Hoofdsponsor

1/250 "Japans slagschip Yamato" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dirk, je bent zuinig met de plamuur. Uiteindelijk gaat je dat meer plamuur kosten, dan nog maat te zwijgen over de tijd die het kost om steeds te drogen en te schuren.

Wat je zou moeten doen is heel sympel in de eerste 3 plamuur fases deze geheel over het schip heen aanbrengen, een laag over de hele romp. Dan schuren. Met een blokje, niet met de hand. Dan schuur je overal even veel af. Dus de berg word iets lager en de kuil iets dieper. Resultaat het zelfde dus. Als je tussendoor primer aanbrengt kom je zo in 4 beurten zo glad als een babyhuidje. ;)
 
Ik begrijp wat je wil zeggen Rik, maar deze verbeteringen zijn echter miniem hoor, het zijn onvolmaakte schuurvlakjes, ik zal straks een makro foto maken van zo'n fout + verbetering met plamuur, het is echt niet veel, vele mensen zouden het zelf zo laten, ik niet :D
 
Ok, dan de foto's zoals beloofd:


Waar het omcirkelt is zie je dus nog de kleine minpuntjes, is echt in makro op 1.5cm van de romp genomen.
1_IMG_4007.jpg

En dan zie je hier dat ik deze putjes opvul met een klein beetje plamuur, dus zal het ook niet veel tijd in beslag nemen om dit mooi met een fijne korrel 600 weg te schuren en dan nog eens met een korrel 1000 er over.
1_IMG_4008.jpg

Dan hier de lopen van de kanonnetjes maken uit fijne messingdraad heb ik gebruik gemaakt van een plankje van 5mm breed om men loopjes van de kanonnen te maken, deze moeten dus 5mm lang zijn volgens de BB, om ze mooi gelijk van lengte te hebben.
Ik heb dus een paar gaatjes van 0.4mm geboord in de zijkant van deze lat, volledig tot de boor aan de andere kant erdoor komt, en dan neem ik de messing draad en steek ik deze door het gaatje tot deze aan de andere zijde op tafel komt, dan knip ik deze af en vijl ik ze bij en heb ik allemaal toch redelijke loopjes van dezelfde lengte.

1_IMG_4009.jpg

(* 3 uur aan gewerkt, totaal 65 uur )
 
Laatst bewerkt:
zeer netjes gewerkt dirk en als het niet meer is dan wat je laat zien is het niet nodig om hem trug helemaal te plamuren gewoon bijwerken lijkt me ook de beste optie ;)

en die kanonnentjes ? zat er niet genoeg pe bij in de doos :laugh:

netjes hoor dat je ze zelf zo maakt komt helemaal goed 8)
 
zeer netjes gewerkt dirk en als het niet meer is dan wat je laat zien is het niet nodig om hem trug helemaal te plamuren gewoon bijwerken lijkt me ook de beste optie ;)

en die kanonnentjes ? zat er niet genoeg pe bij in de doos :laugh:

netjes hoor dat je ze zelf zo maakt komt helemaal goed 8)

Het zijn de lopen van de kanonnetjes, die zijn zeer klein en de messing staafjes zitten erbij dat wel, maar je moet ze proberen op dezelfde lengte te knippen en probeer maar eens om en bij de 80 loopjes te knippen allemaal dezelfde lengte van 5mm, daarom dit tooltje zelf gemaakt ;)

Update

Ik heb net de romp ook terug opgeschuurd, dus de romp zal zo goed als klaar zijn, de buitenkant.
Ik zal deze nu goed laten uitharden en dan de waterlijn aftekenen en al een eerste lak laagje leggen, zo zie ik nog beter de foutjes zien en misschien moet ik dan nog wat bijwerken.
Ik denk dat ik deze een 48uur zal laten uitharden, dus denk ik om al aan een nieuw project, een vliegtuig te beginnen intussen, welke zul je morgen vernemen.

(* 1 uur aan gewerkt, totaal 66 uur )
 
Dirk om de waterlijn af te tekenen moet je wel een hulpje gebruiken he. Deze is vaak gemakkelijk te maken met een voetje, daarin een rond gaatje. Vandaaruit kun je dan een rond stokje in het voetje steken. dan daaroverheen een blokje laten schuiven. Dan in dat blokje een potlootje dat je heen en weer schuiven.

Ik hoop dat je dit een beetje snapt. Het geeft een mooie rechte lijn als je dit over de tafel heen schuift. ;)
 
Ziet er mooi uit en het schuren is ook al bijna gedaan zie ik. Dat is altijd wel leuk he;) (ik heb een cursus carrosserie opgegeven wegens het vele schuren)
 
Inderdaad Rik ik zal zo'n tooltje gebruiken, deze heb ik al een tijdje geleden zelf gemaakt, nog toen ik bezig was met het maken van de romp van de Amerigo Vespucci.

wouteb bedankt voor reactie.
Het schuren vind ik op zich wel leuk, het maakt uw romp netter, mooier, strakker:D
Het zit er inderdaad bijna op, nog een beetje laten uitharden en dan de eerste laklaag er op, zal voor dinsdag of woensdag zijn denk ik.

Dan nog een vraag aan jullie verf kenners.
Als ik de Rode kleur niet donker genoeg vind, acryl verf, met wat maak ik het zelf iets donkerder?
 
Ok bedankt
Dit is inderdaad ook wat ik in gedachten had maar wilde het toch nog eens zeker weten.

Ik heb een paar kleine tests gedaan en ik ben zeer ontevreden van die verf die ik in de gamma heb laten maken.
Ik heb een paar voorbeelden op foto om jullie te laten zien hoe het spuit.
De verf is dus acryl Ral 3009 en acryl Ral 7021.


Ik heb dus verschillende dingen geprobeerd, 1.5 bar 0.9 bar 1op1 verdund 1op3, maar dit bleef het resultaat.
1_IMG_4013.jpg
Zoals je dus kunt zien spuit het in puntjes, dus mijn conclusie is dat het aan de soort verf ligt.


1_IMG_4014.jpg

Hebben jullie nog suggesties?
 
Laatst bewerkt:
Geschut van de Yamato

Geschut van de Yamato

Ik heb dus ook de loopjes van het klein geschut gemaakt en gelijmd op de kanonnen zelf, ze zijn zeer klein en ik moet er hier en daar nog een paar recht zetten.

1_IMG_4012.jpg

(* 1 uur aan gewerkt, totaal 66 uur )
 
Laatst bewerkt:
amai dat zijn kleine dingkes:) zou de verf niet dekkend komen als je er een aantal fijne lagen van spuit over elkaar?
 
zou de verf niet dekkend komen als je er een aantal fijne lagen van spuit over elkaar?

Daar ben ik bijna van overtuigd, maar waarom spuit het in zulke stipjes, en kun je geen egaal vlak leggen?
Of is dit een beetje normaal, ik ga straks nog wat spuiten met andere soorten verf, Aqua Revell en Valejjo, zal ook eens testen en zien hoe dit gaat.
 
Met wat heb je verdund? Misschien eens met een andere verdunner proberen?
Welke van je airbrushes heb je gebruikt?
 
Met gedistilleerd water en met airbrush 0.5 mm aflak pistool om grote vlakken mee te spuiten.
 
Heb je al eens geprobeerd met je luxe-ab? Misschien dat dit helpt?
 
Niet geprobeerd Dominiek, maar het is wel de bedoeling om met die aflackpistool te spuiten, het is bedoeld om men romp te spuiten, meer dan een meter lang, zou wel moeilijk gaan met de Infinity denk ik.
 
Ja, ok, maar dan weet ge tenminste of het aan uw verf ligt of niet..... probeer eens en een druk van 0.8 bar.
 
Niet geprobeerd Dominiek, maar het is wel de bedoeling om met die aflackpistool te spuiten, het is bedoeld om men romp te spuiten, meer dan een meter lang, zou wel moeilijk gaan met de Infinity denk ik.

ik ga mijn bismarck toch met zo'n pistool spuiten. naald van 0,4mm en de grootste verfcup. daar kan 45ml in. moet lukken denk ik. afin, ik zie wel goe jij dat doet want het zal nog een jaar of twee duren voor ik moet spuiten:P
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan