Hoofdsponsor

1/12 Hydroplane Ferrari "Arno" van Achille Castoldi (1/12)

Nou,Rik...je schrijft dat je de feeling even kwijt bent.

1_SANY2973.jpg

In deze foto is dat toch wel niet terug te zien.Wat een pracht van een onderdeel heb je daar gemaakt.
Dat komt zo uit een kit,lijkt het.Erg strak gemaakt.Jij mag wel het instrumentarium gaan maken voor de KURSK:laugh:....prachtige job.

Waar heb je trouwens het printje mee geseald?.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waar heb je trouwens het printje mee geseald?.

Ron.

Dit heb ik met blanke lag geseald. Gewoon over de print heen om maar zo te schrijven. Ik heb hoog glans gebruikt. Dan krijg je een mooie glimmende klok zoals dat vroeger was.

Let hierbij dan wel dat je geen watergedragen inkt hebt. Dan loopt deze uit.
 
mooi kunstwerkje,wat gaat dat geven als de feeling terugkomt.
 
Schitterende update, Rik...

1_SANY2973.jpg

Mocht op deze foto je duim niet staan, dan zou je zweren dat het een 1/1 model is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Rik ,

Ik moet eerlijk zeggen dat op dit soort werk ik zeker mijn petje voor af moet zetten.ApplausApplausApplaus
 
Dank je jongens, hier knap ik toch wel weer van op. ;)

Dan straks maar de schroefas knutselen. Eens kijken wat dat gaat geven.
 
zelfs zonder feeling lukt onze Rik alles ;)

het zou echt zonde zijn om haar nu te laten staan. ze is al zo mooi
 
Prachtige update Rik :)

Het dashboard ziet er fantastisch uit, maar de stoel ook. Wat voor materiaal hebt ge gebruikt om de stoel te bekleden ?

Groeten, Pascal
 
Pascal,
Ik heb leer gebruikt en dat met contact lijm gelijmd op de stoel. Dan lekker laten drogen en daarna schilderen. Ach het is een probeersel, ik wil graag een strak model. En dus de stoel is nu ook strak. Ik wacht nog even af en zie het resultaat nog een paar dagen aan. Dan zien we wel verder. Anders zullen we wel verbouwen of nieuw bouwen. De tijd zal het leren.

Maar goed ook nu weer een update.

1_SANY2976.jpg
Het kleurtje zit er op. Dus ik heb een nieuwe spuitbus. Wat blijkt met de oude bus? Ook in een spuitbus kan een vlies komen. Net zoals de potten verf waar wij het huis mee schilderen. Dan kunnen we deze vellen los prikken/schudden maar dan krijg je ook weer iets vervelends. Dan gaat zo´n stukje vel mee en krijg je dit weer op het model. Al is het maar klein, het moet natuurlijk door de nozzle, het is lelijk. Ik heb mogen zien in de winkel. Dus maar een nieuwe aangeschaft. De winkelier gaf aan dat dit komt doordat er minder dan een kwart in de bus zit en dat de bus in de koude heeft gestaan. De koude klopt niet, de bus heeft in de huiskamer gestaan. Dan waarom heeft de bus geen druk meer. Dat komt omdat er door het vel geen verf doorgelaten word. Normaal komt de verf door een slangetje heen, dit slangetje moet wel de verf omhoog laten. Dan als de lucht boven het vel niet meer het effect heeft dat de verf druk krijgt, komt er dus niets meer uit. Het verklaar ook gelijk dat ik wel een balletje hoorde maar de tik was anders. Dit viel wel op maar ik kon het niet plaatsen.
Waarom vertel ik dit. Dan weten jullie dat dit dus blijkbaar mogelijk is. Ik wist het niet. En maakte dit nu voor het eerst mee.


1_SANY2975.jpg
We knutselen weer verder. Nu zien we dat ik bezig ben met de sluitingen van de kap. Deze word gemaakt van Alpeca en zal doormiddel van een veer gesloten zijn .Echter zal de veer gemaakt worden van een metalen draad die ik zelf maak. Hierover zal ik later bij eentje terug komen hoe ik dat doe.

1_SANY2979.jpg
De veer en het sluitpunt. Dat sluitpunt maak ik weer van messing. Dit vind ik nu eenmaal mooi. Dat geeft een beetje verschil aan in het metaal. Anders is het wel erg saai. Door het oog zal een klein nageltje of schroefje komen. Dan boven aan de metalen plaat zal dit ook gaan komen. Dit ter bevestiging.

1_SANY2980.jpg
Het resultaat van een avondje draaien.

Tot later weer. :D We hebben er weer zin in.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Rik,

Dat is een superstrak gespoten lak :O :O :O :O

Ook een heel mooie manier om veren te maken. Ik verzamel al een tijdje de veertjes die in een aansteker zitten, deze zijn heel dun en best wel lang, en geven dus veel mogelijkheden. Maar op deze grote schaal vind ik jouw manier zeker de beste ^^

PS : misschien kunt ge op het leer van de stoel nog wat "lijntjes" aanbrengen ? Zoals John het doet met zijn 1/18 Bburago modellen, staat op pagina 4 van zijn bouwverslag : Modelbrouwers.nl modelbouw :: Ferrari 250 Testa Rossa 1958

Groeten, Pascal
 
Dat is idd een idee, maar de zetel heeft deze piping helemaal niet. Ik denk er nog even over na. Het leer in de juiste kleur is nu eenmaal moeilijk te krijgen. En de schaal is best groot. Daarbij wil ik haar echt strak hebben. Dat is de uitdaging. We kijken het nog even aan. :D:D

Maar het idee is schitterend. :P:P
 
Ja John is een echte kei in het ombouwen van Bburago modellen, het rode leer is eigenlijk niet rood, maar gespoten met rode verf.

Als de Arno stoel die piping niet heeft, is het natuurlijk zonde om die wel aan te brengen. Ziet er wel heel erg strak uit hoor ^^ Ik weet dus weer bij wie ik moet zijn om vragen te stellen als ik met leer ga werken.

Groeten, Pascal
 
1_SANY2976.jpg

Rik,dit heb je erg strak gespoten.Ziet er fantastisch uit.
Tja....zo kan ik ook geen kritiek leveren:laugh:.....

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
oranja :D is dit met een bijbedoeling rik :D
tog raar dat er een veletje op je spuitbus komt die dingen zijn normaal tog lucht dicht.

en voor de rest 8) alles ziet er weer tiptop uit men komplimenten
 
Amazone,

Die bussen zijn dus ook luchtdicht. Maar om er druk op te krijgen zit er drijfgas in. Deze drijfgas zorg er ook voor dat er een vel op komt, net als een bus verf waar er meer luch dan verf in zit. Zo is mij uitgelegd. Het is voor mij de eerste keer hoor. Dus ook ik sta versteld hiervan. Zo´n ramp is het niet, alleen je moet weer naar de winkel om een nieuwe te halen. En dat gebeurt altijd op zondag. Zeker als je weer moet werken daarna kun je dus niet verder. En dan baal je echt. Zeker als het een tijd geleden is dat je hebt kunnen bouwen.

Maar goed we gaan weer verder. Vandaag nog even lekker bouwen straks. Morgen weer aan de slag voor een dag of 10 achter elkaar. :ohmy:

Enne, het is echt rood hoor. De kleur is echt erg vertekend door de verlichting die erboven hangt. En ik heb de kap ´s avonds gefotograveerd. Dat is niet echt handig qua kleurbeleving.
 
Zoals beloofd weer een update,

Als eerste wil ik even laten zien hoe ik de veren heb vervaardigd.
1_SANY2985.jpg
De basis, tuinbind draad van metaal. Deze is niet rvs. Waarom zien we later.

1_SANY2981.jpg
Eens een stukje metaal draad om een asje gewikkeld, en dan krijgen we een mooie veer.

1_SANY2984.jpg
Van deze veer knippen we dan het einde af. En dan kan doormiddel van een vijltje de stompe delen die scherp zijn afgevijld worden.

1_SANY2988.jpg
En dan waarom ik geen rvs heb gekozen. De metaalkleur is dus na het borstelen met een staalborstel het zelfde als de rest van het Alpeca. Dat van rvs is wat zwarter/donkerder van kleur. En dat is dan weer niet de bedoeling. Er komt nog een laagje blanke lak overheen om het geheel te sealen dus zal het niet gaan roesten. Ook dan blijft de glans goed. En hoef je het nog alleen maar af te stoffen ipv op te poetsen steeds.

1_SANY2989.jpg
Eens de onderdelen klaar zijn kan het gesoldeerd worden, het resutlaat is jullie reeds bekend.

1_SANY2990.jpg
En dan na een ochtendje weer te hebben mogen prutsen, is dit het resultaat, nu nog de rest aanbrengen en we kunnen weer verder met de andere zaken.

Ook nu geld weer tips en comments altijd welkom. En word vervolgd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi how-to over die veren Rik :)

Kunt ge misschien een foto of tekening van een 1/1 Arno erbij zetten ? Dienen deze veren om die klep in de kap dicht te houden ?

Groeten, Pascal
 
Ik zal er even eentje voor je zoeken. De veren dienen idd om de kap op de plaats te houden. Deze kan er in het geheel vanaf gehaald worden, En word via deze weg gesloten. Vandaar dat ik deze wijze ook heb toegepast.
Ben nu bezig met het windscherm. Eens kijken of dat allemaal wil lukken. :laugh:
 
Nog even geduld Pascal.

Ben even lekker aan het knutselen geweest.
Zie foto´s.

1_SANY2991.jpg
Het raamwerkje.
Behoeft nu denk ik geen uitleg meer. Het solderen enzo heeft nu genoeg aandacht gehad.

1_SANY2993.jpg

1_SANY2994.jpg

Twee foto´s omdat ik alsnog de kleur niet echt goed wil krijgen. Op de een of andere wijze reageert de camera op de reflectie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
pfff..... Rik, je bent me in het ootje aan het nemen, toch? Het is wel degelijk 1 april vandaag. Dit is geen model, maar ergens het grote model dat je voor je hebt staan...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan