Hoofdsponsor

1/32 M65 Atoomkanon [DONE]

Nu kan de aansluiting met het affuit afgewerkt worden met 0,3mm styreen.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
gaat goed vooruit Steven volg nog steeds met plezier en bewondering grt
 
Hey,

Indd, het gaat hier goed vooruit, en de details vliegen rond je oren dat het geen naam heeft.....en prachtig uitgevoerd ook.
Steven ik ben fan, maar dat wist zekers al.....😊😊
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet wanneer dit spektakel stopt , voor mij hoeft het niet hoor want wat ik hier zie grenst bij mij aan het onmogelijke ( voor mij he ) elke keer ik kijk sta ik verstomd hoe onze Steven het voor mekaar krijgt
grt
Marc
 
Bedankt voor de regelmatige complimenten.

Ik heb er nu ook nog verstevigingsribben op geplakt.

attachment.jpg

Een deel van de tandwielbehuizing bleek ook aan de binnenkant van het affuit te zitten. Gelukkig is de vorm hiervan op het plan van de hydraulica te herkennen.

attachment.jpg

De afmetingen van dit stuk moesten wat naar binnen aangepast worden, zodat de loop er nog naast kan.

attachment.jpg

Ik had ook op foto's gezien dat de vloer van het kanon niet meteen gelijk lag met de onderkant van de liggers. Hier zat een constructie van I-profielen onder, die je niet ziet al je het kanon van opzij bekijkt. Onder dit model ga je wel kunnen kijken. Daarom heb ik de vloer er terug uit gehaald en wat hoger gezet. Daardoor kwamen een paar andere onderdelen beter uit, die nu mee losgemaakt zijn.

attachment.jpg

Met Evergreenprofielen is de foto nagemaakt.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Nog eens een update na even de concentratie op twee andere projecten te richten. Deze knalroze stikstoftank zal voorlopig even de aandacht opeisen.

attachment.jpg

Die is gemaakt van een viltstift met de juiste diameter en het uiteinde van de sponson van een gecrasht Mil helikoptermodel.

attachment.jpg

Het uiteinde wordt afgedekt met een styreenplaatje waarop alweer 20 Mengboutjes op anderhalve vierkante centimeter moeten. Dan komt er nog een profiel tegen dat moet passen in de afronding van het affuit.

attachment.jpg

De ophanging van de tank gebeurt volgens het plannetje aan nog twee boogprofielen die ik hier aan het ophangen ben.

attachment.jpg

Met een dun styreenplaatje er op komt de afronding goed tot zijn recht. De tank wordt aan de eerste boog opgehangen.

attachment.jpg

Ik ga dit nog niet vastkleven want het wordt anders onmogelijk om het knalroze ding volledig in de primer te zetten. Nu worden er nog twee smallere, lange tanks naast gehangen, die aan de draaischijf vastzitten.
 
Prima oplossing en leuk om weer wat in dit topic te lezen.

Het zal een mastodont worden als dit project tot een einde zal zijn gekomen!
 
In Frankrijk bestaat er een groep modelbouwers die zich "les scratcheurs fous" noemt. Je zou er een erelid kunnen zijn Steven.
 
Hey Erwin waar niet ??? Ik ben zeer blij dat Steven in ons forum zit een flinke troef in onze handen
En Steven je weet veel zeggen doe ( kan ) ik niet meer alleen genieten van zulks knap spektakel zo zal ik het noemen he
Marc
 
Amaai, ik word hier zwaar bestoeft. Vandaag zijn er nog twee andere tanks gemaakt. Ook nu kwam de stift nog van pas, als uiteinde voor een aluminiumbuis.

attachment.jpg

De voorzijde had 12 luchtgaatjes en was iets naar buiten uitgestulpt. Daarom werd een strip styreen rond gekleefd die conisch gevijld werd.

attachment.jpg

De tweede buis had ik in Evergreen. Nu moesten deze alleen aan elkaar gemonteerd werden door een bandijzer en door een juk in het midden.

attachment.jpg

Dat was in vooraanzicht beter te zien.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dat blok zat snel vast met secondelijm, er was wel een kleine afwijking in de lengte.

attachment.jpg

Aan de achterkant komt een zuiger die trekkracht uitoefent op de kulas en die de klap opvangt wanneer het affuit naar achteren schuift.

attachment.jpg

Hopelijk past het nu in de holte onder het kanon.
 
Hey,

Indd Erwin, een erelid zou hij zeker zijn.
Terug een update die spreekt voor zichzelf....:)
Knappe werken Steven.
 
Ik vind geen site terug onder die naam, alleen een soort van beruchte bevolkingsgroep die op meerdere sites wel eens aangesproken wordt. Wat er onder de taalgrens gebeurt op modelbouwgebied volg ik echter nog niet, dus zal het een interessante hypothese blijven. Nog maar eens zo'n update proberen te doen, dan.

De constructie met de twee buizen werd vandaag voorzien van de klem waarmee het rond het affuit zit.

attachment.jpg

attachment.jpg

Na het verbreden met twee plaatjes van 0,35mm past de klem keurig rond het kanon.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu kan ik de draaischijf plaatsen zodat het affuit waterpas blijft.
 
Nog een updateje voor het slapengaan.

attachment.jpg

De as voor de draaischijf wordt gemaakt uit een stuk 3mm-aluminiumbuis, mijn schaalberekening kwam op 3,5mm dikte uit. Het ringetje met bouten is te zien in de inzet, maar ik zag nu pas dat het er zes moeten zijn in plaats van vier. Wordt nog aangepast.

attachment.jpg

De as wordt daarna ingebracht in de draaischijf met een gerecycleerd lager uit een van de wielen. In de opening waar de buis uit komt wordt een styreen as gelijmd zodat de schijf gecenterd blijft. Nu kunnen we de zaak eens rustig rechtzetten.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De buis werd bijgevijld tot het kanon waterpas stond.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu kan ik de krik installeren op de draaischijf. Er zijn drie wieltjes bij de kit voorzien, maar die zal ik wel weer niet kunnen gebruiken.
 
de manier van werken kan je alleen maar bewonderen en de aparte keuze is gedurfd top bouwer ben je Steven grt Pascal
 
Het is weer kijken en genieten zoveel ken ik er nu niet van maar wel bewonderenswaardig om te kijken wat een kunstenaar als jij allemaal met stukjes styrene en kleurstiften allemaal kan doen , dat blijft toch enigszins hangen he
Marc
 
Dit is een full-time job man..wederom respectvolle update..! Met dit talent kan alle kanten uit...!!!

Grtz yves,
 
Het blijft hier complimenten regenen, daar ben ik jullie dankbaar voor. Vandaag een korte update want ik ben vooral wieltjes aan het zoeken geweest.

attachment.jpg

Nog even getest of dit de goeie hoogte was.

attachment.jpg

Dit moet driemaal gemaakt worden want met deze underscale kitparts gaat dat niet lukken.

attachment.jpg

De schaalfoto is niet goed bruikbaar, ik heb de tekening overgezet met een factor 1 op 3,5.

attachment.jpg

Dit kwam toch niet correct uit, er moesten nog een paar millimeter af.

attachment.jpg

Deze buizen vormen de bovenkant. Maar wat gaan we gebruiken voor de kegels daaronder?
 
Nog een kleine update over de afwerking van de vorige stap.

attachment.jpg

attachment.jpg

Uiteindelijk ben ik er een messing buis voor moeten gaan kopen om de wieltjes 4mm groot te kunnen maken.
 
Heel nauwkeurig gedaan Steven, het is duidelijk dat jij wel referentiemateriaal ter beschikking hebt waar de kitproducent dat niet had -of deed alsof.
 
Ik heb inderdaad al heel wat foto's afgedrukt, je moet alles wel van een drietal kanten kunnen bekijken om een volledig beeld te krijgen.

attachment.jpg

attachment.jpg

De verbinding van de twee draagplatformen van het kanon bestaat uitsluitend uit twee stalen stangen, deze zijn massief want er komt bij elk schot een enorme kracht in de lengterichting op te staan. De stangen zijn aan de uiteinden verbonden met een vierkante flens die tegen de draagplatformen geschroefd is. Een krik aan de draaischijf is verbonden met een van de stangen via een as, zodat de zwengel van de zijkant te bedienen is. Ik besloot om deze stangen, in de kit uit volledige stukken bestaande, uit te voeren in aluminiumbuizen. Daarvoor kocht ik een setje van 4 buizen van 3 millimeter diameter van het merk Albion Alloys. Ik had ook een langer stuk liggen maar ik wilde zeker zijn dat het absoluut recht was, wat niet altijd het geval is met van die buizen die je in de winkel uit een rek trekt. De flenzen moesten aan de stang vast zitten met een grotere diameter buis. Ik had nog bijna een meter messing over. Omdat ik die met een buizensnijdertje doorsnijd dat het buisuiteinde een beetje samenperst, moet elk van deze stukjes opnieuw uitgeboord worden. Mijn nieuwe Dremel boortjesset levert prachtig werk.


attachment.jpg

De flenzen worden alle vier 2,5 millimeter lang afgesneden en bijgevijld. Het koppelstuk voor de krik wordt 10,5 millimeter.

attachment.jpg

Het koppelstuk krijgt ook tweemaal twee flenzen. Daarvoor moest ik wel eerst een gat boren in een styreenplaat en dan de flenzen uitsnijden, anders smolt de rand door.

attachment.jpg

Ik wilde de buizen onwrikbaar vastzetten aan de affuit, dus moest er een messingdraad door de buis tot in de platformen lopen. Die draad moest mooi in het midden blijven zitten, dus werden er plastic nodes uitgeboord die ik sinds een tijdje bijhoud voor dergelijke doeleinden.

attachment.jpg

De styreen flens wordt tegen de buis aan gekleefd waar de draad al doorheen zit. De tweede flens wordt gelijmd op de snijmat zodat hij goed uitgelijnd zit met die aan de andere kant.

attachment.jpg

De zijkanten van de platformen worden zorgvuldig geprepareerd en er worden gaten in uitgeboord met een tussenafstand van 47,5 millimeter. De hoogte vanaf de snijmat wordt ook afgemeten. Je ziet dat de draad aan deze kant van de buis excentrisch geplooid is. Op de referentiefoto bovenaan is dan ook te zien dat de buis maar half aan de draaischijf aansluit. Mijn draad moest dus in het bovenste gedeelte zitten. De buis wordt vastgezet door de flens met modelbouwlijm vast te kleven en aan het draadeinde een druppel secondelijm te hangen. Die draad komt met dat einde net in de binnenste styreenplaat terecht, waar met de Dremel een gaatje geboord is.

attachment.jpg
Uiteindelijk staat het geheel vrij stevig.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Met het kanon er op ziet alles er steeds meer uit zoals op de referentiefoto's.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan