Hoofdsponsor

1/150 Karel doorman

Status
Niet open voor verdere reacties.
Boy o Boy o boy, maar zoals beloofd een update, wel wat later dan ik gehoopt had. Dat moet ik er wel bij schrijven. Maar goed. Niet getreurd de pica's

1_SANY1578.jpg
Eerst heel veel oogjes gemaakt. Deze zijn met een gedraaid voejte om voor meer stevigheid te zorgen en om ervoor te zorgen dat het oogje klein genoeg zou zijn, mijn buigtangetje kan ze niet zo klein maken. Tenminste niet in deze oplagen en in deze snelheid.

1_SANY1579.jpg
Elk stapeltje bij elkaar zijn er tien, dus bij elkaar zo'n 60 stuks. Een kleine tip van de ijsberg zegmaar.

1_SANY1580.jpg
En dan komen ze daar er weer in te zitten. Dus weer eerst kleine gaatjes geboort, waarin de oogjes vast gezet kunnen worden. Hier gebruik ik een diameter voor dat ik het oogje als ht ware als schroef er in kan draaien. Dus is het gaatje niet iets kleiner. Dit is meer op gevoel gegaan.

1_SANY1583.jpg
En dan een staafje er doorheen. En de leiding zit er op.

1_SANY1586.jpg
Deze leiding moest ook wel eens over zo'n befaamde regenpijp heen, maar daar heb ik het mijzelf niet te moeilijk gemaakt om het helemaal in vorm te buigen. Dan word het zo'n karwei om alle oogjes er in te prikken. En dan kan ik ze ook niet als schroef gebruiken. Dus maar de soldeerbout erbij. Ik moet het tin nog even afwerken zie ik aan de foto. Die macro laat ook alles zien he. ^^

En zo zijn we dus weer even zoet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
scratbuilding van de bovenste plank, zo noem ik dit.....
Mooi Rik, zeer mooi.
 
weer zo geweldig. ik weet dus nooit iets zinnigs te schrijven in jouw topic omdat het allemaal zo geweldig is :D
 
Op de laatste foto is de verdeling van de oogjes links andres dan rechts maar u kennende zal dit zo wel moeten zijn.
 
Dank jullie wel jongens. En Newbie, het klopt dat de verdeling van de oogjes niet overal hetzelfde is. De bevestigingspunten staan op de tekening aangegeven, en bij de een is dit 5 mm er tussen terwijl verder op daar 6 mm tussen zit. En dan hier en daar ook nog 4 mm. Wat daar de reden van is, is mij onbekend. Ik heb dit voor de zekerheid maar aangehouden.
 
En de eerste zijkant is nu klaar met de oogjes. Nu volgt natuurlijk de andere kant. Steeds maar die oogjes buigen he.

Maar goed om een indruk te geven van hoe het is geworden.

1_SANY1601.jpg
Erg lastig om een foto van detail te maken langszij met zo een maat. Maar ik hoop dat het duidelijk genoeg is.

1_SANY1602.jpg
En dan nog een. Deze is iets meer van voren genomen. Vertellen jullie maar wat duidelijker is. Dan kan ik daar in het vervolg rekening mee houden.

1_SANY1603.jpg
Even voor Newbie ook van de tekening een plaatje genomen. Dan kun je zien dat er dus toch verschillen zijn. Helaas is dit niet terug te vinden in een of ander documentatie waarom dat is. Dus dat blijven jullie schuldig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het was meer dan het wachten waard op die foto's.

Wat een vakwerk!! Applaus

Hoe lang ben jij wel niet bezig geweest met het maken van die oogjes?



Droop
 
Tja ik denk met het draaien van die oogjes een uur of 8 en dan moest ik ook nog gaatjes boren en ze als schroef ook nog één voor één er in draaien. Dus best wel veel werk.

Maar goed dat is een keuze geweest. Zoals je weet wordt dit schip gebouwd uit afval materiaal en uit grondstoffen die ik nog op voorraad heb. Ik probeer dus ook zo weinig mogelijk aan te schaffen.
 
Tjonge jonge...Rik.
Dat is wel een hele zware klus.NIet alleen het draaien van de vele oogjes,maar ook steeds weer het boren ervan in de romp.Ik weet,inmiddels uit eigen ervaring,hoeveel dit soort klussen van je eisen....

Maar het loont zich wel,het ziet er geweldig uit zo.later als het mooi is gespoten geeft dit een heel realistisch beeld eraan.Het zijn toch altijd de details die het hem doen.

Heel goed bezig en mooi scratchwerk.Krijg je de asjes er meteen wel in?.
Ik kan me goed voorstellen dat er altijd wel enkele draad oogjes afwijken,kan ook niet anders bijna.

Ron.
 
Dank je Ron, maar het is een klus. Maar alle oogjes zijn exact gelijk. Ik zal als daar behoefte aan is anders wel een kleine uitleg geven.
 
Omdat er op het forum modelbrouwers.nl gevraagd word hoe ik die oogjes gemaakt heb, bij deze mij gecopieerde antwoord vandaar cute

Idd, Ron. Het asje dat ik gebruikt heb om erdoor heen te steken had ik toenvallig in de zelfde maat maar dan als spijker voor lijstenmakers. (Kan even niet op de naam komen, lijstnagels was het niet)

Dan heb ik dat nageltje dus in de bankschroef gestoken. En dan met een tangetje deze gouden draad er omheen geslagen. En dan met een trekkende kracht rond gedraaid. Zo krijg je een oog als een ovaal. Dan ga je daarna met een op maat gemaakte centerponds het oogjes doorslaan als het ware. Ik heb een gatje geboord in een stukje afval houd. En dan leg ik dat ovale ringetje er op en druk voorzichtig met de centerpunt het oogje rond. Het voordeel van de centerpunt is dus dat wanneer je deze lekker scherp hebt. Het oogje langzaam van ovalen vorm naar ronde vorm buigt. Op het moment dat je het centerpuntje in het gatje hebt zitten zit deze ook vast op het hout. Daar heb ik dan weer afgetekend waar ik deze mag doorhalen om op de juiste maat te komen. Omdat het een gouden draad betreft kan deze met een beitel doorgeslagen worden.

Na een aantal ging het blokje drastisch slijten waardoor ik een alumium stripje heb genomen om deze maten er op over te nemen. En daarmee alles kunnen doen. Het hout word door het gebruik ervan rond en daardoor kun je niet goed meer werken. Ook daar waar je de maat afsnijd kun je niet goed meer meten omdat het deukje steeds dieper werd en waardoor het einje krom werd en later ook langer.

Ik hoop dat je al deze tekst een beetje snapt.

(het is voor ieder te gebruiken hoor) gratis.

Voor de laatst kleine woordjes het moest er even uit.
En neem dit vooral niet serieus.
 
Hey Rik,

Wat een knap gevonden manier om die oogjes te maken. Een "centerpunt" is dat zo'n ding waarmee je nagels in hout kan inslaan, een "doorslag" ?
Gouden draad Rik ? , ik zei het al dit wordt een JUWEEL van een schip :D

Groeten

Pascal
 
Wat een project, ik post hier niet veel, maar telkens ik op bezoek kom valt mijn mond open van verbazing. Alle respect voor het niveau van detaillering hoor.
 
Dan dankje wel. cute

Pascal. Ja gouden draad. Dit is nog over van de zaak van mijn schoonvader, hij was goudsmid. Daar heb ik ook al mijn gereedschap vandaan, toen hij stopte mocht ik alles plunderen, en dus heb ik daar veel vandaan. :D Vooral veel gereedschap en allerhande kleine dingen. Het nadeel is wel dat het goud niet zomaar te solderen is. Dat heb ik nu met de koudste zilver soldeerlegering gedaan. Tin hecht niet. :s
 
Mooi Rik, je bent zeer goed bezig, als het er in zit zou ik wel eens durven binnenwippen als ik terug thuis ben, ik wil dit werk eens in het echt zien :D

En die messingdraad die ik op uw schip zie staan, waar heb je deze kunnen kopen?Kan ik ook wel gebruiken.

Groetjes, en doe vooral zo verder, scrach bouw van de bovenste plank hoor.
 
Rik,

Dit is kijken, genieten en een beetje jaloers zijn:D

Prachtig werk!
 
Dank je wel.

Dirk, altijd welkom hé. Koffie staat altijd klaar. cute

Verder het dikke draad is messing. En het dunne is goud. Dat messing heb ik eens in de bouwmarkt gekocht. Dit is om hekken vast te maken. Die heb je ook in het metaalkleurig. Daar zijn 3 verschillende dikte van. Deze is de dikste. Kun je voor alles en nog wat gebruiken.

En dank wederom voor de complimenten.
 
Bedankt voor de info en wie weet kom ik potje koffie drinken
 
Wel pantani, potjes koffie hebben wij ook. cute En tassen ook. :D

Maar weer een kleine update, aan de kd.

Wel ik ben druk aan het tekenen voor de toren. En ik moet zeggen ik heb er naar uitgekeken omdat dit toch een van de meest uitdagende zaken zou zijn van het vliegdek schip. En ik had gelijk. Dus eerst maar eens een dummie maken van de alvast gevonden bevindingen. Het is nog lang niet af. Maar al wel op de goed weg.

1_SANY1604.jpg
De bouwtekening geeft de lijnen aan van de buitenkant van het eiland. Dus moet ik mij daar ook aan houden. En niet in de valkuil stappen om de bodemplaat in deze maat uit te zagen. En dan de plankjes er tegen aan te zetten. cute Want dan wordt het eiland te breedt. Eerst maar eens met papier een malletje gemaakt. Ik vind dat altijd handig werken.

1_SANY1605.jpg
Zoals ik dus graag werk eerst een malletje. Deze is dan gemakkelijk werkbaar en kan dan dienen als paspunt. Ook voor het plaatsen op het dek. Dan kan ik gelijk zien of de verhoudingen kloppen. Daar het nog altijd een model is. En je voor het oog nog wel eens een consessie mag of moet maken. Dit om het in schaal goed uit te laten komen.

1_SANY1606.jpg
En zo vordert de dummie al aardig. Wat ik nu aan het doen ben is kijken hoe en waar ik de dekken en alle uitbouwstukken kan en moet gaan plaatsen. Dus ik heb een deel getekend en dan uitgemeten. Maar ik ben dus nu hiermee aan het kijken of ik dat dan wel goed gedaan heb. Is dit ineens goed. Dan kan het natuurlijk zijn dat ik deze dummy blijf gebruiken. Maar dat moet de tijd leren. De basis is helaas niet eenvoudig hiervan. En dat is eigenlijk ook maar goed ook. Dat is nu net de uitdaging.

(Doordat ik tijdens deze update ineens geen verbinding meer kon maken met het forum, moest het even wachten. Sorry dus voor de late posting.) wacko
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo weer wat verder gedaan, ik heb het geheel maar even op de tekening gelegd, om zo te laten zien waar ik het mee moet doen. Een simpel zijaanzicht en een hele wazige dekken tekening, hierop staan dus niet alle delen, dit weggevallen door het copieren van een copie en zo verder. :?
Dus hiervan nu zelf aan het tekenen geweest en natuurlijk het een en ander berekend, we kunnen weer verder.

Dus een kleine foto met daarop het volgende dek. Het D dek. Zo heeft het eiland dus 5 dekken vanaf het vliegdek E gezien. En zo wordt het eiland langzaam opgebouwd. Stapelen dus.
SANY1805.jpg
Er volgen natuurlijk vanavond meer pica's van de vorderingen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan