Hoofdsponsor

1/35 GMC CCKW 353 open cab, Tamiya [DONE]

Mooi werkpaard Erwin en gelijk al bezig met fraai detail :)
Het verslag leest fijn met goeie uitleg ook.

Veel bouwplezier :D
 
Ge zijt geslaagd voor Uw test automechanica ! Alle termen zijn juist.

Voor de V-riem kunt ge ook wat Evergreen strip gebruiken, dit kun je gemakkelijk vast zetten aan het plastic van de motor met onze gewone lijm.

De PE set is wel een geslaagde toevoeging aan de motor, hopelijk zal dit juweeltje nog zichtbaar zijn achteraf ?

Groeten Rik
 
Dank voor de belangstelling.

@Coachke: dat ga ik eens nakijken, zou goed kunnen want de GMC's kregen bij levering ook een set sneeuwkettingen mee en er bestaat zelfs een set tracks speciaal voor op de achterwielen ook maar dat was niet standaard. Bij de GMC kon men ook dubbele voorwielen leggen op dezelfde as. Dit werd regelmatig toegepast op deze met kortere wielbasis, de 352, welke 2 reservewielen had i.p.v. 1 op de 353.
De 352 werd heel dikwijls ingezet als trekker voor US artillerie, in het bijzonder de 105mm houwitser.

@Roy, dat was inderdaad de bedoeling.

@Peter: dank U, doet plezier dat te lezen.

@FlandersFields: Zeker Rik, ik heb de intentie deze te presenteren met open motorkap. De kit is zo wie zo al redelijk gedetailleerd in het algemeen en de toevoeging van deze set(s) moeten dit zeker tot een hoger niveau tillen.
Automechanica, tja, is ergens een verborgen liefde en nu zijn we te oud om te herbeginnen dus doen we het maar op schaal hé. Een echte Jeep, Dodge of GMC zijn en zullen altijd een droom blijven vrees ik.
 
Hey,

Dat komt goed dan met die schroefbladen. Maar als ik vergelijk met de Vomag, natuurlijk geen rekening houden met de schaal he, stel ik vast dat dit toch ferme 'blaften' zijn bij u. Ook rekening houden met het feit dat na de radiator nog een windscherm aanwezig is die de lucht /wind goed trekt. Bij de Vomag niet aanwezig zo'n scherm en dat is raar - is tevens ook niet te zien op foto's.
Nu, ik weet dat dit goed zal komen, maar het was zo'n item die direct opviel vandaar de comments....😉
Ik weet zeker dat je er een juweeltje van zult maken, al dat lekkers in de motorruimte om op te vullen, en zekers docu genoeg daarover......😉
 
Ben voorlopig in de ban van de GMC en de Aber set.
Nu ben ik gewoon om regelmatig op 1/72 met PE sets te werken maar wat Aber presteert om onderdelen zooo klein te maken, amai.
Wat ik ook ondervonden heb is dat Aber zich niet rond laat plooien, zelfs niet na verhitting van de PE. Het plooit in hoek en breekt liever af dan rond te plooien.

Wat hebben we ondertussen verder gedaan:

Eerst en vooral enkele onderdelen onder de luchtfilter gemonteerd. Behoudens vergissing mijnentwege zou het hier gaan om de regelaar van het gasmengsel.

attachment.jpg

aan de andere zijde kreeg de oliefilter zijn bevestigingsbanden, werden de openingen voor de bougies voorzien van PE, delcokop vervangen en "dipstick", oliepeilstok, geplaatst. Het kleppendeksel werd voorzien van een buisje en het GMC logo.
Dankzij mijn docu gezien dat Aber daar de mist in gaat want het logo moet te lezen zijn richting luchtfilter en niet omgekeerd. Tevens is niet de juiste plaats aangeduid van de oliepeilstok.
Gebruikte onderdelen bij deze werken: 3x PE aan de linkerzijde, 10x PE aan de rechterzijde, 2x PE op het kleppendeksel.

Deze avond motor in Alclad primer gespoten en nu afwachten om deze morgen een grijze kleur te geven.

In afwachting dan ook maar aan het chassis begonnen met de vervanging van de beide bumperettes achteraan de truck. Deze van Tamiya zijn gegoten met het chassis en hebben wel de goede vorm maar zijn te klein aan de zijkanten. Deze in PE hebben de juiste lengte maar moeten zelf geplooid worden wat zeker niet simpel is. Gelukkig voorziet Aber een template waar je je naar kan richten maar zoals hierboven reeds aangehaald leent Aber zich niet gemakkelijk om te plooien. Bij een vorige bouw heb ik bumperettes gemaakt van Eduard PE en dat ging veel vlotter.

attachment.jpg

Onderdelen: 2x PE maar er moeten op elke bumper nog 6 PE bouten komen en 2 scratch ringen.

Verder een start gemaakt aan de vervanging van de reservewiel houder. Eerst deze van Tamiya afgezaagd van het chassis, de juiste positie bepaald van de nieuwe en de PE vervanging klaar gemaakt.

attachment.jpg

Aantal onderdelen: 6x PE, 1x scratch maar er moet nog 2x scratch en 1x PE bijkomen.

Ook hier echter van Aber geen woordje uitleg betreffende wat je nu aan het vervangen bent en hun tekening van het chassis leent zich niet tot de bepaling van de juiste plaats van de houder.

Morgen doen we verder.
 
goed uitgelegd en goed gebouwd door een goede modelbouwer.
miljaar,da leest hier beter dan een modelbouwmagazine
 
goed uitgelegd en goed gebouwd door een goede modelbouwer.
miljaar,da leest hier beter dan een modelbouwmagazine
Kon het niet beter gezegd hebben,vreed goed bezig weer Erwin. ;)
 
Kleine update:
Gisteren mij bezig gehouden met de trekhaak en het is jammer dat ik moet zeggen dat deze van de dure Tamiya kit in het niets verdwijnt bij deze van Italeri.
Hoofdreden hiervoor is dat Tamiya geen veer voorziet in het koppelsysteem.

Misschien een bijkomend woordje uitleg. De GMC wordt verondersteld om zwaardere aanhangwagens te trekken zoals de 1-ton Ben Hur of de 2-assige M14 PC trailer en derivanten. Om die reden is de trekhaak (pintle hook) binnen het chassis verbonden met een veer.
Tamiya geeft geen detail weer aan die veer en ook de Aber set voorziet dit niet en dus hebben we maar zelf een veer geplooid.

attachment.jpg

Aber voorziet dan wel weer 2 PE stukken en een onbruikbaar stukje ketting voor deze trekhaak maar vergeet (opnieuw) te vermelden wat je moet wegsnijden en wat je moet bewaren. Zo heb ik 2 bouten willen redden, wat niet lukte, en heb deze dan maar vervangen door PE exemplaren uit een andere Aber set.

Gebruikte onderdelen: 2x PE + 2x PE uit een andere set, 1x kit, 1x scratch.
De veiligheidsketting zal in een latere stage nog vervangen worden door een bruikbaarder en realistischer (lees: minder plat) exemplaar uit de spares box.

Nu gaan we eerst de reservewiel houder afwerken.
 
Mooi werk en leuk om te lezen Erwin. Ik vind dat die 1/35-modellen jou goed staan... krijgt dit een vervolg denk je?
 
Mooi werk en leuk om te lezen Erwin. Ik vind dat die 1/35-modellen jou goed staan... krijgt dit een vervolg denk je?

Zeker en vast Roy, bij leven en welzijn, met tijd en boterhammen.
Heb toch de intentie een volledige serie GMC trucks te bouwen in heel veel versies, compleet met bijpassende aanhangwagens.
Daarnaast wil ik ook nog een volledige collectie Dodge trucks bouwen van de 1/2 ton over de 3/4 ton tot de 1 1/2 ton.
Om eens af te wisselen regelmatig ook eens een Duitse truck of wat staff cars van diverse aard.
Alles ligt hier al, nog juist bouwen.

Lijkt er op dat ik stilaan afscheid begin te nemen van 1/72 wat niet betekent dat ik er geen meer ga bouwen, neen, enkel niets meer bij kopen. Heb nog veel te mooie modellen liggen in die kleine schaal.
 
....
Lijkt er op dat ik stilaan afscheid begin te nemen van 1/72 ...Heb nog veel te mooie modellen liggen in die kleine schaal.

Je weet mij te bereiken in geval je er teveel liggen hebt hé ;) :))

De trekhaak is mooi gedetailleerd.
Als de rest ook zo mooi gedetailleerd wordt, dan beloofd dit....
 
Knap werk, ik volg want heb deze ook nog ergens staan.

Grtz Bart.
 
Verlofdagen en kinderopvang zorgen voor een verminderde bouw.
Dinsdag de GMC voorgesteld in de club alwaar mijn tot heden verricht werk goedgekeurd werd. Was wel bijna een onderdeel van de motor verloren maar dat is terug opgelost, oef.

Wat hebben we verder gedaan?
De trekhaak werd geïnstalleerd en de bumperettes werden voorzien van alle bouten en trekogen.

attachment.jpg

Het mechanisme voor het losmaken van het reservewiel werd ook afgewerkt.

attachment.jpg

De kleine koperdraad moet een zeer fijne veer voorstellen maar ik had er bij het nemen van de foto niet op gelet dat deze losgekomen was.
De draad onderaan moet nog ingekort worden en de scharnieren bijgewerkt.

attachment.jpg

Verder hebben we de voorste bumper geplooid en voorzien van bouten.
Aantal onderdelen: 9x PE
Boven zie je de Tamiya bumper en onderaan deze van Aber. De Tamiya is zeker niet slecht wat betreft de algemene vorm maar er zijn geen boutjes op voorzien.

Dan zijn we ook maar al begonnen aan het spuiten van de GMC motor welke standaard fabriek in een lichtgrijze kleur afgeleverd en geplaatst werd.

attachment.jpg

Op de foto is het niet zo goed te zien maar hij is gespoten in Alclad zwarte base coat gevolgd door Vallejo 70870 Medium Sea Grey.
Hierna werd een laagje Vallejo 70905 Blue Grey Pale gespoten van boven af (zenithaal) om de bovenzijde een beetje lichter te maken gelet op de lichtinval.

Het is niet de bedoeling om er een kleurenstudie van te maken zoals Roy's prachtige Krupp motor maar er komen zeker nog kleurvariaties bij. Ik heb trouwens de intentie om de motor zichtbaar te maken door het weglaten van één of beide zijpanelen en tevens zal de motorkap in open of gesloten positie kunnen geplaatst worden.
Hij is zeker nog niet afgewerkt en er zal nog menig uurtje in kruipen voordat hij definitief geplaatst wordt.
 
Hey,

Knap werk, maar dit wist je al natuurlijk....lang leve de peilstok...:) ;)
 
Nu wordt het spannend en raar.

Volgende stap in de Aber handleiding is het aanbrengen van details aan de vering waarbij slechts 2x 2 stukjes PE moeten aangebracht worden op de achterste veerbladen.

attachment.jpg

Voor alle zekerheid heb ik eens het aantal veerbladen vergeleken met mijn referenties en deze blijken te kloppen: 13 achteraan en 9 vooraan.
Chapeau dus voor Tamiya die hier goed in detail is gegaan. De puristen onder ons zullen natuurlijk opteren tot het verbouwen van het geheel maar daar reken ik mezelf niet bij en ik ben tevreden met wat er is.

Een verdere optie die Aber geeft is het draaibaar maken van de voorwielen waarbij zij een aantal PE stukken voorzien welke met buisjes (scratch) moeten verbonden worden. Hier stond ik voor een dilemma: die ie het of doet ie het niet?
Neen dus. Ik heb besloten om het op deze nieuwe kit niet te proberen maar ik zal het geheel in het achterhoofd houden om eens uit te proberen bij een restauratie/ombouw project dat er zeker nog aan komt in de toekomst.
Bang? Ja, maar dan wel om het te verk****en en uiteindelijk ergens met een scheve truck te komen staan. Zo heb ik o.a. vastgesteld dat zij ook de voorste beugel van de voorvering willen vervangen door PE maar hiervoor moet je mooi detail van de voorvering wegsnijden en dat doe ik niet graag. Had er geen detail op gestaan dan zou ik het wel overwogen hebben.

attachment.jpg

Op de foto is deze voorste beugel goed te zien alsook het aanwezige detail. Het enige minpunt hier is dat de plaats waar hij verlijmd is, een vierkant is en dat moet opgevuld en geschuurd worden.
Aantal onderdelen: 4x kit, 4x PE.

Nog een vervelend aspect is dat Aber twee PE steunen voorziet die op het chassis moeten geplaatst worden maar er is geen duidelijke plaatsaanduiding op het plan en ik kan niet direct vinden wat ze hier mee bedoelen. Ook dit houden we in litige.

Hierbij komen we, wat Aber betreft, aan het einde van de plaatsing van PE delen op het chassis. De rest spitst zich toe op de cabine en de laadruimte.
Indien ik echter wil verder gaan met de installatie van de motor en de verdere detaillering hiervan dan ben ik bijna verplicht om het chassis nu te gaan schilderen.

Maar dat is voor morgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey,

Help, ik zie geen foto's....misschien iets mislopen bij het posten....
 
ik ben het aan het nakijken, maar ik zie geen reden wat er fout is. Je album staat openbaar..
heb je de juiste links gekopieerd? Mss je bericht nog eens bewerken en de link er nog eens in kopieren? Laat evt de oude staan, dan kunnen we vergelijken of er een fout inzat

edit: ik denk dat de foto's ook niet in je album zitten? De laatste foto's uit je album had je al eens gepost, dus er zijn geen nieuwe geupload :)
 
Dat is hier raar.
Gisteren verliep nochtans alles vlot en zoals gewoonlijk, geen problemen bij het uploaden en posten van de foto's.
Na het posten nog nagekeken, pc uitgeschakeld en rond 2330 uur nog eens nagekeken op tablet maar alles ok.
Deze morgen op datzelfde tablet gezien dat de foto's weg waren.
Nu zopas op pc gezien dat de foto's er inderdaad niet stonden in de galerij, opnieuw upload en nu staan ze plotseling wel waar ik ze gisteren geplaatst had en zonder dat ik er verder iets moest aan doen.
Raar, nog nooit voorgevallen.

Hoop wel dat iedereen ze nu kan zien.
 
Op tablet zie ik nu enkel blauw vierkantje met vraagteken. Ik ga het morgen eens op pc bekijken en uitzoeken
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan