Hoofdsponsor

1/32 M65 Atoomkanon [DONE]

De meeste ribbenpartijen bestaan uit een drietal stukken, ze breken soms ook tijdens het vouwen. Dat kan geen kwaad, zo is het mogelijk om ze wat op elkaar af te stemmen. Je neemt een strip metaal en begint te vouwen zoals op de bovenste foto. Ik had er om de millimeter een streepje op gekrast maar na een paar vouwen klopt dat ook niet meer. Het lastige is dat de Bug de neiging heeft om een beetje rond de schroef te kantelen tijdens het vastmaken, bij de laatste slag van de schroef moet je hem terugduwen tegen de plooirand, anders is het scheef geplooid. Bij de ribben die op elkaar moesten aansluiten heb ik tussen elke rib een millimeter weggesneden. Achteraf vond ik het geheel te smal, dus heb ik er nog die plastic plaat tussen gezet. Ik heb er toen een kant terug af moeten halen die al helemaal vastkleefde.
 
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Na het vijlen moet er nu nog wat gefreesd worden.
 
De steunen die de vorige onderdelen aan het chassis moeten vasthechten zijn vandaag gemaakt.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het transferblok moet nog veranderen, aan de voorzijde moet er een pomp aan komen. Ook de grote ribbenpartij moet er dus gedeeltelijk aan geloven.

attachment.php
 
Bedankt voor de mooie aansporingen. Vandaag heb ik al een aantal foto's gemaakt en toen ik aan het moment kwam waarop ik eens een overzichtsfoto wilde gaan maken, was de batterij uitgeput. Geen nood, dacht ik, ik had namelijk net vorige week mijn reservebatterij na een jaar teruggevonden (het bleek dat die al die tijd op een halve meter van mijn computerscherm lag) maar je raadt het al, ik vind hem weer niet meer terug. Dat overzicht blijf ik jullie dus nog tegoed.

Nu gaan we voor het eerst na meer dan twee maanden eens een kijkje nemen naar het atoomkanon zelf.

attachment.jpg

M65 bij Fort Riley, Kansas.

attachment.jpg

M65 in West-Duitsland.

attachment.jpg

M65 bij Yuma Proving Ground, Arizona.

De eerste stap is uiteraard weer het nachecken of het affuit van dit kanon correct gegoten is. Ik heb dus ook weer de twee foto's gezocht die het linker- en rechteraanzicht van de beste positie weergeven.

attachment.jpg

Ik gebruikte voor de linkerkant een scherpe foto uit het Flickr-album van het 280 mm kanon van Kelly Michals (https://www.flickr.com/photos/rocbolt/sets/72157630556542078/), waaruit ik al meermaals geput heb voor de trucks. Die toont het kanon uit het National Atomic Testing Museum in Las Vegas. De rechterkant komt uit een vagere foto uit Fort Sill, van het reeds vermelde http://www.theatomiccannon.com/photos, waar David Gaines' fotomateriaal gehost wordt. Dat deze foto vager is, kan niet zo'n kwaad, omdat de afmetingen toch maar bij benadering vergeleken worden. Je blijft namelijk met het lensvervormingseffect zitten en de foto's zijn ook van vrij dichtbij genomen. Ook hier zijn de foto's omgerekend door de afmeting van het werkelijke affuit door 32 te delen, het plaatje daaraan aan te passen en dan op die grootte af te printen, waarvoor 2 A4-bladzijden verbruikt werden.

attachment.jpg

De rechterachterkant vertoont geen problemen.

attachment.jpg

Het midden heeft een paar kleine afwijkingen aan het elevatiemechanisme, hoewel de voorkant rechts op de fotowel gelijk komt. Het stukje van het affuit dat afgevlakt is in het midden lijkt iets breder op de foto.

attachment.jpg

Dit laddertje is wat te breed uitgevoerd aan de voorkant.

attachment.jpg

Aan de linkse zijde heeft men ten onrechte dit laddertje herhaald. Op de foto zit daar wat apparatuur. Ook de bedieningsapparaten van de takel zitten te ver naar achteren.

attachment.jpg

De details op de zijkant zitten aan de linkerzijde perfect. Deze foto had ik eerst te donker afgeprint, waarna ik het contrast verbeterd heb. Het transportslot voor het kanon lijkt dan weer te ver naar het midden aangehecht te zullen worden, waarover de pasopeningen getuigen. Vervolgens heb ik het voor- en achteraanzicht proberen te vergelijken. Hier zit je met het probleem dat de enige vergelijkbare afmetingen de diameter van de grondplaat en de breedte van de azimutplaat zijn. Ik heb dus de foto bovenaan deze post aangepast aan de breedte van 8,6 centimeter. Door de verkorting kan je dan wel de voorzijde van het kanon niet 100 procent vergelijken, de basisplaat zit namelijk op ongeveer 1/4 van de voorkant van het affuit, hoewel de foto wel van een grotere afstand genomen is aangezien het een persdemonstratie met troepenparade betrof in het depot van de stad Mainz (http://www.usarmygermany.com/Sont.h...om/Units/FieldArtillery/USAREUR_FieldArty.htm).

attachment.jpg

De plaat blijkt niet te passen aan de foto. Het stuk van Renwal meet 9,3 centimeter. Als dit klopt, is het natuurlijk niet zo'n goed nieuws.

attachment.jpg

De voorzijdes van het affuit zijn in hoogte te vergelijken met de foto maar zijn een stuk te breed uitgevoerd. Dit is niet onoverkomelijk maar je kan je al voorstellen wat voor een omvangrijke zaagwerken er weer in het vooruitzicht liggen.

attachment.jpg

De frontplaat toont verschillende terugstootcilinders en druktanks. De tussenafstand van de twee bovenste cilinders van het kitonderdeel klopt met de foto. De lengte van de opening waar je rechts onder de stikstoftank ziet zitten is per abuis samen genomen met de buitenkanten van de plaat.

attachment.jpg

De achterplaat, waarvoor ik een foto van Kelly Michals onder de vorige foto gelegd had, lijkt helemaal niet te kloppen. De haakjes voor het optillen van het affuit zouden overeen moeten komen met het center van de twee grote zijelementen maar ze zitten te ver naar het midden.

Ik kan dus al aan de slag met deze stukken, waarvan de aanspuitpunten van de gietramen alleen al een doormeter van elf millimeter hebben. Er zit dus een brok overtollig plastic in deze doos.
 
Prachtig dat je het allemaal zo realistisch mogelijk wilt hebben. Ik kan er zelf ook niet tegen (meestal, huidige bouw uitgezonderd) als er iets te ver naar links zit of als iets te klein is. Het werken met de streepjes en foto's is bewonderenswaardig en inspirerend.
 
Ik wil jullie nog verwennen met een totaaloverzicht dat ik vandaag opgesteld heb. Alles zit nog zeer los in verband maar onderaan zie je voor het eerst de volledige combinatie uitgelegd, vergeleken met een 1/35 Ford Mutt. Die zie je nauwelijks staan.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Dat wordt inderdaad een monster qua grootte, maar dat was mij al opgevallen op de ledendag :)
 
Het zijn dan ook weer grote afstanden die de zaag vandaag moest afleggen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier zijn de affuithelften elk drie millimeter smaller gezaagd met een Airwaves-mesje. Hiermee kun je langs een lineaaltje zagen zoals je met een mes zou snijden, dus is dit in een uurtje wel afgewerkt en wat bijgeschuurd. In deze holte moet nu een groot passend stuk Evergreenplaat komen. Ik heb nog een probleem ontdekt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Op de vier uiteinden van het affuit zitten uitstekende dunwandige profielen op een doorlopende stalen wand. In de kit heeft men de omtrek van deze profielen opgehoogd met twee millimeter om ze oppervlakkiger te kunnen maken. Dit moet er dus allemaal af voor ik iets meer gedetailleerds in de plaats kan zetten.
 
De bovenstaande uitstulpingen hebben aan de binnenzijde van het affuit een negatief.

attachment.jpg

Dat maakt het mogelijk om ze langs binnen mooi recht af te zagen.

attachment.jpg

Ook de bakjes voor de takel moeten er af om overal goed bij te kunnen en om ze ook wat te herpositioneren.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het laddertje moest aan deze kant niet herhaald worden. De twee dwarsplaten gaan weg om dunnere in de plaats te zetten, ze moeten nu ook twee millimeter verder naar buiten steken. De derde plaat bleef zitten als tijdelijke referentie om de hoek juist te nemen.

attachment.jpg

Dan wordt het resterende stuk plastic onderaan voorzien van een strip 0,35mm styreen om de twee gangen van de 0,15mm zaag te vervangen. Daarna past het mooi in het gat dat weggezaagd is, maar word het nu gelijk met de wand gezet.

attachment.jpg

Dat is 1 van de 4...
 
Op de beurs van Helchteren heb ik gezocht naar lenzen voor de koplampen van de M249. Ik had niet verwacht dat die bij twee handelaars niet meer te krijgen waren, de andere afmetingen hadden ze nog wel. Ik dacht even een foute set van SKP te kopen voor de koplampen alleen, maar zeven euro is wel wat veel geld terwijl er voor de rest nauwelijks iets in die set zit. Ik vond wel een mooie PE-plooier die een stuk groter is dan "the Bug" maar niet veel duurder, hij kostte geen 40 euro.

attachment.jpg

Ik had ook al wat aan de figuurtjes geprutst maar de armen zijn er nog niet opgezet om ze eventueel aan te passen aan een van de stuurwielen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Er moest ook een stuk van het elevatiemechanisme gehaald worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Op het laatste plaatje is er een stuk Evergreen van 0,7mm uitgesneden naast de rand. Er werden ook stukjes 0,15mm metaalstrip in de plaats van het weggezaagde materiaal gekleefd. De verstevigingsribben zullen ook dunner gemaakt worden.
 
Nice , handig zo met de referentiefoto bij de hand, is idd duidelijk een verschil op de tekening met de vele details , dan op het bewuste onderdeel van de kit ;)

Weet nog dat je iets over die koplampen zei op de beurs ... en toch niet gevonden, best jammer :(
Precies , aan die langere PE-plooier zal je veel hebben.
 
Ik had zulke lenzen al gebruikt bij de Ford Mutt, maar die zijn hiervoor te klein.

attachment.jpg
 
attachment.jpg

Dit bakje had de verkeerde vorm, het snelst was het na te maken door een plaat te plooien.

attachment.jpg

Ook het kleinere exemplaar mocht wat breder en de vreemde bobbels hoefden er niet op.

attachment.jpg

De ribben op de zijkant werden gemodelleerd naar een van de overgebleven stukken op de kit, mits een aanpassing aan de bovenkant zodat ze wat uitsteken buiten de rand zoals op deze foto links te zien is. Het kostte wel even tijd om er 12 te maken.

attachment.jpg

De draagarmen van de trucks worden in de kit stevig aangekoppeld aan het affuit via een schuifsysteem. In het echt kantelt de arm er langs boven in. De schuif moet dus open gezaagd worden.

attachment.jpg

Hier is er een latje op gelegd en is er met de Airwaves-zaag in een hoek een stuk uit gezaagd.

attachment.jpg

Dan pas konden de fragiele ribben aangekleefd worden. Hier komt nog een strip in metaal over als alle vier de zijden zo afgewerkt zijn.
 
Ik ben weer wat te rap geweest.

attachment.jpg

Na eens goed te kijken naar de tandwielkast voor de elevatie van het kanon, viel het me op dat er een rand rond loopt die bij het model niet bestaat. De ruimte achter de rand is er opgevuld. Ik had de kast er net terug op gekleefd en alles geplamuurd, nu moest ze er weer af.

attachment.jpg

Om het deksel overal even dik te maken, heb ik een lineaal op enkele "rondellen" op het model gelegd en daar een zaagblad over geschoven.

attachment.jpg

Het deksel ligt er hier al af en ook de rand is gelost.

attachment.jpg

Dan moest er een projectie van de rand naar binnen gebeuren, zodat het styreenplaatje de binnenomtrek volgde.

attachment.jpg

Een rand in styreen werd daarna in de opening gekleefd.

attachment.jpg

Het deksel kan er terug op.

attachment.jpg

Zover staan we nu al, nu kunnen de verstevigingsribben afgewerkt worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dat rechtse bakje is om die reden nog niet vastgekleefd.
 
Wow Steven... ik blijf sprakeloos met wat je allemaal aanvangt met deze kit... Ongelooflijk...
Was het toch niet eenvoudiger geweest als je gewoon begonnen was met een pakje plastic card open te doen ipv die bouwdoos? ;)
Ik kijk in ieder geval weer uit naar de volgende update...

Groetjes,
Kurt
 
der is precies echt veel fout aan die kit.. telkens ik hier in dit topic kom kijken zijn er serieus hak en zaagwerken te zien :D toch super dat je de tijd neemt om dat allemaal te corrigeren
 
Bedankt, hier weer de volgende update. De ribben zijn verstevigd met driehoekjes en worden afgewerkt met een strip metaal.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik ga wel dat laddertje er nog tussenuit peuteren om er ene beter in de plaats te wurmen.
 
modelbouw krijgt hier andere betekenis en zou daar het geduld niet voor hebben chapoo.
grt Pascal
 
De vorderingen gaan gestaag verder, en het ziet er zeer goed uit ;)

...Ik ga wel dat laddertje er nog tussenuit peuteren om er ene beter in de plaats te wurmen.

Had je dit niet beter eerst gedaan, alvorens de details van de dwarsbalken te monteren? Kwestie van makkelijker toegang te hebben voor het verwijderen ervan?
 
Dat heb je correct opgemerkt, Beyond. Dit zag ik dan ook wel pas toen ik deze detailfoto gisteren bekeek... Maar ik denk dat het met een Dremel en een schaafmes ook nog wel lukt, dit trapje is maar een millimeter dik.
@Pascal: merci
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan