Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Fokker DR. I (Revell 1/28) [DONE]

Bedankt voor de toelichting Erwin, alsook voor de extra foto's (nooit genoeg referentie hé ;) )
 
attachment.jpg

Kleine update voor vandaag.
Ik heb zitten denken (ja, het deed pijn :nowink: ), hoe ik dus die bedrading kon maken. Bleek er hier in huis een dunne draad te liggen die zowat het kleur had die ik +- wou bereiken.
Dan nog een oplossing vinden om deze in de gaatjes te krijgen, want een naald gebruiken ging niet, allemaal te dik om door de gaatjes te krijgen :(
Wat heb ik toen bedacht? Wel, het uiteinde van het garen, de lengte van een naald, door een beetje CA lijm gehaald. Toen dit droog was kon ik het uiteinde als naald gebruiken en door de gaatjes steken :) Zowat halverwege de werken heb ik het uiteinde een beetje moeten bijknippen, en terug eens door de CA lijm gehaald. Werkte echt perfect.
Door het enthousiasme tijdens de werken vergeten om foto's te nemen, maar ik wil jullie wel het eindresultaat tonen ;)

attachment.jpg

Binnenkort kan ik dit in de cockpit plaatsen en verder werken aan de vlieger zelf...
 
Beyond....man dit heb je heel doordacht opgelost.....top man....:):):)
 
Heel inventief en zalig eindresultaat..!!
Da is nen Dafalgan waard...:laugh:

Grtz yves,
 
Voilà sé, de inventiviteit van de modelbouwer ten top en het ziet er verdorie nog goed uit ook, lekker artisanaal. 8)
 
Beyond, ik weet dat je die flares niet ga gebruiken, maar wou toch even deze foto delen.
Let ook even op de achteruitkijk spiegel.

_779980678735183_2332159505121714928_o_zps76677e38.png
 
Merci voor deze mooie foto Verbeek.
Ik had al foto's gezien waarop een spiegel te zien was, en het zal een mooi detail zijn om toe te voegen ;)

attachment.jpg
Bron: Internet, For reference purpose only
 
Niet zoveel gedaan aan de Fokker, had even genoeg gebouwd aan de Sopwith gisteren :laugh:
Maar er is spaghetti opgezet.
Om de spanning van de draden mooi in lijn te hebben, heb ik een buisje gelijmd waar de draden rond gelegd worden. Op deze manier gaan de draden recht naar voor gespannen staan, en niet naar binnen toe (moest deze direct door de openingen gestoken worden zou dit wel zo geweest zijn).
Nu nog eerst alles controleren aan de cockpit, de stoel schilderen en plaatsen, en dan kunnen de romphelften aan elkaar bevestigd worden.
Wordt binnenkort waarschijnlijk vervolgd, hoewel met de feestdagen in aantocht...
We zien wel wanneer ik tijd heb :))
Nog even een foto van de spaghetti die wacht op spanning
attachment.jpg
 
Beyond ik zei het al,dit word een pracht toestel,goed idee ook om dat buisje te plaatsen dus weer iets dat ik bijleer.We zien wel waneer je verder doet,per slot van rekening is het idd de periode met de feestdagen dus ik denk zo....dit loopt niet weg he;) eerlijkheidshalve dien ik te zeggen dat je een erg goed bouwer bent.
 
Bedankt voor het compliment Doomwad :)
Hoewel ik eerlijk moet zeggen dat het bouwen mij beter afgaat dan het schilderen, dus dat wordt nog een uitdaging om de bouw te evenaren...

Bedankt Verbeek, we zoeken steeds naar oplossingen hé ;)
 
Dat is inderdaad een slimme oplossing. Ook binnenin zo'n toestel lopen katrolletjes om de kabels (mechanische koppeling: de actuatoren zitten rechtstreeks vast aan de stuurknuppel en de pedalen) zo goed mogelijk te evenaren, dus wat je doet is niet onrealistisch.
 
Knap gevonden,heb er direkt geen kijk op maar het vervolg zal wel duidelijkheid scheppen.....

Grtz yves,
 
Knap gevonden,heb er direkt geen kijk op maar het vervolg zal wel duidelijkheid scheppen.....

Even proberen te verduidelijken met een tekening
attachment.jpg
Bron: internet, Enciclopedia illustrada de la aviacion, for reference purpose only

De rode pijlen zijn de kabels, de groene pijl geeft de richting aan van de kabels.

1= de richting die de kabels in mijn model nu zullen volgen (boven aanzicht)
2= de richting die de kabels zouden volgen indien ze niet rond het buisje zouden gespannen worden (boven aanzicht).
Hopelijk duidelijk genoeg zo, kan het anders moeilijk uitleggen, en ik weet niet zeker of het op het model duidelijk te zien zal zijn, maar ik neem liever het risico niet ;)
 
Okeeyy,klinkt misschien lachwekkend maar mag ik het mij voorstellen zoals het opspannen van de snaren van een gitaar dmw van de ventielen aan het uiteinde?!

Grtz yves,
 
heum, 'k weet het niet zo, het is niet de bedoeling dat het wit buisje zal ronddraaien om de kabels op te spannen, maar ze liggen er wel rond. Het buisje zorgt er gewoon voor dat de kabels aan de binnenkant wat verder starten dan de openingen in de rompen.
Het is moeilijk uit te leggen, maar ik zie het voor mij, en ik weet dat het kans heeft van slagen :ph34r:
Ik zal tijdens de bouw ervan proberen om duidelijke foto's te nemen van de werkwijze, zal wellicht veel duidelijker zijn dan... :nowink:
 
attachment.jpg

Eventjes starten met te proberen uit te leggen hoe ik het schema zag ;)

attachment.jpg

De rode lijnen zijn de lijnen die de draden moeten volgen om de realiteit te volgen.
Door het buisje te gebruiken, waarrond de draden gelegd worden, volgen de draden nu wel de rode lijnen. Had ik het zonder gedaan, dan hadden de draden de richting van de groene lijnen gevolgd, wat zichtbaar zou geweest zijn op het model...

Dan had ik nog een probleempje bij de draden die het horizontale staartroer zouden bedienen. Met het buisje te gebruiken zou er één draad op de juiste hoogte zitten, de andere zou echter van boven komen (oranje-rode lijn) en dus een knik maken, wat we niet willen. Daarom heb ik er nog een buisje horizontaal bevestigd, waarrond het draadje gelegd is zoals de gele lijn toont. Op deze manier komen de beide draden vanop dezelfde hoogte uit het vliegtuig.

Hopelijk iets duidelijker deze keer ;)
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan