Hoofdsponsor

1/35 Kleine Befehlspanzer (SdKfz 265). [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ziet er echt supper uit GUnit en strak gespoten,alleen vind ik het kruis aan de linker zijde iets te groot maar dit kan ook aan de foto liggen natuurlijk.

Hoi Danny, het is een uit de kluiten gewassen kruis, dat zeker. Het loopt van aan de bovenkant van de luiken tot aan de onderkant, en over de volledige breedte ervan, gebaseerd op de foto hieronder (het kruis is onderaan wel iets korter hier).

14-11.jpg

Hardcoremedic, lu...euh...lolbroek !

Dank u Tom, dat geeft de burger moed !
 
Na overnachtelijke droging van de eerste flinterdunne olieverffilter (openwrijven van puntjes olieverfkleuren op een vochtige drager, met een vochtig penseel) kon ik vanavond reeds gedeeltelijk een bruine wash leggen. Dit vind ik persoonlijk altijd een erg verdienstelijk moment waarbij de voorgaande werkzaamheden hun nut tonen.

Ik hoop dat jullie een beeld krijgen van de overgangen binnen het Panzergrau, van de donkere schaduwgebieden en de belichte delen...

25-7.jpg

Morgen correcties uitvoeren (teveel aan wash wegdoen) waar nodig en de overgebleven gebieden nog even in de bruine wash zetten en dan op naar de volgende stap !

GUnit.
 
gniffel, Danny vind uw kruis te groot :) :)

Hahahahahaha Hardcoremedic die is heel goed...;)

Inderdaad nu zie ik het ook zeker op foto van hier boven dat het een groot wit kruis is dat ze gebruikte op de voertuigen,dat waren zeker goede schietschijven aan het front ...;)
 
Laatst bewerkt:
Je hebt nog geen enkele domme vraag gesteld Marc, ik kan je hoogstens een dom antwoord geven.

Bedoeling van een filter : het interessanter maken van eentonige verflagen dmv. kleurschakeringen.

Werkwijze : stel dat je een uniform grijs voertuig voor je hebt staan en je wil dit grijs toch net iets interessanter maken. Dan kan je de panelen stuk voor stuk iets bevochtigen met white spirit en hierop kleine puntjes olieverf (ultramarijn blauw, wit, gebrande omber, rauwe omber...etc) leggen met een tandenstokertje. Geen hoopjes, want dan heb je al teveel. Nu kan je met een zacht penseel met ronde top dat in de white spirit werd bevochtigd (niet kletsnat want dan gaat het effect verloren !) de stipjes uiteenwrijven, zodat ze versmelten in het uniforme grijs en in mekaar.
Ik doe dit bij voorkeur in verticale bewegingen.

Het resultaat : subtiele tonale verschillen die de strakke onderkleur meer diepte geven.

Danny, de witte kruizen werden zeer zeker gebruikt om op te mikken, de Duitsers hebben dat aan den lijve mogen ondervinden. Het duurde dan ook niet lang of men begon hier simpele maar effectieve oplossingen voor te zoeken. Het insmeren met modder was er zo een, het inkleuren van de kruizen met gele verf was een andere poging, maar het wit opbreken met zwarte lijnen zou hieruit ontstaan zijn en geleid hebben tot de balkenkruizen zoals wij ze gewoonlijk op de Duitse tanks terugvinden.
 
Nog even een paar foto's richting de modelbouwvrienden smijten...

Na de olieverfpuntjesbehandeling en de bruine wash begint het er stilaan wat op te trekken dacht ik :

26-9.jpg

Deze foto toont heel duidelijk wat eigenlijk de bedoeling van modulair schilderen inhoudt.

Het rode gebied is het lichtst, dit vangt het meeste licht, het oog wordt erdoor aangetrokken omdat het groene gebied, dat iets dieper zit, tevens een beetje donkerder is, en dus een goede achtergrond wordt. Het groene gebied is op zijn beurt nog iets lichter dan het purper omrande gebied, dit zit het diepst, vangt het minste licht.

27-7.jpg

Met een gewone traditionele spuitjob krijg je dit effect ook wel door toedoen van de natuurlijke lichtwerking, maar door modulair te werken zet je dit letterlijk nog meer in de verf. Wel, nu hoop ik dat het een stuk duidelijker wordt...

Goeie zondag heren ! En hou jullie niet in !
 
De kleurmodulatie komt nog meer tot zijn recht zo en met de aangeduide gebieden kan men het echt volgen
en het resultaat optimaal bekijken.
 
Heel mooi,wat ik me even af vraag is het volgende je hebt een bruine wash gebruikt over het gehele voertuig haal je zo de kleurmodulatie dan niet weg...
 
Thanks mannen !

Danny, nee, want ik verwijder de wash in een bepaalde mate waar nodig. De wash mag in geen geval een saaiheid voor gevolg hebben, integendeel, die moet de modulatie ondersteunen. Ik heb hier van die wattenstaafjes liggen die ik bevochtig met white spirit, die doen hun werk prima.
 
bewonder je techniek met wash , leer hier veel van bij
tom
 
ja guy dat oplichten is echt top hoor,knap werk man
 
Ok, ok, ok .... Ik plooi. De volgende mech wordt ook met kleurmodulatie uitgevoerd . Schitterend werk wat je hier neer zet Guy. Ik blijf volgen.
 
Waar ik altijd een beetje mee gewrongen zit is het volgende. Zoals hier zitten/ liggen het handmaterieel (schop, breekijzer, enz ...) reeds op het voertuig. Hoe kan je dan bv de onderkant van de schopsteel schilderen en wheatheren ? soms zijn er plaatsen op bepaalde reeds gemonteerde stukken waar je niet meer aankan maar wel "ziet". Ge bekijkt toch een model niet alleen uit vogelperspectief ? Is het niet interressanter om nadien allles erop te monteren na wheathering ?
Als je aan het AB-en bent en ge spuit die zelfde schopsteel is er altijd toch een streepje fender of iets anders die niet zo goed gespoten is als de rest doordat je er niet bijkan met de AB want die steel doet als het ware dienst als "malletje", versta je ?
Ge kunt zeggen: "awel , bijschilderen é !! of "een ferme wash opzetten" . Tja,maar toch ........blijft het een beetje wringen (allez bij mij toch) :$

Voor de rest alleen maar bewondering voor deze kleine !! ;) (Panzer bedoel ik)

En nu iets dat NIET bedoeld is op jouw model Guy .
Soms zie je modellen waar reeds de tracks opzitten eer men begint te AB-en !! Dan vraag ik mij af : " Hoe spuit je de volledige baanwielen en volledige binnenkant van de tracks ??????????????" want dat kan je toch zien. Niet en nadien volklodderen met slijk ? Ik bedoel wel voertuigen die op een neurtrale sokkel staan é, niet op een dio.

Het zal wel tussen mijn oren zitten zeker .
 
Laatst bewerkt:
En nu iets dat NIET bedoeld is op jouw model Guy .
Soms zie je modellen waar reeds de tracks opzitten eer men begint te AB-en !! Dan vraag ik mij af : " Hoe spuit je de volledige baanwielen en volledige binnenkant van de tracks ??????????????" want dat kan je toch zien. Niet en nadien volklodderen met slijk ?

Het zal wel tussen mijn oren zitten zeker .

Veelal zie je op foto's een dryfit.
De tracks en wielen zitten meestal nog los en worden volledig appart gespoten en geweatherd.
Anders is het inderdaad niet te doen.
 
@ Hardcoremedic : Das waar wat ge zegt ivm de tools die in werkelijkheid meegespoten werden.

@ modelbouwerke : Ja ge hebt fotoos van gedryfitte modellen maar ook van totaal ge-assembleerde voertuigen dat men zo afwerkt.
 
Tom, het zetten van een wash is zo simpel als bonjour zoals ze hier zeggen, enkel een goed beschermde ondergrond (bij voorkeur met glansvernis) is van groot belang. Voor het overige een white spirit/olieverf burnt umber verhouding van 90/10 en wat penselen en wattenstaafjes. Dank je !

Yvan, dank je !

Blij dat ik je over de streep kon trekken Jadefalconguard ! Thanks !

Famo, ik geraak overal bij met de fijnste penseeltjes, zeker daar waar het oog reikt heeft alles de kleur die daar hoort te zitten. Ik priegel graag met verf, dit doe ik zelfs het liefst van alles. Soms echter hou ik alles ook wel apart, zoals bij de Comet.
Er zijn bouwers die wielen en tracks samenhouden om ze te schilderen, mij ook een raadsel !???!

Hardcoremedic, de deur staat altijd voor u open, always welcome my friend !

Erik, bedankt voor de toelichting maat.
 
Het voordeel van plastic tracks ;)

attachment.php


Jammer dat dit niet met Fruils lukt maar eigenlijk ook niet echt nodig bij die stalen tracks maar voor plastic is dit ideaal omdat je dan echt overal bij kan met schilderen en modder aanbrengen als je dat wil.

Ron
 
Jawadde Ron, daar komt toch héél veel voorzichtigheid aan te pas. Ik vind het knap om dit te zien, maar ik weet niet of dit voor mij wel zou werken, daarom chapeau als je zo kan schilderen.
 
Klein zijsprongetje gemaakt en even aan de uitlaat gewerkt, de verf verbrandde meestal snel door de hitte en dat gaf dan weer roestvorming.

Begonnen met dunne laagjes acrylverf in diverse bruintjes, daarna met olieverf nog verder in de roest gezet.

28-5.jpg

Het is nog niet helemaal in orde, maar met het nodige stof en zand ertegen zal het wel op iets lijken.

Groet GUnit.
 
voor de tracks en wielen zo in zijn geheel te lijmen da is lef en vertrouwen in je zelf hebben .
heb er al veel zo zien da doen , zijn er daar voordelen aan als je da zo doet Ron .
ik zelf doe alles appart ( schilderwerk en verweren ook ) omdat je dan de wielen de binnen kanten ook kan bewerken
is dat niet moeilijk als ze in zijn geheel al aan elkaar gelijmd hebt om zo de binnen kanten te beschilderen van de wielen of valt de mee.maar ziet er wel knap uit wat ge doet,Tom
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan