Hoofdsponsor

1/12 Hydroplane Ferrari "Arno" van Achille Castoldi (1/12)

Gelukkig niet hoor.

Maar om jullie wat kritiek te kunnen laten leveren, hier even een plaatje van het orgineel.

1_ferrariclub8a.jpg

Alleen heb ik de bron niet meer. :angry:Dus wie weet graag even melden. Dan kan ik dit erbij plaatsen. Alvast bedankt. :huh:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
1_SANY2535.jpg

1_ferrariclub8a.jpg

Wijst uw start niet te puntig omhoog tov 1/1 model.

Btw prachtige update.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou, dat zou idd kunnen. Dat was mij nog niet opgevallen. Maar let wel er zit bij het origineel wel een metalen strip overheen die het effect anders maakt. Dan ook nog even de hoek van de foto meegenomen.

Ik zal dit eens na zien.
goed gezien. ;)
 
Kon het niet laten, maar ik heb even wat foto´s bekeken en kom tot de conclusie dat het aan de hoek van de foto ligt.

De professionele bouwers.
1_ferrari-model-boat-1.jpg

1_fd66_1.jpg

Bron van de foto´s. Zie link in de foto.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De rode kleur bij m'n kottertje komt soms ook wat oranje-achtig over op de digitale foto.

Verder heel strak zeg, bijna niet te geloven dat het uit hout gemaakt is!
 
Amaai Rik,

Ik ben een paar dagen weinig of niet op het forum geweest en wat ik hier nu te zien krijg is echt formidabel.

Man, dit is echt prachtig wat je hier aan het maken bent.

Pure klasse en... ... ... chapeau!!





Droop
 
Nog enkele details eraan,en dan is ze gereed he,ziet er in ieder geval strak uit.

Helaas kan ik geen kritiek leveren:P..

Ron.
 
Dat noemen ze een juweeltje.
Als ik je zo volg zie ik dat je, je ziel legd in je werk nooit tevreden altijd opzoek hoe het nog beter kan ApplausApplausApplaus
 
Nou zo ver is echt nog niet hoor. Maar goed. Het is idd wel over de helft heen.

Ook altijd wel jammer natuurlijk als een project afloopt. Maar dan kan je natuurlijk ook weer aan een ander mooi schip beginnen. Ook die heeft zich aangemeld. Maar daarover later meer natuurlijk. We gaan niet op de zaken vooruit lopen.

Nu ben ik momenteel aan het zoeken naar een geschikte as. Dus een as die ook lang genoeg is. De as die ik heb liggen is net een cm of 3 tekort. :( En dus kan ik die niet gebruiken.

Ook ben ik nu nog aan het zoeken hoe ik de uitlaten nu ga aanpakken. Dat is dus een behoorlijke klus als ik de overgangen enzo allemaal zie. De materialen zijn dus nog niet allemaal aanwezig, maar vandaar dat ik jullie toch wel even op de hoogte wilde houden hiervan. Ik ben jullie niet vergeten.
 
dag,rik
iets hoger op deze pagina plaats ge een foto van een prof,
rik,ik denk dat ge veel te beschijden bent.
als het werk dat ge hier toont niet van een prof is ,dan weet ik het niet meer
ik doe het in elk geval niet na
groetjes,ronny
 
Dank je Ronny, maar een prof, dat ben ik echt nog lang niet.

Zeker niet na vandaag. Laat dat iig zeker zijn. :ohmy: Het lijkt wel alsof het modelbouwen een beetje roestig aan het worden is. Dit tot groot vermaak van mijn andere helft van het trouwboekje. :@ Tja, als alles weer eens voor de zoveelste keer mis gaat he. Dan kan zij het niet laten. :tongue: Vraag ik haar nog; "Wil je mij er aan herinneren als ik nog eens zo'n project start?" Wat denk je dat het antwoord is? "Echt niet, en dit schouwspel moeten missen de volgende keer?" :ohmy::ohmy:

Nou ja, er is wel wat gelukt zullen we maar schrijven.

Als eerste waar ging het mis?

1_SANY3006.jpg
Nou hier, we zien de messing massieve staaf. Iets anders kon ik niet vinden dat voldoet aan de maat. 5,9mm Doorsnede. Dus daarop geprobeerd om de steunen er op te solderen. En je raad het al. Dat valt niet mee. Waarom niet. Wel messing dat massief is houd lang warmte vast. Maar voor je dit warm genoeg hebt om dit te solderen met Alpeca. :O Dus met een tangetje deze in de juiste positie houden en heet stoken. Jawel met de gasvlam, Met de soldeerbout is dit niet te doen. :( Maar dat is dan ook niet anders. Eindelijk twee steunen geplaatst. Blijkt dat het schaaleffect er niet goed in zit. Waarom, de montage plaat komt dan niet goed uit. Hiervoor na een dagje solderen en eindelijk alles goed te hebben deze er dus weer af kunnen veilen.

Dan moet er ook nog een dwarsplaat op komen. DEze dwarsplaat moet dan als houder dienen om deze as aan het hout te verbinden via de bouten die er vanbinnen uit aan vastgedraaid kunnen worden. Dus we gaan weer verder.

1_SANY3009.jpg
Hier zien we de plaat waar ik het over heb. Deze plaat moet je dan ook goed solderen anders laat deze dus weer los aan de as. :angry: Affijn je snapt het inmiddels wel he. Het is allemaal een beetje roestig. Maar uiteindelijk wel gelukt.

1_SANY3010.jpg
Dan aan de voet ook een plaat. Deze plaat zorgt er dus voor dat de as goed op zijn plaats blijft. De echte heeft dan wel een iets kleinere, maar zo voor het effect mag je soms wel eens iets afwijken van het origineel. Dit om het juiste effect te krijgen. Dit is dus een echt bewuste keuze geweest. ;)

1_SANY3010.jpg
Het afgewerkte geheel. De schroef is gemaakt van aluminium dat is gegoten. Deze had ik nog liggen al was deze wel niet helemaal mooi meer. Dus helemaal met de staalborstel van de dremel geaaid. Dan hier en daar netjes bijgevijld zodat er een juiste vorm uit komt. En natuurlijk de juiste maat schroefbladen. Daarna alles polijsten en je krijgt een zeer mooi resultaat.

1_SANY3012.jpg
1_SANY3013.jpg

En dat is nu het resultaat voor vandaag. Sorry voor de avondfoto's. Maar het idee is duidelijk denk ik.

Zo en nu maar eens een biertje. Morgen Cursus. Lekker een week in de schoolbanken en overdag ook nog, dus als het mee zit. Ook nog eens lekker bouwen s'avonds. En niet te vergeten nog wat forum zaken regelen voor een zeer geslaagd model van een goede modelbouw collega. :dry:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jij vind het roestig als je hier een dag over doet ? :O

Ik zou er weken over doen om dan nog niet zo een mooi resultaat te hebben !!

Mooi Rik.
 
Hoi Rik,

Ondanks de moeilijkheden wil ik je toch feliciteren met je soldeerwerk.

Héél netjes gedaan, hoor!




Droop
 
Strak werk,Rik.
Ziet er toch fantastisch uit.

Zou zo een rc model kunnen zijn^^.

Ron.
 
Hoi Rik,

ik moet mij aansluiten bij de rest.
Je soldeerwerk ziet er zeker netjes uit.ApplausApplaus

Ik heb vernomen bij ons in de club als ze met het solderen beginnen aan de stoomketel.
De ketel die een aantal mm dikte hebben worden eerst voor verwarmt om een betere soldeervloeing te krijgen.(dmv: gasbrander of lasbrander)
Natuurlijk word er gebruik gemaakt van hard soldeer gebruikt, die gebruikt
word bij een Smelttraject 595°C - 630°C en Soldeertemperatuur 610°C.
Het is dan ook niet onverstandig om soldeer -pasta of poeder te gebruiken.
Om het geheel netjes in mekaar te vloeien.(vb: griffon S-39, flux-6)
Deze spulletjes kun je gewoon in elke doehetzelf-,sanitair-winkel krijgen.
Ik zelf gebruik flux-6 al van in mij schooltijd. Goei spul!!
Misschien als je dit spul nog niet kent zou je het kunnen uitproberen.
 
Bedankt jongens, ja het voelt toch echt wel roestig aan hoor. Klinkt raar denk ik, maar ik zou dit toch anders veel sneller met veel minder problemen doen. Nu wil ik morgen lekker verder en dat ga ik ook doen. Heb mij de smaak ook wel weer te pakken. Dan ga ik mij toeleggen op de inlaten. Ik wil de romp graag klaar hebben zodat deze in het geheel gespoten kan worden nadat de metalen delen nog voor de laatste keer opgepoetst worden, dit om ervoor te zorgen dat dit netjes geseald word.

Ik heb besloten om de stoel opnieuw te maken. Dan met putty de vorm er in aan te brengen. En nee, ik ga geen leer gebruiken maar wel de rollen enzo aanbrengen. Dat vind ik toch echt wel mooier. ;) Dus nog wel wat werk. En het venstertje nog laten glimmen. :huh:
 
Deze spulletjes kun je gewoon in elke doehetzelf-,sanitair-winkel krijgen.
Ik zelf gebruik flux-6 al van in mij schooltijd. Goei spul!!

He, he, he, dat gebruik ik ook, maar laat ik het zo schrijven, een staaf van ong 6mm dik messing, en dan Alpeca van ong. 0,5 mm daar weer op solderen met soldeertin 60/40 is niet gemakkelijk. Als je het eerste deel vast hebt zitten, dan wil je het tweede deel vast solderen en voor dat deze goed vast zit. Laat dat weer los. En met de brander voorverwarmen is wel een idee en heb ik geprobeerd, maar dat gaat echt veel te hard. Dan valt alles er zeer snel weer af. Dus echt voor de rustige methode die wel langer duurt gekozen en met de soldeerbout gedaan. En natuurlijk met soldeerwater s39. Is goed spul, ik heb die oude nog, Die mag niet meer vanwege gezondheidsredenen en milleuredenen.
 
Hoi Rik,

je zou ook met verschillende soldeermaterialen kunnen gebruiken daar mee bedoel ik eerst hardsoldeer en zo naar zacht soldeer te gaan!
Dan zou je in theorie niet mogen los komen.
 
Ja, John. Dat klopt helemaal.

Maar daar gaan we dan. Als je met hard soldeer moet werken, dan heb je heel wat andere materialen nodig om te gaan solderen. Je moet de hitte als het ware kunnen regelen. En dat zal met mijn gereedschappen niet gaan, mijn schoonvader is goudsmit met meesterschap. En een eigen teken volgens het gilde. Maar ja. Ook hij heeft het niet meer. Hij is al jaren met pensioen, en kan helaas niets voor mij betekenen hierin.

Ach we modderen gewoon lekker door, als het resultaat maar goed is toch.
 
Ziet er heel mooi uit Rik ^^ Ik heb absoluut geen verstand van solderen, vandaar mijn vraag :

Is het ook mogelijk om een sleufje in de buis te maken waar dat kleine steuntje in past en om in de grotere plaat ook een opening te maken waar de buis in ligt ?

Groeten, Pascal
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan