Hoofdsponsor

1/35 GMC CCKW 353 open cab, Tamiya [DONE]

Foto's zouden nu zichtbaar moeten zijn.
Knap werk Erwin.
 
Bedankt Camaro, bij mij lijkt het ook toch te werken.
 
Hey,

Indd, alles werkt weer, de magische hand heeft toegeslagen....😉😊😊
 
Mooie details welke zijn toegevoegd.
Gedraaide wielen geven een model wel iets meer "leven", maar de keuze ligt zoals altijd bij de bouwer, en hoeft ook niet per se "minder mooi" te zijn (want dat is en blijft relatief ;) )
 
Mooie details welke zijn toegevoegd.
Gedraaide wielen geven een model wel iets meer "leven", maar de keuze ligt zoals altijd bij de bouwer, en hoeft ook niet per se "minder mooi" te zijn (want dat is en blijft relatief ;) )

Die opmerking is volledig correct en ik zou het zeker overwegen indien ik dit model zou integreren in een dio of vignette.
Tamiya levert zijn assen echter in 1 geheel samen met de cardans. Ze zijn redelijk gedetailleerd zonder veel opkuiswerk maar ook hier moet ik een keuze maken tussen super detailleren van zaken die je niet ziet en waarvan de meesten niet weten dat het er is of de kit zo gebruiken. Ook met de laadbak zit ik met hetzelfde (luxe) probleem want deze is reeds heel fijn gedetailleerd door Tamiya maar Aber geeft genoeg onderdelen om hem bijna volledig af te breken en te herbouwen.

Vermits ik van plan ben nog verschillende GMC's te bouwen, de meeste op Italeri basis, en ik nu echt niet van plan ben om overal nog een extra Aber set voor bij te kopen, denk ik een compromis te maken tussen de echt noodzakelijke (if ever) verbouwingswerken op deze kit en de niet gebruikte Aber stukken te houden voor restauratie of verbetering van andere GMC's.
Zo heb ik hier een 4-tal oude reeds gebouwde kits liggen die zullen gebruikt worden bij verbouwing naar andere versies zoals een kipbak, clubmobile, atelier of tankwagen en daar zal de resterende PE zeer welkom bij zijn.
 
gaat een mooi model worden blijf het op de voet volgen
 
Lastig dat Aber zo onduidelijk is, maar zo te zien en te lezen komt het toch goed !

Over wel/of niet al dat PE toepassen vind ik tegenwoordig dat,
als het toch niet te bekijken valt, waarom dan de moeite nemen.
Tenzij het gewoon leuk is om te doen.

Carry on :D
 
Meestal vind ik de tekeningen van Aber wel duidelijk genoeg.
Maar indien je het toch niet ziet en/of het origineel mooier is dan je met PE kan maken, dan gebruik ik ook altijd het orgineel. (Om te oefenen maak ik dan wel ook de PE, maar die plaats ik dan niet)

On original topic: Mooie bouw Erwin.

Peter
 
Goedenavond beste kijkers.

Lokale festiviteiten hebben er voor gezorgd dat er niet veel gebouwd werd het voorbije weekend maar wat we gedaan hebben was toch weer de moeite waard.
Zowel de Italeri als de Tamiya versies van de benzinetank van de GMC zijn voor verbetering vatbaar en zowel Eduard als Aber voorzien dit in hun PE sets.
Eduard zegt echter wat je moet wegsnijden, Aber niet.

Gelukkig hadden we al een beetje ondervinding in de ombouw en we zijn van start gegaan met het uitsnijden en plooien van alle PE stukken die we nodig hadden.
Daarna eerst één deel van de te vervangen stukken weggesneden en de nieuwe geplaatst.

attachment.jpg

De linkerzijde is zoals geleverd in de kit, de rechterzijde is de PE. Benzinetank gezien in front.

attachment.jpg

Aan de achterzijde is de ingreep veel indrukwekkender en zie je duidelijk de verbetering ten overstaan van de kit.

attachment.jpg

en hier is ie volledig gedaan. Er moet enkel nog een veiligheidsketting komen aan de tankdop maar deze is door Aber niet voorzien.

Gebruikte onderdelen: 5x kit, 9x PE, 2x scratch.

De batterij box is ondertussen ook reeds bevestigd aan het chassis maar daar zijn geen wijzigingen aan gebeurd.
Morgen starten we met de bestuurderscabine en gaan we eens kijken om het chassis in de primer te steken.
 
Nice detail work, looking the business, lots more to do I think.
 
Prachtige details, jammer dat het hoofdzakelijk aan de achterkant is :(
 
Het blijft mooi precisiewerk, alsof je een horloge aan het bouwen bent. Mooi hoor, of het nu goed in het zicht is of enigszins in het zicht.
 
Kon het toch niet laten om aan het chassis nog enkele bijkomende bouten en moeren aan te brengen.
Zij komen niet uit de Aber PE set maar wel uit wat reserve PE uit de spares box.
Zonder in het ultieme te gaan werden deze avond alsnog een 20-tal bijkomende boutjes geplaatst, hoofdzakelijk op achtervering, transmissiehuis, PTO (Power Take Off) voor de winch en smeernippel op de Timken assen.

Zonder in detail te gaan een zicht op de onderzijde van het chassis, klaar voor de basis laag.

attachment.jpg

en de bovenzijde

attachment.jpg

Morgen doen we verder.
 
Mooi zo, het ziet er nu al mooi uit en straks met een laagje verf eroverheen zullen dit de details worden die 't hem doen.
 
Nu we terug thuis zijn kunnen we weer met de GMC verder spelen.

Voor mijn afreis een groene primer gespoten m.b.v. een spuitbus Humbrol Olive Drab 155 doch vergeten hiervan een foto te nemen. Heb het voordien reeds gezegd dat ik deze spuitbus zo goed vind dat je er in feite geen andere kleur meer moet boven zetten behalve als je met kleuren wil proberen spelen natuurlijk.
En laat dit nu zijn wat ik vandaag gedaan heb, waarbij ik mij in grote lijnen baseer op een kleurenfoto van een echte GMC die op zijn zijkant ligt. De foto is terug te vinden in het boek "Jimmy in detail, Special n° 6" van WWP, blz 169.
Ik ga niet zo in detail gaan maar wil de grote trekken toch volgen.

attachment.jpg

Hier werden heel subtiel met de AB sporen aangebracht van Vallejo Yellow Olive, Beige Brown en Iraqui Sand.
Waar hier in het bijzonder moet op gelet worden is dat de cardanassen overal, dus rondom, moeten geschilderd worden. Zij zijn de enige stukken aan de onderzijde van de truck die constant ronddraaien en zij vangen dan ook alle vuil op aan alle kanten.

attachment.jpg

Hierna werden alle scharnier- en vetpunten aangepakt met MIG Engine Oil & Grease en werden de bladveren en de onderzijde van de assen voorzien van roest pigment. Waarom de onderzijde van de assen? Wel, als de truck stilstaat loopt het water nog altijd naar beneden en druipt het pas af op het laagste punt en dat zijn dus de assen, bruggen en stangen.

attachment.jpg

Als laatste werd geaccentueerd met MIG Black Wash om alle details naar boven te laten komen.

Ik ga hem nu laten overnachten en morgen zien we wel verder.
 
Chassis netjes verweerd :) , smaakt naar meer !
 
Goed over nagedacht wat verwering betreft, de kleuren en weersbeïnvloedingen zien er keurig uit. Zoals al gezegd, is dit een schaal die je goed vaardig bent.
 
Vandaag was het tijd om de motor wat extra aan te pakken.

Gisteren nog de bougiekabels geplaatst maar nog niet verbonden met de delco om reden dat ik het ontstekingsritme van een GMC 6-cylinder motor niet kende. Eventjes de boeken geraadpleegd en het blijkt uiteindelijk 153624 te zijn. Misschien ergens goede info voor latere bouwwerken.

attachment.jpg

Eerst werd subtiel wat Vallejo Dark Blue Grey aangebracht,

attachment.jpg

gevolgd door wat Vallejo Field Blue.
Zoals jullie kunnen zien is de foto niet goed geslaagd maar het is toch iets of wat zichtbaar.

attachment.jpg

Verder wat bijgewerkt met wat MIG Brown Wash en daarna met MIG Black Wash maar die foto ging totaal de mist in.

attachment.jpg

Dan de uitlaat collector ook maar wat bijgewerkt met Vallejo Panzer Aces Dark rust en Light Rust.

De ventilatorriem werd ook al geschilderd.
In de volgende stappen zal de motor geleidelijk aan voorzien worden van de verschillende onderdelen alvorens zijn schilderwerken te beëindigen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan