Hoofdsponsor

1/150 Karel doorman

Status
Niet open voor verdere reacties.
@newbie:jij hebt precies veel ervaring :p

en Rik:
ook namens mij nog veel plezier met de komende projecten
 
Wij zijn inmiddels al 14 jaar samen en getrouwd. Dus die tijd van smeken is voorbij. Ze heeft nu gewoon de broek aan wacko
 
Zoals ik al schreef, we gaan weer door. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, zeggen wij hier in Nederland.

@ newbie. Truuk mislukt duif dood. Helaas wij zijn te lang samen om jou idee te laten werken. Ze vind het nu zo gezellig dat ze constant naast mij zit. Ik ga maar aan de keukentafel verder en buiten. :D We leven in een normaal huis met veel mensen. Dus we moeten gewoon meer rekening houden met elkaar.

Nu weer een stukje updat. Ben dus verder gegaan met de platforms te bouwen. Daar heeft de Kareldoorman er wel heel veel van. Dus nu bezig met de uitbouw voor de bijbootjes. Die bijbootjes zitten niet geheel in het schip maar ongeveer op de helft. Dus een zijkant binnenboort en een zijkant buiten boord. De bijbootjes moet ik nog maken. Ik heb hier nog niet echt over nagedacht. Maar dat komt wel goed. Erst de romp afmaken.

1_SANY1104.jpg
Hier komen dus geen bijbootjes op maar dit is weer een platform voor de guns. Het afweergeschut.

1_SANY1106.jpg
Hiet zit die dan op de plaats. Er moeten nog openingen in de romp gemaakt worden als doorgang. Dit komt later. Eerst dit plamuren en afwerken.

1_SANY1107.jpg
En dan de volgende in de maak. Deze maak ik uit op elkaar geplakt hout.

1_SANY1108.jpg
Ook een deel van het platform voor het bijbootje. Hier komt een sloep op te staan.

1_SANY1109.jpg
En dan zit deze ook op zijn plek. Hier komt dus de motorsloep in te staan. Er komt nog een wind en water vanger op. En in een later stadium komt er ook nog een stel kraanbalken boven te hangen. Daarmee kan de sloep in het water getakelt worden. Hoe ik dit ga doen is nog niet helemaal bekent. Eerst nog maar weer eens op zoek naar het mooie spul G4 en dit maar eens uitproberen. Dan kan ik er meer detail in aanbregen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En dan weer een kleine update. Omdat ik nu een brilletje heb gekregen. Zie ik de zaken iets beter. Dus om dan toch maar gebruik te maken van mijn vernieuwde zicht. De zaak maar een wat strakker getrokken. Het ziet er iets minder uit met bril. Dat is dan ook te verwachten. Dus alles nog maar eens goed geschuurd en glad getrokken. Soms toch wel een voordeel he. Zo'n brilletje.

1_SANY1121.jpg
Maar voor dat het zover was. Moest ik toch eerst het een en ander afmaken. Dus de platforums zitten er op. En dan kan ik de openingen aan deze zijde goed op de juiste grote maken. Ik had ze iets kleiner gemaakt om zo de maat te kunnen maken wanneer het schip vordert. Dat is op de een of andere wijze gemakkelijker.

1_SANY1122.jpg
En dan de foto wanneer het klaar is. Sorry voor de tint. Deze komt doordat ik het foto toestel vergeten was anders in te stellen. De vorige is gister avond gemaakt, en deze vandaag overdag.

1_SANY1123.jpg
En dan hier de railing ook maar op gemaakt. En dan is het tijd voor schuren en plamuren. Zodat alles nog eens strak getrokken kan worden. En stug doorgaan he met de verkeerde instelling.


1_SANY1125.jpg
Na een ruim twee en een half uur schuren. Was het eindelijk zo ver. Ik kon eindelijk spuiten. En dan ben ik op wat kleine zaken niet on tevreden met het spuitwerk. Oh en kijk nu eens. De instelling maar eens goed gezet.

1_SANY1126.jpg
En dan maar een van de andere kant genomen. Geeft een leuk beeld van het geheel.


En dan kan ik nu eindelijk aan de detaillering gaan beginnen. Nu eerst maar weer eens de schroefassen gaan aanbrengen. De oude die ik had passen helaas niet meer. Die had ik er voorzichtig afgehaald. Maar omdat ik het een en ander had veranderd kloppen de rondingen niet meer. Ga ik dan aanpassen moet er iets van af en dat geeft dan weer een te korte schroefas. Er aan plakken zie ik niet echt zitten. Dit blijf je volgens mij zien, dus maar een avond er voor gaan zitten en dan zal het vast wel in orde komen. Wat is nu een avondje op zo'n heel schip toch?

En ook nu weer kritiek altijd welkom.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
rik,
jy bent jaloers om de boeken,
maar verdomd,ik toch wel om de romp.
knap staaltje van modelbouw.
groetjes,ronny
 
ik kan niet meer zeggen dan ronny, die romp ziet er zo mooi uit
proficiat :D
 
Ik sluit me volledig bij de voorgaande heren aan: dit is gewoon prachtig!!!! Echt vakwerk!

Droop (die nu nederig het hoofd gaat buigen voor zoveel vakmanschap).
 
ehmmm, nu laten jullie mij toch wel een beetje blozen jongen. :eek:

Dank jullie wel. :D

En dan gaan we nu eens rustig door met het opbouwen van de details op de romp. Er moet nog veel gebeuren.
 
asl die eruit gaan zien asl de romp, durf ik niet meer kijken (slijm slijm :P)
 
Zoals ik al schreef. We gaan eindelijk beginnen aan de detailering. En om te beginnen met de schroefassen. De vorige keer had ik deze van hout gemaakt. Dit omdat ik dacht geen messing buis te hebben. Het resultaat was dan ook bij nader inzien te grof. Dit doordat ik nieuwe foto's heb gevonden. En bij het opruimen van de vooraad ook nog een messing buis gevonden. Deze past hier perfect bij.

1_SANY1133.jpg
Als eerste het hout zo in vorm gemaakt dat de lijn van het schip gevolgd word en dat de messing buis er op gelijmd kan worden. De bovenste moet nog gedaan worden. De onderste is al klaar. De schuine hoek van de messing buis heb ik er afgevijld. Bleek makkelijker te gaan dan zagen.

1_SANY1139.jpg
En dan netjes op zijn plek gelijmd. Ok gebruik gemaakt van pinnen. Deze heb ik eerst in het hout van de schroefas geboord en daarna eerst in de romp gedrukt zodat ik een puntje kreeg als aftekening. Dit geeft iets extra stevigheid.

1_SANY1138.jpg
En dan het roer. Deze paste er nog redelijk onder, moest alleen iets weg schuren. Maar dat was zo gedaan. Nu alleen nog maar een gaatje van onder geboord. Heb nu de beschikking tot een langer boortje. En dat maakt dat het roer ineens beweegbaar gemonteerd zit met een asje.

1_SANY1140.jpg
Dan is dit natuurlijk leuk. Het kan bewegen. Zo kan ik dan ook de schroeven er aan gaan maken. Maar dat in een later stadium. Wil ze dan ook beweegbaar aanbrengen.

2_SANY1143.jpg
En dan een mijlpaal. Mooi balkenplafond toch. Dit is het spantenraam waar de catwalk op hangt. Het moet natuurlijk nog allemaal netjes afgewerkt worden. Maar dat komt straks.

1_sany1145.jpg
Natuurlijk lopen de spanten geheel om de catwalk heen. De uitstekende stukjes kan ik als de lijm droog is netjes wegschuren.

1_sany1146.jpg
En dan moet het er ongeveer zo uit komen te zien. Nu de rest nog. Eerst alle eindjes weg schuren en dan een mooie rand erboven langsop leggen.

1_sany1147.jpg
Het totaal plaatje waar ik nu gestrand ben. Vandaag maar hier mee verder. Ook nog even naar de doe het zelf kijken voor klein buismateriaal.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En dan weer een updatje van mijn kant, het heeft even geduurt. Maar ben erg druk geweest. Dan schiet er wel eens het een en ander bij in. Maar goed. We zijn weer lekker verder gegaan met het monikken werk. Nu nog een habijt en ik kan er voor door. :D

Maar goed de plaatjes daar gaat het om toch. Ik heb ook een paar plaatjes geschoten van het totaal overzicht. Leek mij goed om deze ook eens hier te plaatsen. Dit geeft een goede indruk.

2_SANY1209.jpg
Daar was ik gebleven. Dit is de basis. Nu is de aanpak alleen wel anders geworden. Ik leg eerst de onderkant van de catwalk en daarna op maatmaken van de spanten. Dan een lange lat. Die loopt dan helemaal door. Net zoals bij de railing. Dan is het makkelijker werken. Dan kan ik de spanten er gewoon tegenaan leggen en vast lijmen.

2_SANY1212.jpg
Vanaf nu verder alleen plaatjes. Daar is het toch allemaal om te doen toch.

1_sany1213.jpg
Dan aftekenen.

2_SANY1212.jpg
Latjes lijmen.

2_SANY1214.jpg
Het resultaat na het gronden, schuren en plamuren, daarna nog een keer gronden.




De buitenplaatjes. Dit geeft dan een goede indruk van het geheel. En de maat.

1_sany1233.jpg
1_SANY1234.jpg

1_sany1235.jpg

1_sany1236.jpg



Bij vragen gewoon even posten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En dan eindelijk weer een update. Ik ben nu zover dat alle catwalks voorzien zijn van hun spanten en dat deze in de grondverf staan. Nog een keertje goed glad schuren, zucht, en dan nog een keer in de grondverf zetten. Dan kan ik hier de buizen enzo onderhangen. Er hangt nog al wat onder. En dit wil ik er dan ook op hebben.

Wel natuurlijk willen jullie foto's en die heb ik dan ook een paar gemaakt.


1_SANY1237.jpg
Een regenpijp. En ik kon het echt niet laten hoor. Moest toch eens aan de echte details beginnen. Dit is om het vast eens te proberen. Ik heb daar een lasdraad voor genomen. Die wel eerst goed ontvet. En daarna geschuurd met een fijn schuurpapiertje. Deze zijn nogal vet. Dus thinner gebruikt.


1_SANY1238.jpg
En dan na een beetje passen en meten, buigen en terug buigen. Is dit het resultaat. Het buisje is dus niet hol. Maar bestaat uit twee delen. De boven kant is een los stukje. Ik was bang dat ik het anders niet goed en netjes er op zou krijgen zonder iets van het hout af te breken. Het is een statisch model. straks na het schilderen zie je daar niets meer van. (Denk ik)

1_SANY1239.jpg
En dan omdat ik toch even moest wachten tot de lijm droog is. De ankerplaaten voor de bescherming van de romp. Omdat het anker strak tegen de boeg aan getrokken wordt heeft deze ivm deuken en roest een extra versteviging gekregen.

1_SANY1240.jpg
En dan een eerste stuk van de vliegrol. Dit is het gemakkelijke deel. De rest is opklapbaar en bestaat uit metalen platen met gaten en profielen. Dus dat weer voor later. En dat kan ook omdat deze er als laatste nog aangebracht kan worden.

1_SANY1241.jpg
Ondertussen nog even naar de bouwmarkt geweest. Eigenlijk om bladlood te halen. Maar toch een beetje geschrokken van de prijs en de formaten. Heb ik besloten om de tip van Homeghost (Ron) te gebruiken. Hierbij dank Ron. En dus kan ik de buisbeschermplaat hiermee heel goed nabootsen. Ik heb er geen lijm onder aangebracht. En ik moet zeggen dit spul plakt als de zie@#$ eenmaal er op is het niet meer zonder kleerschuren er van af te krijgen. En ook ik ben blij met effect dat het niet helemaal egaal is. Dat komt het model alleen maar ten goede. Daarbij is de dikte perfect. Het lood was ik vanplan om uit te rollen zodat het dunner werd. Dat is dus niet meer nodig. Knippen en goed plakken. Anders weer plamuren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En wat heb ik gisteren avond gedaan? Het een en ander voorzien van de randen. En zoals ik Ron eens beloofd heb zou ik laten zien hoe ik het rooster zou voorzien van de randen. Bij deze dus. Hiervoor heb ik kunststof strip gebruikt van styreen. Dat had ik nog over van een pond die ik ooit heb gebouwd in opdracht van Tillymodels.

1_SANY1242.jpg
Dit is wat ik ervan gemaakt hebt. En natuurlijk moeten we nog wel een beetje doorgaan met het een en ander. Maar zo zachtjes aan begint het toch vorm te krijgen.


1_0382c_mayport_dames_op_auto_voor_kd__de_man_.jpg
Dan is het de bedoeling dat het er zo uit komt te zien. Alleen dan moet je wel even langs de lieftallige dames heen kijken.

Bron foto; vlaggenschipsmeldeel5
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi man
Mooi bedacht en uitgevoerd, je bent zeer goed bezig Rik.
Keep the updates comming ;)

Juist jammer dat de groote van de roosters niet evenredig met elkaar zijn maar dit is een klein detail of zie ik dit mis.
Is geen negatieve commentaar he Rik want wie ben ik, ik wil gewoon laten weten wat ik zie en dit had jij waarschijnlijk ook al gezien :)
 
Op het plaatje zitten de roosters er niet in. Deze kunnen er uitgehaald worden. Ik heb ze op andere foto's wel staan. En ben juist op zoek gegaan voor zo een maat rooster. Die heeft Homeghost mij opgestuurd. :D Ik kon ze hier niet vinden. Het orgineel lijkt een beetje op zo'n trap van staal met van die gevlochten treden. Als je dan op schaal kijkt komt dit het beste overeen. Deze zijn alleen verwijderbaar. Zal wel te maken hebben met schoonmaken en veiligheid ofzo. Maar de ene keer zitten ze er wel in en de andere keer niet. Maar de foto heb ik geplaatst omdat daar nu de spijlen zo goed te zien zijn. Als de roosters er in zitten vallen deze weg. Allemaal zwart. :eek: Misschien was het handiger om dit erbij te schrijven.

En natuurlijk zal ik de updates laten komen.
 
En weer een beetje gedaan. We beginnen bij het anker.


1_SANY1266.jpg
Daar valt heel weinig over te vertellen. Ik heb het anker vanuit een oude kit over, die zat er toen dubbel in. :D Nu speelt het feit dat deze bijna exact klopt. Dus als ik deze zelf zou gaan maken. Dan is het zelfs minder accuraat. Dus gewoon gebruiken al is deze van plastic. :eek:

1_SANY1267.jpg
Gaatje groot en diep genoeg geboord. En het anker er in geschoven. Gelukkig past het allemaal als een bus. En het anker dus al netjes op zijn plaats gebracht. Die schilder ik later gewoon als deze er op zit. Ben ik handig genoeg voor. :D Hoop ik.
Aan de andere kant natuurlijk precies zo.

2_SANY1268.jpg
En dan nu bezig met de gatenkaas. Er zitten veel soorten gaatjes in de romp. Zowel met glas erachter als loosgaten en nog veel meer. Dat is een behoorlijke puzzel en daar ben ik dus nog wel even mee zoet. Ook de regen afvoer pijpen heb ik al :D afgetekend. Ook daar ben ik nu mee bezig om deze er op te monteren. Ook moet er nog een rij spanten onder het aanvliegdek gemaakt worden. En daar ben ik nu dus ook mee bezig. Maar eerst de gaatjes afmaken. :eek: Net een gatenkaas. :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo te zien geldt de redenering hoe meer men bouwt hoe groter het voordeel.(ivm het anker).

Voor de gatenkaas ,ben benieuwd naar het resultaat als het af is of het een meerwaarde gaat zijn al die kleine gaten in de romp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan