Hoofdsponsor

1/150 Karel doorman

Status
Niet open voor verdere reacties.
een meerwaarde gaat zijn al die kleine gaten in de romp
Of het een meerwaarde is weet ik niet. Maar voor de mensen die de KD kennen is dit toch wel een belangrijk onderdeel. Deze zaten er niet zomaar. Daarbij als het er op zit, wordt het er op gemaakt. :D

toch snap ik jou punt. Maar ze worden 3 mm doorsnede. Dat is best aardig aan de maat. En kun je ze goed zien. :eek:
 
Maar ook weer wat geknutseld.

2_SANY1269.jpg
De regenpijpen krijgen vorm. Maar ook de gatenkaas krijgt vorm. Wat kunnen er toch veel gaten in zo'n romp zitten he. :eek: Straks heb ik nog een titanic. wacko

2_SANY1270.jpg
Zie allemaal gaatjes. Hier moet ik nog wel het een en ander mee afwerken natuurlijk. Maar ik twijfel of daar patrijspoorten van gemaakt moeten worden. Dus met een ranje. Die zie je bij het orgineel ook niet. En daar waar er glas voor zit, zit dat aan de binnenzijde van het schip. En zie je daar aan de buiten zijde niets van. :p

2_SANY1271.jpg
Nou ja, tot die tijd maar even door met de regenpijpen. En nu de moeilijkste. :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er echt netjes uit man zeer mooi gedaan
 
Ik als landrot die nog maar 1x op en plezierbootje heeft gezeten ga nu een stomme vraag stellen, denk ik.

Waarom heeft een schip/boot zoals de KD zo van die lange regenpijpen.Waarom laten ze het water niet gewoon in zee stromen.
Ok als er juist een opening onder is kan ik dit begrijpen wegens instromend water dan, maar op een gewone wand , waarom ??

ps: om hiervoor soldeerdraad voor te gebruiken is een zeer goed idee.
 
ga nu een stomme vraag stellen, denk ik.

Stomme vragen bestaan niet.
Niet vragen dat is stom. :D

Om jou vraag te beantwoorden eerst even dat ik heel goed snap waarom je, je zelf dat afvraagt. Bij kleinere schepen zie je dit helemaal niet. Bijna alleen bij de grotere vleigdekkers. Bij de grotere liners, zoals de Queenmarry II zijn ze er ook. Maar dan zijn ze binnenscheeps aangebracht. :D En zie je ze niet.


Bij de Kareldoorman is het nu eenmaal zo dat er veel is versleuteld aan haar in de loop der jaren. Nu is er een catwalk omheen gekomen tijdens haar grote verbouwing. Deze heeft dan als nadeel dat er water op blijft liggen. Dan kun je deze zo maken dat het water ergens vanaf loopt. Maar waar stroomt dit dan heen? En hoe zal dat gaan. Komt dit dan niet ergens waar je het niet hebben wilt? Om dat te voorkomen zijn er dus afvoerpijpen gemaakt. Let wel die catwalks kunnen vlink water krijgen. Ik zal er eens een plaatje bij plaatsen dat je kunt zien hoeveel water dit kan zijn.

1_0610__kd_in_storm.jpg

De bron staat er nu netjes is. :D
Jongens kijk daar eens is echt een geweldige site. :D

Dus Newbie. Zoals je ziet er kan heeeeeeel veel water op komen. :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mooi gedaan,ik zou er niet durven aan beginnen.
ik heb een foto van de wasknijper er op gezet is het nu o.k

grtjes

lus
 
Rik, ik ben in blijde verwachting naar een mooie update van dit heerlijke project :rolleyes:
 
Dirk :
naar een mooie update van dit heerlijke project

ben ook aan het wachten ,maar volgens mij is rik op zoek naar animo(wat dat ook wil zijn/zeggen)en vindt hij dit niet.
't Is alleen van 1 juni geleden dat we hem nog eens gehoord hebben in dit topic.;)
 
Jongens ik wil graag mijn vorderingen laten zien. Maar helaas heeft mijn kabel van mijn fototoestel het begeven. Zat knel. wacko net na de stekker. Dus deze moest ik eerst repareren. En daar heb ik een klein instelbaar soldeerboutje voor nodig. Dus die komt een kennis van mij morgen even regelen. En dan kan ik ook weer posten. Ook is verliefheid een probleem. Zie het muziek topic straks. ;)
 
die camera's, ik vind het nest :D ik blijf wel benieuwd naar de update.
en nog veel succes met de verliefdheid en het nieuwe instrument :p
 
de karel doorman ziet er al bijzonder indrukwekkend uit.
maar wat de vliegtuigen betreft, zijn er niet zo veel in schaal 1/144 (beste schaal).
alhoewel, minicraft heeft een 1/144 model van de grumman Avenger op de markt, misschien geen slecht idee, als je het niet erg vind je eigen decals ervoor te maken :rolleyes:
 
Dank je wel nils. Ik heb daar idd aan zitten denken. Alleen ben ik nog nooit in aanraking gekomen met het zelf maken van decals. Dus daar zal ik mij nog eens in gaan verdiepen. Maar dat is allemaal van latere zorg.

Iig hartelijk dank voor de sugestie van de grunman. Ik zal eens kijken hoe we dat kunnen organiseren. :D
 
Video Karel Doorman R81

Hoi Rik,

Op de Westhinder site (waar ik als ex zoetwatermatroos regelmatig wat foto's publiceer) staat een prachtige video van de Karel Doorman.

Daar moet je echt eens een kijkje gaan nemen.



Droop
 
Geweldig, die kende ik nog niet. Gelijk opgeslagen in mijn favoriet, en de film natuurlijk gedownload. Maar wat ik ook nog gezien heb is de vedete te koop. De p07 nog wel. Als ik al groot was he. :s
 
En dan eindelijk mijn update, eerlijk geschreven ben ik te veel bezig geweest met het forum en met mijn nieuwe liefde. Maar goed. Daarover in een ander topic. cute

Wat heb ik gedaan aan de kareldoorman. Wel best veel. Alleen lijkt dat niet zo. Dit komt omdat ik de detail allemaal in de juiste tijd wil hebben. En dat valt niet altijd mee. De KD is vaak verbouwd en hierdoor moet ik toch alles een beetje afzoeken. Nu ik een zijde af heb met de regenpijpen enzo ben ik nu dus met de andere zijde verder gegaan. Daar komen dan minder van die pijpen te lopen, maar we weer meer van die luiken, patrijspoorten en andere openingen. Die heb ik dus afgetekend en ben begonnen aan de pijpen als eerste. Vanaf nu is dus zaak om de openingen te gaan maken. Ook nu is het zaak om deze op de juiste plaats te krijgen en ook nog eens allemaal zoals ze horen. Dus de maat enzo. Helaas bestaat hier geen maataanduiding van. Tenminste die heb ik niet. En ook niet kunnen vinden. Dus alles moet doormiddel van de tekenining die ik heb, en dat is met de liniaal meten. Maar ook aan de hand van de verschillende referentie foto's die ik tot mijn beschikking heb.

1_SANY1401.jpg
Als eerst de moeilijkste, het lijkt raar, maar hier ben ik toch een paar dagen mee aan het stoeien geweest. En waarom. Ik kon mij de loop niet voorstellen. De meest regenpijpen die ik voor de geest kan halen zijn zo gemaakt dat ze geen opvang krijgen. Nu ben ik daar echt naar op zoek gegaan. En het volgende gevonden. Het schijnt dat hier ook nog een soort van zwanenhals constructie aan verbonden zit. Dus er blijft altijd een laagje water in staan. Hierdoor heb je een soort van stank afsluiter. Waarom dat dit is, daar ben ik dus niet achter gekomen. Maar het verklaart wel waarom dat deze zo loopt.

1_SANY1403.jpg
Ook hier zorg ik natuurlijk weer voor den bescherming. De onderkant van de pijp is afgedekt met een stukje plaatstaal. Deze is natuurlijk ook nu weer met alu-tape gedaan. Dit naar idee van Ron (Homeghost). En eerlijk geschreven het werkt perfect. Het spul plakt als geen ander. Eenmaal vast is echt vast. En dus oppassen dat het niet verkeerd zit. Anders mag je weer opnieuw gaan plamuren.

Naast die regenpijp, zit ook een gat. Hier is wel iets bijzonders mee. Als je kunt zien heb ik eerst een gat geboord, daarna met een dikkere boor nog een gat geboord. Alleen deze niet geheel doorgeboord. Het resultaat is dus dat je een rand ziet. Ik heb dat gedaan omdat er op die plaats een speciale uitloop komt te zitten. Daar komt als het ware een soort van opstaande rand in te zitten. Dus een hele korte pijp. Nu ben ik op dit moment aan het experimenten met allerhande materialen om daar dit in te kunnen stoppen.

Echter er blijft op een aantal plaatsen dit zoals dit nu is. Dat komt omdat hier een soort van patrijs poort in is aangebracht. Dan kan ik het vanbinnen met een zwarte rand voorzien straks wanneer ik het geheel ga schilderen. Dan krijg je de illusie van een patrijspoort met een rubberen rand er langs. En dat is nu net wat ik in gedachte had. De patrijs poorten van de KD zijn aan de binnen kant en niet aan de buitenkant, dus het gebruik van een gewoon patrijs poortje is niet mogelijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er goed uit Rik. dat met de boren vind ik heel goed gevonden.
ik kan zo snel geen commentaar vinden, dus blijft het hierbij.
maar je laat toch wel je experimenten zien met de pijp hé? :D
 
Rik je hebt terug je best gedaan, die regenpijp ziet er mooi uit, en die alu-tape, met welke lijm heb je deze aangebracht, zou zo'n Zapa lijm ook werken?

Die patrijspoorten die je hebt uitgeboord om zo'n rand te crieeren is zeer mooi gedaan en bedacht, had ik dit ook maar met de Vespucci gedaan, zou veel mooier zijn.

Op naar de volgende update Rik.
 
Ik zal het proberen, omdat het experimenten zijn lukken ze niet altijd, en van elk experiment een plaatje schieten is best lastig. (Vergeet het ook wel eens) Het is allemaal uitdenken. Maar beloofd ik zal het gaan proberen. cute
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan