Hoofdsponsor

1/33 Krabbenkotter [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat is een mooi geheel zo.

Wat je wel even moet bekijken is hoe dit er in het echt uitzag. Je wilt het in grijs metallic spuiten en ik vind dit persoonlijk een beetje te. Ik denk dat er in die tijd geen metallic lakken gebruikt werden en dat het meer met de kwast geschilderd zou zijn in wit of zwart of.... geel, groen....... ik noem maar iets.
 
Dat is een mooi geheel zo.

Wat je wel even moet bekijken is hoe dit er in het echt uitzag. Je wilt het in grijs metallic spuiten en ik vind dit persoonlijk een beetje te. Ik denk dat er in die tijd geen metallic lakken gebruikt werden en dat het meer met de kwast geschilderd zou zijn in wit of zwart of.... geel, groen....... ik noem maar iets.

Goede opmerking Rik. Ik heb geen idee hoe het er echt uit ziet. Omdat ik de grijs metallic toch heb staan dacht ik het daarin te spuiten. Dit is eigenlijk een zilver/antraciet kleur. Dit heeft in het echt een uitzicht van 'bloot' metaal en geen uitzicht van een verf.

Het is misschien een beetje te maar de spot op het dekhuis is messing en dit is in het echt ook niet zo denk ik. Het is en blijft een model natuurlijk.

Ik zal na de primer het eens op het dek zetten en dan beslissen. ;)
 
Michel gaat nog wel eens over naar full scratch:D...let maar eens op.
Je ziet de fijne kneepjes al erin.

Ron.
 
Dat rekje is gewoonweg subliem..... wat zijn de maten hiervan of hen ik erover gelezen?
 
@ baas :) : er past net een revell enamel potje onder

Dus ± 3cm hoog / 2,2cm breed / 4,2 cm lang

@ Ron: Volledig scratch gaat mijn petje te boven ze maar misschien ooit ........

Verder wil ik even kwijt dat dit eenvoudig te maken is hoor, enkel is het lastig om tijdens het solderen alles haaks te houden. ;)
 
update sorteerbakken:

Het is zo goed als klaar. In de rode cirkel zie je dat er een beetje grijs moet bijgewerkt worden.

Ik heb de tip van Rik opgevolgd en er geen metallic rekje van gemaakt. De grijze primer gebruik ik ineens als kleur want in dit grijs ziet het er goed uit ;)

hier de foto's:

13_1.jpg

en een dry-fit op het dek:

11_2.jpg

Er komt nog een blanke lak op en dan zal het iets meer glanzen.
 
Hoi Michel,

Mag ik ne keer weer den ambetanterik uithangen? :$

Normaal zijn de sorteerbakken uit inox gemaakt dus zou die nu wel een metaalkleurtje moeten krijgen.

Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik niet weet of dit nu wel of niet past in de tijdsgeest van dit vaartuig. ^^


Het geheel is wel héél mooi gemaakt en dit op zich verdient wel een:

Oooooooooooooh

Aaaaaaaaaaaaah

Aaaaaamai, zo schoon !!!

Keep up the good work Michel.



:laugh::laugh::laugh:




Droop
 
dag schatjes van patatjes.
droop,de inox sorteer zeefden zyn in oostende pas laat de 70 jaren aan boord van de garnaal vangers ge komen.
voor de bovenste zeef en onderste zeef waren de zeefden op gebouwd uit yzer draad van toch wel een redelyke dikte,hier was de maat voering drie kluiten.
dit waren van die oude 25 centiem stukken uit het jaar stilekens.
de onderste zeef weet ik zo niet meer uit het hoofd.
anb de zy kant van het machine was een rond wiel ver bonden met de electro motor
door middel van een v riem deze liet geel de santa boetik geen en weer gaan.
met een leven van je welste
maar later hier over meer
 
Ziet er heel erg mooi uit Michel ^^

Ik vind dit stukje over die sorteerbakken interessant, maar natuurlijk heb ik wat vragen :

Waarvoor dient zo'n bak eigenlijk ? Wat moet er gesorteerd worden ? Kleine en grote garnalen ??

Werd er ook nog op iets anders gevist met dit soort schepen ?

Duizend bakken en garnalen, ik ben echt een scheepsleek hé :wub:

Groeten, Pascal
 
pascal,
de zeefden op wat wy noemen garnaalvangers,dienen in eerste instantie
om het grof vuil van de garnaal te schyden.
hier mee bedoel ik krabben,zeesteren kliene visjes,kort om alles wat niet thuis hoord tussen garnaal.
gezien er twee somst zelfs drie zeefden in de machine zitten model zoals door michel gemaakt worden de garnaal ook op groote ge sorteerd,
en inderdaad kan je met een garnaal vanger ook op andere vis soorten gericht vissen
zoals tong,schar noem maar op
alleen zyn het dan andere netten die worden gebruikt.
ga niet meer uitwyden want we zitten nu al wel ver van het scheepje van michel weg.
waar voor myn veronschuldigingen
groetjes,ronny
 
Hoi Michel,

Mag ik ne keer weer den ambetanterik uithangen? :$

Normaal zijn de sorteerbakken uit inox gemaakt dus zou die nu wel een metaalkleurtje moeten krijgen.

Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik niet weet of dit nu wel of niet past in de tijdsgeest van dit vaartuig. ^^


Het geheel is wel héél mooi gemaakt en dit op zich verdient wel een:

Oooooooooooooh

Aaaaaaaaaaaaah

Aaaaaamai, zo schoon !!!

Keep up the good work Michel.



:laugh::laugh::laugh:




Droop

hehe :laugh:

@ Pascal: Ik ben evengoed een leek hierin hoor want ik kon niet op je vraag antwoorden

@ Ronny: Bedankt voor de toelichting hoor. Je moet je helemaal niet excuseren want dit is toch on topic ;)
Het geeft weer een meerwaarde aan het verslag vind ik. Nu van het wiel en de elektromotor erop is ook juist want op de bouwbeschrijving staat het er op. Dit heb ik weggelaten omdat het heel onduidelijk was wat het moest voorstellen en ik vind het zo mooier. Het hoort er eigenlijk wel bij maar op deze kotter is het wat harder werken voor de vissers :laugh:
 
Laatst bewerkt:
[mod]

Even voor de goede orde. Op zich qua regels valt de discussie niet onder offtopic. Er word gesproken over het functioneren van bepaald materiaal aan boord. Dus over een balangrijk onderdeel van een schip. Dat is juist waardoor wij leren en dus beter worden.

Echter laat ik dit toch aan de topic eigenaar om hier wel of niet mee door te gaan. Hij is per slot van rekening de topicstarter en dus is het zijn topic.

[mod] modelengeneer.

Nu even over het resultaat.

Het ziet er voor mij heel overtuigend uit. Dan wel in nieuwstaat wel te verstaan. Dat vind ik zelf wel mooi. Mijn complimenten hiervoor. Ik denk dat het grijze een mooie keuze is. Wit is ook maar wit he.
Verder is dit idd een scheepje uit de geschiedenis inmiddels. Dat heeft idd nog geen inox aan boord.

Doe zo verder.
 
Rik, je was tegelijkertijd met mij aan het reageren op dit topic denk ik.

Van mij mag er best geleuterd worden over de werking en geschiedenis van deze dingen. Zo leer ik er zelf ook iets van ;)

Bedankt voor het compliment Rik. Ik hou de bovenbouw bewust sober in het wit / grijs / bruin en dus past het grijze rek er prima in. Het zou geen zicht zijn in een felle kleur.
 
Ronny zei:
dag schatjes van patatjes.
droop,de inox sorteer zeefden zyn in oostende pas laat de 70 jaren aan boord van de garnaal vangers ge komen.

Nog een geluk dat we onze Ronny ook nog hebben, hé? ;)^^


Droop
 
Ok, maar welk materiaal was het dan voorheen ?
Persoonlijk dacht ik aan een soort verzinkt metaal ? (waardoor het correcte kleur een soort van grijs met een witte nevel) zou zijn ?
 
vroeger.was het een houten zeef ongeveer 150 centimeter lang 70 cm breed.
aan byde zyden voorzien van handvaten.
werd tussen twee vissers geen en weer geklutst,ha,ha
later zyn de yzeren zeefden zoals reeds besproken aan boord gekomen.
en eind de jaren 70 de inox tromel zeefden naar nederlans ontwerp wat tot op heden nog in gebruik zyn
tot daar de zeefden story
groetjes,ronny
en zoals rik het heeft verwoord,kleur kon van alles zyn,van loodmenie tot apelblauwzeegroen
 
Laatst bewerkt:
Ik ben aan het knutselen aan een houten rekje dat achter het stuurhuis komt te staan naast de kookketel.
Het rekje is zo goed als af maar voor ik de bakken erin maak (waar de garnalen in komen) vraag ik jullie mening erover.

Het is zo dat het nogal krap wordt achter het stuurhuis met dit rekje erbij, het staat wel zo op het plan maar toch is het misschien beter dat ik dit weglaat.

Het lijkt me ook niet echt stabiel bij slecht weer. Misschien weet iemand van jullie wel hoe het in het echt was.

Het rekje en de ketel staan nu los op het dek en hou er rekening mee dat het rekje nog moet aangepast worden aan de kromming van het dek zodat het recht komt te staan.

1_201.jpg
1_203.jpg
1_204.jpg

Als het kan blijven staan denk ik dat ik het wit ga verven.

Alvast bedankt voor jullie meningen.
 
michel
ik snap even de bedoeling van het rekje niet,
als het is om de zeefden in te plaatsen om de gekookte garnaal in te laten afkoelen
dan zou ik opteren om in de verschansing naast de ketel twee haken te plaatsen en daar de zeefden in te plaatsen.
als het is om de afgekoelde garnaal in te bewaren tot het schip in de haven is dan is het beter een bak te maken aan de binnen kant wit schilderen voorzien op de bodem van kleine gaatjes om het eventueele restwater dat zich nog in de garnaal bevind te laten afvloeien
deze bak kan je eventueel voor het stuurhuis plaatsen
de buiten kant van de bak schilderen in een kleur naar uw smaak.
hopelyk ben je er mee geholpen.
groetjes,ronny
 
michel
ik snap even de bedoeling van het rekje niet,
als het is om de zeefden in te plaatsen om de gekookte garnaal in te laten afkoelen
dan zou ik opteren om in de verschansing naast de ketel twee haken te plaatsen en daar de zeefden in te plaatsen.
als het is om de afgekoelde garnaal in te bewaren tot het schip in de haven is dan is het beter een bak te maken aan de binnen kant wit schilderen voorzien op de bodem van kleine gaatjes om het eventueele restwater dat zich nog in de garnaal bevind te laten afvloeien
deze bak kan je eventueel voor het stuurhuis plaatsen
de buiten kant van de bak schilderen in een kleur naar uw smaak.
hopelyk ben je er mee geholpen.
groetjes,ronny

Hartelijk bedankt voor u reactie Ronny.
Ik weet helaas zelf niet wat de bedoeling van dit rekje is, ik ken namelijk niets van boten/schepen. Ik volg dus wat u me kan vertellen.
Het rekje staat ongeveer zo in de bouwinstructies hier staat getekend dat er bakken inschuiven en de vloer van de bak bestaat volledig uit net/gaas.

Foto van de site van Billing Boats (helaas niet van dichtbij):

474.jpg


Mijn rekje is iets smaller omdat ik de stuurhut een klein beetje meer naar achter heb staan.
Als er over het algemeen op zo een kotter geen rek staat dan laat ik het eraf.

Als een bak om de gekookte garnalen in te bewaren logischer is dan zal ik zoiets proberen te maken. Maar wat zijn daar de afmetingen dan ongeveer van?

Alvast bedankt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan