Hoofdsponsor

1/32 M65 Atoomkanon [DONE]

Jouw werk een beetje kennende heb ik wel vertrouwen dat je het goed zal krijgen ;)
 
attachment.jpg

Het laddertje is al geschiedenis. Er zijn wel wat meer sporen door een meer ingrijpende verwijderingsmethode, het er uit draaien met een nagelschaartje. Omdat hier een andere ladder voor in de plaats komt, gaat dat niet opvallen.

attachment.jpg

Dan was het gaatjes opvullen waar er geen hoeven te zitten. Deze openingen lieten de bouwer toe om de platformen voor de crew opklapbaar te maken. Uiteraard heeft elk van deze gaatjes weer een verschillende afmeting. De balk waar de takel komt is ook weggehaald want daar moet een ronde buis zitten. Ook de opening achter de metalen bakjes is opgevuld met plastic. Als alles geplamuurd is, moet heel de wand een geheel lijken.

attachment.jpg

De gaten in de andere helft zijn hier dichtgemaakt. Plots hoorde ik een sinister getik op het raam. In de schemering keek een figuur me aan. Dat leek wel Coachke! Nu moet ik wel bekennen dat ik hem vanochtend mijn adres doorgegeven had. Hij had kennis genomen van mijn vruchteloze zoektocht naar lenzen voor de trucks en hij had nog wel iets liggen. Omdat hij een avondlijk luchtje wou scheppen, besloot hij er direct mee langs te komen. Hij had ineens een collectie van drie verschillende afmetingen bij. Daarvoor ben ik hem uiteraard zeer erkentelijk, het viel me al eerder op dat hij zich graag voor zijn medebouwers inzet en leerzame verslagen schrijft van zijn bouwprojecten. Toch kwam deze oplossing dus uit onverwachte hoek, zouden deze autolensjes wel passen op de vrachtwagen? Ik legde de middelste maat eens bij de koplampen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het was een perfecte match. Ook de tekening lijkt op het origineel. Ik zal de lenzen goed opbergen zodat ze na de beschildering op hun plaats gezet kunnen worden. De achterkant zal ik zilver spuiten voor een goede reflectie. Ik sta bij je in het krijt, Marc!
 
Blijft onwaarschijnlijk boeiend om te volgen..modelbouw van een ander planeet voor mij..amai!!

Grtz yves,
 
Bedankt, Yves. Hier volgt de plaatsing van de nieuwe trapjes.

attachment.jpg

Eerst zijn de gaten in het affuit dichtgeplamuurd.

attachment.jpg

Nadat de handgrepen geplaatst zijn in daarvoor geboorde gaatjes, zijn de stukjes van de trappen uit styreenplaat gesneden en eerst samengesteld voor ze op het affuit vastgezet zijn.

attachment.jpg

attachment.jpg

De ketting is van Add-On en er zijn ook een paar boutjes gebruikt.
 
Weet niet of of je het nu nog wil doen maar als je van die platte ketting elke schakel een kwart slag draai dan ziet het er een stuk beter uit.
 
Hey,

Steven, dat ziet er hier al heel wat anders uit. Mooie vorderingen in je scratchwerk, da's hier werk van de bovenste plank....😉😉
 
Ik begin hier sterk te geloven dat dit een werf is inplaats van modelbouw,zo goed vind ik het.Prachtige updates weer.
 
Bedankt voor de tips en de aanmoedigingen. Ik toon vandaag alleen referentiemateriaal voor het stabilisatiesysteem vooraan in het kanon, want ik heb vooral aan de M47 gewerkt.

attachment.jpg

attachment.jpg

Je ziet al dat er weer veel verschillen zijn.
 
Ik zie dat je aan beide zijden een trapje hebt gemaakt. Heb ik niet ergens gelezen dat er slechts aan één kant een trapje hoefde te zijn? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
De volgende update ziet er weer veelbelovend uit, als je ziet welke verschillen er zijn :D
Welke onderdelen ga je hier veranderen? Zo te zien zijn ze allemaal iets te klein...
 
attachment.jpg

Het laddertje moest aan deze kant niet herhaald worden.


Het was aan het andere uiteinde gegoten, beide laddertjes hoorden als elkaars spiegelbeeld te staan. Ik heb bovendien achteraf nog ontdekt dat eentje ervan een afwijkende inplanting heeft omdat er aan die kant een grote bout uit het affuit steekt.
 
Het vorige onderdeel is nu ontdaan van de foute details.

attachment.jpg

De cilinders zijn 3 mm uiteen gehaald. De bouten zijn vervangen en er is een reliëfrandje in metaal rond de deksels gekleefd.

attachment.jpg

Wanneer het basisstuk gedryfit is op de foto, kunnen de cilinders op de juiste plek komen.

attachment.jpg
 
Ik heb nu ook de cilinders gemaakt uit een aluminiumbuis van 9 mm.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hoe ik die moet vastzetten op het affuit is nog niet zo duidelijk, ik zie alleen die hoepels op die dingen zitten maar er is geen as te zien.
 
Hey Steven, ik ben hier de stille genieter.
Persoonlijk had ik die doos al lang op de container gewipt, dit is modelbouw en scratch werk van de bovenste plank.
Respect Jan
 
En Hij blijft verder verbouwen, knap werk. Ik doe je dit zeker niet na.

Grtz Bart.
 
Bedankt voor de aandacht. Ik heb het geheel wel terug uiteen gehaald want ik was niet tevreden over de afstand tot het uiteinde. Ik heb het gat groter gemaakt en dan de tanks teruggezet met de voorkant gelijk aan die van het affuit. Nu konden de zuigers teruggeplaatst worden. Die blijven beweegbaar zodat ze in de correcte stand gezet kunnen worden wanneer het kanon aangesloten wordt. Op de foto is er een andere elevatie te zien, de zuigers zullen uitschuiven als het kanon daalt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Vandaag ben ik nog even op de koop gegaan.

attachment.jpg

Die dikke buis had ik al een paar maanden geleden gekocht, vandaag heb ik de dunne er aan toegevoegd.

attachment.jpg

Ze zullen gebruikt worden voor de twee delen van de loop van het 280mm-kanon. Vooral de dikke buis past perfect, die moet in de uitschuifcilinder passen.

attachment.jpg

De koppelstukjes uit de kit sluiten goed aan. Het zal een pak schelen als hier niet meer geschuurd en geplamuurd moet worden.

attachment.jpg

Nog meer buizen om druktanks voor de trucks te maken. De sprue dient ter vergelijking met een 1/35 Maultier.

attachment.jpg

Een plaat van 1mm styreen om deze holtes in het affuit dicht te maken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit kitje van Tamiya zal dienen als donorkit om de typische WO2-figuuronderdelen van de kit van Bronco te vervangen. Dan gaat het vooral om de schoenen met beenkappen en eventueel tankhelmen.
 
Die lopen gaan een wereld van verschil maken bij het afgewerkte model.
De lopen uit de kit zou je nooit zo mooi kunnen krijgen -nono-
Prachtige scratshbouw ;)
 
Wat ik vooral bewonder aan jouw bouwvoortgang is dat de effectieve uitoefening van het woord zelf: je blijft onverstoorbaar verder gaan aan je bouw, daar waar vele anderen pauzeren of iets anders gaan doen of aan een andere kit gaan beginnen. Jouw bouw gaat in een heel regelmatig tempo, zonder chicanes, richting een zeker einddoel. Ik vind dat ontzettend knap, vooral omdat het niet iets eenmaligs is; ik zag het bij andere bouwverslagen van je al eerder.

Het cliché 'ga zo door' hoef ik dus niet eens uit de pen te laten vloeien.

Verder is ook het nieuws wat je maakt erg mooi en uiterlijk de moeite van het extra werk waard.
 
Bedankt voor de mooie aanmoedigingen alweer. Het is een constante dat ik probeer hier een dagelijkse update van te doen, al heb ik wel projecten die daarvoor moeten wijken. Zo wordt er alleen aan de Patton gewerkt als het weer zodanig goed is dat ik buiten kan werken. De heli staat ook on hold omdat er plots twee Hummers bij komen te staan, er staat al een paar maanden een vliegdekschip half afgewerkt in een doos onder mijn stoel en er liggen nog dinosauriërs tussen de kanonsonderdelen te wachten. Aangezien dit project het meeste plek inneemt, krijgt het voorrang.

attachment.jpg

De achterplaat van het affuit moest vervangen worden om dezelfde reden als bij de bumpers: een verschil in plaatdikte.

attachment.jpg

Hier goed te zien. Ik heb ook maar meteen al de rest van de details weggehaald.

attachment.jpg

Die waren namelijk te klein uitgevoerd. Hier is de opening in de plaat verbreed, een stel rails weggezaagd en dan het luik losgezaagd. Nu kan ik in feite het affuit assembleren maar het is handiger als ik eerst de zijkanten verder afwerk. Ik kan het stuk later nog moeilijk op zijn kant zetten door de gescratchte verstevigingsribben. Die komen makkelijk weer los.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan