Hoofdsponsor

1/24 Kubelwagen - Hasegawa [done]

Schaal 1/24 - 1/25
Ok mannen hier gaan we dan , na uren prutsen en voorzichtig alles uit elkaar te doen ben ik al aan de eerste schilderwerken begonnen
De verklarende teksten volgen als er al iets terug kenbaar ineen steekt

attachment.jpg
Grt
Marc
 
@ Erwin ik heb veel steun aan uw foto's en kan er heel veel met doen maar ik heb besloten om de Kubel in German Grey te spuiten die waren er toch ook he
Vrienden jullie zullen het hierboven wel gelezen hebben
Ik persoonlijk zie die kleur graag en ze hebben bestaan
Grt
Marc
 
Coachke, die Kubels hebben inderdaad bestaan in German Grey maar dat waren vroege types met de korte spatborden achteraan. Heb er trouwens zo 1 gebouwd hier op het forum. Zal nog eens in mijn docu duiken als je wilt om te zien of de late ook grijs gehad heeft.
Tenzij je het niet nodig vindt, het is tenslotte jouw model hé.
 
Ok beste Erwin ik heb besloten om hem grijs te houden 1 reden is dat ik verf moet gaan halen en ik niet weg kan de volgende dagen en dan moet ik zitten wachten en nu op het moment heb ik er enorm zin in om te bouwen en het gaat redelijk goed dus vergeef het mij;)
Grt
Marc
 
Beste vrienden hier ben ik terug zoals belooft, met een reeks uitleg en beelden ik hoop dat jullie het smaken en het leerrijk vinden
hier gaan we
Hier zien we de onderzijde van de motor met de twee cilinderbanken links en rechts , zoals jullie weten gaat het her weeral om een alom bekende boxermotor , onderaan de cilinders verwijs ik naar 8 buisjes , die buisjes daar zitten stangetjes in " de klepstoters " genoemd en bedienen op zich de tuimelaars die op zich de kleppen indrukken om te open en te sluiten , tegenwoordig word het bijna niet meer gebruikt omdat men men nu de nokkenassen rechtstreeks op de kleppen monteert , en niet zoals bij een boxermotor in het motorblok
Dan zie je ook in het midden van het blok een zwart plaatje dat is namelijk de aflaatstop en oliefilter dat niet meer was of is als een bol gaasje en werd tot de laatste kever zo toegepast

attachment.jpg

bij deze afbeelding zien we dus de bovenzijde van het motorblok , dat zien we als de motorkap open staat , met daarrond een soort ijzeren afdekking ( het grijze gedeelte )met daarin de zilver kleurige gaatjes voor de aanzuiging van het brandbare mengsel dat daar in de cilinders verdwijnt

attachment.jpg

hier zien we de motor in zijn geheel maar platgelegd , het bovenste gedeelte is een soort platte buis waarin een turbine ( schroef ) draait die voor de koeling zorgt van de motor het zilverkleurige plaatje is de turbine die verbonden is met de dynamo ( nu alternator ) die op zijn beurt aangedreven word door de ventilatorriem

attachment.jpg

Als laatste de uitlaat die heb ik al een beetje verweerd
Zo dat was het voor vandaag
Ik hoop dat het een beetje naar uw zin is en niet te vervelend en dat de mensen die niet zo op de hoogte zijn er toch iets van opgestoken hebben dan ben ik content
groetjes
Marc

attachment.jpg
 
Ja beste Jumper er waren vorige keren bouwers die dat wel graag hadden omdat niet alleman goed op de hoogte is van mekaniek en kreeg ik de reactie oh dat is tof dan weten we tenminste wat we in elkaar steken , daarom doe ik dat voor mij een kleine moeite en voor de bouwers prettig om naar te kijken ( hoop ik toch )
grt
Marc
 
mooi gedaan ;)
zo leren we nog iets bij
 
Vrienden bouwers ik heb nog een kleinigheidje gedaan , en ik wil het er u niet van onthouden
Ik heb het motorblokje al een deel terug gekleefd en geschilderd tevens weer wat voorzien van tekst en uitleg
Toen in die tijd had men alleen maar een dynamo en dan nog 6 volt deze is een gelijkstroomdynamo en had hoge toeren nodig om veel stroom te kunnen leveren , tegenwoordig is dat allemaal voorbij en zitten we nu op een 12 volt " alternator " dat wil zeggen hij wisselstroom levert wat omgezet in gelijkstroom en heeft minder toeren nodig en laad veel sneller op

attachment.php


attachment.php


Ook ben ik gestart met de bougiekabels te maken ze liggen nu in zwarte primer te drogen
Zoals ik al vermelde heb ik elektriciteitskabel genomen van een oortje die is ongeveer 0,2 mm dik of dun en daar stukjes grotere isolatie over gekleefd om als bougiekop of isolator te dienen



attachment.jpg
 
Maatekes jullie zullen mij nu zal wel een beetje kennen he ? Ge weet ik maak niet gauw iets dat gewoon uit het doosje komt , nu hier bij Hasegawa hebben ze die Kubel zo gemaakt oftewel deurtjes open oftewel deurtjes dicht en dat vind ik maar niks . Dus ben ik aan de slag gegaan , iedere avond deze week aan het denken geweest ( pas op ik kan dat soms hoor ) als er iets lag te drogen hoe moet ik het oplossen . En eergisteren kwam ik plots op een idee , maar of het uitvoerbaar was wist ik nog niet , maar nu vandaag heb ik toch iets klaar gekregen
Hoe ben ik te werk gegaan
Ik heb dus ijzerdraad genomen van 0,2 mm en daar de passende isolatie van elektrische draad voor genomen , daarna met de schuifmaat de breedte van de buitenscharnier ( want bij onze Kubel staan de scharniertjes buiten op de deur net koestalscharniertjes )
Die isolatie op maat afgesneden en dat in nog eens in drie stukjes gedaan want zoals je zal zien staat er achter de deurtjes een soort buis en daar staat 1 deel van de scharnier opgelast bij 1/1 , nu heb ik daar mijn middelste stukje isolatie op gekleefd in de hoop dat het blijft kleven ,want uit ervaring weet ik dat je zo een isolatie zomaar niet kan kleven , maar het lukte , deurtjes uitgelijnd vast getaped en mijn scharnieren in de spleet waar de gegoten namaak scharniertjes zaten gelegd en dan voorzichtig aan iedere deur een klein drupje sec.lijm gedaan en goed laten drogen , daarna de deurtjes er terug uit gedaan en verder bewerkt met mijn lijm
Nu de eerste set deurtjes had ik het eerst niet zo goed gedaan waarom omdat ik de scharnieren er zomaar had in gekleefd , de tweede set heb de scharnieren ineens op een stuk draad geschoven en die dan in positie gelegd en dan gelijmd deze scharnieren staan nu mooi in lijn
oordeel zelf maar ,
Deze beelden zijn nog wel van de eerste set deuren

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Mooie extra, die scharnieren.
Ga je de koffer ook zo maken? Of zit er geen motor in??
 
Hoi mannen alles ok op deze regenachtige dag ? Ik heb weeral een kleinigheidje kunnen doen met nog wat uitleg zeker voor de mensen die het hun interesseert
Ik heb de motor nog wat voorzien van bougiekabels , het rare is dat ze een diameter hebben van 0,2 mm en nu met dat dun laagje verf lijken ze een pak dikker

attachment.jpg

attachment.jpg

De achteras met versnellingsbak heb ik ook al in de verf gezet en wat uitleg er bij gegeven

attachment.jpg

Ik hoop dat jullie een beetje kunnen volgen , zoals de homokinetische koppeling dat zijn een soort kogel gewrichten die kunnen ronddraaien maar ook op en neer tezelfdertijd kunnen gaan dit omdat de assen op terrein en in putten naar boven en beneden moeten kunnen gaan
Dan hebben we de pendelassen daar is decardan en het achterwiel aan bevestigd om deze dan aan de andere kant aan de carroserie ( chassis ) bevestigd te worden
Misschien nog een weetje een chassis word niet meer gebruikt in de auto , waarom ? Omdat het nu een monocoque is dat wil zeggen zelfdragend , het is hetzelfde principe als een doodeenvoudig ei , dat is enorm sterk omdat het in zijn geheel alles draagt en zo is dat met een auto ook de bodemplaat is op zich niet zo sterk maar doordat het een geheel vormt met het dak en de zijkanten word dat 1 sterk geheel vele onder ons zullen dat nog wel kennen van op de technische school of van op tv zo een auto zonder carrosserie gezien alleen een platte plaat met zetels erop wel in principe kan dat niet meer zonder te verstevigen dat zou gewoon bijeen plooien , nu genoeg
de laatste foto heb ik motor en achteras tesamen gelegd om een beetje een beeld te geven

attachment.jpg

Nu dat was het dan weer tot een volgend ( ik hoop dat ik niet te technisch was of te vervelend )
Groetjes
Marc
 
Vervelend??? neen hoor.Dit vind ik zelfs erg leerzaam man,enne.....prachtwerk weeral he maatje.
 
Hallo Patrik is het toch he ? Lang geleden hey man bedankt voor uw reactie ja dat is de eerste keer dat ik militair ga en het valt wel mee behalve dat bijna alles in dezelfde kleur komt , ik heb er pret in het is een gekregen kitje en was al voor de helft in elkaar gezet zonder iets te kleuren , dus alles terug uiteen gedaan en begonnen met veranderen
Grtz Marc
 
Hallo Patrik is het toch he ? Lang geleden hey man bedankt voor uw reactie
Grtz Marc
Dat is idd mijn naam, weet het is een tijd geleden.Sorry mods effe oftopic.Werk thuis en zo he.
Ik volg wel in stilte en zie dat je erg goed bezig bent hier,keep up the good work man ;)
 
Dat is ok man alleen het is hier zo stil ik mis een beetje dat leven hier op het forum ( vakantiestilte zeker )
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan