Hoofdsponsor

1/35 German tram car 641 [wip]

Dat was alweer een tijdje geleden; mooie vooruitgang hoor!
 
Ik was dit interessant verslag al vergeten en ja, inderdaad leuk dat het niet in de vergeethoek geraakt.
 
joepie begon u te missen want vind dit prachtig project grt Pascal
 
Inmiddels wederom een stuk verder. De zijwanden zijn gemonteerd met wat reclame werk erop. De wanden aan beide voorzijden passen allemaal helaas niet zo goed. Er moest wat pas en meetwerk aan verzet worden. Leuk werk maar de beginnende modeller kan er zich wat aan storen. Maar het blijft een mooie kit om te doen.

attachment.jpg

Ik heb extra reclame borden gemonteerd aan voor en achterzijde omdat ik dat leuk vind om te doen en omdat er ook in die tijd trams rondreden met veel reclame erop. Het zijn draaibare reclame borden. Deze worden gedraaid met de bovenop gemonteerde hendels. Er kunnen wel slechts twee affiches/posters op. Deze moesten dus waarschijnlijk om de afgesproken tijd gedraaid worden of op bepaalde afgesproken plaatsen gedraaid worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ik heb al eerder gezien dat je voor dit model heel goed bent gedocumenteerd.
Maar als ik de uitleg over die reclameborden lees heb ik de indruk dat je ook wel uitermate goed bent geïnformeerd.
 
Moet eerlijk toegeven dat ik vroeger zo een tram kit als een gewone kit bekeek zoiets in de trend van " 't is eens iets anders dan een tank".
Maar jou werk en uitleg heeft hier zeker verandering in gebracht. Niet dat ik nu onmiddellijk ook zo een kit ga kopen maar ik heb er hier wel (Engelse) liggen op 1/76 en dat veranderd wel mijn visie op deze voertuigen.
Blijf uiteraard volgen met veel interesse.
 
Dit is zeker een niet alledaagse kit. Een tram bouwen is toch al apart maar met deze kit ga in de zevende hemel. Niet dat alles zo goed past maar omdat de kit gewoon erg bevredigend is om te bouwen. Erg veel details met soms verrassende pasvormen en soms een slecht passend onderdeel erbij. Dat is in mijn ogen zoals een kit moet zijn. Niet alles voorgekauwd maar ook uitdagingen erin. Immers als alles meteen past is de lol er minder om. Jezelf kunnen bewijzen dat je ondanks soms niet goed passende delen toch een mooi model ermee kunt neerzetten geeft je de kick erin vind ik. En een tram is iets waar je vele kanten mee op kunt. Je moet ook wel eens wat anders doen en durven. Wat bijvoorbeeld ook te denken van de revell olie boor platform kit...

attachment.jpg

Deze kit heb ik ook eens gebouwd. Daar zit ook wel uitdaging in hoor en dat kenmerkt voor mij de modeller....durven.

Maar dat is weer een ander verhaal. Nu moeten de 8 deuren erin worden gemonteerd en dat is de volgende stap.
 
En bij deze update zien we dat de deuren zijn gemonteerd. Uitdagende klus maar het geeft wel wat voldoening om nu het chassis langzaam aan gesloten te zien worden. Sommige deuren passen niet direct maar dat is niet erg want met wat schuur en vijlwerk gaat het toch lukken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En dit wordt dan gevolgd door de montage van het dak. Deze bestaat uit twee delen. De buitenste delen ervan en het opgehoogde middelste deel van het dak. Ieder deel bestaat uit twee hoofddelen met de nodige details erop. Deze worden samengevoegd en gemonteerd.


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Wat mij al opgevallen is zijn de zitplaatsen: banken aan de zijkanten.
Ik kan me vergissen maar is dat nu vandaag in sommige metrostellen zoals bijvoorbeeld in de USA ook nog steeds niet zo?
Ik heb het op een tram bij ons nooit geweten, dat is volgens mij lang voor mijn tijd.
 
Wat mij al opgevallen is zijn de zitplaatsen: banken aan de zijkanten.
Ik kan me vergissen maar is dat nu vandaag in sommige metrostellen zoals bijvoorbeeld in de USA ook nog steeds niet zo?
Ik heb het op een tram bij ons nooit geweten, dat is volgens mij lang voor mijn tijd.

Ja deze tram reed van origine rond in de vorige eeuw in de ca.30-er jaren. Vooral in Berlijn waren de mensen gewend om in alles te staan. En in deze smalle wagens was plaats alles wat er mogelijk uit te halen was. De mensen stonden liever als dat ze gingen zitten. En dan is het logischer om de banken dwars op de rijrichting te plaatsen om meer plek te hebben voor de staande mensen. Moderne trams hebben nu meer zitplaatsen en staan in de rijrichting.
 
Mooie vooruitgang weer, echt de moeite waard.

In Amsterdam zien de moderne metro's er zo weer uit qua indeling.
 
prachtig om te zien en te volgen, voor mij hebben de trams ten tijde van de oorlog wel iets machtigs hebben.
 
Mooie vooruitgang weer, echt de moeite waard.

In Amsterdam zien de moderne metro's er zo weer uit qua indeling.

De moderne trams zijn in het geheel vrijwel niet meer te vergelijken met de aloude trams van begin vorige eeuw. Alhoewel de basis techniek niet veel is verandert.
 
Ik heb het ook alleen over de indeling; de bankjes staan eveneens weer tegen de zijwanden.
 
Ik heb het ook alleen over de indeling; de bankjes staan eveneens weer tegen de zijwanden.


Bedankt voor de aanvulling hierin. Er zijn ook best wel trams met de bankjes voorruit. Maar ook inderdaad zoals je aangeeft met de bankjes zijlings.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan