Hoofdsponsor

1/250 "Japans slagschip Yamato" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dirk,

Dit is dus een acryl-verfje dt je op maat (kleur) hebt laten maken?
Dit wil ook zeggen dat het een merk is dat je nog niet hebt gebruikt?

Dus eerst wat gaan oefenen om te kijken naar de beste mengverhouding en druk. Ik spuit met maximum 1.2 bar mijn Valejo en Aquacolor.
 
Dirk,

Dit is dus een acryl-verfje dt je op maat (kleur) hebt laten maken?
Dit wil ook zeggen dat het een merk is dat je nog niet hebt gebruikt?

Dus eerst wat gaan oefenen om te kijken naar de beste mengverhouding en druk. Ik spuit met maximum 1.2 bar mijn Valejo en Aquacolor.

Ik moet je helemaal gelijk geven Dominiek, zal me daar morgen mee bezig houden.
 
Update 25-09-2009

Heb net gedaan met de nageltjes uit de beplanking te halen en dan kan het schuren beginnen.
Heb ook een paar keer met de airbrush in de weer geweest met de nieuwe acryl verf van de gamma, en het gaat redelijk goed met een 0.15 naald van H&S Infinity en op 1.5 bar met de verf gemengd 3 delen verf en 1 deel water.

Dan nog klein beetje verder gedaan met Commandotoren
Nog laddertje achteraan de radar gehangen.
1_IMG_3912.jpg

En hier nog enkele laddertjes bij geplaatst, sorry voor slechte kwaliteit van deze foto.
1_IMG_3913.jpg

Ik ben benieuwd hoe het er zal uitzien als het in de kleur zit die het moet hebben, maar er is nog werk aan de winkel voor ik het in de definitieve kleuren zal spuiten.

Tot zover deze update.


(* 3 uur aan gewerkt, totaal 45 uur )
 
Laatst bewerkt:
Hoe dunner de vloeistof die je gaat spuiten,hoe meer lucht je erbij in moet mengen en hoe minder verf je moet instellen om te spuiten.
Ik ben hier achter gekomen door het spuiten van Parket plus.Dit is wel een van de meest dunne vloeistoffen die je nog nauwelijks kunt spuiten.Hierbij heb ik er minder parketplus door de sproeier laten gaan en meer lucht erbij in gemengd.Dat geeft een dunne maar (bijna)druppel vormige nevel.En ook zeer weinig op een plaats spuiten en steeds soepel bewegen blijven.Zeker niet op een plaats blijven.

Ron.
 
Met een scherp knip tangetje haal ik ze er uit en je kunt ze vullen met kneedbaar hout of als je de romp schuurt een beetje lijm erbij en het schuurstof vult ze automatisch, ook met plamuur kun je ze vullen maar als je er nog een fineer laagje op wil lijmen dan hecht de hout lijm niet zo goed op plamuur, het dringt niet goed door de plamuur en zo een slechte hechting, weet ik ook van Rik en het is juist.

Zo hopelijk help dit je een beetje.
 
je kunt ze vullen met kneedbaar hout

Oei oei...beter geen vloeibare hout gebruiken.
Met de tijd droogt dit uit,en dan zal het vloeibare hout gaan krimpen.Dan gaat het er geheid uitvallen.Dat wil je niet...

Ron.
 
hmm ron dan heb je tog geen goed merk hoor. want ik durf dat soms ook wel eens te gebruiken. na 5 min is het beenhard en dat geeft geen krimp meer niet als het nat word en ook niet na jaren ergens in of op te zitten.

ook de hechting is heel goed het lijkt wel lijm.
 
hmm ron dan heb je tog geen goed merk hoor. want ik durf dat soms ook wel eens te gebruiken. na 5 min is het beenhard en dat geeft geen krimp meer niet als het nat word en ook niet na jaren ergens in of op te zitten.

ook de hechting is heel goed het lijkt wel lijm.

Hierover zijn waarschijnlijk de meningen verdeeld,maar mijn ervaring en ook leerschool is dat alle vloeibare hout soorten met de tijd krimpen.Ongeacht de reclames daarover.

Vloeibaar hout heeft "echt"hout als bestandsdeel erin verwerkt.En hout krimpt en zet uit onder warmte en vocht invloeden.De oplosmiddelen waarmee vloeibaar hout is gemengd,beschermen het "echte"hout,als bestanddeel daarin,niet voor heel lange tijden.

Ik persoonlijk kan het alleen maar afraden voor onze hobby.
Beter een plamuur ervoor gebruiken.

Ron.
 
nog heel ff of topic sorry dirk/ de laat maar zeggen nieuwe generatie +/- 5 jaar worden niet meer in vocht gedompeld het is korrel achtig en voeld droog aan. en heeft naar mijn weten niets met hout te maken . het is puur chemis samen gesteld juist om deze kwaaltjes niet meer voor te hebben ( krimpen scheuren loslaten. ) ze kosten wel iets meer als de gene die in het vocht zitten maar zijn naar mijn mening dan ook 100% beter.

tot zover mijn bevindingen over hout vul middel thx;)
 
Even over houtvulmiddel.

Ik weet wat Amazone wil vertellen. Al is het zo dat een profbouwer helemaal geen vuller gebruikt. Nog de hout als de plamuurvuller.

Dit is voor een hobbyist niet te doen. Dan met dit schip. Dat geschilderd word geeft dit niet zoveel wat je gebruikt. Hiervoor zou ik dan wel voor een primer gaan, met daarna een plamuur. Daarna weer een primer. Maar dit pas als je helemaal klaar bent met lijmen van de huidlagen. Ander kun je idd niet meer lijmen.

De nieuwe generatie houtvuller op chemische basis heeft wederom een nadeel, hier kun je niet op lijmen, na lakken blijf je dit goed zien en schuren is vrij lastig omdat dit harder is dan de meeste houtsoorten.

Echter moet ik wel nageven dat deze idd bijna niet krimpt.....
 
>w
Zo, zal er een dagje of 6 niet aan kunnen werken omdat ik op cursus ben, moet namelijk morgen vertrekken naar Terschelling voor een DP cursu, DP= Dynamic positioning - Wikipedia

Donderdag avond terug thuis dus vanaf vrijdag zullen de update's terug komen. En dit allemaal met de auto 504km rijden en dan nog eens terug ook, wat een tering end zouden ze in Nederland zeggen, maar het schijnt dat het er mooi is, de wadden, we zullen zien, tot vrijdag.

>w
 
Het is te zeggen dat men niet echt het marine grijs in de ral kleuren kan bekomen, maar ik vind persoonlijk die Ral 7021 er het dicht bij aanleunen.
 
Als je met ral kleur gaat werken, moet je jezelf wel bedenken dat je toch een iets lichtere kleur moet nemen, dit vanwege het schaaleffect. En voor grijs, de ondergrond in de grijze primer. Dan krijg je het goede effect. Anders word het geheel te donker.
 
Ik heb de test gedaan met het canon geschut en de kleur ziet er goed uit hoor, wel ook grijze primer eerst.

Nu ik heb nog verder gedaan met schuren, wat een werk he :D ik heb wel nog een paar uur werk hoor met schuren, voor ik de eerste keer een primer kan gaan spuiten om dan te zien waar ik verder moet bijwerken met plamuur en terug schuren maar.

Morgen een paar foto's van het schuurwerk

(* 6 uur aan gewerkt, totaal 51 uur )
 
Beplanking Yamato ( Schuren )

Dan zoals gisteren verteld en vandaag gedaan, De Foto's:


1_IMG_3988.jpg


1_IMG_3991.jpg


1_IMG_3992.jpg


1_IMG_3993.jpg


1_IMG_3989.jpg


1_IMG_3990.jpg

Veel heb ik er niet aan toe te voegen, de foto's spreken vor zich, alleen bij de laatste foto ziet het er redelijk uit, maar er zit dus zeer veel schuurstof tussen de delen en heb dus nog wat plamuur werk om dit mooi te krijgen, maar komt wel goed, straks ga ik de romp stof vrij blazen en al een eerste keer de primer er op zetten om te zien waar ik nog meer kan schuren en dan plamuren maar.


(* 2 uur aan gewerkt, totaal 53 uur )
 
Laatst bewerkt:
:D het tofste werkje aan houtbouw :D

niet vergeten te snuiven dirk want dan geraak je pas echt bezeten door de microbe :laugh:

ziet er al redelijk goed uit maar tog nog een hoop werk zo te zien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan