Hoofdsponsor

1/32 M65 Atoomkanon [DONE]

Bedankt, Wouter! Ik ben nu maar begonnen aan de luchtketels. Beide trucks hebben een batterij van drie van deze drukketels onder de cabine hangen. Zeker bij de voorste truck is dat goed zichtbaar van voren.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik kon ze nameten op de doorsnedeplannen. Ik had een diameter van 6,5mm nodig, dat is dan styreenbuis van 7mm geworden.

attachment.jpg

Voor de bolle uiteinden werd een stukje 0,5mm styreenplaat met een bolle hamer in een messingbuis geperst.

attachment.jpg

Daardoor krijg je een uitstulping.

attachment.jpg

Die uitstulpingen werden dan tegen de buizen aan gekleefd.

attachment.jpg

Na een dag uitharden werd de plaat er rond weggesneden.

attachment.jpg

Wat er tegen zat was nog niet afgerond genoeg. Het werd eerst bijgevijld en dan geschuurd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze moeten nu in een rekje opgehangen worden dat ik uit PE wil maken.
 
Het harde werken loont hier, sjiek !
 
eigenlijk wel zalig om volgen maar in stilte Steven want weet niets zinnig te zeggen alleen maar respect voor wat je doet grt.
 
De echte scratchbouwer doet het gewoon!. Enorm goed uitgedacht om de bolling er op een simpele manier in te krijgen. Ikzelf doe de randen altijd na poetsen met een doekje waarin thinner zit. Zo krijg je mooie strakke randen waar vrijwel geen schuur haartjes of oneffenheden meer inzitten. Wel even laten verdampen voordat je er dan met je vingers aan gaat. Styreen plakt even na door de thinner.
 
Bedankt om jullie berichten en tips. Vandaag zijn de ketels aan elkaar vastgemaakt met zelfgemaakte beugels uit metaalfolie.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Daarin werden dan gaatjes geboord om de spanbouten door te steken.

attachment.jpg

De strookjes zijn minder dan een millimeter dik maar met de boorkop die ik voor mijn Dremel gekocht heb, kan ik een microboortje gebruiken.

attachment.jpg

De bouten zijn zo dun dat ik ze uit koperdraad gemaakt heb. Dat werd op maat gesneden om net tussen de beugels te passen. Een druppeltje lijm komt op de kop te liggen. De buitenste bouten hebben een moertje van Meng meegekregen. De stukken zijn nu klaar om op hun plek te hangen.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Geweldig gedaan , ik had nooit opdat idee gekomen , maar ik ga het wel proberen te onthouden
Grt Marc
 
Jou creatieve oplossingen zijn niet alleen bijzonder mooi maar ook een inspiratie!
 
Leuk dat mijn oplossingen ook voor anderen bruikbaar zijn. Nog een update over de remmen op de voorassen, die ik een paar weken geleden weggelegd had. Om meer gelijkenis te krijgen moest er aan de messing buis geslepen worden. Dat was wel moeilijk omdat dit stukje buis al in de velg gelijmd was. Een paar keer werd die dan ook geraakt. Dit stuk van de velg zal toch niet zo goed zichtbaar zijn. Twee van de wielen zijn door de deur naar buiten gekatapulteerd maar alles was naderhand bruikbaar om verder mee te werken.

attachment.jpg

Hier wordt een dekplaatje in de messing buis gekleefd. Om die reden zijn er eerst twee schotten geplaatst.

attachment.jpg

Dan wordt de remklauw (of wat er op lijkt in mijn auto) nagemaakt. Hiervoor zijn telkens viermaal twee helften nodig die rond de buis passen.

attachment.jpg

De as die de rem samentrekt zit er al in.

attachment.jpg

De remklauwen op hun plek tussen de velgen.

attachment.jpg

Hier zitten de hefbomen voor de luchtremmen al over de as. Die bestaan uit drie lagen plastic die volledig op maat gevijld zijn, met daarna een gaatje voor de as.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb de stabilistiestangen die eerder aangebracht waren, terug losgemaakt. Die stangen bleken door hun kleine diameter eerder overeen te komen met de voorassen, dus zullen ze daar opnieuw vastgemaakt worden. Voor de achterassen zijn nu deze zwaardere assen in styreen gemonteerd. Een van de achterste bladveren is ook gedeeltelijk gedemonteerd waarbij de lamellen van elkaar gescheiden zijn. Daarna is de veer iets krommer gezet en zijn de lamellen opnieuw gelijmd. Zo moet de scheefstand van de achteras van de M250 zoals hij op BSMC te zien was, teruggedrongen worden. Daar moesten ook de aanhechtingspunten voor de voorste stabilisatiestangen ingekort worden. Op dit punt bleken de plannetjes in Tankograd minder betrouwbaar dan de schaalfoto's.
 
Alhoewel dat hier met vis niks te maken heeft is dat toch de neus van de zalm ! TOPwerk ! Chapeau Steven.
 
Dankuwel, GUnit, in een complimentje zie ik nooit geen graten. Er komt trouwens weer een mooie update aan.

attachment.jpg

Dit sparepart van het kulas was herbruikbaar omdat het supplementaire hoeken had. Zo kon ik deze stuurarmen zagen nadat ik de twee helften op elkaar gekleefd had voor meer dikte. Let op de knik, die is nodig om de vorm van het wiel te volgen.

attachment.jpg

De armen, op de tekening "lower steering arms" zijn hier gepolijst en van een messing bus voorzien voor de gewrichten van de stuurstang.

attachment.jpg

De zuigers voor de schijfremmen kregen ook een ingewikkelde constructie omdat ik deze maat van buis niet had en weer een sparepart moest gebruiken. De kraaltjes pasten er wel op, met op elk 8 boutjes ingedrukt. Daarrond nog een plaatje voor de pakking en het is mooi afgewerkt.

attachment.jpg

Het steuntje voor de zuiger is op deze lichter gemaakte foto te herkennen. Ik heb het uit metaal gesneden, er komen vier Meng-bouten op.

attachment.jpg

De zuigers moesten bevestigd worden met de band gedry-fit, zodat er afstand blijft tot het wiel.

attachment.jpg

De plunjers zijn hier ook aangesloten op de hefbomen van de remmen, waarop ik een gewricht had gekleefd.

Hier volgen nog vier foto's van de voorassen met hun reminstallatie.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu kan ik de stuurstang maken.
 
Bedankt, hier heb je nog iets om aan te sabbelen.

attachment.jpg

De stuurstangen moesten gebogen worden zodat de aandrijfas doorgang kan vinden naar de transmissie.

attachment.jpg

De M249 rechts op de foto heeft de stabilisatiestangen aan de voorkant zitten. Eentje van de twee wringt nog wat, dus moet ik de stuurhoek daar licht bijstellen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier zitten de voorste stabilisatiestangen ook terug op hun plek. Daarvoor werd een contactpunt gesneden in styreen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik moet wel de U-bouten voor de achterwielen nog maken, dus moeten voor de M249 eerst de "auxiliary leaf springs" gemaakt worden. Dat zijn 5 extra bladveerlamellen.
 
Een geluk dat er allemaal foto`s van zijn. Later als het project eenmaal klaar is zijn al die lekkere details meestal niet meer terug te zien. Maar ja dat is het leuke aan onze hobby. Pracht project.
 
Bedankt, Ron. Hier zijn weer een paar onderdeeltjes voltooid. Nu gaat het om de auxiliary leaf springs en de U-bouten die daar rond geschroefd zijn.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ze zitten alleen bij de voorste truck omdat die op de achteras de meeste van de krachten van het kanon te verwerken krijgt. Ik moet nog stootblokken onder het chassis kleven en er horen ook nog twee spanbanden rond elke veer.

attachment.jpg

attachment.jpg

De bouten die over deze veren moesten komen, moesten bovenaan afgeplat worden, zoals op de inzet op de eerste foto. Dit is bereikt door de messingdraad tussen een platte tang te steken bij het scharnier en dan daarop te hameren. Voor de uiteinden van de bouten zijn Meng-moertjes gebruikt. De vorige foto's tonen de achterste truck. Hier komt ook de voorste truck, waarbij die bouten nog 2 mm langer zijn door de auxiliary leaf springs. Stel dat de asdikte vijf mm is, dan spreken we met de overige 15 mm nog steeds over 60 centimeter dikke bladveren in de realiteit.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu nog van die boutjes op de voorste assen. Ik heb vandaag nog maar eens een pakje styreenbuizen bijgekocht.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan