Hoofdsponsor

1/12 Hydroplane Ferrari "Arno" van Achille Castoldi (1/12)

Amai, dat zijn idd een boel vragen.

Wel ik heb de platen van mijn schoonvader gekregen. Hij is meester goudsmid maar inmiddels met pensioen. Hij heeft ook zijn meester teken die hij in zijn juwelen mag slaan. :O en ook erkend zijn. Wat hij mij verteld heeft is dat Alpaca veel gebruikt word door leerlingen om mee te werken omdat het Alpaca niet zo duur is als zilver. En dus ook minder snel verprutst is. Als je de eigenschappen vergelijkt is dit in de legering idd anders. Dat is hier al verteld. Dan kijken we naar de bewerkbare eigenschappen. Die zijn dus bijna helemaal hetzelfde als zilver. Ook het resultaat is het zelfde als zilver voor ons leken. Ik heb ook een plaat zilver en goud, maar ja gebruik je dat voor deze doeleinden. Ik denk zelf maar even niet. De smeltpunten komen redelijk met elkaar overeen. Deze moeten oorspronkelijk als sieraad met zilver soldeer gesoldeerd worden. Wil je meerdere zaken aan elkaar solderen moet je ook verschillende temperaturen gaan gebruiken om te solderen. De soldeer is als het ware een plaatje zilver die is dan in verschillende diktes te krijgen. Deze verschillende dikte geeft ook het smeltpunt aan op temperatuur. De getallen kan ik zo snel niet terug vinden. Maar liggen ver genoeg uit elkaar om zo verschillende delen op elkaar te solderen zonder dat het eerst gesoldeerde deel los gaat komen.

Echter ik heb dit al vaker gebruikt voor allerlei doelen. En het is gebleken dat het voor modelbouw ornamenten zeer geschikt is en gewoon als messingplaat kunt verwerken. Dus zagen en solderen met een gasbrander met soldeertin. Na het polijsten zie je er niets meer van. Echter dit is niet de methode zoals het hoort, maar voldoende voor het modelbouw gebied.

Als je het zou gaan verwerken zoals het hoort dan krijg je een brander met een steen en ook nog verschillende zuren enzo. Dat wil ik niet in huis gebruiken. Dit ivm de dampen. Na het solderen is het materiaal helemaal zwart en moet je weer schoonmaken. Vandaar mijn keuze met soldeertin. Hierover straks meer verderop in het topic.
 
Bedankt Rik voor deze zéér waardevolle uiteenzetting....van mijn vele vragen,zijn er al veel van beantwoord.......en het vervolg,zoals je zegde ,zal ik heel zeker blijven volgen in deze topic.......bedankt maatje.........:8:8:8:8
 
Dan zal het dus ook even zwaar zijn in samenstelling als zilver?.

En is het ook zo buigzaam,dus een beetje in de richting van lood?.

Ron.
 
Het is lichter dan Zilver maar het komt er wel in de buurt. Daarbij is het een plaat dus qua gewicht valt het echt wel mee. Heb je goud daarintegen. Dat is veel zwaarder. Zo heb ik ook een klosje met gouddraad en messingdraad van de afmetingen. Dan zie je dat het gouden toch veel zwaarder is dan het messing deel.

Echter ik zou het goud en zilver nooit kopen voor modelbouw. Ik heb het gekregen toen mijn schoonvader stopte met zijn werkplaats en winkel. Je weet nooit waar het goed voor is toch. Ik heb heel veel uit zijn werkplaats mee gekregen. Later heeft hij alles verkocht wat is overgebleven.
 
Echter ik zou het goud en zilver nooit kopen voor modelbouw. Ik heb het gekregen toen mijn schoonvader stopte met zijn werkplaats en winkel. Je weet nooit waar het goed voor is toch. Ik heb heel veel uit zijn werkplaats mee gekregen. Later heeft hij alles verkocht wat is overgebleven.


Daar zullen dan wel veel handige tooltjes hebben bijgeweest.....die je bij je bouwerswerk kan gebruiken.............:8:8:8
 
Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook nog nooit van alpeca had gehoord. :wub:

Wéér iets bijgeleerd vandaag.



Droop
 
Droop dat is dan weer het mooie van een forum. :laugh: We leren allemaal weer bij.

Maar nu een paar plaatjes waarmee ik even in het kort wil uitleggen hoe ik ermee werk.

1_SANY2824.jpg
Allereerst even de stukjes uitzagen. Hiervoor heb ik een overtrek van papier genomen en daarmee de stukjes gewoon met een potlood afgetekend en kunnen uitzagen. Echter dit is nog redelijk grof en moeten het nog gaan afwerken.

1_SANY2825.jpg
De eerste stappen in het afwerken. De stukken komen aan stuur en bakboord te zitten in spiegelbeeld. En zijn trapeziumvormig en dus niet vierkant. Goed opletten dus.

1_SANY2826.jpg
De foto vertekend een beetje. Maar hier is het stukje te zien bij een tekening van de maat en van de locatie waar de plaat komt te zitten. Het is een luik.

1_SANY2831.jpg
Na het schuren word het plaatje dof. Daarna kunnen we gaan polijsten. Hiervoor gebruik ik een gewone huis tuin en keuken pasta om dit te polijsen. Let wel je word zo zwart als roet hiermee.

1_SANY2832.jpg
Het resultaat tot zover. Ik mag nog een beetje gaan bijwerken zie ik omdat er toch nog iets van kleine krasjes in zitten. Tijd zal het leren. :laugh: Poetsen, poetsen, poetsen en nog eens poetsen.

Hierna als deze straks voorzien zijn van hun gaatjes om ze vast te zetten kan ik deze op de romp plaatsen en dan als het geheel klaar is nog eens in de blanke lak zetten. Anders moet je ze blijven poetsen. Hiervoor is natuurlijk wel alleen een blanke lak geschikt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Toch wel mooi materiaal.Zo zie je maar weer,eerst zien en dan geloven:P.

Is eigenlijk ideaal voor naamplaatjes,nietwaar?.

Ron.
 
Idd ron. Het heeft de zelfde bewerkbare eigenschappen als zilver en een leek kan het verschil ook niet zien bij het eindproduct. Ik zie het ook niet altijd maar ruiken kan ik het inmiddels al wel. Ik maak hier ook wel eens sieraden van. Tenminste de simpele dan. Ik zal eens een plaatje maken van een handwerkstukje dat ik heb gemaakt. Ook daarvoor zijn sieraden.
 
Zo weer een kleine update.
De planeer platen van de zijkanten van het schip heb ik nu proberen te maken. En de eerste al aangebracht.



De platen grof uitgezaagd.


Eerst gaatjes geboord. En natuurlijk kunnen we daarna pas gaan afwerken. Maar dat had ik al in de vorige post laten zien.


Zo ziet het er uit als het er op zit. In de gaatjes komen natuurlijk spijkertjes. Daar heb ik quilt spelden voor gebruikt. Dat zijn echt hele fijne naaldjes en ook nog lekker kort en scherp.


Sorry voor de wazige foto´s. Ik probeer later wat betere te maken, maar de camera kan zich moeilijk scherpstellen op het glimmende oppervlak van enige afstand. Dus hier nog maar eens mee spelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi materiaal,waar is het eigenlijk te krijgen,en wat is de kostprijs van zulk materiaal?.

En het ziet er ook(alhoewel je door de camera niet geheel goed ziet)heel realistisch en afwerkend uit zo.

Ron.
 
Ron, het is hier ook te koop. Duur is het niet. Valt echt mee. Daar heb ik mijn zaagjes ook gekocht. Goede service moet ik zeggen

Zilvermaan winkel
 
Mooije update Rik, kan je dat materiaal ook solderen met tin?
 
Eigenlijk moet je het met zilver solderen. Dat zijn dunne plaatjes die je kunt knippen en dan als reepje er op legt. En daarna zo heet stookt tot het zilver smelt en het dus soldeerd. Dan na afwerken zie je het niet meer. Nu met soldeertin is dat anders. Dat blijf je wel een beetje zien. En dan is het natuurlijk ook niet zo sterk als zilver. Maar voor het werk dat ik ga doen voldoende stevig. Dus ik ga het idd met Tin solderen.
 
Prachtige uiteenzetting Rik,over iets wat me eigenlijk heel hard intresseert,nog een vraagje:zou je dit ook kunnen gebruiken voor beslag en atributen voor een historisch schip,wat ik wil zeggen is ,kan je het gemakkelijk in bepaalde vormen brengen.....ik heb hier toch al veel van geleert......:8:8:8
 
Hey Rik,

Knap hoor hoe je die plaat met al die gaatjes maakt :)

Is het materiaal ook buigbaar(bv : in rechte hoeken) , zoals messing of alu plaat ?

Groeten, Pascal
 
Ja jongens je kunt het overal voor gebtuiken. Het is ongeveer even hard als messing op het gevoel. Meer als zilver dus. Maar dat ligt er dicht bij in de buurt. De dikte is 0,70 mm. Dus best dun. Maar als je kijkt naar Pe is dit weer heel er dik. Gezien dat pe vaak iets dunner is dan 0,12 mm. Het is geod buigbaar. Zeker als je het heet buigt. Maar het kan wel koud gebogen worden. Maar zoals alle metalen verzwak je het wel.
 
Hallo Rik,


Prachtig model!!!
Heb je hiervoor de tekening van Amati gebruikt?
Ik had nog een vraagje wat betreft Alpaca; wordt dit met de tijd ook zwart zoals zilver?
 
Sory de vraag even niet gezien, :huh:

Maar idd, het Alpeca word dus na verloop van tijd zwart. Net als zilver dus. Dat is op te heffen doormiddel van een laklaagje er over te zetten. Dan kan er geen lucht en andere schadelijke stoffen bij.

De tekeningen heb ik van Peperbus gekregen.
 
Zo weer een heel klein updatje.

1_SANY2864.jpg

Het roer en wat kleine zijkanten waartussen het roer geklemd zit. Deze plaatjes moeten doormiddel van gaatjes het roerblad bijeenhouden. Deze zal ik eerst netje vast solderen. Dan kan daarna een klein gaatje geboord worden of een boutje of iets daar aan gemaakt worden. Daar ben ik nog niet helemaal uit. :D

1_SANY2865.jpg
De ophangbeugel van het roer. Hierin komt de rol die het roer zal kunnen laten draaien. Een soort van kettingwieltje dat er in komt.

1_SANY2869.jpg
En dan het leukste deel. Het wieltje.

Helaas had ik eerst meer plaatjes. Maar die staan na het vastlopen van mijn camera ineens niet meer op het kaartje. Raar maar waar.

Iig Er komen nog een aantal plaatjes waarin ik zal uitleggen hoe ik het bewerkt hebt. Dan kun je zien dat als je de juiste handelingen uitvoert het echt niet moeilijk is om met Alpeca te werken.

Tot de volgende update. En stel gerust vragen he. :laugh:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan