Hoofdsponsor

1/32 M65 Atoomkanon [DONE]

Ja dat is gewoon buiten categorie en word er alleen maar stil van Steven grt Pascal
 
Bedankt, ik heb nog een extra update.

attachment.jpg

De vooras heeft nu ook de bevestigingsplaten gekregen. Hier zijn de bouten al bijgevijld zodat de Meng-moeren er opgezet kunnen worden.

attachment.jpg

Ik heb de vorige situatie aangepast omdat de moeren in werkelijkheid een stuk dieper komen (zie inzet links). Er zijn telkens een bout en een moer op elkaar gelijmd.

attachment.jpg

Dit moest dan ook bij de achteras veranderd worden.

attachment.jpg

De plaatjes waren uitgehold om ze over de as heen te kunnen zetten, dus is er een tweede plaatje met afgeschuinde kanten in het midden gekleefd om de doorbuiging te suggereren.

attachment.jpg

Nu zitten alle assen dus definitief vast op het frame en kan ik het stuursysteem en de aandrijving er op gaan monteren.
 
Hier nog de laatste productie uit 2016.

attachment.jpg

Beide voorassen moesten nog voorzien worden van dit onderdeel, dat een beschermende functie lijkt te hebben. Het zit vooraan en achteraan. Op deze as staat het al gemonteerd.

attachment.jpg

Hier komt het op de tweede as. Ik heb het stuk zelf hier gemaakt uit Evergreen driehoekjes. Daarin moesten dan twee moeren komen. Omdat het lastig was om die op de juiste afstand te krijgen toen de stukken al op de as stonden, zijn ze op een apart plaatje gezet.

attachment.jpg

Dat werd dan in de opening geschoven en vastgelijmd.

attachment.jpg

Het lastigste hoekje was de linker binnenhoek van de gestuurde as.

attachment.jpg

Nu klopt het plaatje helemaal met de foto's, alleen de remleidingen die later nog komen met de rest van de bedrading.

attachment.jpg

attachment.jpg

De auxiliary leaf springs hebben nu ook hun spanbanden. Van die andere heb ik er ook een paar teruggekleefd.
 
Wel Steven ik heb jouw topic eens doorgenomen,en ik zit erbij met open mobd van verbazing,knap werk en schitterend gedaan al zeg.
 
Bedankt, Doomwad. Masseer je kaken nog maar eens, want hier gaan we weer. Over naar de luchtketels van de achterste truck. Die had ik al samengesteld tot een geheel van drie. Ze moesten aan de linkerachterkant van de truck komen.

attachment.jpg

Let op de dwarsbalk vooraan en de afstand tot de fender rechts. Als er aan het chassis niets aangepast werd, zou dat er zo uitzien in het model.

attachment.jpg

Buiten dat de dwarsbalk er niet is, een euvel dat gemakkelijk verholpen kon worden, valt ook op dat de ketels, die zeker deze diameter moeten hebben volgens het plan, niet passen binnen de voorziene ruimte. Dat is een lastig probleem aangezien de assemblage van ketels niet meer aangepast kan worden. Er moest dus iets aan het chassis gebeuren. Ik wilde eerst weten of dat anders afgeleverd is dan de werkelijkheid. Op de foto hierboven zijn de draagbalken in de lengte niet goed te zien. Je vindt op het net ook geen walkaroundfoto's die van recht achter de M250 naar boven genomen zijn. Ik wist wel dat er een andere manier was om dit te bestuderen.

De historische opnames "The Big Picture" toonden het publiek van de jaren vijftig en later met welk materiaal er in het leger geopereerd werd (https://en.wikipedia.org/wiki/The_Big_Picture_(TV_series)). Ik heb eerder in dit verslag al eens een link naar dit filmpje geplaatst. Nu komt het van pas omwille van de onderaanzichten die er van het atoomkanon getoond worden nadat dit over een strategisch ingegraven camera rijdt. Ik heb een serie stills geschoten van dit moment in de film, dat alles bijeen enkele seconden duurt.

attachment.jpg

attachment.jpg

De vooras van de eerste truck is hier gepasseerd. Opvallend is hier de cabinevloer met gegroefd reliëf.

attachment.jpg

De achteras van de M249. Rechtsboven is bekabeling te zien.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het kanon, met een duidelijke close-up van de draaischijf met de anti-slipringen. De rechthoekige plaat voor de traverse heeft geen reliëf.

attachment.jpg

De vooras van de M250.

attachment.jpg

Hier zien we de verklaring van het gebrek aan ruimte, het chassis ligt hier niet meer in het verlengde van de bladveren maar wijkt iets naar binnen.

attachment.jpg

Dan is de combinatie gepasseerd. Dit brengen we meteen in de praktijk.

attachment.jpg

De balk links gaat er af.

attachment.jpg

Er wordt een l-profiel in de plaats gestoken. Daardoor kunnen de cilinders drie millimeter opschuiven.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dan wordt de ruimte dichtgemaakt. De dwarsbalk is hier ook geschratcht uit spareparts van de cabines.

attachment.jpg

Er werd ook gewerkt aan de opstelling van de versnellingsbak. Niet eenvoudig, het bleek dat de aansluiting van de aandrijfas op het achterste differentieel van beide trucks drie millimeter verhoogd moest worden. Dit is nu ook uitgevoerd. De versnellingsbak is ook lastig te monteren door het beperkte aantal contactpunten met het chassis. Nog even een zicht op de voorste truck met de bemanning en de ophanging.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Maaine mongd valdope ! Nee serieus, dit is echt te gek aan het worden, ik bedoel maar...scratchen oké, maar dit is té gek hoor Steven, als jij hiermee niet de allerhoogste toppen scheert dan weet ik het ook niet meer. Voor mij alvast een dikke 11/10 !
 
Ben al lang sprakeloos van Steven's kunsten.
Toch raar dat zo een brede truck een naar verhouding smalle spoorbreedte heeft, al zal dat in werkelijkheid ook nog breed genoeg geweest zijn.
 
Bedankt voor de complimenten. de voorste as heeft een smallere spoorbreedte omdat het gewicht hetzelfde verdeeld is als bij de achteras met vier wielen er op. De spoorbreedte is 230 cm vooraan en 210 achteraan, ik veronderstel dat dit de ruimte tussen de binnenste wielen is.
 
Ben stilaan radeloos om naar woorden te zoeken die beschrijven wat een vakmanschap ik hier gadeslaag.....dus...............!!!!!

Grtz yves,
 
Dank u Yves, laat ik er nog een schepje bovenop doen vandaag met het servostuur. Weer een vrij ingewikkelde toestand, gelukkig is hij voor de twee trucks bijna identiek, zij het 180 graden gedraaid afhankelijk van waar de stuurcabine zit. Ik ben begonnen met het opvallendste kenmerk, een plaat met verstevigingsribben.

attachment.jpg

Voor de afmetingen kon ik op het plannetje uit de manual terecht. Er werd styreen van 0,25mm gebruikt, met ook enkele styreenassen voor de ronde delen.

attachment.jpg

De airbrushtekening uit de manual maakt het mogelijk om nog fijnere details toe te voegen en ook iets over de functie daarvan te weten te komen.

attachment.jpg

De benzinetank voor de tweede truck is dichtgemaakt en voorzien van een spanriem en een steunprofiel. Dat zorgt ervoor dat de tank op een halve centimeter afstand zit van de fender erboven, dus moet dit apart geschilderd worden.
 
Bedankt, Filip.

Er zijn omstandigheden die het wat ingewikkelder maken om de werken aan het kanon verder te zetten. Het werk van de laatste vijf jaar staat nu allemaal verzameld in mijn auto omdat er foto's van het huis gemaakt moesten worden. Al mijn hobbyspullen zitten in dozen en die staan al elders opgeborgen. Nog even bedenken waar dit allemaal nog naartoe kan. Alles heeft wel een groot voordeel, in het nieuwe huis zal er een degelijke hobbyruimte zijn en een zolder om spullen op te bergen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De stuurmodule van de voorste truck zit op zijn plek. Volgens het plan zit die gedeeltelijk door de cabinevloer heen, vandaar de perforatie die ik uitgevoerd heb.

attachment.jpg

De zuigers had ik gisteren nog gebouwd, je ziet op de foto het stuk dat nog te zien is onder de cabine. Het wordt even bekijken wanneer er weer een update kan volgen, maar je kent me.
 
Nog wat vorderingen aan het stuursysteem.

attachment.jpg

De servo van de achterste truck is geplaatst.

attachment.jpg

Er zit bij deze truck een beschermbak rond maar die kan ik nog niet monteren als ik de inhoud wil kunnen schilderen.

attachment.jpg

attachment.jpg

De stuurarm is gemaakt uit Evergreenstaaf.

attachment.jpg

De hefboom aan het linkerwiel is dan weer uit een stuk van de uitgediepte velg gemaakt om een dubbelconvex stuk te hebben.

attachment.jpg

Leidingwerk.

attachment.jpg

Met de bak er over zie je niet zoveel meer. Gelukkig blijft de andere beter te zien.

attachment.jpg

De stuurstang met cardanverbinding. Ik moest er een paar leidingen voor verzetten, dat komt omdat het plaatwerk hier te dik is.

attachment.jpg

De voorste truck krijgt dezelfde leidingen maar dan ondersteboven.
 
Hoi Steven ik las al een hele tijd dat ge gaat verhuizen , amaai dat moet toch een hele bedoening zijn en blijft ge in de omgeving wonen ? Uw vorige woning leek best wel leuk met die mooie tuin
Even terug bij de zaak moet ik nog iets zeggen ? Want ik ga in herhaling vallen ik kan alleen kijken en leren en genieten houden zo en suc6 met de verhuis
Marc
 
Bedankt Marc. De tuin achteraan was het beste aan de woning, maar het nieuwe huis gaat wel een stuk beter ingericht zijn. Niet onbelangrijk: er zal een goed ingerichte hobbykamer zijn. Je zal niet veel verder moeten rijden dan anders, ik schat dat we vijf kilometer verder gaan wonen, op een boogscheut van Artobi.

attachment.jpg

De zaken die je op deze foto ziet, zijn al hier en daar vastgelijmd. Toch is het lastig om juist te zetten aangezien ik de assen er al aan gekleefd heb.

attachment.jpg

Het vijfde wiel is uiteindelijk een vijftal millimeter naar achteren opgeschoven en ik heb nog een schot verwijderd en vervangen door een stuk dat eerder elders afgezaagd was.

attachment.jpg

De versnellingsbak onderaan hangt nog niet helemaal vast. Die zou eigenlijk een paar millimeter naar beneden moeten. Links een steunplaat voor de benzinetank naast de opening voor de vuldop.
 
StevenVD laat me zeggen als we willen weten hoe bijvoorbeeld iets aan te passen dan is de oplossing simpel....we komen kijken bij jou hier en hebben meteen inspiratie hoe het te doen.Daarmee bedoel ik dat dit alles echt leerzaam en hoogst interessant is om volgen. Je oog voor detail,historische juistheid en dergelijke
zaken is gewoon fenomenaal,ik kom dus graag kijken en geniet van je topic. Prachtwerk man ;)
 
Bedankt, Doomwad. Alweer een toevoeging aan het chassis.

attachment.jpg

Ook in de andere truck past nu de aandrijving, al is het er na deze foto terug uit gevallen.

attachment.jpg

De aanzet met de echte beplating is hier weggewerkt.

attachment.jpg

Vandaag heb ik de achterste remcilinders gescratcht. Daarvoor heb ik een pakketje Albion Alloys 6mm diameter messing buis gekocht. Ik stelde vast dat het prijsverschil met styreenbuis minder dan een halve euro was, ze waren even groot. Als ik 7mm styreenbuis wat uitvijlde ging het messing er perfect in. De platte kraaltjes blijven ook weer nuttig.

attachment.jpg

Op het plan van de drukleidingen zijn de remelementen gedetailleerd weergegeven. Een plooibare draad vormt de arm en de leidingen.

attachment.jpg


De hefboom is ook weer uit drie stukken gemaakt, gekleefd en dan rond gevijld.

attachment.jpg

attachment.jpg

De vier cilinders hangen op hun plek met de kabels er nog aan. Die plek werd anders toch te moeilijk om iets te monteren. De kabels moeten naar een nog te bouwen koppelstuk geleid worden. Op de laatste foto zie je een omgevallen truck waar de tussenafstand van de cilinders te bekijken is.
 
Hey,

....en onzen Steven, die doet hier rustig verder..... :)
Ik vermoed dat ge toch ergens eens gaat landen en beginnen met een verfjasje aan te brengen, of vergis ik mij en moet er toch nog veel veranderen/gebeuren....;)
Hoe dan ook, knappen werken van scratch ;)
 
Ge zijt den BOOM KING maatje ! Dit is scratch van de bovenste plank en dan daar nog een plank boven ! Allez, maak ik me duidelijk genoeg ? :laugh:
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan