Hoofdsponsor

1/24 Kubelwagen - Hasegawa [done]

Schaal 1/24 - 1/25
Hier is hem nog eens terug , met nieuwe beelekes van de motor en bodemplaat , ik hoop dat ze weer in de smaak vallen anders hoor ik het wel he ?
Hier op deze foto zie je links op de motor de luchtfilter , die was ik vergeten te vermelden in mijn foto verslag ( sorry ) maar ik zal er later wel terug op komen

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Vrienden dat was het dan weer voor nu , ik moet zeggen dat ik er wel wat lol aan beleef ( had het niet gedacht )
grt
Marc
 
Beste vrienden ik moet mij verontschuldigen voor iets wat ik bewust overgeslagen heb namelijk de reductie in de achterassen van het Kubeltje
Ik wist wel wat erin zat maar de juiste benaming of voor wat het juist diende wist ik niet
Nu alerte collega's van mij hebben me op de vingers getikt en me geholpen met de juiste uitleg hierover het zijn namelijk " Portaal-assen " deze dienen om de bodemvrijheid te verhogen zodat deze voertuigen beter door tereinen en off-road kunnen rijden er zitten twee tandwielen in met een reductie die een kleine vertraging maken , ook kunnen met dit systeem ook grotere banden gestoken worden .
dus heb ik snel een paar foto's genomen zodat jullie weeral op de hoogte zijt

attachment.jpg

attachment.jpg

Bij deze rechtzetting kan ik verder met de bouw
Bedankt voor uw begrip
grt
Marc
 
Het enigste wat ik niet begrijp is dat extra olie reservoir, is deze dan niet aangesloten op de motor Marc
 
Goed bezig Marc super_zps0681fd38.gif
Mooi model en een fijne schaal ook, niet te groot, niet te klein.
Heel fijn om veel extra detail zelf te fabrieken.

Toffe uitleg over de techniek ook ! Ik ben redelijk op de hoogte met techniek, maar leer toch bij :)
Wist niet van die portaal-assen, dat is een mooie oplossing om extra bodemvrijheid te krijgen !

Vraag : een homokinetische koppeling is toch hetzelfde als een kruiskoppeling ?

Veel plezier verder :D

gepimpt groetje :):
 
Opnieuw interessante uitleg Marc, zeker van die portaal-assen.
Heb al wel enkele Kubels gebouwd maar mij in feite nog nooit toegelegd op het technisch gedeelte.
Als ik het goed begrepen heb kon je dus die portaal-assen enkele centimeter verhogen of verlagen volgens dat nodig mocht zijn naar onder meer het bandentype? Dat zou natuurlijk de uitleg kunnen zijn waarom zij zo gemakkellijk die dikke woestijnbanden konden plaatsen en gebruiken. Bij mijn weten waren het trouwens enkel de Kubel en de Schwimm die deze konden gebruiken.
 
@ Erwin het zou kunnen dat er verschillende versie's van portaal-assen in bestonden zover gaat mijn kennis ook niet , maar zoals je kan zien scheelt het toch gemakkelijk 20 cm dat de wagen hoger ligt dus kunnen er gemakkelijk grotere wielen onder , er zitten gewoon twee tandwielen bovenop elkaar , nu kan het zijn dat ze b.v. voor de woestijn andere hogere portaal assen plaatsten dat weet ik niet
@Peter inderdaad het is ongeveer hetzelfde maar het is een veel ingewikkelder systeem , je kan het vergelijken met twee halfronde schalen waar op een onregelmatige plaats dikke kogels in zitten zodanig dat die twee schalen kunnen in bijna alle richtingen kunnen draaien en bewegen en als men dan het hele systeem nog eens op zijn as ronddraait dan kan je er de wielen mee aandrijven
Deze homokinetische gewrichten worden heden ten daagse nog altijd gebruikt voor elke voorwielaangedreven auto , heeft 1 nadeel er zit een rubberen broek rond en als die na jaren gebruik of tegenslag scheurt dan loopt het speciale vloeibare vet eruit en kan je de kineet vervangen tenzij je er tijdig bij bent , meestal begint dat met een gekraak bij volledig afgedraaide wielen
@ Ron ik moet dat reservoir nog zien aan te koppelen ik heb al op een paar foto's gezien dat er speciale leidingen naar het motorblok lopen dus zal ik zien of ik het ook kan doen
Ik zal eens zoeken of ik een paar beelden kan lenen op het net ter verduidelijking
Groetjes



En nogmaals bedankt voor de interesse , ik persoonlijk vind het leuk dat het gewaardeerd word en ik hoop dat het voor de bouwers interessant genoeg is
Marc
 
Zoals belooft hier geleende foto's of afbeeldingen van de onderdelen deze beelden zijn puur en alleen ter informatie en bij klachten zullen deze ogenblikkelijk verwijderd worden

Makkers hier een afbeelding hoe de portaalas er van binnen uit ziet en zoals je hier ziet zit er een vertraging op aangedreven tandwiel groot en gedreven tandwiel klein en denk maar eens aan de versnellingen van de fiets dat wil zeggen trager rijden ten opzichte van het motortoerental , als de vertanding nu andersom moest zijn dan zou hij sneller rijden dan het inkomende toerental daarom hebben we hier te maken met een soort veldversnelling zoals we die kennen bij de Jeep's

attachment.jpg

En deze afbeeldingen zijn dan van de homokinetische koppeling (@ Peter om nog juister uit te drukken is het in feite een kogellager )
Je kan hier goed zien hoe het in elkaar zit ook de kogel's zitten centrisch gemonteerd dit om montage te vergemakkelijken daarover komt dan de broek of stofhoes en daarin het zwarte lopende grafietvet

attachment.jpg

attachment.jpg

van de stofhoes heb ik geen foto's maar we kennen dit toch allemaal zo een geribbeld rubberen omhulsel
Zo dit was de beeldende uitleg hopelijk is het duidelijk genoeg voor de vrienden zo niet je weet het , gewoon vragen en ik zal mijn best doen om het te verklaren

groetjes
Marc
 
Bedankt voor de foto's Marc, begin het te snappen (ben soms traag van aanpak). :8
 
Waarom ? Dat is toch normaal als je iets niet gewoon bent van te zien dat dat tijd nodig heeft ik heb dat nog erger op cursus gaan en er niks van snappen maar doe je het een paar maal voor dan ben ik er ook mee weg het zal nog wel efkes duren voordat ik er helemaal mee weg ben maar eens weg dangaat het vanzelf
Als ge nog dingen hebt waaraan ge twijfelt ik zal alles doen om het uit te leggen

Marc
 
Bedankt voor de uitleg met plaatjes Marc :)
Mooi mechaniek zo'n homokinetische overbrenging, maar dat vind ik ook van die portaal assen !
Slimme techniek... hoever zou men kunnen gaan met die portaal assen ? zou je ook zoiets kunnen toepassen
met bijvoorbeeld 4 tandwielen voor nóg meer bodem vrijheid ?
 
dat weet ik nu niet maar er zijn nog andere manieren bv hogere veren of blokken tussen de vooras maar dat is vanuit de fabriek he
 
Ik heb weer wat gefixt bij Hasegawa is het ofwel deurtjes open of dicht , maar daar kan ik nu niet tegen he :@:@:@
Nu ik heb graag dat ze open en dicht kunnen , dus ben ik me gaan verdiepen hoe ik de motorkap scharnierend kan maken al van alles geprobeerd zelfs met spanadrap maar dat ging niet want dat moet rekken en dat doet die niet , tot ik daarjuist op een ideetje kwam
Simpel een draad van 0,2 mm wat lijm en het is klaar
Oordeel zelf maar

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
knap he al moet ik het zelf zeggen
 
Mooi gedaan, het is inderdaad beter zo dat het open en dicht kan.
 
Hey Marc, wel je sink marks (ronde dingen) wegwerken voor je de motorkap monteert hé.
 
Ja Erwin dat komt nog hoor de kap zit nog niet vast hoor
 
Schitterend goed bezig Mark en weeral zo leerzaam Dank zij jou hoeven we geen avondles autotechniek 😉
 
ERRATUMKamereden bouwers ik heb een serieuze vergissing gemaakt ( onwetend ) ik heb in een van mijn vorige post's iets geschreven over een extra oliereservoirtje dat aan de koelmantel hing van de motor , nu was ik er zelf niks gerust in en ben gaan zoeken en zoeken tot ik op een bepaald een afbeelding tegen kwam waarop op stond " Krafstofhilfe " daarom ben ik nog verder gaan kijken en heb gevonden dat er een gevlochten leiding van onder het tankje vertrekt achter de bougiekabels juist voor de windtunnel naar de benzinepomp daarom leid ik ervan af dat het gewoon een reservoirtje is waar benzine in zit , waarvoor het juist dient daar heb ik geen verklareing voor , denkelijk om het starten te vergemakkelijken dat er altijd dicht bij de motor brandstof is en die staat hoger dan de pomp dus is de brandstof altijd tot aan de pomp verder weet ik er geen verklaring voor , moest ik nu meer weten dan zal ik het zonder twijfel melden

attachment.jpg
 
Coachke, kan het te maken hebben met startproblemen?
In die tijd waren de benzinetanks dikwijls ingebouwd juist achter de motor en werd de motor gevoed door de zwaartekracht "gravity feed". Een echte benzinepomp (en zeker geen elektronische) was er toen nog niet.
Is maar een idee hoor maar het doet mij denken dat we vroeger 2x moesten pompen alvorens te starten bij een koude motor.
 
Ja Erwin ik ben ook van die gedachte omdat de tank helemaal vooraan zit en er is wel een bezinepomp aanwezig maar die zal in die tijd niet krachtig gelnoeg zijn geweest dat ze er een soort buffertank tussen zetten
Erwin ik heb nog wel foto's gezien waar er een kraantje staat in plaats van een pomp ik denk dat dit wel eentje van de allereerste kubel is of was
Grt
Marc
 
Goed bezig Marc.
Zijn weer mooie details die je aanbrengt.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan