Hoofdsponsor

1/32 M65 Atoomkanon [DONE]

Toch bedankt, Marc. Ik ben eens begonnen aan de tekeningen voor de roosters. Ik had maar een paar foto's waar ik de platformen in bovenaanzicht kon zien. Dat kan je alleen zien in Aberdeen Proving Ground.

attachment.jpg

De foto wordt eerst afgeknipt en verschaald zodat de hoogte van het kanon afgeprint wordt volgens de werkelijke hoogte van het model.

attachment.jpg

Het is een perspectiefbeeld dus ik moet kiezen waar ik de hoogte doe overeenstemmen. Op die plaats kan ik dan op de print afmeten wat de breedte van het rooster wordt. Voor de lengte en de diepte kan ik de vorige schaalfoto gebruiken.

attachment.jpg

Al 2 van de grootste platformen getekend.
 
Ik ben nog wat verder gegaan met de roosters, ik heb nu een zijde van het kanon afgewerkt in Inventor.

attachment.jpg

Hier heb ik de smalle roostertjes een grotere maaswijdte gegeven.

attachment.jpg

Een vergelijking met de foto. De tekening lijkt langwerpiger omdat het perspectief daar isometrisch is. De evenwijdige lijnen lopen niet naar een brandpunt zoals op de kleurenfoto.

attachment.jpg

Ik heb de roosters van de drie platforms omgezet zodat ze een standaardopening hebben, daar lijkt het toch op.

attachment.jpg

De plaatdikte is bij nameting 0.125 mm.

@Dikkie dik: op de foto zie je dat bij een van de platformen het rooster op het frame ligt. Het is deze dikte die nodig is om het te maken. Ik heb hiervoor 1 millimeter genomen hoewel het dus nog dunner zou moeten zijn.
 
Het 3-d-tekenwerk aan de roosters is af.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik moet forumlid Dikkie Dik nog vragen of het gelaserd kan worden.
 
Steven,

Als je een haarlijn gebruikt in je tekening om alles te tekenen en de file dan als een DWG. doorstuurd
zal ik eens zien om of dit kan laserd worden.

Grtn
 
Ik heb een van de roosters omgezet naar DWG. Ik kan blijkbaar wel niks attachen als ik een email wil sturen via het forum?

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi CAD-werk! Hier kun je mij inmiddels wel warm voor krijgen.
 
Wow dit gaat ver in modelbouw , niet van verschieten dat er mooie prijzen mee in de wacht gesleept worden , dit is voor mij twee bruggen te ver maar wel indrukwekkend om naar te kijken en interessant
grt
Marc
 
Steven zal je in een PB mijn mail adres sturen zodat je ze kan doorsturen.

grtn
 
Bedankt voor de interesse en de hulp die hier geboden wordt, het zal de moeite worden op de forumdag om eens te kijken hoever het project dan staat. Er gaat toch al iets meer te zien zijn dan in het voorjaar, want ik heb me gisteren wel even uit de naad gewerkt. Ik heb de basis gelegd voor het voetstuk. Daarvoor bezocht ik gisteren de Hubo, ik had nog een verjaardagsbon van 10%. Ik kocht er twee spanijzers van 1m, een pakje M6-bouten en nog iets dat me daar te binnen schoot, twee aluminium L-profielen van 1 meter op 20mm traanplaat. Daarmee wilde ik het kader rond mijn voetstuk maken. Ik heb een tijd gezocht naar twee identieke voetstukken van een verschillende hoogte. Dat bleek zelfs op beurzen zoals SMC of Nieuwegein onbegonnen werk, ook al omdat je dat meestal in het Duits duidelijk moet maken aan de verkopers. Met deze profielen had ik geen sierlijsten meer nodig. Ze illustreren beter het brutale karakter van dit stuk oorlogsmaterieel. Ik had wel geen zin om een stuk MDF van twee meter in mijn auto te stouwen, dus het benodigde hout moest ik wel elders gaan zoeken.

Gelukkig heeft mijn vader steeds een stapeltje sloophout in de bergplaats liggen. Daaruit hebben we twee blokjes van 25 op 18 centimeter gezaagd, aangezien de voertuigen beide 20 op 10 cm meten. Er bleek ook een net verzaagde eiken sofa bij hem te liggen, bestemd voor de haard van een oom. Na het op maat zagen met een verstekbakje van de profielen heb ik dus een ondergrondje voor beide trucks gezaagd uit die ouwe sofa. Daardoor heb ik al een afgewerkte zijde van de blokjes voor de boven- en voorkant. Een van de twee blokjes heeft een hellende onderkant gekregen, zodat de gepolijste bovenzijde zo'n 20 graden afhelt.

De volgende foto's tonen een dry-fit van de onderdelen van het voetstuk. Je ziet ook de spanijzers liggen. Het is de bedoeling om de voetstukjes in een hoek ten opzichte van elkaar te fixeren door de ijzers er dwars doorheen te boren en met de bouten vast te schroeven. De afstand die in het midden bloot ligt, zal bedekt worden door er een stukje aluminium of gegalvaniseerde buis over te schuiven. Aan een ven deze buizen zou dan nog een naamplaatje vastgemaakt kunnen worden. Als het mogelijk is zou ik de profielen aan de hoekpunten willen solderen of plamuren.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Op deze manier krijg je volgens mij een veel dynamischer effect van de combinatie dan wanneer de truck op een continue ondergrond geplaatst is en krijg je ook beter de kans om de afgewerkte onderkant van het affuit te bewonderen.
 
Wow weeral iets voor naar uit te kijken , ik denk dat onze dag weer snel voorbij zal vliegen , dit zijn van die dagen die sneller voorbij gaan dan een gewone doordeweekse dag
Steven man waar haalt ge toch al die ideeën ?
 
Steven zal moeilijk gaan , lassen zou kunnen ik ken wel iemand die aluminium kan lassen , indien ge het zelf wil doen zou ik het met polyester matten doen aan de binnenzijde dat kan ook maar alles eerst goed grof zetten waar de epoxy komt met de polyester matten dat zou je zo kunnen doen
Of je kan ook werken met hoeken langs binnen en die vastmaken met pop rivetten dat gereedschap heb ik wel dat is ook meer industrieel dan mooi op 1 lijn allemaal rivetten heeft ook wel iets
grt
Marc
 
Steven zal moeilijk gaan , lassen zou kunnen ik ken wel iemand die aluminium kan lassen , indien ge het zelf wil doen zou ik het met polyester matten doen aan de binnenzijde dat kan ook maar alles eerst goed grof zetten waar de epoxy komt met de polyester matten dat zou je zo kunnen doen
Of je kan ook werken met hoeken langs binnen en die vastmaken met pop rivetten dat gereedschap heb ik wel dat is ook meer industrieel dan mooi op 1 lijn allemaal rivetten heeft ook wel iets
grt
Marc

Marc en Steven, Hier moest ik even stevig over nadenken, Als u bedoelt, de naden dicht maken, die in de taanplaat zitten. Lijkt mij het levendiger, om de gebogen traanplaat op nog een stuk, van uw vaders bankstel poot te zetten, maar dan, dat deze taanplaat net het hout omspant. De hoogte, van het hout net iett hoger maken, als de traanplaat, en deze, in die typische donkerbruine kleur te schilderen, zoals reguliere voetstukken.
Zodat er onder de taanplaat net een stukje donker te zien is, maar ook door de naden, die dan open blijven. Dat ge mooi verstek gezaagd heb moet ik u nagegeven.
Bij zo'n brok techniek, is de overgang, hout, techniek, hout, en uwe affuit (techniek). Heel mooi in beeld. (in mijne hoofd) Voordeel ook, niemand klaagt dat uwe traanplaat de expositie tafel beschadigd.

Maar ook de spanijzers, geloof ik, wat draadeinden zijn, als het hout aan de binnenkant goed op maat is, kan u niet de zijkanten krom trekken, van de traanplaat. Aangezien het aluminium is, durf ik met een draadeind van 1 mm ook te zeggen, draai het moertje erop, want staal is harder en deze zal venazelf in het aluminium vreten
 
Bedankt voor de tip, ik was niet helemaal duidelijk. De ijzers komen namelijk niet in contact met de plaat, ze zullen in de eikenhouten blokjes gestoken worden en die komen met schroeven onderaan de plankjes vast te zitten op de basis. Ik ben vandaag een boorkolom gaan komen in de Hubo om de blokjes haaks te kunnen boren, maar er zit nog geen boorklem bij. Die zal ik morgen maar gaan kopen.

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooie boorkolom, als ge de boorklem koopt, uw materiaal, altijd borgen met houten plaatjes, en nooit direct bloot in de boorklem!!

Als er een minimale afwijking in uwe product is, en het boortje wat draait heeft ook enige beweging. Maar ook de geribbelde kant van de klem, kunnen grote beschadigingen aan brengen
 
Oei, ik zie dat ik nog een verkeerde foto gepost heb. Het is er wel een die hier sterk op lijkt, eigenlijk de enige die je zonder boor in de Hubo kan krijgen.
 
Werk van serieuze omvang, je hebt hier je tanden nogal ingezet Steven, dat belooft veel goeds.
 
Bedankt voor de appreciatie, ik ben in ieder geval nog even de bouwmarkt gaan afschuimen vandaag.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Voor het bewerken van de aluminiumprofielen had ik al deze boorstand gekocht in de Hubo. Er zat wel geen machineklem bij, dus ging ik dat vandaag bij Maldoy halen. Ze waren zelfs afgeprijsd waardoor deze maar 55 euro kostte. Nu nog een plek vinden waar dit ding vastgeschroefd kan worden.

attachment.jpg

Ik heb ook een aluminiumbuis gekocht voor over de stangen en een slangenboor om de blokjes in een keer te doorboren. Ik heb de achterkant van de blokken gladgeschaafd en heb er een restje van hetzelfde blok tegenaan geplakt zodat alleen de naad nog afgewerkt moet worden. Daarvoor heb ik houtpasta gekocht.
 
Steven,

Hier een foto van een gelaserd roosterken van 0.25mm dik

attachment.jpg

hopelijk kan je deze gebruiken.
Anders op de ledendag kunnen we dit eens bekijken wat er nog moet of kan gewijzigd worden.

Grtn
 
Het rooster ziet er al prachtig uit, Dikkie Dik. Ik zal het zaterdag bekijken. Ik heb mijn schuifmaat er eens bijgepakt en het lijkt er op dat 0.25 nauwelijks van 0.125 te onderscheiden is, dus zou het rooster bruikbaar moeten zijn. Ik bedacht door een voorval deze week op mijn werk dat zo'n rooster misschien makkelijker gelaserd kan worden als de hoeken een afronding van 0.1 krijgen, zodat de machine niet elke keer moet stoppen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan