Hoofdsponsor

1/35 German tram car 641 [wip]

Nu de constructie goed op weg is komt er een onderdeel in de bouw waar we erg voorzichtig te werk moeten gaan. Dit betreft een drietal erg kleine onderdelen in elke deur in de tram. Deze geleidingen van nauwelijks 1 mm in grootte moeten op een plek komen welke is aangegeven op de deur. Maar er is een addertje onder het gras!.

attachment.jpg

Als de deur uit de sprue is verwijderd ben je gewend om de aanspuitingen te verwijderen. Dit moet nu ook maar als je goed kijkt zie je dat er uiterst kleine streepjes naast de aanspuitingen zitten. Deze geven de plaats aan waar de geleidingen moeten worden gemonteerd zoals in de instructie.

attachment.jpg

Dus verwijder de aanspuitingen zo dat je de streepjes niet gaat verwijderen want dan kun je nooit meer precies de drie geleidingen op de juiste plaats monteren. In het geel aangegeven.



attachment.jpg

Ook na het verwijderen van de aanspuitingen moet je erg voorzichtig schuren om de minieme streepjes ook niet weg te schuren.



attachment.jpg

In de onderstaande foto is te zien waarom de streepjes daar zitten dus niet per ongeluk verwijderen gaan!. Een gewaarschuwd mens telt voor twee!!.

attachment.jpg

Gemonteerd op de juiste plaats .Dit moet dus twee keer gebeuren.. Gebruik als mogelijk net zoals ik een houder om foutloos te kunnen werken met deze erg kleine onderdelen..


attachment.jpg

En de grote zijkanten zijn inmiddels in de primer gespoten.

attachment.jpg
 
De eerste zijkanten zijn nu gespoten en geseald. Weathering doe ik hier pas op als het model helemaal klaar is. Dat doe ik dan pas om het model als geheel te weatheren. Zo kun je voorkomen dat je losse delen niet goeg aansluitend gaat weatheren wat later dan het model niet realistisch gaat weergeven.


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook de twee tussenpanelen/schotten zijn inmiddels klaar en geweatherd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
ja ja dat word een mooi project en volg dit graag grt Pascal
 
Ben een stille genieter .
Sterkte kerel met die vreselijke pijn .

grt Nicolas
 
hallo ik heb net je topic aandachtig doorgelezen en ik moet zeggen ik ben weggeblazen echt chapeau.
 
die ongelijkmatige slijtage op de banken is goed gezien !
 
hallo ik heb net je topic aandachtig doorgelezen en ik moet zeggen ik ben weggeblazen echt chapeau.

Dank je wel. Het is een aparte maar ook zeer uitdagende kit waar je vele kanten mee opkunt.
 
Nadat de schotten waren gemonteerd bleek bij controle dat de voorste bodemplaat delen schuin naar beneden gericht waren. Vermoedelijk gebeurt tijdens het droog proces eerder. Als dit zo zou blijven zullen de voorste cabine delen alsmede het dak later nooit goed gaan passen.

attachment.jpg

En dus moest ik diep gaan ingrijpen om dit euvel te gaan verhelpen. Geen simpele klus maar een waar ik een korte tijd over heb nagedacht. De beste manier voor mij was dan maar om de bodemplaten langs de schotten door te gaan zagen om dan deze voorste bodem delen onder de juiste hoek te gaan verstellen en vast te lijmen.


attachment.jpg

Aan de onderzijde van de bodemplaten zitten vele verstevigingen zoals profielen. Ik heb deze niet doorgezaagd maar alleen de bodemplaat zelf. Op deze manier blijven deze delen goed op hun plaats maar kan ik wel de bodem delen buigen om ze in de juiste hoek te kunnen gaan fixeren.

attachment.jpg

Nu deze delen los hangen zijn de kieren erg goed te zien.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook als voorbereiding heb ik reeds de plekken geschuurd waar na de fixering L- profieltjes worden geplaatst als versterking

attachment.jpg

Deze L-profieltjes worden na reparatie op de schuurplekjes gemonteerd als versterking.

attachment.jpg



Na reparatie zitten de bodemplaten nu mooi recht en zijn de eerste wand platen gemonteerd.

attachment.jpg

Alles zit nu mooi recht en goed vast. Klaar voor de volgende ronde. Het kleine kiertje zal later wegvallen onder de grote middelste wand plaat.


attachment.jpg

En als laatste onderdeel zijn de L-profieltjes gemonteerd. Alles zit nu weer goed vast.

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi opgelost, blijft een spannende bouw om volgen.
 
Altijd vervelend al dergelijke problemen zich voordoen tijdens een bouw :@
Maar gelukkig op tijd gezien en deftig opgelost ;)
 
Ik ben blij dat ik dit inderdaad in een vroeg stadium heb gezien. Later zou zeker anders de stuurcabine aan beide zijden niet goed hebben gepast. Maar was toch ook wel leuk om te doen.
 
En zo is het inmiddels gekomen dat de zijwanden gemonteerd zijn geworden. Dit was een erg leuk onderdeel om te doen. Het blijkt dat mijn klus aan het onderstel ( zie vorige update ) zijn vruchten nu heeft afgeworpen. Alles pastte goed en liet zich zonder noemenswaardige tegenstand monteren.

Terwijl ik stiekum in de werkloods deze foto maakte kreeg ik een idee voor mijn volgend project na deze tram. Wat dit gaat worden vertel/schrijf ik nu nog niet maar ik ga dit volledig uitwerken of het haalbaar wordt. Nu de eerste foto genomen in de werkloods.

attachment.jpg

Hij begint nu toch wel echt op een tram te lijken. Het aandrijf gedeelte zit er nu alleen onder in dryfit om te kijken hoe het allemaal past en uit gaat zien. Het aandrijf gedeelte is millimeter werk maar ziet goed aansluitend uit op de bovenbouw.


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het glaswerk pastte ook erg precies en goed..

attachment.jpg



Middag dienst in de werkloods..

attachment.jpg
 
ja ja er komt schot in en dat is tof om volgen enne goeie smaak tegen muur Lara Croft ( heb de game's gespeeld) grt Pascal
 
ja ja er komt schot in en dat is tof om volgen enne goeie smaak tegen muur Lara Croft ( heb de game's gespeeld) grt Pascal

Dank je wel. Ja ik heb alle game`s ook van haar uitgespeeld. De laatste van haar " Rise of the Tombraider " heb ik net uitgespeeld.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan