Hoofdsponsor

1/33 Krabbenkotter [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik vind het een rekje dat zeker een plekje op de boot verdiend Michel.
Dit soort kleinere onderdelen maken het model echt af.

Ik weet niets van het gebruik van zo'n rek, maar als ik op zo'n schip zou werken zou ik het rek zoveel mogelijk uit het looppad zetten en dus zover mogelijk tegen de kajuit aan.

groeten, Rinie
 
Ik ben het met Mega eens. Maar het rekje ken ik wel. Mijn opa heeft een zelf knutsel bootje gehad waarmee hij op de rivier de waal op paling ging vissen vroeger. Man ik heb nog nooit zoveel hoeven hozen als toen. :unsure: Dat bootje was zo lek als een mandje. Maar goed daar gaat het even niet om. Hij rookte de paling ook direct na de vangst. Hij had altijd bollen met opgereigde pieren waarmee hij de paling optrok. En daarna in een net ving. Om zo gelijk te slachten en te roken. Ik schrijf even slachten omdat het een paling is. Die is echt moeilijk te fileren. :tongue: Beestje blijft maar kronkelen. :huh: Dan na het roken in het tonnetje moest de paling nog uitdruipen. Dan hingen we ze aan de haakjes in het rekje op om zo het vet te laten uitdruipen. Dit vet viel weer in een soort van gaas daaronder. En dat werd dan later weer gebruikt voor iets anders. Helaas weet ik alleen niet meer waarvoor. Volgens mij als was voor de draad om de pieren aan te reigen. Ik neem dus aan dat het rekje hiervoor is.
 
rik,
dat is nu eens info waar ik wat aan heb.
wist ik totaal niet,gezien het by ons by myn weten niet voor kom.
michel, met die info in het achter hooft,zou ik het rekje zeker plaatsen.
groetjes,ronny
 
Allemaal bedankt voor de reacties. Hoogswaarschijnlijk moet het een rek voorstellen waar garnalen na het koken in kunnen afkoelen. Dit heb ik van Ronny.

Ik zal het rekje nog wat aanpassen en als ik het kan maken zodat het op iets lijkt waar garnalen in kunnen afkoelen dan zal ik het plaatsen. Ik ga het wel proberen eenvoudig te houden.

Eventueel komt er later nog een garnaalbak (ook info van Ronny) voor de stuurhut maar dit hangt allemaal af van de plaats dat erover zal blijven na tuigage want deze mag niet gehinderd worden.

Ik hou jullie op de hoogte :)
 
Ronny, misschien is het leuk voor ons allemaal om de info met ons allemaal te delen. Dan kunnen wij ook leren. En dat maakt het topic natuurlijk weer lekker interessant met al die weetjes over het scheepje.
 
rik ,
is goed zal in het vervolg de info op het forum plaatsen.
de bedoeling was het draatje niet te veel te belasten.
myn oprechte verontschuldigingen daar voor.
groetjes,ronny
 
sorry is niet nodig maar dit is juist wat leuk en interessant is. En juist bedoeld als oproep aan iedereen.
 
Het rekje is aangepast:

1_206.jpg
1_209.jpg
1_208.jpg
1_207.jpg

Het rekje heeft dus eigenlijk 1 schap voorzien van opstaande randen zodat de inhoud niet eruit kan gaan met de deining. Ik kan er dus zoals de eerste en vierde foto een stukje gaas inleggen dat de gekookte garnalen dan tegenhoud om erdoor te vallen en als ze afgekoeld zijn is het tijd om te smullen :laugh:
Of ik de gaas erin ga bevestigen laat ik nog in het midden. Het schilderen en plaatsen van het rekje zal nog een tijd duren.

Verder heb ik de voorbije week ook gewerkt aan de ruwbouw van enkele zaken die op het dek komen te staan voor de mast.

1_200.jpg
 
Ziet er goed uit. Mijn complimenten.
Even een tip. Om nog strakker te werken. Als je het houten latje dat je nieuw hebt, voor je hebt liggen. Even de koppen er af snijden tot het hout helemaal splintervrij is. Eventueel met een haarlak inspuiten om zo wat splintervorming tegen te gaan. Dan kun je net iets strakker werken. De koppen van een nieuw latje hebben altijd wat splinters verloren. En dat blijf je zien. Met haarlak is het hout ook weer net iets steviger en dat kun je overal mee overschilderen. Het reageerd nergens mee.
 
Ziet er goed uit. Mijn complimenten.
Even een tip. Om nog strakker te werken. Als je het houten latje dat je nieuw hebt, voor je hebt liggen. Even de koppen er af snijden tot het hout helemaal splintervrij is. Eventueel met een haarlak inspuiten om zo wat splintervorming tegen te gaan. Dan kun je net iets strakker werken. De koppen van een nieuw latje hebben altijd wat splinters verloren. En dat blijf je zien. Met haarlak is het hout ook weer net iets steviger en dat kun je overal mee overschilderen. Het reageerd nergens mee.

De gebruikte latjes (de lichte kleur) zijn van slechte kwaliteit want ze breken direct en zijn nogal broos. Ze zijn niet van de kit, ik heb ze eens ergens gekregen. Voor zo een rekje zijn ze goed genoeg.

Nu de haarlak, moet je deze dan aanbrengen nadat het is gesneden om verdere beschadiging te voorkomen of voor het snijden om een mooiere snede te krijgen?

Alvast bedankt voor de tip.
 
Bedankt Rik, ik schrijf het in mijn tips en trucs boekje ;)
 
Ik weet niet hoe het komt maar telkens ik dit topic doorneem krijg ik zin in verse garnaal. :laugh::laugh:


Mooi rekje, Michel!



Droop
 
Bedankt Droop.

Als de bouw van deze dame gedaan is ga ik me een portie garnalen nuttigen :laugh:
 
Hoi Michel,

ziet er mooi uit het zijn de klein accenten die het hem doe!!!ApplausApplaus
 
Garnalen ? garnalen ? Is dit schip geen krabben-kotter ?? :laugh: :laugh:

Al die kleine details maken het schip heel bijzonder. Ik vind het echt prachtig hoe je van deze kit een juweel tevoorschijn tovert ApplausApplausApplaus

Groeten, Pascal
 
Garnalen ? garnalen ? Is dit schip geen krabben-kotter ?? :laugh: :laugh:

Al die kleine details maken het schip heel bijzonder. Ik vind het echt prachtig hoe je van deze kit een juweel tevoorschijn tovert ApplausApplausApplaus

Groeten, Pascal

Krabben of garnalen het zijn allebei geleedpotigen :laugh: :laugh:
Bedankt voor het compliment Pascal.
 
:laugh:....Zeer leuk topic dit.

is het geen idee,om het rekje te beitsen?.Mits het nog gaat?.
En daarna,als het droog is,lichtjes te schuren.

Geeft er een gebruikt effect aan.

Ron.
 
:laugh:....Zeer leuk topic dit.

is het geen idee,om het rekje te beitsen?.Mits het nog gaat?.
En daarna,als het droog is,lichtjes te schuren.

Geeft er een gebruikt effect aan.

Ron.

Hey Ron,

Met het rekje is alles nog mogelijk en anders maak ik toch gewoon een nieuw zeker ;)

Ik dacht eigenlijk om het te schilderen (wit of grijzig) want dan steekt het wat meer af tegen de stuurhut en het dek. Ik hou het beitsen zeker in gedachten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan