Hoofdsponsor

1/35 Kübelwagen Workshop Vehicle [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Toch verder geboerd met deze Kübel.
Achterzijde aangepast met plastiek kaart en het eerste resin stuk gemonteerd. het betreft hier in feite een kast dat in een later stadium zal voorzien worden van schuiven met werkmateriaal.
Aan de linkerzijde van deze kast is een boord voorzien met daarop flessen en blikken waarvan ik vermoed dat dit smeermiddelen en antivries moet voorstellen.

attachment.jpg

Het kastje links van het voertuig zal zijn plaats vinden juist voor het boord met flessen, ter hoogte van het portier rechts achter. Ook dit kastje zal uitgerust worden met schuiven en werkmateriaal. Normaal gezien komt onder dit kastje een boord met daarop een gereedschapskist en een bankvijs doch ik zal deze verwerken op een werktafel die aan de rechterzijde van het voertuig zal komen.
Ben ook reeds begonnen met het aanpassen van de beide zetels vooraan en tot nu toe ziet het er goed uit en heb ik de indruk dat het geheel zal passen.

Wordt vervolgd.
 
Prachtige ombouw Erwin.

Dit wordt een uniek exemplaar, eens een keer een specialtje. Dergelijke projecten krijgen altijd mijn speciale aandacht. Ik heb een zwak voor modellen die er na afwerking totaal anders uitzien als de boxart.

Groeten Rik
 
Hier zijn we nog eens.
De meeste resin onderdelen zijn ondertussen bijgewerkt en hebben een basiskleur. Het betreffen hier voornamelijk schuiven, al dan niet voorzien van werkmateriaal, welke hun plaats zullen vinden in de Kübel

attachment.jpg

Beide zetels werden ook aangepast, de PE beschermkap werd geschilderd en de acetyleenflessen werden ook reeds bijgewerkt maar zijn zeker nog niet afgewerkt.

attachment.jpg

Plankenvloertje gelegd in de Kübel en PE pedalen geïnstalleerd.

attachment.jpg

Eventjes alles provisorisch op zijn plaats ten einde een idee te geven hoe het er zal uitzien.

attachment.jpg

Alle schuiven moeten nog geplaatst worden en de portieren moeten aangepast. Het dashboard moet er nog in alvorens de neus met scratch benzinetank te bevestigen.

Wordt vervolgd.
 
Mooi voertuig.

Zijn die gasflessen al in hun definitieve kleur ? Ik weet niet hoe dat vroeger zat, maar tegenwoordig is een acetyleen fles donkerbruin geschilderd en een zuurstoffles grijs met wit boveneind (de diameter van de fles met rond opper einde).

Zo brengt het wat kleurvariatie in een model.

Met veel belangstelling volg ik je project !

Groeten Rik
 
Bedankt Rik,

Ik volg de beschrijving in het boek en daar heeft de ene fles een blauwe en de andere een witte bovenkant.
Ik weet dat de huidige flessen een ander kleurenpatroon hebben en dat hun geschilderd bovenstuk zo groot niet is.
Indien iemand hier duidelijkheid kan over scheppen is de info meer dan welkom maar het moet wel over de gebruikte kleuren zijn tijdens WO2 en door Duitsland.
 
In elk geval een leuke bouw.
Ik volg hem ook omdat ik ook nog een kübelwagen staan heb om te bouwen.
Leuke ombouw in ieder geval.
Is inderdaad leuk om een bouw te zien die afwijkt van de bouwdoos.
Doe zo verder, ik volg.
 
Tof é zo'n depannage-kubel
 
Is inderdaad een leuk voertuig. Speel met de gedachte om van mijn kubelwagen ook zo ene te maken en samen met een van mijn 251's op een dio te zetten in de toekomst.
 
In elk geval een leuke bouw.
Ik volg hem ook omdat ik ook nog een kübelwagen staan heb om te bouwen.
Leuke ombouw in ieder geval.
Is inderdaad leuk om een bouw te zien die afwijkt van de bouwdoos.
Doe zo verder, ik volg.

Bedankt,

Onderschat de bouw van dit voertuig niet. De kit van Aires is natuurlijk een zeer grote hulp maar er moet zeer veel werk en tijd gestoken worden in het klaar maken van de resin onderdelen. Reken zeker op een volledige dag zaag en schuurwerk vooraleer de resin schuiven passen. Ik wil in staat zijn deze schuiven één voor één te kunnen uithalen (met een pincet) en dus moeten ze ook kunnen schuiven.
Tevens moet al het in de schuiven voorziene werkmateriaal geschilderd worden en moeten de andere schuiven (voor de bak achter in het voertuig) voorzien worden van PE werkgerief.

In het geval van mijn oude kit is ook de PE set van Part onmisbaar vermits het volledig achterste deel van het voertuig diende vervangen te worden.
De nieuwe deurklinken komen ook uit de Part set.

Het is zeker geen "shake 'n bake" kit maar het is fun en ik kan er een hoop schildertechnieken bij betrekken. (lichtinval, hout, roest, verwering)
Ik zal al blij zijn als hij tegen het einde van het jaar af zal zijn maar denk dat het toch iets langer zal duren.
 
Dat vermoeden had ik al dat het niet zo simpel is maar ik blijf het zeker volgen. Het is ook interessant voor mij als beginner om de technieken te zien.
Bedankt voor de info en zeker al een dikke proficiat met je bouw, is prachtig tot nu toe.
 
Ik heb zo eens gekeken naar die lasflessen, kleurfoto's uit WO2 zijn niet te vinden, op Z/W foto's zie je wel dat beide flessen dezelfde kleur hebben, maar de kleurcode kan je dus niet onderscheiden.
Ik vond wel een paar tabellen met kleurcodes maar die spreken elkaar tegen.
Op de ene tabel is de oude code voor zuurstof een witte kraag en voor gas een rode... op de andere tabel was het dan weer voor zuurstof blauw en voor gas bruin... ik denk dat je toch best de instructies van het boek volgd tot iemand mss met een duidelijk antwoord kan komen.

http://www.airliquide.nl/file/otherelement/pj/brochure-couleursbouteilles48619.pdf
http://www.praxair-rhee.nl/files/Nieuwe_Europese_kleurcodes.PDF
 
Repair vehicles :) welkom in mijn wereldje :laugh:

Dit zijn de originele kleuren volgens de documenten uit die tijd,

BLEU, Oxygen
YELLOW, Acetylene
RED, Hydrogen
GREEN, Nitrogen
GREY (met een rode band) Propene

De hele cylinder had de kleur

Itiliaanse cylinders maakten gebruik van gekleurde banden en de inhoud was in de cylinder gestanst voor het geval dat de gekleurde banden werden overgeschilderd of eraf gesleten waren.
 
@Ron,

Zijn dat de Duitse markeringen, was dat bij de Amerikanen ook zo of waren die anders?
 
ziet er al veelbelovend uit. Welk een kleur heb je gebruikt voor het panzergrijs?
 
ziet er al veelbelovend uit. Welk een kleur heb je gebruikt voor het panzergrijs?

Niet verschieten hé....
Ik had hier nog een oud Humbrol potje HM1 German Panzer Grey. Volgens mijn tabellen zou dit moeten overeenkomen met Humbrol 67 Matt Tank Grey wat dan weer zou overeen komen met Revell 78.
Nu is alles nog donker doch van zodra de neus er op staat zal ik de HM1 verbleken met wat licht grijs en zo de kleurschakeringen in het panzer grijs aanbrengen.
Geloof dat dit in het mooi Nederlands de ondulatietechniek noemt, je weet wel: de bovenste delen zijn meer belicht dan de onderste.
Het zal niet zoveel verschil maken maar dat tikkeltje ietsje meer of minder doet dikwijls veel.

@Ron, kan je hierover een referentie kwijt?
In het boek dat ik gebruik staat een foto van een dergelijke Kübelwagen met de linker achterdeur open. Het is een zwart/wit foto maar er is toch duidelijk een verschil in (grijs)tint zichtbaar tussen de twee gasflessen aanwezig. De buitenste fles heeft een donker lichaam met een blijkbaar witte kop en draagt de vermelding "Azetylen" geschilderd in donkere letters op een brede witte band over de lengte van de fles. De fles aan de binnenzijde heeft een donkerder kleur kop.
Zou het kunnen dat jij Amerikaanse normen hebt voor die flessen, vanwaar mijn vraag naar jouw referenties.
In ieder geval reeds bedankt voor de hulp.
 
Ik heb dit uit uit twee bronnen.
Duits werkplaatsboek uit WWII (voor de mannen die toen de voertuigen in het veld repareerde) en rapporten van de Britisch intelligence summary -20MAR1943 (#101,part3)
Maar dit wil niet zeggen dat wat jij ziet op de foto niet klopt uiteraard.
 
Heb deze gevonden op een duits forum

attachment.jpg

misschien heb je er iets aan.

Grtn

Dikkie dik
 
Laatst bewerkt:
Zie niet veel Dik?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan