Hoofdsponsor

1/32 M65 Atoomkanon [DONE]

Fantastische update Steven, heerlijk werk. Het ziet er nu uit zoals het eruit moet zien! De buizen, maar ook het geheel van de affuit, zien er van topkwaliteit uit.

Is het niet een idee om een mini-kolomboorhoudertje te kopen voor je Dremel of Proxxon? Marc (Coachke) attendeerde me daar eens op en ik moet zeggen dat het perfect werkt. Het ding is niet zo duur, je kunt je multitool erin klemmen en dan kun je 'perfect' loodrecht naar beneden boren. De te boren objecten zet je in een klem (wordt bij de kolomboorhouder geleverd) zodat ze niet wegschieten. Zo zou je dat soort nodes zoals jij ze noemt makkelijker kunnen uitboren.

Enfin, ik heb je update weer met veel plezier en interesse gelezen. Ik weet al met al een stuk meer over dit enorme apparaat dan voordat je dit topic begon.
 
Ja je kan alleen maar onder indruk zijn met wat jij neerzet grt Pascal
 
Bedankt voor de aandacht, hier komt weer een kleine update.

Vandaag is de krik voorzien van een zwengel.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik weet niet wat er in deze behuizing gebeurt want de krik aan deze kant heeft dit niet. Voor de ovale buis is er een stuk van tussen een Evergreenbuis genomen.

attachment.jpg

De stang kon ik niet haaks maken zoals op de tekening. Iets klopte niet helemaal met het plan, waarschijnlijk de diameter van de draaicirkel. Aangezien er een cardankoppeling op zit, valt het niet op.

attachment.jpg

De flenzen aan de Albion buizen hebben ook boutjes gekregen uit Evergreen.

attachment.jpg

De zwengels worden voorzien van een Aber handvat. Er zit een systeem op met een pallenwiel zodat de druk doorgezet kan worden met een herhaalde beweging.

attachment.jpg

Op de uiteinden van de buizen zitten klinknagels. Die heb ik er met secondelijmdruppels op gezet, alleen is dat moeilijk te zien op het glanzende metaal.

@Roy: ik heb er zelf ook al naar uitgekeken, maar Dremel schijnt het niet te hebben. Bij Artobi hebben ze alles van Proxxon staan, maar er is geen zekerheid dat een Dremel daar ook goed in gaat passen.
 
Hey,

We volgen hoor, maar reageren niet altijd....., maar het is ongelofelijk wat je uit je hoed tovert.....
Heel mooie scratchwerken, daar kan ik echt van genieten.....😉
 
Bedankt, Swaken. Het is uiteraard onmogelijk om elke dag te blijven volgen. Hier weer wat nieuws.

attachment.jpg

De zaken die verwijderd waren om de vloer te verhogen, zitten er terug tegen. Ze sluiten nu beter aan met de bovenkant maar ik heb de kitparts moeten bijfrezen zodat ze niet door de openingen te zien waren.

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze ankerpunten zitten er ook op.

attachment.jpg

De wieltjes waren nog niet vastgeschroefd tegen de draaischijf.

attachment.jpg

Nu zijn de haken voor de grondankers wat steviger gelast.
 
Een kleine update, iemand had me onlangs eens gevraagd om uit te beelden hoeveel van de kit al weggegooid was.

I want to see a picture of all the remaining parts from the kit .....
which by the looks of things is going to be pretty much the whole kit :D
or at least enough for a burnt out wreck diorama ;) :D

Vandaar deze foto.

attachment.jpg

Ik heb er ook eentje bijgedaan van het zaagstofgehalte van mijn atomaire dumpemmer.

attachment.jpg

Om het toch een beetje zinnig te maken in deze update, twee toegevoegde travel locks voor de rechthoekige bodemplaat.

attachment.jpg
 
Vandaag is het gebleven bij de as voor het traversiesysteem.

attachment.jpg

Ik had geen as liggen van die dikte dus heb ik maar spijkers onthoofd. Op de bijgevoegde foto zie je dat de as een stukje hoger ligt dan in mijn model. Ik ga hier maar een concessie doen en het gedeelte onder de achterste platformvloer laten vallen, anders moest die er weer uit en nog eens een halve centimeter hoger gelegd worden.
 
Het kanon heeft onverwacht deelgenomen aan de wedstrijd op KMK Mol in de klasse "naked kit" en kon daar meteen op de interesse van de juryleden rekenen.

attachment.jpg

Thuis vloog er al meteen een stuk vanaf om plaats te maken voor een nieuwe zuigerrail die toe moet laten dat de elevatorarmen tot aan de kulas reiken als het kanon op nul graden gericht staat.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een gesprek met iemand van Twenot maakte duidelijk dat lasersnijden geen oplossing biedt voor de onderhoudsplatformen. De minimumdikte voor de gelaserde stukken is 0,3 millimeter. Ik zal ze dus moeten laten etsen. Als je op de site van de firma Hauler kijkt, zie je daar mogelijkheden om zelf een PE-fret te laten maken. de man maakte zijn tekeningen wel in Illustrator, terwijl ik dacht dat je een DXF-bestand zou kunnen aangeven. Misschien is het ook logisch omdat je de plaat bedrukt met inkt voor je begint te etsen.
 
Mijn gedachten over het lasersnijden bleken dus correct.

Photo etch ontwerpen doe je met een vectorgebaseerd tekenprogramma zoals Qcad.
 
Steven,

Als je een tekening heb van de onderhoudsplatformen in PDF vorm of met een andere bestandsextensie
wsil ik eens zien om deze te laseren, ik kan dikte tot 10mm laseren.
 
Voorlopig ben ik nog niet aan het tekenen geslagen, dat komt vast door het mooie weer. Ik heb wel al de eerder ontstane schade aan de steunribben gerepareerd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Terug naar het kanon dan maar.

attachment.jpg

Ik hoefde het eigenlijk al niet meer te testen, ook de takel voor atoomkogels is volledig overscale.

attachment.jpg

De as is niet moeilijk te maken als je een aantal diameters van buizen hebt.


attachment.jpg


Aan de onderkant is er een loopwieltje om de staalkabel te geleiden naar de windas.

attachment.jpg

Helaas heb ik hier nog een flater begaan, zoek het verschil.

attachment.jpg

Toch maar snel gecorrigeerd voor de lijm droog was.
 
moet vervelend zijn voor u om steeds dezelfde reactie te krijgen Steven maar kan niet anders dan verwonderd kijken hoe u deze bouw maakt en ben steeds onder indruk met welk geduld en juistheid jij tewerk gaat verder rijkt mijn modelbouwkennis niet om nog maar iets erover te zeggen dan respect man grt Pascal
 
Je mag altijd je gedacht zeggen, Pascal, zeker als ik weer met de figuren aan de gang ga.

De takel is nu bijna af, op de kabels na.

attachment.jpg

Hier wordt een rond stukje sprue bijgeschaafd tot een wieltje met een inkeping aan beide kanten.

attachment.jpg

Na het uitschrapen wordt het wiel terug glad gemaakt met lijm.

attachment.jpg

Zo zijn er drie wieltjes nodig voor deze takel.

attachment.jpg

Hier was de laadboom al bevestigd.

attachment.jpg

Een hendel is hier nog aan de as gekleefd.

attachment.jpg

Het ding begint ook wel vrij fragiel te worden.
 
attachment.jpg

Er zit nog een fout in de verhouding tussen de plaat met tussenschot tot de plek waar de takel aansluit. Van die takel, hier voor de vergelijking even vervangen door het kitpart, weet ik de positie zeker. Alles aan de binnenzijde van het affuit moet geschat worden omdat het op de schaalfoto niet te zien is.

attachment.jpg

De plaat gecorrigeerd en de tussenschotten teruggeplaatst.

attachment.jpg

Dit zal wel een elektromotor zijn, ik vond nog een ongebruikt truck-onderdeel in de sparebox.
 
De vondst van Voyagerset TE016 op de SMC maakt het mogelijk om dit luik na te maken.

attachment.jpg

attachment.jpg

Daarvoor moest de plaat wel onder een hoek van 45 graden afgesneden worden.
 
Raar dat die onder een hoek moet gesneden worden, is daar ergens een reden voor?
 
kijken en genieten want krijg hier serieuze sleet op mijn toetsen omdat ik hier altijd dezelfde woorden ( toetsen ) moet gebruiken
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan