Hoofdsponsor

1/32 M65 Atoomkanon [DONE]

De meeste werken onder de waterspiegel zijn nu wel gedaan. Nu komt alles wat er langs boven bereikbaar is, zoals:

- de motor en andere dingen die onder de motorkap zitten:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

(foto's https://www.flickr.com/photos/rocbolt/albums/72157630556542078/with/8655502757/)

Dit zullen luchtfilters en delen van de uitlaat zijn. Niet alles staat op plannen. Verder komen nog delen van de hydraulica aan bod. Er zitten hier en daar zoveel luchtslangen dat het de vraag is of je die niet beter na het spuiten aanbrengt, of na de primer. Er zijn decals voor de streepjesmarkering van de bumpers maar die zitten onder de sleepogen. De laddertjes op de foto's hierboven nog, plus de roosters die ik van Dikkie Dik ga kopen. Alles bijeen niet zoveel werk meer.

@gUnit: bedankt, ik heb dat toch eens moeten opzoeken.

packs a lot of "boom" in their pants.

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Boom%20King

Maar ik ga me niet tot Trump-achtige uitlatingen laten verleiden...
 
Laatst bewerkt:
Een tijdje niet de kans gekregen om het topic te volgen, zodoende nu weer effe zoet geweest met bijbenen... Echt machtig wat je hier laat zien, prachtige updates, ik ben er in ieder geval nog altijd sprakeloos van wat jij hier neerzet...

Groetjes,
Kurt
 
Bedankt voor het bijbenen, Kurt. Hier nog wat extra werk.

Er wordt nog verder gewerkt aan de aandrijving.

attachment.jpg

De andere versnellingsbak is vastgemaakt aan het frame met styreensteunen.

attachment.jpg

Het stuursysteem is nu aangesloten aan de cabine.

attachment.jpg

Ook de motoren komen nu aan de beurt. De messing benzineleidingen zijn met een slijpsteen gladgeslepen.

attachment.jpg

De slangen zijn ook uit dit materiaal gesneden. Er zijn gaten voor geboord in de cilinderkop.

attachment.jpg

Daarna is de draad zo bijgeplooid dat hij contact maakt met de leidingen.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Dat komt wel goed, Fvdm, zo lang als er supporters zijn. Er is vandaag nog wat aan de motor gemorreld.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dat opvallende stuk is helaas moeilijk te interpreteren op de tekening, gelukkig is het waarschijnlijk onzichtbaar.
 
zoveel scratchwerk, ik zou er hoofdpijn van krijgen, en ik heb dat nooit :D Indrukwekkend hoor Steven!
 
volg in stilte om niet steeds in herhaling te vallen uw werken zijn buiten categorie proficiat grt.
 
Kom kom, Wouter, we hebben hier al jouw omgescratchte figuurtjes zien voorbijkomen, daar lijkt ook weinig Dafalgan aan te pas gekomen. Pascal, het volgen wordt gewaardeerd.

Jullie kennen vast allemaal dit:

attachment.jpg

Zoals iedereen gooide ik dat vroeger mee met de sprue weg. In sommige dozen, zoals die van Bronco tracklinks, zit er zo'n grote hoeveelheid dat ik er een hoger doel in vermoedde. Ik heb die dus opgespaard.

attachment.jpg

attachment.jpg

Een van de twee moet wel nog verder ingepakt worden voor de M249, waar de koppeling aan de motor vastgeschroefd is. Verder is de andere zijde al wat meer aangekleed.

attachment.jpg
 
Een modelbouwer mag niets wegsmijten he, goed gevonden!
 
Ja ik heb er ook nog dozen vol van liggen en af en toe komt dat goed van pas
Marc
 
Sprakeloos word ik hiervan, je blijft maar doorgaan met detailleren van details van details, ongelooflijk.
 
Bedankt voor de leuke reacties, vanavond heb ik de motorruimte verder opgevuld.

attachment.jpg

Voor de luchtfilterkokers moest ik zelf de buis rollen, die diameter had ik niet en je ziet er toch maar een kant van. Ik begrijp niet waarom de koker in het schema onder de beplating van de motor uit lijkt te steken, ik heb hem dus korter gemaakt.

attachment.jpg

De tank voor de stuurbekrachtiging wordt uit een aluminium buis gemaakt. Ook die zie je op foto's achter de grille zitten.

attachment.jpg

attachment.jpg

Bij de achterste truck is de configuratie anders.

attachment.jpg

attachment.jpg

Daarna heb ik styreenbuis verhit met een aansteker tot ze dubbel plooide en dan daarna de instuiking in de hoek weggeschuurd. De opening is wat dunner geschuurd.

attachment.jpg

De gereedschapskist van de achterste truck is met styreenplaat aangepast qua dikte en kreeg een messing deurtje en bevestigingsplaat.
 
Bijzonder mooie vooruitgang heb je de laatste tijd geboekt. Dit model wordt echt de moeite waard!

Ook de manier waarop je dingen uitlegt en illustreert is steeds weer bewonderenswaardig.
 
en ik blijf stil volgen want blijft de moeite grt
 
Jullie houden met goed aan de gang met jullie comments. Ook van mijn kant blijf ik nieuwsgierig naar wat jullie er elke keer weer van vinden. Hier heb ik nog een toevoeging voor jullie.

attachment.jpg

De vensters in de voorruit van de trucks kunnen gekiept worden, dus die moesten in een afzonderlijk frame komen. Dit maak ik uit printplaten van 0.2 mm dik. Na meting bleken de vensters voor de voorste truck een millimeter lager uitgevallen te zijn dan die van de laatste, aangezien ik het dak in beide trucks verbouwd heb. Dit wordt moeilijk te corrigeren dus kan ik dat beter zo houden. Ik besloot met de hoogste vensters te beginnen, die van de achterste truck dus. Ik tekende de ontvouwing op de plaat uit en sneed met een mes voor. Met plooibewegingen scheurt het metaal dan op de gewenste lijn.

attachment.jpg

De binnenste snedes zijn hier moeilijker omdat je in de hoeken het risico loopt uit te schieten. Links bovenaan is dit al gebeurd, de snijzijde zal daarom aan de binnenkant gehouden worden.

attachment.jpg

De dunste rand van het venster wordt eerst geplooid, zodat de breedste zijde hiervan onder de plooibank uit kan steken. Voor de andere zijden kan het stuk namelijk niet meer helemaal onder de plooibank (zie de stippellijnen voor de positie van het plaatje).

attachment.jpg

De andere lange zijde komt daardoor pas laatst aan de beurt. Die werd eerst nog een twintigtal graden onder de volle plooirand gelegd tot de opstaande zijden gingen klemmen tegen de tool en daarna verder tot negentig graden gebracht onder deze onderbroken plooirand, omdat de opstaande zijden niets anders toelieten. Zou je deze plooi meteen onder deze onderbroken rand doen, dan zal de plooi bij de onderbrekingen in de tool onscherp blijven.

attachment.jpg

Het eindresultaat zijn deze twee frames. Die worden op de snijmat gecontroleerd op haaksheid, er mag geen opstaande hoek zijn.

attachment.jpg

Tenslotte worden de styreen raamstijlen gevijld tot de vensters er net tussen klikken. Dit is hier dan ook een dryfit, het linkse frame zal zich bij het lijmen nog wat recht zetten. Deze operatie wordt voor de tweede truck nu herhaald, waarbij de hoogte dus aangepast wordt aan de raamopening. In deze frames zal tenslotte een velletje doorschijnend plastic gekleefd worden na het schilderen.
 
Steven je kunt scherpe hoeken creëren door het vierkant dat je er wilt uitnemen te verdelen in vier vlakken, door twee diagonale kerven te snijden. Je krijgt zo vier driehoekige lipjes, die je elk op de door jou beschreven wijze kunt verwijderen.

Eventueel kun je dit nog faciliteren door in de vier hoeken van het uit te nemen vierkant eerst een klein gaatje te boren (0,3mm.) en van daaruit de genoemde diagonale incisies te maken.

Ter illustratie hoe ik dat bij mijn Heinkel deed:

1. Het boren van de kleine gaatjes.
13112661435_319448951a_z.jpg

2. De gaatjes worden door middel van incisies met elkaar verbonden.
13112671405_0e3a4047d8_z.jpg

3. Zo ontstaan de lipjes.
13112962874_4864987e30_z.jpg

4. Je kunt op die manier ook ingewikkeldere vormen maken, zoals achthoeken.
13112988114_21665a1410_z.jpg

5. Met een photo etch bender kun je dan de voorgeritste maar nog vastzittende zijden heen en weer wippen, zoals je al beschreef.
13112704835_78107c75e2_z.jpg

6. En zo krijg je een reeks strakke randen op een evenzo strakke ondergrond.
13113018544_c6420e22b6_z.jpg

Op de laatste foto kun je zien dat de gaatjes iets te ver naar buiten zijn geboord; dit was het teststuk en deze fout kan makkelijk voorkomen worden: de gaatjes iets meer naar het centrum boren, de lipjes eruit wrikken en daarna de hoeken bijwerken met een modelbouwvijltje.

Je kunt op de laatste foto ook zien hoe scherp de randen zijn in vergelijking met een eerdere proef, waarbij ik de achthoek had uitgesneden. Al doende leert men.
 
Ik pak gewoon stiekem en onbedoeld een stukje van dat compliment mee :laugh:
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan