Hoofdsponsor

1/12 Hydroplane Ferrari "Arno" van Achille Castoldi (1/12)

Vragen heb ik momenteel niet maar ik volg dit wel met de grootste interesse.

Ben al benieuwd naar de andere plaatjes, Rik. ;)


Droop
 
Zeer interessant Rik, ik kijk reikhalzend uit naar de extra foto's en de uitleg!

groeten, Rinie
 
Hoe heb je het wieltje in het midden gesoldeerd?.
Dus zonder dat het uit het midden komt te zitten tijdens het solderen?.

En laat je het soldeersel dan uitlopen?.
Omdat ik er geen dikke lasnaad zie zitten.

Ron.
 
Dank je wel jongens. De uitleg zal denk ik zo ong volgende week zijn. Dit door het werk.

@ Ron. Dat wieltje zit nog niet gesoldeerd.

Het vloeien is gemakkelijk. Met de soldeerbout het metaal heet stoken. Ik gebruik een 35 watt soldeerboutje hiervoor. Dan kan je doormiddel van S35 te gebruiken het tin goed laten vloeien. Als het metaal heet genoeg is loopt het vanzelf rond. Dan daarna met een vijltje en schuurpapier de restjes wegvijlen om daarna te kunnen schuren en polijsten. Dan zul je zien dat je het niet ziet. Daarna gaat er blanke lak overheen om te fixeren. Anders blijf je poetsen. ;)
 
Zeer mooi gedaan,geen simpel figuurtje om uit te snijden.
 
Ik heb geen idee waarvoor het wieltje dient, dat zal wel duidelijk worden tijdens de volgende updates. Maar het ziet er wel prachtig uit, zoals Newbie al schreef : geen gemakkelijke vorm om uit te snijden.

Puik werk Rik ^^

Groeten, Pascal
 
Dank je wel voor de complimenten. Daar leef ik weer van op. ;)

Verder niet veel gedaan deze week. Door mijn huidig arbeidsomstandigheden zullen we maar zeggen. :unsure: Je weet wel, moe als je thuiskomt. :huh:

Maar goed genoeg daarover. Ik zal iig na het weekeinde netjes uitleggen hoe we dit metaal kunnen bewerken en dat zal ik dan aan de hand van het wieltje doen. Pascal dan zal het voor jou ook duidelijk worden waar dit voor is.

Maar deze plaatjes wilde ik om de week maar even te breken jullie niet onthouden.

1_SANY2880.jpg

1_SANY2881.jpg
De planeer platen van de onderkant. Netjes gepolijst en natuurlijk voorzien van alle gaatjes. Nooit gedacht dat ik dit met één en het zelfde boortje zou redden. Aangezien de boortjes pas over 3 weken binnen gaan komen.

Iig tot de volgende keer. :P
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Prachtig werk Rik ApplausApplaus . Hoe doe je dat om zo een kleine gaatjes mooi op een lijn te boren en zonder breken ?
 
Waarom heb je bij de bovenste platen in het begin 2 gaatjes langs elkaar geboord.

Als dit ter versteving was , waarom heb je dan geen volledige 2de rij geboord.
 
Dank je wel voor de reacties.

Ik weet niet exact wat de theorie is Newbie. Maar het 1op1 model heeft dit ook. Dus heb ik dat aangehouden. Leek mij het meest verstandig. Maar idd achteraf (nu jij dit schrijft) denk ik wel eens ach het is wel een model. Dus beter de continuiteid bewaren. Ook ik leer elke dag weer van dit soort zaken. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik daarmee ga doen.
Iig dank voor je opmerking. Dat word erg op prijs gesteld.
 
Inderdaad strak gewerkt hieraan,Rik.
Kan er helaas verder weinig aan toevoegen.

Ron.
 
Even alvast een begin voor morgen. Ik zou een inzage geven van het verwerken van Alpeca. Hier kom ik morgen op terug. Maar vooraleer ik dat doe even mijn eerste projectje laten zien. Ik ben begonnen aan een soort van clip die aan het centuur gedragen kan worden door vrouwen die quilts maken. Ik heb toen geprobeerd een replica te maken van één uit de Victoriaanse tijd. Een chatelaine, hier worden kettingkjes aan gehangen waar dan weer het naai gereedschap aan komt te hangen. Zoals naalden, schaar, garen enz. Zo ook bijenwas om de draad te waxen.

1_SANY2889.jpg
Het orgineel met allerlei stukjes gereedschap. Uit het boek; Eigentijds Quilten van Michelle Walker

1_SANY2887.jpg
Uit een boek is het moeilijk te vergroten. Maar bij deze een poging. Het orgineel is eigendom van; Gillian Horn.

1_SANY2890.jpg
Dit is dus wat ik er van gemaakt heb. Dit is ruim 12 jaar geleden.

1_SANY2891.jpg
Even alleen.

1_SANY2893.jpg
En natuurlijk een naalden koker.

1_SANY2894.jpg
En dan natuurlijk een klosjes houder. Deze is zelf bedacht.

Tot morgen voor wederom een onderdeel van de Ferrari dat ik zal beschrijven voor het verwerken.aar eens mee spelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Rikske, jij bent ook van alle markten thuis, hé? ^^

Is er nu écht niets waar jij geen verstand van hebt? :laugh:


Droop
 
Heel veel Droop, ik heb van heel veel dingen echt geen verstand. Nu ben ik mij aan het orienteren op een auto. Als de handelaar zegt dat hij goed is moet ik dat maar geloven. Al is het een wrak. :O

Maar goed daar gaat het nu niet om. Ik had beloofd een how to te maken voor jullie. Bij deze. En heel veel plaatjes.

1_SANY2895.jpg
Even opvrissen, het onderdeel. Het o zo vreemde wieltje. De werking ervan komt nog wel en word echt duidelijk. Geloof mij. Op deze afbeelding is het ingesmeerd met S-39. Een vloeimiddel. Deze laat het tin vloeien.

1_SANY2896.jpg
Het eerste stukje is nu gesoldeerd. Hier ga ik de plaatjes deel bij deel solderen. De tin vloeit nu de eerste keer niet. Dit is een soort van puntlassen om maar zo te schrijven.

1_SANY2897.jpg
Punt twee. En zo gaan we verder.

1_SANY2898.jpg
Deze puntjes worden daarna uitgevloeid, hiervoor moeten we simpel met de soldeerbout over het deel heen blijven wrijven wat we willen vertinnen om maar te schrijven. Dan als het metaal heet genoeg is zal dit doorvloeien. Echter zal dit niet ineens gaan over het voledige oppervlak. Dus zullen de bout als een stift over het geheel moeten trekken om het mooi te laten vloeien. Daar waar je geweest bent zal het afkoelen en stollen. En waar je naar toe gaat moet het de kans geven om uit te vloeien. Hiervoor werkt het vloeimiddel voor je mee.

1_SANY2899.jpg
Het resultaat van het gesoldeerde onderdeel. Ziet er niet uit. Ik weet. Maar dat gaat zeker goed komen. Ik gebruik tin zonder harskern. Dat om het fijt dat ik het toch met vloeimiddel uitvloeit en dat de hars niet nodig is. Daarbij heb ik deze op voorraad.

1_SANY2900.jpg
1_SANY2901.jpg
Dan het roer en de roerhouder erbij. Dit even weer als geheugensteun.

1_SANY2902.jpg
Dan komt het geheel zo in elkaar. Let wel het is nog geen eindproduct. Maar zo kan je gewoon zien hoe dat het er uit mag gaan zien.

1_SANY2903.jpg
Iets schuin van onder genomen. Daar heb je het wieltje dus ook wat mooier in beeld.

1_SANY2904.jpg
Om even terug te komen. Het wieltje was gesoldeerd. Dus moeten we het nu netjes af werken. De tin is nu netjes afgekoeld en dus met een fijne fijl weg te vijlen. Nu begrijp je gelijk waarom het zo belangrijk is dat het soldeertin goed uitvloeit. Dan vloeit het dus ook tussen je onderdelen in.

1_SANY2905.jpg
Dan mag er aan de zijkant van het wieltje een gleufje gevijld worden. Hier zal straks een staalkabel in lopen. En deze mag dus niet ervan aflopen. Eerst netje het midden zoeken van het onderdeel en dan met een driehoek vlijltje de eerste aanzet. Stukje voor stukje kun je de gehele rand afwerken.

1_SANY2908.jpg
Zo zal het resultaat gaan zijn. Met een beetje geduld kom je een heel eind.

1_SANY2910.jpg
Eens klaar dan kan het wieltje aan het roerblad gesoldeerd worden. Zoasl ik de dryfit heb laten zien. Nu eerst weer met een punt lasje deze vast zetten. Dan kan het wieltje op het roerblad gericht worden. Hiervoor gebruik ik de blokhaak. Dit hoeft verder geen uitleg toch.

1_SANY2912.jpg
Eens klaar. Dan kunnen we beginnen met het goed verwarmen van het onderdeel. Dan zal ook net zoals in het begin de tin netjes erin lopen en mooi uitvloeien.

Word vervolgd. Even geduld. Veel foto´s.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
1_SANY2913.jpg
Aan jullie om te oordelen. Geslaagd of niet. :ph34r:

Maar we gaan wel verder.

1_SANY2920.jpg
En dan op het hart van het wieltje een klein gaatje boren. Hier mag dan een ronde as gesoldeerd worden. Deze as zal hol moeten zijn om dat het als een scharnier moet gaan werken. Zo zal het roer kunnen draaien.

1_SANY2914.jpg
Maar ook in de beugel zal een ronde as moeten komen. Deze as zal dus ook hol moeten zijn. Als eerste een koperen buis dus in het geheel solderen, maar eerst natuurlijk een gaatje boren daar waar het asje weer in gesoldeerd mag gaan worden.

1_SANY2915.jpg
En dan mag deze netjes weg gezaagd worden. Als je goed kijkt zul je zien dat het asje weg is tot het deel van de dikte van de plaat. Het asje van het roerbladwieltje zal hier dan tussen gaan passen. Deze zijn dus bedoeld als soort van vulbussen.

1_SANY2916.jpg
En dan een dunner asje dat daar precies tussen zal passen. Hier is dan een scharnier geboren. Het binnen asje zal iets langer gaan worden dan het totale hoogte van de steun.

1_SANY2917.jpg
En nog eentje maar dan met het roerblad van opzij. Zoals je ziet het kan scharnieren.

1_SANY2918.jpg
En daar zal deze gaan komen. Let wel nu nog de steun gaan afmaken met een vlakke plaat waarmee deze bevestigd kan gaan worden.

1_SANY2919.jpg
Eens deze plaat is uitgezaagd, kan deze nog netjes op het steuntje gesoldeerd kunnen worden.

1_SANY2920.jpg
Dan zal het natuurlijk ook gepolijs moeten worden. Eerst met schuurpapier netjes glad geschuurd. Dan kan het met een mooi polijst middel gepolijst worden. Eigenlijk is bijna alle metall polisch wel goed genoeg om dit mooi te laten blinken.

1_SANY2922.jpg
Terwijl het polijst middel aan het drogen is. Dat moet vanwege het uitpoetsen vanwege het poetsen. Kan er dus verder gewerkt worden aan de bevestigingsplaatje. Deze zal ook de staalkabel gaan gelijden. Deze gelijders zal ik van messing maken. En er natuurlijk ook op solderen. Nu ga ik op het solderen even niet meer in. Dat is hierboven al helemaal uitgelegd.

1_SANY2923.jpg
Eenmaal met een paar boortjes de gaatjes op de juiste maat uitgeboord te hebben kan het messing ringetje op de plaat gesoldeerd worden. Er zit en borstje aan die dan in het gaatje valt. Hierdoor moet het gaatje 3 mm worden. En valt het ringetje er dan al mooi strak in.

1_SANY2924.jpg
Et viola. Daar is het onderdeel geplolijst en gelakt.

Pffffff. Dat was een hele bevalling dit verlagje. :huh:

comments are welkom. :P
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er indrukwekkend uit Rik, zeer geslaagd!
Zeer interessant om deze masterclass metaalbewerking te volgen :D

groeten, Rinie
 
Netjes,Rik.Scratchbuilding in ten beste..:)

Ga je de stuurkabels ook aanbrengen?.

Ron.
 
Ja ik ga ook stuurkabels aanbrengen. Deze worden van staalkabels gemaakt. Ik van een kralen winkel staalkables gekocht. Presies op schaal en nog geen euri.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan