Ik heb inderdaad al heel wat foto's afgedrukt, je moet alles wel van een drietal kanten kunnen bekijken om een volledig beeld te krijgen.
De verbinding van de twee draagplatformen van het kanon bestaat uitsluitend uit twee stalen stangen, deze zijn massief want er komt bij elk schot een enorme kracht in de lengterichting op te staan. De stangen zijn aan de uiteinden verbonden met een vierkante flens die tegen de draagplatformen geschroefd is. Een krik aan de draaischijf is verbonden met een van de stangen via een as, zodat de zwengel van de zijkant te bedienen is. Ik besloot om deze stangen, in de kit uit volledige stukken bestaande, uit te voeren in aluminiumbuizen. Daarvoor kocht ik een setje van 4 buizen van 3 millimeter diameter van het merk Albion Alloys. Ik had ook een langer stuk liggen maar ik wilde zeker zijn dat het absoluut recht was, wat niet altijd het geval is met van die buizen die je in de winkel uit een rek trekt. De flenzen moesten aan de stang vast zitten met een grotere diameter buis. Ik had nog bijna een meter messing over. Omdat ik die met een buizensnijdertje doorsnijd dat het buisuiteinde een beetje samenperst, moet elk van deze stukjes opnieuw uitgeboord worden. Mijn nieuwe Dremel boortjesset levert prachtig werk.
De flenzen worden alle vier 2,5 millimeter lang afgesneden en bijgevijld. Het koppelstuk voor de krik wordt 10,5 millimeter.
Het koppelstuk krijgt ook tweemaal twee flenzen. Daarvoor moest ik wel eerst een gat boren in een styreenplaat en dan de flenzen uitsnijden, anders smolt de rand door.
Ik wilde de buizen onwrikbaar vastzetten aan de affuit, dus moest er een messingdraad door de buis tot in de platformen lopen. Die draad moest mooi in het midden blijven zitten, dus werden er plastic nodes uitgeboord die ik sinds een tijdje bijhoud voor dergelijke doeleinden.
De styreen flens wordt tegen de buis aan gekleefd waar de draad al doorheen zit. De tweede flens wordt gelijmd op de snijmat zodat hij goed uitgelijnd zit met die aan de andere kant.
De zijkanten van de platformen worden zorgvuldig geprepareerd en er worden gaten in uitgeboord met een tussenafstand van 47,5 millimeter. De hoogte vanaf de snijmat wordt ook afgemeten. Je ziet dat de draad aan deze kant van de buis excentrisch geplooid is. Op de referentiefoto bovenaan is dan ook te zien dat de buis maar half aan de draaischijf aansluit. Mijn draad moest dus in het bovenste gedeelte zitten. De buis wordt vastgezet door de flens met modelbouwlijm vast te kleven en aan het draadeinde een druppel secondelijm te hangen. Die draad komt met dat einde net in de binnenste styreenplaat terecht, waar met de Dremel een gaatje geboord is.
Uiteindelijk staat het geheel vrij stevig.
Met het kanon er op ziet alles er steeds meer uit zoals op de referentiefoto's.