een balkje van 3x3 mm preparen voor wat staanders.

1_Nave_Egizia_050.jpg


De staanders (totale lengte 6 mm) in/op de railing plaatsen.

1_Nave_Egizia_051.jpg


En dan wordt het zo:
Dit is al verfijnder als bij de Jonk. Toen moest ik er nog een afwerklatje op plaatsen en nu niet meer.

1_Nave_Egizia_052.jpg


En natuurlijk weer touwwerk uit te voeren:

1_Nave_Egizia_053.jpg


En nu toch al de versiering geplaatst, er komt ook een railing aan de achterzijde en voor een goede plaatsing moet die afgemeten worden aan deze versiering.
1_Nave_Egizia_054.jpg
 
Laatst bewerkt:
manman da ziet er wer schitterend uit he man.wat een mooie dame al zeg.WoW.
Patje.
 
Dank je Patje en weer verder gegaan met de achterzijde van deze dame ;).

Voor de geïnteresseerden: het touw is 0,25 mm, alle rondhout is 2 mm, de donkere liggers zijn 3x3 mm en de railingen zijn 2x3 mm.

1_Nave_Egizia_055.jpg


1_Nave_Egizia_056.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wim jong amai zeg dit is echt heel mooi.Mijn besluit staat vast ik ga die kopen en ook bouwen maatje.
 
Wim,

Dit is vakwerk hoe je het maakt zo, mijn complimenten, het is een kleine boot maar je hebt er veel werk aan.;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan