Hoofdsponsor

1/32 M65 Atoomkanon [DONE]

Het kanon won gisteren een bronzen medaille in de categorie masters, Naked Kit op BSMC in het Belgische Putte. Het stond voor de eerste keer in zijn geheel opgesteld.

attachment.jpg

Het grappige was dat recht ertegenover buiten de wedstrijd een Leopold spoorweggeschut stond. Het was duidelijk dat de loop daarvan nog langer was.

Vandaag slechts een plaatje dat samenvat wat er op het programma stond. De kruiskoppelingen gaan toch gerecupereerd worden uit de assen.

attachment.jpg

Ik moet wel een fijn freesje gaan gebruiken om het overtollige plastic weg te halen uit de koppelingen.
 
Zonet heb ik nog wat aan de kruiskoppelingen gewerkt.

attachment.jpg

Hier zijn ze van de assen gezaagd aangezien de diameter verschilt.

attachment.jpg

Een vergelijking met het plan maakt duidelijk dat het overscale blijft maar dat dit het realisme niet zal schaden. Er duiken wel nog nieuwe details op.

attachment.jpg

De aanzet voor de assen is hier geboord. Rechts is er eentje niet goed gelukt.
 
Er zijn al vier assen gemaakt maar de kruiskoppelingen zullen nu wel moeten gekopieerd worden.

attachment.jpg
 
Tja Steven wat moet ik hier nog aan toevoegen ....,heb op de ledendag een gesprek met u gehad en alles lijkt zo vanzelfsprekend als we het over dit project hadden...
Nu ja...heb één en al bewondering hoe je uw projecten benadert en uitwerkt..meer kan ik hier niet over kwijt...Chapeau..!!

Grtz yves,
 
Prachtige vorderingen en detailwerk steven, maar zie ik het nu goed , dat niet afgebouwde modellen in bouw voortgang mee mogen doen contest ? dat is nieuw voor me
 
Tja dat vragen nog meerdere mensen zich af , op zich niks erg , op elke automeeting is dat ook
Marc
 
Prachtige werken, ik vind het ook erg interessant om de vorderingen te volgen.
Groet, Ronald
 
Bedankt! Mijn deelname was in een categorie waarin het net de bedoeling is dat er nog geen verf op zit. Ik vind het een waardevolle nieuwe categorie want je ziet veel beter dan bij een geschilderd model wat er aan toegevoegd is en hoe het met de afwerking gesteld is.
 
Bedankt! Mijn deelname was in een categorie waarin het net de bedoeling is dat er nog geen verf op zit. Ik vind het een waardevolle nieuwe categorie want je ziet veel beter dan bij een geschilderd model wat er aan toegevoegd is en hoe het met de afwerking gesteld is.

Schitterend en prachtig werk, die categorie, lijkt mij juist heel mooi
 
Bedankt, Aris.

Ik heb nu de transmissiehuizen aangepast zodat de assen er op kunnen aangesloten worden. Daarvoor heb ik de voorkant wat moeten verbouwen. Helaas kan ik maar een foto vinden waar je meer op kan zien dan de zijkant van die toestand.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
Nu alleen nog zorgen dat de assen op de differentiëlen aangesloten kunnen worden.
 
Hier nog meer moois. Ik maak nu de as die het makkelijkst te zien is op het model. De assen worden met flenzen gemonteerd en die moeten bouten krijgen. Met de doordrukmethode en een combinatie van twee glitterkraaltjes kan je zo'n flens exact namaken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dan wordt een eind van de as op de transfer gemonteerd. Het andere eind zal onder de cabine door gaan. Ik moet wel nog een extra kruiskoppeling maken.

attachment.jpg

Silenoz raadde me aan om ook de aluminiumprofielen te chamferen. Dat lukte nog door de schuine stand van de voetstukken.

attachment.jpg

Deze set van Miniart, alweer uit de oorlogsjaren, levert me nog een tweetal zittende figuren op voor in de cabines.

attachment.jpg

Er zitten vijf figuren in over twee sprues.

attachment.jpg

Detail is redelijk maar er is sprake van flash. Er zijn geen decals voor de MP-helmen.

attachment.jpg

Een van de figuurtjes is al samengesteld. Hij heeft een gedemonteerd hand zodat je hem kan aanpassen aan het voertuig.
 
Ik ben jouw topic aan het bij lezen..Moet schrijven dat ik onder de indruk ben van jouw inzet en enthousiasme. Je hebt hem op die manier helemaal gedetailleerd. Of bijna helemaal full scratch gebouwd :). Topwerk.
 
Een compliment van een collega-scratcher zoals jij wordt zeer geapprecieerd, Homeghost. Hier nog twee plaatjes, een van de gemonteerde hoofdcardanas en dan de afwerking daarvan met plastic plaatjes.

attachment.jpg

attachment.jpg

 
Geen woorden meer voor, subliem bedacht allemaal.
 
Dankjewel voor de affimatie, Erwin. En er is weer een stukje gescratcht.

attachment.jpg

Het steunpunt voor de draagarm op de achterste truck was door mij al gebruikt om het model in een voorlopige opstelling te plaatsen op BSMC. Het stuk bleef daarbij goed op zijn plek zitten, maar het heeft helaas zodanig foute afmetingen dat het kanon bijna een centimeter hoger moet staan. Dat komt natuurlijk omdat ik dit stuk expres fout gemonteerd had. Het scharnierpunt hoort namelijk niet gelijk te zitten met de bovenkant van het frame maar in het midden van de twee balken. Het is ook wat vereenvoudigd en de dikte ervan is ook verschillende millimeters overdreven. Er is wel een juiste ribbenstructuur op de zijkant maar er ontbreekt ook een draaiplaat onder de arm. Er moet een buis tussen de benen van de A zitten en ook het streepje ontbreekt. Omdat de onderkant van het stuk gebogen is, moet het uit een vel styreen gesneden worden. Ik heb hiervoor 0,5mm gebruikt, want er komen wel wat plooikrachten bij kijken.

attachment.jpg

Ik beschik niet over een exact plannetje van dit stuk maar de foto van TheAtomicCannon.com is bruikbaar om een schets te maken. Die wordt overgezet naar het plastic. Afrondingen worden met een houtboor gemaakt.

attachment.jpg

Een tussenwand wordt opgericht waar die op de foto ook zit. De afronding zal rond de stukjes buis gespannen worden.

attachment.jpg

In de zijwand is er een uitholling gefreesd.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het stuk zit er al overtuigender uit. Er is ook een schijf gevijld uit een stuk ongebruikte plaat van de kit zodat die de juiste dikte heeft. Daarop is de draaicilinder gezet.

attachment.jpg
 
Volg stil zwijgend dit topic vanaf het begin al en het blijft nog steeds een super mooi en interessant draadje,klasse wat jij hier neer zet...👍👍👍
 
Volg ook in stilte het is te zeggen hier in Aartselaar niet hoor want ik houd iedereen wakker met mijn gekuch en gesnuit , zware verkoudheid is zo plots opgekomen dat ik er ongemakkelijk van word
Marc
 
Hier van hetzelfde hoor, Marc. Ik had gisteren bijna geen Tamiya Extra Thin nodig om alles aan elkaar te plakken. Vandaag had ik dan weer een Atomic Cough. Het houdt me niet tegen om alweer een stukje af te werken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het zit niet helemaal recht in elkaar maar het draaipunt staat er toch goed op. Misschien de dwarsbalk nog wat bijvijlen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan