Beste vrienden hier ben ik terug zoals belooft, met een reeks uitleg en beelden ik hoop dat jullie het smaken en het leerrijk vinden
hier gaan we
Hier zien we de onderzijde van de motor met de twee cilinderbanken links en rechts , zoals jullie weten gaat het her weeral om een alom bekende boxermotor , onderaan de cilinders verwijs ik naar 8 buisjes , die buisjes daar zitten stangetjes in " de klepstoters " genoemd en bedienen op zich de tuimelaars die op zich de kleppen indrukken om te open en te sluiten , tegenwoordig word het bijna niet meer gebruikt omdat men men nu de nokkenassen rechtstreeks op de kleppen monteert , en niet zoals bij een boxermotor in het motorblok
Dan zie je ook in het midden van het blok een zwart plaatje dat is namelijk de aflaatstop en oliefilter dat niet meer was of is als een bol gaasje en werd tot de laatste kever zo toegepast
bij deze afbeelding zien we dus de bovenzijde van het motorblok , dat zien we als de motorkap open staat , met daarrond een soort ijzeren afdekking ( het grijze gedeelte )met daarin de zilver kleurige gaatjes voor de aanzuiging van het brandbare mengsel dat daar in de cilinders verdwijnt
hier zien we de motor in zijn geheel maar platgelegd , het bovenste gedeelte is een soort platte buis waarin een turbine ( schroef ) draait die voor de koeling zorgt van de motor het zilverkleurige plaatje is de turbine die verbonden is met de dynamo ( nu alternator ) die op zijn beurt aangedreven word door de ventilatorriem
Als laatste de uitlaat die heb ik al een beetje verweerd
Zo dat was het voor vandaag
Ik hoop dat het een beetje naar uw zin is en niet te vervelend en dat de mensen die niet zo op de hoogte zijn er toch iets van opgestoken hebben dan ben ik content
groetjes
Marc