Hoofdsponsor

1/35 German tram car 641 [wip]

Dit is wel interessant in die zin dat je zo kan zien hoe een tram eigenlijk in mekaar steekt.
 
Dit is wel interessant in die zin dat je zo kan zien hoe een tram eigenlijk in mekaar steekt.

Ja dat is zo. Zo kan ik daar ook lering uit trekken. Maar dit onderdeel tot nu toe was de " easy "part. De rest is pas een uitdaging..
 
En dan zijn dit de plaatjes nu het weatheren voor voorlopig klaar is van het aandrijfblok/gestel.
Het merendeel zal na volledige montage niet meer te zien zijn maar dat geeft ook hier weer niet want het is een project waar je gewoon alles goed moet doen. Eventueel kun je de tram ook later op zijn zij leggen om de onderkant te kunnen zien maar dat is altijd een smaak kwestie.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Het ziet er voortreffelijk uit hoor ;)

....Het merendeel zal na volledige montage niet meer te zien zijn maar dat geeft ook hier weer niet want het is een project waar je gewoon alles goed moet doen....

Aan de andere kant, als je het niet doet, dan zal het wel opvallen bij een afgewerkt model...
Dus een goede keuze om het zo te doen...
 
Het ziet er voortreffelijk uit hoor ;)



Aan de andere kant, als je het niet doet, dan zal het wel opvallen bij een afgewerkt model...
Dus een goede keuze om het zo te doen...

Ja daar heb je gelijk in. Maar ik denk ook voor jezelf omdat je weet dat je het niet hebt overgeslagen.
 
Prachtige kit Homeghost, en de vorderingen zien er ook top uit !

Ik heb nog zat op de voorraadplank, maar deze hier in aanbouw te zien
en wat jij er over verteld ben ik bang dat ik toch ga zwichten voor Mr.Koopspook :8

Ga je ook passagiers toevoegen ? of een bestuurder ?

veel plezier met het vervolg :D
 
Prachtige kit Homeghost, en de vorderingen zien er ook top uit !

Ik heb nog zat op de voorraadplank, maar deze hier in aanbouw te zien
en wat jij er over verteld ben ik bang dat ik toch ga zwichten voor Mr.Koopspook :8

Ga je ook passagiers toevoegen ? of een bestuurder ?

veel plezier met het vervolg :D

Ja het is een kit die ik graag aanbeveel alleen al wegens de passing van de delen. maar de starter/beginner zal er misschien beter niet deze als eerste keuze doen wegens de vele minieme kleine onderdelen van 1 mm of kleiner. Maar wat een mooie kit.

Een figuur erin zou misschien niet misstaan maar ik heb nog nooit in een van mijn projecten figuren toegepast. Er komen wel leuke details bij kijken nog.
 
En nu ga ik beginnen met de constructie van de opbouw. Daar zit het meeste werk aan natuurlijk. Hiet moet je goed oppassen om niet fout te gaan. De binnenkant moet je inkleuren tijdens de constructie en samenstelling. Eenmaal een onderdeel gemonteerd is deze bijna niet meer in te kleuren. De panelen moeten gespoten worden voor de plaatsing van de ramen. En ook de binnenkant van de panelen moet klaar zijn voor dat je deze gaat monteren op het onderstel. Dus alert blijven in dit project is de boodschap!.

We starten met de samenstelling van de twee banken. De pasvorm is weer prima en een bank bestaat uit 5 onderdelen in basis. Voorzichtig zijn met het afsnijden van de aanspuitingen want er zitten in de leuning twee uitstekende pinnen die in de zitbank moeten vallen. Deze pasdelen zitten vlak naast de aanspuitingen. Je snijd/knipt of schuurt ze zo per ongeluk weg.

attachment.jpg

Natuurlijk moet je ook even kijken of alles goed past ( dryfit ) maar ook de nieuwsgierigheid hoe het gaat uitzien kan je parten gaan spelen. En daarom alvast deze plaatjes ervan.

attachment.jpg

Duidelijk te zien dat er veel aanspuitingen zitten. Goed opletten om niet de verkeerde eraf te halen...NU eerst lekker alles lekker glad schuren met een fijne hoge korrel . Bijvoorbeeld korrel 800 of hoger. Ook is kleurverschil te zien. Dat komt omdat de banken niet zijn geprimerd.

attachment.jpg

Daarna heb ik de vloer en de loopgangen voorzien van kleurwerk. De loopvloer lichtgrijs als basis en daarna gedrybrusht met middelgrijs voor vuilwerking te simuleren. Gevolgd door een drybrush van metaalkleur om slijtage weer te geven. En uiteindelijk matzwart in de looprichtingen en in de ingangen om vult van de buitenwereld weer te geven. Immers vele voeten maken vuil werk!.

attachment.jpg

attachment.jpg

De overige niet zichtbare vloerdelen heb ik voorzien van licht olijf groen om niet teveel op te vallen maar dat doen ze toch al bijna niet omdat de delen van de vloer van buitenaf niet zichtbaar zullen zijn.



attachment.jpg

attachment.jpg

Nogmaals in dit project is goed plannen van levens( modelbouw) belang!....
 
Mooi man ! dit is een tof bouwverslag en zal nog mooi van pas komen ter referentie.

Hoe ga jij om met geverfde delen die nog verlijmd moeten ?
Doe je vooraf het schilderen de pasvlakken maskeren of
verwijder je de verf voor het verlijmen ?
 
Ik paint de delen vrijwel altijd voor het verlijmen. Grote delen doe ik airbrushen. Bij grotere delen zie je vaak al vlug de penseel streken. Na het drogen seal ik ze dan ook altijd eerst om de verf niet te beschadigen en ook om te voorkomen dat je onbewust dan je vingerafdrukken erin stempeld.

De te verlijmen vlakken maak ik dan paintvrij voor het lijmen want zoals we weten zal lijm de verbinding niet goed tot stand brengen als er verf op zit.
Hele grote delen lijm ik altijd met bisonkit. Jawel!. Omdat bisonkit juist droog moet zijn om goed te hechten heb je dan minstens 10 miniuten de tijd om de delen tegen elkaar te drukken. Dus je hebt geen time rush zoals ze dat noemen. En een bijkomend voordeel is ook nog eens dat de delen dan ook meteen beresterk vastzitten eenmaal tegen elkaar geplaatst. Kleine delen lijm ik met revell contacta vloeibaar. Misschien handig om te vermelden is dat revell contacta vloeibaar beter werkt als je beide zijden even indruppeld met deze lijm en ook een paar seconde nog laat aandrogen voordat je ze samenvoegd. De meeste mensen druppelen vloeibare lijm erop en plaatsen ze meteen tegen elkaar. Dat is in principe niet goed. De vloeibare lijmen hebben ook een paar seconde nodig om de lijmvlakken vloeibaar te maken. En dan zitten ze ook meteen beter vast omdat de vlakken dan al vloeibaar zijn zoals het hoort.
 
Hoppa... als stille genieter en beginneling weer een enorme waardevolle tip gekregen over de Revell lijm... hartstikke bedankt homeghost, da gaat mij in de toekomst een hoop gevloek en rondvliegende lijmpotjes besparen... ;)

Groetjes,
Kurt
 
Hoppa... als stille genieter en beginneling weer een enorme waardevolle tip gekregen over de Revell lijm... hartstikke bedankt homeghost, da gaat mij in de toekomst een hoop gevloek en rondvliegende lijmpotjes besparen... ;)

Groetjes,
Kurt

Dank jij ook. Het is fijn als iemand iets aan je ervaring heeft.
 
Dag Ron,ik wist dit nu ook niet eigenlijk, dus een zeer waardevolle tip.Dat ga ik meteen uitproberen.Wat de bisonkit betreft die is inderdaad erg goed en supersterk.
Kijk zo leren we telkens weer wat bij he,nog veel plezier en genot in je bouw hier,het is steeds de moeite om te volgen.
 
De grotere delen komen al sneller in de buurt nu. Dit zijn best wel grote vlakken en het zal na montage snel het perspectief gaan veranderen van de tram. Deze delen worden nog gepolijst en ontvet en daarna in de primer gezet.


attachment.jpg


Met drybrush en een schone zachte kwast gedoopt in schone wasbenzine heb ik de beide banken een beetje meer gebruikt laten uitzien. Na het drybrushen heb ik op willekeurige plekjes de verf weg geveegd met wasbenzine. Dit geeft slijtage plekken weer.


attachment.jpg

attachment.jpg


Gemonteerd op het onderstel is de tijd nu rijp geworden voor wat opleuk klusjes. Dat is het volgend onderdeel.

attachment.jpg

attachment.jpg


Maar eerst het binnenwerk afmaken gaan. En daarmee starten we met de twee houten banken.


Deze hoek is bestemd voor het plaatsen van grote stukken of paraplu`s bijvoorbeeld. Alleen niet bestemd als standplaatsen wat ook vermeld staat in de affiche. Op de leuning zien we verder nog een haak voor tassen bijvoorbeeld.


attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
ben weer helemaal bij en blijf volgen grt Pascal
 
Het project ligt even stil omdat ik erg veel last heb van pijn in mijn bovenbeen. Het kan voortkomen uit het feit dat ik rugpatient ben. De pijn is al een paar dagen en daardoor heb ik nu even geen energie om aan dit project te werken maar na genezing start ik er uitaard weer mee op.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan