Hoofdsponsor

1/35 Meine doris [wip]

Het korte antwoord
Je kunt satijnvernis van Vallejo kopen, of andere satijnvernis op acrylbasis. Die van Vallejo heeft als nummer 70.522. De Engelse vertaling is "satin varnish".

Het lange antwoord
Er zijn talloze soorten vernis of middelen die je als vernis kunt gebruiken. Om te kiezen welke lak je moet gebruiken, kijk je naar twee dingen:

1) moet hij mat, satijn of glossy zijn?
2) moet hij op acryl-, enamel-, lak- of een andere basis zijn?

Voor het antwoord op beide vragen moet je soms kijken naar wat je als ondergrond hebt, maar in verreweg de meeste gevallen (ook) naar wat je bovenop de vernis gaat doen. Je kijkt alleen naar de ondergrond als die (al dan niet gedeeltelijk) uit olieverf bestaat. Bijv. als je al van die stipjes hebt gezet. Dan kun je beter geen acrylvernis gebruiken, want de olieverf kan daarop in gaan werken. De beste basis is dan naar mijn idee lakvernis of enamelvernis.

In verreweg de meeste gevallen heb je natuurlijk geen olieverf-ondergrond. Dan kies je enamelvernis als je daaroverheen met acryl wilt gaan schilderen. En je kiest acrylvernis als je daaroverheen met enamel of olieverf wilt gaan schilderen. De reden daarvan is, dat de enamelthinner die je voor enamelverf zou gebruiken misschien de enamelvernis-ondergrond zou kunnen beschadigen. En de acrylthinner die je voor acrylverf zou gaan gebruiken, zou de acrylvernis kunnen aantasten. Als je acrylverf verdunt en een enamelvernis als ondergrond hebt, wordt die enamelvernis in beginsel niet aangetast.

Overigens zijn er nog andere vernissen, namelijk die van Tamiya (X-22) en eenvoudig parketreiniger (testen op een proefmodel alvorens op je model te gebruiken). Beide geven een glossy uiterlijk. De Tamiya is van erg hoge kwaliteit en wordt daarom vaak gebruikt, de parketreiniger wordt vaak gebruikt omdat hij relatief erg goedkoop is. Hij heeft een melkachtig uiterlijk, maar droogt transparant op; vergelijk het met houtlijm.

Wat betreft verdunning: het beste kun je gewoon de merkgebonden verdunner gebruiken. Dus Vallejo thinner voor Vallejo acrylvernis, Humbrol thinner voor Humbrol enamelvernis, Alclad lakthinner voor Alclad lakvernis et cetera. Parketreiniger hoeft niet verdund te worden. Er zijn legio modelbouwers die goede ervaringen hebben met andere verdunners, zoals water voor acrylverf, ruitenwisservloeistof voor Vallejo, et cetera. Zie hier voor een overzicht, dat weliswaar op verf slaat maar ook kan worden toegepast op vernis.

Probeer het gebruik van lakvernis te voorkomen waar mogelijk, het is niet goed voor je gezondheid. Gebruik ten minste een goede spuitcabine en liefst ook een gasmasker als je die vernis en thinner gaat gebruiken.

Een paar voorbeelden
(natuurlijk zijn er in veel gevallen andere mogelijkheden dan vernis-ondergrond, maar hier ga ik steeds uit dat je wilt vernissen).

Voorbeeld 1: je wilt een enamelwash plaatsen. Daarvoor heb je een gladde ondergrond nodig, omdat je de wash capillair rond details wilt laten lopen. Je kiest dus een satijnvernis of glossy vernis. Omdat de op te brengen wash op enamelbasis is, neem je een acrylvernis (of een lakvernis). Samengevat dus: satijn- of glossy vernis op acryl- of lakbasis. Voorbeelden van vernis hiervoor: Vallejo acrylvernis of Alclad 2 lakvernis.

Voorbeeld 2: je wilt met olieverf gaan renderen (de dotjes-methode). Daarvoor heb je ofwel een satijnen ofwel een mat-vernis nodig (met glossy vernis heb je te weinig controle). Vanwege de gewenste olieverf-bedekking kies je een acrylvernis. Bijvoorbeeld die van Vallejo.

Voorbeeld 3: je wilt met acrylverf krassen gaan opbrengen. Daarvoor kun je het beste een matte ondergrond gebruiken om voldoende grip (=controle) te creëren. De vernis die je gebruikt is op enamel- of eventueel op lakbasis. Denk bijvoorbeeld aan de enamelvernis van Humbrol (nummer 49).

Voorbeeld 4: je wilt stof opbrengen door middel van een mix van Tamiya Buff en Tamiya Flat Earth. Tamiya is, zo bleek me onlangs, een mix tussen acryl en lak, hoewel Tamiya het zelf als acryl in de markt zet (dat klinkt immers gezonder). Hiervoor kies je het beste een matte basis en een enamelvernis, omdat die het verst van Tamiya afligt. Bijvoorbeeld dus ook weer de enamelvernis van Humbrol.

Voorbeeld 5: je wilt enamel rust streaks gaan opbrengen en je hebt als ondergrond een olieverfrendering toegepast. Door dat laatste kun je beter geen acrylvernis nemen (zoals gezegd kan de onderliggende olieverf gaan werken in het acryl), dus is een lakvernis beter.

Voor de volledigheid
Als je de ondergrond volledig laat uitharden (wat soms wel twee weken kan duren, bijv. bij olieverf afhankelijk van hoe je het aanbrengt) kun je wél een ander vernistype gebruiken dan hierboven weergegeven. Eenmaal uitgehard, zal de verf niet of nauwelijks nog worden aangetast door wat er bovenop komt. Geduld is dan wel een schone zaak...
 
Laatst bewerkt:
Een kleine vraag met een super mooi en leerzaam antwoord bedankt Roy voor deze technische toelichting hier kunnen we zeker mee aan de slag,nogmaals hartelijk dank...
 
Ik kom niet veel in het militaire kijken.
Maar wel knap werk, en zeker als je dit niet gewoon bent.
 
Na een dik weekje vechten en worstelen tegen de griep zijn we vandaag eindelijk wat aan de betere hand en kunnen we de stand van zaken vrij geven met enkele foto's...;)
Bijna alle tips zijn opgevolgd misschien toch een beetje te voorzichtig geweest uit angst om al men werk te verprutsen:O...;)

001_zps326a6948.jpg

002_zps0d98c307.jpg

003_zpsce38bd0a.jpg

005_zpsb6ea9c36.jpg

006_zps54311e81.jpg

008_zps11eb07c6.jpg

009_zpsb78ea5ec.jpg

010_zps813ddf42.jpg

011_zps4da8bc7a.jpg

012_zpsaf3b39f2.jpg

014_zps895539d2.jpg

015_zpsff50b0a2.jpg
 
Danny, dit zal ongetwijfeld weer een prijsbeest worden........je bent weer prachtig bezig!
Ik heb geen opmerkingen, alleen lof voor dit mooie project waaraan je bezig bent :)
 
Bedankt Filip geeft me weer moed naar de volgende stap,het is een zeer leerzaam proces waar ik mee bezig ben op verschillende vlakken zou ik misschien iets meer moeten durven doen maar het blijft zalig om op deze manier me verder te kunnen ontwikkelen. ..
 
Beste vrienden ondertussen niet echt stil gezeten en met dit dio een andere weg ingeslagen hier zijn dan de eerste foto's van de nieuwe Doris...;)

001_zpsy2mrl8hn.jpg

002_zpscvbdfdpo.jpg

003_zpsq2xwzqnd.jpg

006_zpsvcdok72y.jpg

007_zpsnflcs32b.jpg

010_zps3mvrmtwq.jpg
 
Prachtig Danny, het gaat je steeds beter af dat verweren.
 
Amaai Danny.....I think, i love Doris ;)

Sterk bezig!
 
Bedankt vrienden😉..
Inderdaad Roy super leuk om me hier in te ontwikkelen en dagelijks een beetje bij te leren,soms is het resultaat niet zoals ik het echt wil😤maar we vinden dan ook steeds weer de juiste oplossing😉 toch alvast bedankt voor alle mooie uitgelegde info die je op ons forum geeft ivb alle verweer technieken 😆
 
Heel even een woordje uitleg vrienden over de producten die ik heb gebruikt tijdens de verwering van deze panzer.
We zijn als eerste gestart met een lichte waas van wit over de bestaande kleuren te brengen met de AB hier bij moet je wel opletten dat de voorgaande camouflage kleuren er nog een beetje door komen of zichtbaar zijn.
Als dit voldoende is kunnen uitharden zijn we de panzer panelen gaan in lijnen met Distress Ink,deze inkt is op waterbasis en zeer gemakkelijk in gebruik na het aanbrengen kan je gewoon de rest met een proper penseel voorzien van wat water de rest probleemloos verwijderen.
Nu gaan we van start met de stipjes olieverf we blenden met White Spirit laat dit proces goed uitharden om naar de volgende stap te gaan.
Nu ga ik van start met de chipping hier gebruik ik het product van AK 044 voor,neem je tijd om een mooi resultaat te bekomen gebruik ook wat lichtere tinten om minder diepe krassen na te bootsen.
Als dit achter de rug is na enkele uren om een zijde van de panzer af te werken gaan we over naar het roest gedeelte ook hier gebruik ik een product van AK en olieverf en White Spirit om alles mooi te blenden.
Nu ga ik van start met Streaking effects van AK om regen en vuilaflopers te maken ook hier goed laten uitharden,vervolgens ga ik met wit wat extra chipping aanbrengen op de zijvlakken van de panzer om minder beschadigde verf te creëren.
Tot hier dan mijn werkwijze om dit resultaat te bekomen,verder zullen er nog enkele andere verweer procedures worden toegepast maar die zijn voor later..;)
Nog even twee foto's neerzetten van de gebruikte producten...

009_zpsetepzw8l.jpg

004_zpsnvdmcgjj.jpg
 
Mooi verwoord Danny ;)
En tevens een zeer mooi resultaat zover :)
 
Mooie verwering Danny en een heel arsenaal kleurtjes die je daar voor gebruikt hebt.
 
We hebben nog een beetje kunnen verder werken aan de project dat ik heel graag deel met jullie de verwering nog een beetje afgestemd en enkele kleine toevoegingen gedaan..;)

008_zps2e4ll9ec.jpg

009_zps2sqcoog9.jpg

010_zps51fsjg4y.jpg

011_zpstxjpp1sn.jpg

015_zpswwl3fq1h.jpg

017_zpsmict5ovx.jpg
 
Sterk Danny, voertuigen zijn niet echt mijn ding maar je Dorris ziet er prachtig uit.

Grtx Jan
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan